בראשית א | פתיחות רש"י לחמישה חומשי תורה |
בראשית ב | מדוע נקרא הבורא בתחילה בשם "אלקים", אחר כך בשם "ד' אלקים", ואחר כך בשם "ד'"? |
בראשית ב | כיצד נבראה חוה ומה בא הדבר ללמדנו? |
בראשית ג | "הן האדם היה כאחד ממנו" - הבחירה החופשית |
בראשית ד | "הלא אם תיטיב שאת" |
בראשית ה | מדוע פירטה התורה באיזה גיל הוליד כל אחד מהדורות הראשונים? |
בראשית ו | לשם מה נברא העולם? |
בראשית ז | "ארובות השמים" בפרקנו ובספרי הנביאים |
בראשית ח | "ויזכור אלקים את נח, ואת כל החיה ואת כל הבהמה אשר אתו בתבה, ויעבֵר אלקים רוח על הארץ, ויָשֹכּוּ המים" |
בראשית ט | "ואך את דמכם לנפשתיכם אדרש" - מדוע כל האריכות? |
בראשית י | מדוע פירטה התורה את גבול הכנעני? |
בראשית יא | מדוע הלך תרח לארץ כנען? |
בראשית יב | מדוע התורה לא כתבה על צדקותו של אברהם אבינו |
בראשית יב | מדוע בפרקים א-יא מתארת התורה תקופה ארוכה |
בראשית יג | המזבחות שבנה אברהם אבינו |
בראשית יד | מדוע ירושלים נקראה "שלם"? |
בראשית טו | על מה נכרתה ברית בין הבתרים |
בראשית טז | "ותענה שרי" - היאך יתכן שאשה צדקת כשרה אמנו עשתה כך? |
בראשית יז | ברית המילה – ברית של אהבה וברית הארץ |
בראשית יז | הקשר בין המילה לבין ארץ ישראל |
בראשית יח | את מי רצה אברהם אבינו להציל - את סדום או את כל הערים? |
בראשית יט | בזכות מה ניצל לוט מהפיכת סדום |
בראשית כ | "רק אין יראת אלקים במקום הזה והרגוני" |
בראשית כא | גירוש ישמעאל ובירור מעמדו |
בראשית כב | גודל הנסיון שבעקדה לשיטת רש"י |
בראשית כג | מדוע האריכה התורה בתיאור קניית מערת מכפלה? |
בראשית כג | תורה עבודה וגמילות חסדים |
בראשית כד | "והאמת והשלום אהבו" |
בראשית כה | מה למדנו מפרק כ"ה? |
בראשית כה | "וַיֶעְתַּר יצחק לד' לנֹכח אשתו" - כוחה של תפילה |
בראשית כו | מדוע אמר ד' ליצחק: "וַהֲקִמֹתי את הַשְבֻעָה אשר נשבעתי לאברהם אביך"? |
בראשית כז | מדוע אמר יעקב: "ד' אלקיך", ולא: "ד' אלקינו"? |
בראשית כז | מדוע רצה יצחק אבינו לברך את עשו הרשע ולא את יעקב הצדיק? |
בראשית כח | להיכן הלך יעקב - לחרן או לפדן ארם? |
בראשית כט | כיצד יתכן שיעקב אבינו נשא שתי אחיות? |
בראשית ל | מדוע גער יעקב ברחל? |
בראשית לא | זהירותו של יעקב בדבורו |
בראשית לב | מדוע ירא יעקב? והרי ד' הבטיח לו שהוא ישמור עליו! |
בראשית לג | עולם הזה וגם עולם הבא |
בראשית לד | מעשה שמעון ולוי |
בראשית לה | היכן כתוב שד' נשבע ליעקב לתת לו את הארץ? |
בראשית לה | "ותקרא שמו בן אוני, ואביו קרא לו בנימין" |
בראשית לו | מדוע ירד עשו מהארץ |
בראשית לז | האם חטא יוסף בלשון הרע? |
בראשית לז | מכירת יוסף - "איך יתפוס השכל זה הדבר?" |
בראשית לח | פרשת יהודה ותמר |
בראשית לט | ויבא הביתה לעשות מלאכתו |
בראשית מ | מדוע נאסר שר האופים? |
בראשית מא | מידת הבטחון ובטחונו של יוסף |
בראשית מב | מדוע לא הודיע יוסף לאביו שהוא במצרים? |
בראשית מג | מה ניתן ללמוד מהשמות שנתן בנימין לבניו? |
בראשית מד | מדוע ציוה יוסף לשים את הגביע באמתחת בנימין? |
בראשית מה | האם נודע ליעקב שהאחים מכרו את יוסף? |
בראשית מה | "ויאמר יוסף אל אחיו: אני יוסף. העוד אבי חי?" |
בראשית מה | מה היה בראיית העגלות שגרם ליעקב להאמין שיוסף חי? - חלק א |
בראשית מה | מה היה בראיית העגלות שגרם ליעקב להאמין שיוסף חי? - חלק ב |
בראשית מו | מתי נקרא יעקב אבינו בשם "יעקב" ומתי בשם "ישראל"? |
בראשית מו | מי היתה הכנענית, אמו של שאול בן הכנענית? |
בראשית מז | יעקב ובניו נשארו במצרים לא מפני שרצו אלא מפני שלא יכלו לעוזבה |
בראשית מח | קבר רחל כבסיס לציונות |
בראשית מט | מדוע נשארו יעקב ובניו במצרים? |
בראשית מט | מפני מה זכה יהודה למלכות? |
בראשית נ | הדרן לספר בראשית: הצהרת עקרונות על ארץ ישראל |
שמות א | פתיחה לחומש שמות |
שמות ב | בזכות מה נגאלו בני ישראל ממצרים |
שמות ג | מדוע סירב משה ללכת בשליחות ד'? |
שמות ג | לימוד עיקרי האמונה מהתגלות ה' אל משה בסנה |
שמות ד | גאולת מצרים והגאולה העתידה |
שמות ה | הכבדת העבודה על ישראל והגאולה העתידה |
שמות ו | וגם הֲקִמֹתִי את בריתי אִתָּם לתת להם את ארץ כנען |
שמות ז | מדוע האריכה התורה בתיאור עשר המכות? |
שמות ח | מסירות הנפש של ישראל בזביחת הפסח |
שמות ט | סדר המכות והחידוש בכל אחת מהן |
שמות י | מי היו הרשעים שמתו בשלושת ימי החושך? |
שמות יא | "כחצֹת הלילה אני יוצא בתוך מצרים" |
שמות יב | דם הפסח ודם המילה |
שמות יב | מדוע הוצרכו ישראל לקיים מצוה כדי להינצל ממכת בכורות? |
שמות יב | מדוע הקדים ד' את שתי המזוזות למשקוףומדוע הקדים משה את המשקוף לשתי המזוזות |
שמות יב | מדוע נצטוינו לתת דווקא דם, מדוע באגודת אזוב, ומדוע בשלושה מקומות? |
שמות יב | "ומושב בני ישראל אשר ישבו במצרים שלשים שנה וארבע מאות שנה" |
שמות יג | ויקח משה את עצמות יוסף עמו |
שמות יד | שמחת ישראל במצוות ושמחת הגויים בעבירות |
שמות יד | מדוע היו ישראל נתונים בדין אם להאבד עם מצרים?! והרי הם חזרו בתשובה! |
שמות יד | בזכות מה נקרע הים? |
שמות יד | נס קריעת ים סוף |
שמות טו | עם ישראל מייצג את ד' בעולם ולכן הגויים יענשו על שהצרו לישראל |
שמות טו | "עם זו קנית" |
שמות טו | "מרים הנביאה אחות אהרן" |
שמות טז | הנחת צנצנת המן לפני הארון - זכרון הנס לדורות |
שמות טז | מדוע ציוה ד' על השבת עוד לפני מתן תורה,ומדוע לא ציוה ד' עליה כבר ביציאת מצרים? |
שמות יז | "מלחמה לד' בעמלק מִדֹר דֹר" |
שמות יח | מתי בא יתרו להר סיני? |
שמות יט | שלושת עיקרי ההכנה לקבלת התורה |
שמות יט | מה קרה בכל יום בתחילת החודש השלישי |
שמות יט | מה משמעות ההתקדשות לפני מעמד הר סיני? |
שמות כ | מדוע לא אמר ד' רק: "אנכי ד' אלקיך", אלא גם: "אשר הוצאתיך מארץ מצרים"? |
שמות כ | מדוע מצות כיבוד אב ואם היא כבוד הבורא? |
שמות כא | לפי מה סודרו המצוות בפרק כ"א? |
שמות כא | מדוע המצוה הראשונה שנאמרה בפרשת משפטים היא שילוח עבדים? |
שמות כב | ואנשי קדש תהיון לי, ובשר בשדה טרפה לא תאכלו |
שמות כג | פרשת הרגלים |
שמות כג | מה משמעות הכינוי "אדון" שנאמר כלפי ד'? |
שמות כד | מדוע רק בפרשתנו נאמר שבני ישראל אמרו "נעשה ונשמע"? |
שמות כד | "ספר הברית" ו"דם הברית" |
שמות כה | משמעות כלי המשכן |
שמות כו | השולחן והמנורה |
שמות כז | היחס בין הארון למנורה |
שמות כח | רמזי המעיל |
שמות כח | בגדי הכהונה |
שמות כח | מדוע התמנה אהרן לכהן, והבכורות לא המשיכו לתפקד ככהנים? |
שמות כט | מהי תכלית המשכן? |
שמות ל | מדוע נכתבה פרשת מזבח הקטורת בנפרד משאר הכלים? |
שמות ל | מעלתה של הקטורת |
שמות לא | "ויתן אל משה כְּכַלֹּתוֹ לדבר אתו בהר סיני שני לֻחֹת העדֻת" |
שמות לב | השבועות לאבות |
שמות לג | קשר של תפילין - אהבת ה' לעם ישראל |
שמות לד | מדוע נכתבה פרשת הרגלים בפרקנו? |
שמות לה | לשם מה הקהיל משה את כל עדת בני ישראל |
שמות לו | מדוע בפרשתנו הוקדמה עשיית המשכן לעשיית הכלים? |
שמות לו | מדוע כפלה התורה את פרשיות מלאכת המשכן? |
שמות לז | בדי הארון |
שמות לח | מה פירוש המושג "משכן העדֻת"? |
שמות לח | המשכן ובית המקדש והיחס בין החיצוניות והפנימיות |
שמות לט | כאשר צוה ד' את משה |
שמות מ | מהי ה"עדות"? |
שמות מ | סיום לפרשיות המשכן ולספר שמות |
ויקרא א | הקדמת רש"י לחומש ויקרא |
ויקרא א | מבנה פרשת ויקרא ומדוע היא סודרה כך |
ויקרא ב | מנחות הנדבה ומנחת העמר |
ויקרא ג | האם שלמים מכפרים? |
ויקרא ד | מדוע הוקדם פר כהן משיח לפר העלם דבר של ציבור? |
ויקרא ה | קרבן עולה ויורד הוא חטאת ולא אשם! |
ויקרא ה | על מה מביאים קרבן עולה ויורד? ומדוע? |
ויקרא ו | מדוע השתנה סדר הקרבנות בפרשת צו מסדר הקרבנות בפרשת ויקרא? |
ויקרא ו | כמה סוגי קורבנות יש? |
ויקרא ז | מי מביא קרבן תודה? |
ויקרא ז | מה משמעות הדינים המיוחדים של קרבן תודה? |
ויקרא ח | מהם האורים והתומים? |
ויקרא ט | על מה כפרו הקרבנות שהוקרבו ביום השמיני? |
ויקרא י | שתים עשרה פעם שירדה האש |
ויקרא יא | הפרטים והכללים בפרשת מאכלות אסורות |
ויקרא יב | מדוע ציוותה התורה על היולדת להקריב קרבנות? |
ויקרא יג | נגעים |
ויקרא יד | כנגע נראה לי בבית |
ויקרא טו | נדה וזבה |
ויקרא טז | מדוע משמש אהרן ביום הכפורים רק בארבעה בגדים? |
ויקרא יז | "ולא יזבחו עוד את זבחיהם לשעירִם אשר הם זֹנים אחריהם" |
ויקרא יח | מה סודה של ארץ ישראל |
ויקרא יט | מהי רכילות? |
ויקרא כ | ואני אתננה לכם לרשת אותה |
ויקרא כא | הקפדת התורה על כבוד אהרן ובניו |
ויקרא כב | מה משמעות המילים "ונקדשתי בתוך בני ישראל"? |
ויקרא כג | חג השבועות |
ויקרא כג | מדוע ציותה התורה על ספירת העומר? |
ויקרא כד | שבחן של ישראל בשמירת יחוסם |
ויקרא כד | מדוע נאמרו פרשת השמן ופרשת לחם הפנים בפרקנו? |
ויקרא כה | "ולא תונו איש את עמיתו" |
ויקרא כו | "והשמתי אני את הארץ, ושממו עליה אויביכם" |
ויקרא כז | הסברו המיוחד של הרמב"ן לפסוק "כל חרם אשר יחרם מן האדם לא יפדה מות יומת" |
במדבר א | הקדמת רש"י לחומש במדבר |
במדבר ב | מנין בני ישראל |
במדבר ג | מדוע כתובה החלפת הלויים בפרקנו ולא בספר שמות לאחר חטא העגל? |
במדבר ד | כיסוי כלי המשכן |
במדבר ה | מצות הוידוי או מצות התשובה |
במדבר ו | מדוע נכתבו הפרשות האמצעיות של פרשת נשא דווקא שם? |
במדבר ז | השכר שמקבל מי שמוסר את נפשו |
במדבר ח | חיבתם של בני ישראל שנכפלו בפסוק אחד חמש פעמים |
במדבר ט | הסתרת גנותם של ישראל |
במדבר י | כיצד נזכרים לטובה על ידי החצוצרות? |
במדבר י | מדוע הפציר משה בחותנו שילך עמהם? |
במדבר י | "והיה הטוב ההוא אשר ייטיב ד' עמנו והטבנו לך" |
במדבר י | עם ישראל מייצג את ד' בעולם |
במדבר יא | מה היה חטא המתאוננים ומה ניתן ללמוד ממנו לדורות? |
במדבר יב | "ותדבר מרים ואהרן במשה על אֹדות האשה הכשית אשר לקח" |
במדבר יג | כיצד נתקן את חטא המרגלים? |
במדבר יד | האם יש לשמוח במות המרגלים או להצטער? |
במדבר טו | מדוע נכתבו המצוות שבסוף פרשת שלח דווקא שם? |
במדבר טו | פרשת ציצית וברכת "אמת ויציב" |
במדבר טז | מדוע רצה ד' לכלות את כל בני ישראל בגלל קרח ומדוע רצה משה שעדת קרח תיענש בצורה חמורה? |
במדבר יז | "אתם המִתם את עם ד'" |
במדבר יח | מדוע נאמרו בפרקנו דיני שמירת המקדש ודיני מתנות כהונה ולויה |
במדבר יט | מדוע נכתבה פרשת פרה אדומה דווקא כאן? |
במדבר כ | ליחס בין פרק י"ט לפרק כ' ומבנה הספר בכללו |
במדבר כא | חובת הדיוק בתפילה ומקורה בפרשת חקת |
במדבר כב | ארבעה אסרו בשמחה |
במדבר כג | "הן עם כלביא יקום וכארי יתנשא" |
במדבר כד | האם יש רעיון אחד החורז את כל הברכות? |
במדבר כה | "והיתה לו ולזרעו אחריו ברית כהֻנת עולם" |
במדבר כו | מהי הסיבה להפרשים הגדולים בין המנינים אצל חלק מהשבטים? |
במדבר כז | אהבת הארץ של בנות ישראל |
במדבר כז | צלפחד - צדיק או רשע? |
במדבר כח | מערכות המוספים והקרבן המיוחד של השבת |
במדבר כט | מה ענינו של שמיני עצרת? |
במדבר ל | סוגי הנדרים |
במדבר ל | האם טוב לנדור? |
במדבר לא | מדוע ציוה ד' להכות את מדין ולא את מואב? |
במדבר לב | בני גד ובני ראובן |
במדבר לב | מדוע בכל הפרשה לא נזכר חצי שבט מנשה ורק בסופה הוא נזכר? |
במדבר לג | "והורשתם את הארץ וישבתם בה" - שיטת רש"י |
במדבר לג | "והורשתם את הארץ וישבתם בה" - שיטת הרמב"ן |
במדבר לד | נחל מצרים ונהר מצרים |
במדבר לד | מה ניתן ללמוד מרשימת הנשיאים |
במדבר לה | "ולא תחניפו את הארץ" |
במדבר לו | "ולא תסב נחלה ממטה למטה אחר" |
דברים א | "טובה הארץ אשר ד' אלקינו נתן לנו" |
דברים ב | "מקראות שראויין לשרוף" |
דברים ג | "אל תירא אֹתו" |
דברים ג | מדוע האריך משה בשבחים של ד' בתחילת תפילתו? |
דברים ד | כיצד נגאלים? |
דברים ד | "בצר לך ומצאוך כל הדברים האלה" |
דברים ה | מדוע נאמרו עשרת הדברות בסדר זה? |
דברים ו | כיצד נגיע לאהבת ד'? |
דברים ז | "ושמר ד' אלקיך לך את הברית ואת החסד" |
דברים ח | מצות הענוה |
דברים ט | מדוע נקבע יום הכפורים ליום סליחה ומחילה? |
דברים י | "ארון הברית" - אחד או שנים? |
דברים יא | גבולות הארץ |
דברים יא | גבולות הארץ 2 |
דברים יא | מדוע מופיעה כאן הפתיחה של הברכה והקללה |
דברים יא | ולעבדו בכל לבבכם - איזו היא עבודה שבלב - הוי אומר זו תפילה |
דברים יב | "המקום אשר יבחר ד'" |
דברים יב | "לא תעשון כן לד' אלקיכם" |
דברים יג | פרשת נביא השקר |
דברים יד | "בנים אתם לד' אלקיכם" |
דברים טו | מבנה פרק ט"ו |
דברים טז | השמחה בתורה בכלל ובפרקנו בפרט |
דברים יז | מבנה פרק י"ז |
דברים יח | בחינת הנביא |
דברים יט | הרחבת גבולות הארץ בפרשת שפטים והלימוד האמוני העולה ממנה |
דברים כ | כי ד' אלקיכם ההֹלך עמכם להלחם לכם עם אֹיביכם להושיע אתכם |
דברים כא | מדוע מופיעה פרשת עגלה ערופה בתוך פרשות המלחמות? |
דברים כב | "השב תשיבם לאחיך" |
דברים כג | "לא יבא עמוני ומואבי בקהל ד'" |
דברים כד | "השמר בנגע הצרעת, זכור את אשר עשה ד' אלקיך למרים" |
דברים כה | מדוע נצטוינו לזכור את מעשה עמלק? |
דברים כו | ד' אלקיך |
דברים כז | מדוע הברכה ניתנה על הר גרזים והקללה על הר עיבל? |
דברים כח | שמחה של מצוה |
דברים כט | לעברך בברית ד' אלקיך ובאלתו |
דברים ל | כי המצוה הזאת... לא נפלאת היא ממך |
דברים לא | על מי מוטלת המצוה לשאת את ארון הברית? |
דברים לב | "יַצֵב גבֻלֹת עמים למספר בני ישראל" |
דברים לג | שנים עשר השבטים בברכת משה |
דברים לד | ארץ ישראל בפרשת וזאת הברכה |
יהושע א | חזק ואמץ |
יהושע א | גבולות הארץ |
יהושע ב | אישיותה המיוחדת של רחב |
יהושע ב | כיצד יתכן שהמקום הראשון בארץ ישראל שאליו הגיעו אנשים מעם ישראל הוא בית רחב? |
יהושע ב | מדוע שלח יהושע מרגלים? |
יהושע ג | מדוע דווקא בפרקנו נאמר הכינוי "אדון כל הארץ"? |
יהושע ג | מדוע לא בקע יהושע את הירדן במטהו, כמו שבקע משה את ים סוף? |
יהושע ג | מה משמעות הכינוי "א-ל חי", ומדוע הוא נאמר בפרקנו? |
יהושע ג | מה משמעות ההתקדשות לפני מעבר הירדן? |
יהושע ד | הארון נושא את נושאיו |
יהושע ד | מה היתה המטרה של נס בקיעת הירדן? |
יהושע ד | הקמת האבנים בגלגל כחלק ממערכת שימור הנסים |
יהושע ד | השוואות בין ההכנות לכניסה לארץ לבין ההכנות למתן תורה |
יהושע ה | פסח גלגל ושאר הפסחים הנזכרים בתנ"ך |
יהושע ה | מהי "חרפת מצרים"? |
יהושע ה | התגלות המלאך ליהושע לפי הסבר הגמרא |
יהושע ה | מדוע ציוה ד' את יהושע למול את בני ישראל דווקא אז? |
יהושע ה | מדוע האריך הנביא לספר על האנשים שמתו במדבר? |
יהושע ו | מדוע החרים יהושע את יריחו? |
יהושע ז | האם המרגלים צדקו בהערכתם? |
יהושע ז | האם כשלון ישראל במלחמה הראשונה בעי היה בגלל יהושע?! |
יהושע ז | מדוע קרע יהושע את שמלֹתיו ונפל על פניו ארצה והעלה עפר על ראשו? |
יהושע ז | מדוע נענשו כל ישראל על חטאו של עכן? |
יהושע ז | מדוע אמר ד' ליהושע שישראל חטאו בששה חטאים בחטא עכן? |
יהושע ז | חטא עכן ותשובתו המיוחדת |
יהושע ח | ההכנות למלחמת העי השניה מול מלחמת העי הראשונה |
יהושע ח | מלחמת העי השניה |
יהושע ח | מדוע נכתב מעמד הר גרזים והר עיבל שלא במקומו? |
יהושע ט | "ויעשו גם המה בערמה" - מי עוד עשה בערמה? |
יהושע ט | התקבצות המלכים להלחם ביהושע |
יהושע י | "ירושלים" - מקור השם ומשמעותו |
יהושע י | מלחמת יהושע בחמשת מלכי הדרום - השלב הראשון |
יהושע יא | מדוע שרף יהושע את חצור? |
יהושע יא | כיצד יתכן שיהושע התעכב בכיבוש הארץ? |
יהושע יב | מדוע לא נזכר משה בפסוק א' כשם שנזכר יהושע בפסוק ז'? |
יהושע יג | לקיחת הנחלה של ראובן וגד בעבר הירדן המזרחי |
יהושע יד | האם בני ישראל נלחמו רק שבע שנים? |
יהושע טו | כיבוש קרית ספר ופרשת עכסה |
יהושע טו | מדוע לא כבשו בני יהודה את ירושלים? |
יהושע יח | מדוע נבחרה דווקא שילה? |
יהושע יח | היכן נערכה חלוקת הארץ וכמה זמן היא נמשכה? |
יהושע כב | "פינחס בן אלעזר הכהן" או "פינחס הכהן"? |
יהושע כב | מדוע חשבו בני ישראל להילחם בשבטי עבר הירדן המזרחי? |
יהושע כד | האם הספידו את יהושע? |
יהושע כד | הבחירה בעם ישראל והכנת ארץ ישראל לעם ישראל בדברי יהושע אל העם |
שופטים א | "מי יעלה לנו אל הכנעני בתחלה להלחם בו?" |
שופטים א | כיבוש ירושלים בתחילת ספר שופטים |
שופטים א | "ובני קיני חֹתן משה עלו מעיר התמרים" - מה בא הפסוק ללמדנו? |
שופטים א | כיבוש קרית ספר ופרשת עכסה |
שופטים א | מדוע שרפו בני יהודה את ירושלים? |
שופטים א | מי ומתי הכה את הענקים שהיו בחברון? |
שופטים ב | כיצד יתכן שלא הספידו את יהושע כראוי? |
שופטים ג | "ותהי עליו רוח ד'" |
שופטים ח | האם גדעון עשה אפוד לעבודה זרה?! |
שופטים יא | שטחים תמורת שלום? |
שופטים יא | האם יפתח העלה את בתו לעולה? |
שופטים יג | מדוע ציוה ד' ששמשון יהיה נזיר? |
שופטים יג | מה הסוד מאחורי פרשת מנוח ואשתו? |
שופטים יז | מדוע נכתבה פרשת פסל מיכה בסוף ספר שופטים? |
שופטים יח | שבט דן - עבודה זרה עמהם ומנצחים במלחמה?! |
שופטים יט | האם היה מעשה פילגש בגבעה זהה למעשה אנשי סדום? |
שופטים כ | מדוע התאספו כל ישראל להילחם בבנימין? |
שופטים כ | מדוע ניגפו בני ישראל בשני הימים הראשונים?והרי הם נלחמו לשם שמים! |
שופטים כא | כיצד היה מותר להרוג את אנשי יבש גלעד ואת טפם? |
שמואל א א | האם חנה אכלה לפני תפילתה? |
שמואל א א | מדוע חשב עלי את חנה לשכורה |
שמואל א א | "איש אחד... ושמו אלקנה" |
שמואל א א | הקשר בין הר אפרים לבית לחם יהודה בספר שופטים ובספר שמואל |
שמואל א ב | האם בני עלי חטאו בגילוי עריות |
שמואל א ב | נבואת איש האלקים אל עלי |
שמואל א ג | האם עלי הוכיח את בניו? |
שמואל א ד | איזה ארון יצא למלחמה נגד הפלשתים |
שמואל א ד | מה קרה למשכן שילה ומדוע הדבר אינו כתוב בספר שמואל? |
שמואל א ו | מדוע לא החזירו את ארון הברית למשכן בשובו משדה פלשתים? |
שמואל א ז | "ויהי מיום שבת הארון בקרית יערים... וינהו כל בית ישראל אחרי ד'" |
שמואל א ז | ויסירו בני ישראל את הבעלים ואת העשתרֹת, ויעבדו את ד' לבדו |
שמואל א ז | ההתאספות למצפה ותפילת שמואל |
שמואל א ז | מה משמעות שאיבת המים ושפיכתם? |
שמואל א ז | מה משמעות המלים "וישפֹט שמואל את בני ישראל במצפה"? |
שמואל א ז | הקרבת הטלה והניצחון הגדול על הפלשתים |
שמואל א ז | תשובת ישראל במצפה מול חטאיהם במלחמה הקודמת |
שמואל א י | כיצד נמשח שאול? |
שמואל א י | כיצד זוכים לנבואה? |
שמואל א י | האם נהג שאול כראוי בשתיקתו למבזיו? |
שמואל א יב | נאומו האחרון של שמואל ונאומי המנהיגים הקודמים |
שמואל א יג | "בן שנה שאול במלכו" |
שמואל א יג | כמה שנים מלך שאול? |
שמואל א יד | "יונתן" ו"יהונתן" |
שמואל א טו | האם שאול שיקר לשמואל?! |
שמואל א יז | כריתת ראשו של גלית |
שמואל א כה | כי עשה יעשה ד' לאדני בית נאמן, כי מלחמות ד' אדני נלחם |
שמואל א כו | מה בין מעשה דוד במעגל למעשה דוד במערה? |
שמואל א כז | כיצד יתכן שדוד הלך אל אכיש מלך גת? |
שמואל א ל | דוד איש המעלה |
שמואל א לא | לאן "נעלם" ישוי בן שאול? |
שמואל ב א | מדוע הרג דוד את הגר העמלקי? |
שמואל ב ג | החזרת דוד את מיכל |
שמואל ב ד | מדוע נזכר מפיבשת בפרקנו? |
שמואל ב ה | מה בין שאול לדוד? |
שמואל ב ו | מדוע לא העלה דוד את הארון למשכן? |
שמואל ב ו | האם דוד טעה בנשאו את הארון בעגלה? |
שמואל ב ז | בקשת דוד המלך מנתן הנביא לבנות את בית המקדש |
שמואל ב ח | מדוע התנהג דוד באכזריות כלפי אויבי ישראל? |
שמואל ב י | האם היה מותר לדוד לשלוח מנחמים לחנון בן נחש? |
שמואל ב יט | כיצד יתכן שדוד רצה למנות את עמשא שמרד בו לשר צבא, במקום יואב שעזר לו? |
שמואל ב כ | מרד שבע בן בכרי והגאולה העתידה |
שמואל ב כא | ראיית הבן את כיסופי האב יוצרת את כיסופי הבן |
שמואל ב כב | "ארדפה אויבי ואשמידם" |
שמואל ב כג | דברי דוד האחרונים |
שמואל ב כג | האם דוד המלך היה נביא? |
שמואל ב כג | ניסוך המים על ידי דוד המלך |
שמואל ב כד | מתי וכיצד גילה דוד המלך את מקום המקדש? |
מלכים א א | "רבות מחשבות בלב איש, ועצת ד' היא תקום" |
מלכים א ב | האם חשב יואב להינצל במזבח? |
מלכים א ג | מה היתה "הבמה הגדולה אשר בגבעון" ומדוע ההקרבה בה היתה כל כך רצויה עד ששלמה זכה מכוחה למעלות רבות? |
מלכים א ג | האם היו הבמות מותרות בתחילת מלכות שלמה? |
מלכים א ד | מלכות שלמה על ישראל |
מלכים א ד | השרים של שלמה |
מלכים א ה | כיצד יתכן ששלמה המלך כרת ברית עם חירם מלך צור? |
מלכים א ו | מה היה גובהו של בית המקדש הראשון |
מלכים א ח | מהו הדביר? |
מלכים א ח | לִשְמֹעַ אל הרִנה ואל התפִלה |
מלכים א יא | מה היתה טעותו של יואב? |
מלכים א יב | מרד ירבעם בן נבט והגאולה העתידה |
מלכים א יג | "ד' אלקיך" - לשון של כפירה או לשון של כבוד? |
מלכים א יד | "ושם אמו נעמה העמֹנית" |
מלכים א כב | כיצד יתכן שיהושפט המלך הצדיק התחבר עם מלכי ישראל הרשעים? |
מלכים ב א | מדוע היה אליה הנביא איש בעל שער ואזור עור אזור במתניו |
מלכים ב ד | לימודים חשובים לדורות שלמדנו מהאשה השונמית |
מלכים ב ה | צרעת נעמן וריפויה |
מלכים ב ז | מדוע נענש השליש בעונש כה חמור? |
מלכים ב י | כיצד יתכן שיהוא, שהשמיד את הבעל מישראל, נכשל בעבודת העגלים?! |
מלכים ב יא | כמה בריתות כרת יהוידע? |
מלכים ב יג | "להכות חמש או שש פעמים - אז הכית את ארם עד כלה" |
מלכים ב יג | יהואחז ויואש מלכי ישראל |
מלכים ב יד | הרחבת גבולות הארץ על ידי ירבעם בן יואש מלך ישראל ומשמעותה לדורנו |
מלכים ב טו | האם היה יותם מלך יהודה צדיק יותר מכל הצדיקים?! |
מלכים ב טז | רשעותו של אחז מלך יהודה ועונשיו |
מלכים ב יח | האם היה חזקיהו המלך צדיק יותר מדוד המלך ומיאשיהו המלך? |
מלכים ב יח | הוא הסיר את הבמות |
מלכים ב כ | "שלום ואמת יהיה בימי" - כך מדבר מלך צדיק?! |
מלכים ב כא | כיצד יתכן שמנשה מלך יהודה עבד עבודה זרה? |
מלכים ב כא | מדוע לא נכתבה תשובת מנשה בספר מלכים? |
מלכים ב כב | האם הנבואה לטובה שאמרה חולדה הנביאה לא התקיימה? |
מלכים ב כג | יאשיהו מלך יהודה - צדיק או בעל תשובה? |
מלכים ב כג | פסח יאשיהו - "כי לא נעשה כפסח הזה מימי השפטים" |
מלכים ב כג | מדוע נהרג יאשיהו המלך הצדיק בגיל צעיר? |
מלכים ב כה | מתי נבקעה החומה |
מלכים ב כה | הוצאת יהויכין מבית הכלא ומשמעותה לדורות |
מלכים ב כה | מדוע נענש צדקיהו בעונשים כה חמורים? |
ישעיה א | "צדק ילין בה" |
ישעיה ו | עד כמה צריך להיזהר מלדבר רע על עם ישראל |
ישעיה י | "עוד היום בנֹב לעמֹד" - הפטרת יום העצמאות |
ישעיה יח | פסוקי השופרות המובאים מהנביאים |
ישעיה כ | האם ישעיהו הלך ערום?! |
ישעיה מ | במה זכה ישעיהו שרוב נבואותיו הן נבואות נחמה? |
ישעיה מ | שבע שאלות כלליות על "שבע דנחמתא", ותשובות עליהן |
ישעיה מו | מה משמעות הביטוי כרע בל? |
ישעיה נד | הפטרת פרשת ראה: "כל כלי יוצר עליך לא יצלח" |
ישעיה נז | הפטרת יום הכפורים: ההכנעה והענוה - הקדמה |
ישעיה נז | הפטרת יום הכפורים: ההכנעה והענוה (א) |
ישעיה נח | הפטרת יום הכפורים: ההכנעה והענוה (ב) |
ירמיה ב | זכרתי לך חסד נעוריך |
ירמיה ו | הנה אנכי מביא רעה אל העם הזה פרי מחשבותם |
ירמיה ז | האם יש קשר בין חורבן שילה למעשי דורו של ירמיהו? |
ירמיה ט | על מה אבדה הארץ? |
ירמיה י | "שְפֹך חמתך על הגוים אשר לא ידעוך" |
ירמיה יא | זית רענן יפה פרי תאר |
ירמיה יב | נחלתי וידידות נפשי |
ירמיה יג | הגאוה החיובית והגאוה השלילית |
ירמיה יד | מדוע עם ישראל יענש אם הנביאים הטעו אותם? |
ירמיה טו | אם יעמד משה ושמואל לפני |
ירמיה טז | החדש העברי והחדשים האחרים |
ירמיה יז | הברית על השבת |
ירמיה יח | תפילת ירמיהו על אנשי ענתות |
ירמיה יט | "אשר לא צויתי, ולא דברתי, ולא עלתה על לבי" |
ירמיה כא | חשיבות המשפט |
ירמיה כב | נבואות הפורענות שנאמרו על יהויכין |
ירמיה כד | כל שהוא בטובה לא יתייאש מן הפורענותוכל שהוא בפורענות לא יתייאש מן הטובה |
ירמיה כה | שליחות נבוכדראצר ועונשו |
ירמיה כח | המאבק בין ירמיהו לנביא השקר חנניה בן עזור |
ירמיה כט | "ודרשו את שלום העיר אשר הגליתי אתכם שמה, והתפללו בעדה אל ד', כי בשלומה יהיה לכם שלום" |
ירמיה ל | "ציון היא דֹרֵש אין לה" |
ירמיה לא | מדרש נפלא על הפרק |
ירמיה לב | האם ירמיהו הסתפק בנבואתו?! |
ירמיה לג | "מהרה ד' אלקינו ישמע בערי יהודה ובחוצות ירושליםקול ששון וקול שמחה, קול חתן וקול כלה" |
ירמיה לד | הברית על שילוח עבדים |
ירמיה לד | מדוע שילחו אנשי ירושלים את עבדיהם ומדוע החזירום? |
ירמיה לו | יהויקים המלך הרשע |
ירמיה לז | המבט האמוני והמבט הבטחוני על המצור על ירושלים |
ירמיה לח | נבואות הפורענות של ירמיהו על צדקיהו |
ירמיה לט | מתי נבקעה החומה: בתשעה בתמוז, או בי"ז בו? |
ירמיה מ | "וַיָּשֻׁבוּ כל היהודים מכל המקומות אשר נדחו שם" |
ירמיה מא | "האנשים אשר הכה ביד גדליהו" |
ירמיה מב | "ד' אלקיך" ו"ד' אלקינו" |
ירמיה מג | כיצד העיזו לומר לירמיהו: "שקר אתה מדבר"? |
ירמיה מה | הנבואה על ברוך בן נריה |
ירמיה מו | נצחיות עם ישראל וגאולת עם ישראל |
ירמיה מט | "אין שני נביאים מתנבאין בסיגנון אחד" |
ירמיה נא | "והשלכתו אל תוך פרת, ואמרת: ככה תשקע בבל" |
ירמיה נב | הוצאת יהויכין מבית הכלא ומשמעותה לדורות |
יחזקאל יב | עיניו של צדקיהו מלך יהודה |
יחזקאל יד | נח דניאל ואיוב |
יחזקאל טו | מה פירוש המושג "אף כי"? |
יחזקאל יט | הקינה על נשיאי ישראל |
יחזקאל כ | שקולה שבת כנגד כל המצוות |
יחזקאל כא | "ואתה חלל רשע נשיא ישראל" |
יחזקאל לט | ד' משלם שכר על מעשה טוב גם אחרי אלפי שנים |
הושע ג | בקשת ד', בקשת דוד ובקשת בית המקדש |
יונה א | מדוע ברח יונה מלפני ד'? |
יונה א | האם שייך לברוח מלפני ד'?! והרי מלֹא כל הארץ כבודו! |
יונה ג | האם הנבואה "עוד ארבעים יום ונינוה נהפכת" התקיימה? |
מיכה ה | לפרק ה' |
חגי ב | גדול יהיה כבוד הבית הזה האחרון מן הראשון |
זכריה ח | "והאמת והשלום אהבו" |
זכריה ט | "גם את בדם בריתך שלחתי אסיריך מבור אין מים בו" |
זכריה ט | וד' אלקים בשופר יתקע |
זכריה י | "ועבר ביום צרה" - פסל מיכה וקריעת ים סוף |
זכריה יב | "ביום ההוא יגדל המספד בירושלם כמספד הדד רמון בבקעת מגדון" |
מלאכי ג | "אני ד' לא שָניתי, ואתם בני יעקב לא כְליתם" - עם ישראל ישאר לנצח! |
תהילים יט | הסברי המהר"ל למזמור י"ט |
תהילים כד | לפרק כד |
תהילים כו | ד' אהבתי מעון ביתך ומקום משכן כבודך |
תהילים מא | "ואתה ד' חנני והקימני, ואשלמה להם" |
תהילים קיד | "הָיְתָה יְהוּדָה לְקָדְשׁוֹ" |
תהילים קיד | מלפני אדון חולי ארץ, מלפני אלוק יעקב |
תהילים קטז | "לך אזבח זבח תודה ובשם ד' אקרא, נדרי לד' אשלם נגדה נא לכל עמו" |
תהילים קיח | "אבן מאסו הבונים היתה לראש פנה" |
תהילים קיט | שיר הלל לתורה האלקית |
תהילים קכא | "שיר המעלות" ו"שיר למעלות" |
תהילים קכב | האהבה לירושלים, ו"בית ד'" |
תהילים קכד | "נחלה עבר על נפשנו" |
תהילים קכה | כי לא ינוח שבט הרשע על גורל הצדיקים |
תהילים קכט | "ולא אמרו העברים ברכת ד' אליכם" |
תהילים קלב | "זכור ד' לדוד את כל עֻנותו" - השכר שמקבל מי שמוסר את נפשו |
תהילים קלד | ברכו את ד' |
משלי ה | "אילת אהבים ויעלת חן" |
משלי ו | בהתהלכך תנחה אותך, בשכבך תשמור עליך |
משלי ז | כי רבים חללים הפילה ועצומים כל הרוגיה |
משלי י | וצדקה תציל ממות |
משלי יא | באבד רשעים רנה |
משלי יב | "דאגה בלב איש יַשְׁחֶנָּה, ודבר טוב יְשַׂמְּחֶנָּה" |
משלי יד | "בכל עצב יהיה מוֹתר" |
משלי טו | "שמחה לאיש במענה פיו, ודבר בעתו מה טוב" |
משלי טז | בחסד ואמת יכופר עון, וביראת ד' סור מרע |
משלי יז | "מצדיק רשע ומרשיע צדיק - תועבת ד' גם שניהם" |
משלי יט | "רבות מחשבות בלב איש ועצת ד' היא תקום" |
משלי כג | "אל יקנא לבך בחטאים, כי אם ביראת ד' כל היום" |
משלי כו | "כצפור לנוד, כדרור לעוף - כן קללת חנם לו תבא" |
משלי כט | "באין חזון יפרע עם, ושֹמֵר תורה אַשְרֵהוּ" |
איוב ד | "אף שכני בתי חמר אשר בעפר יסודם ידכאום לפני עש" |
שיר השירים ח | הדרן לשיר השירים: נאמנותם ודבקותם של ישראל בקב"ה במגילת שיר השירים |
רות א | לשם מה נכתב סיפורה של ערפה במגילת רות? |
רות ג | העין הטובה של בעז |
רות ד | "ותקראנה לו השכנות שם לאמר: יֻלַד בן לנעמי" |
רות ד | מגילת רות: אין שום יאוש בעולם כלל |
רות ד | מגילת רות: הפורענות והטובה, והיחס שביניהם |
איכה א | "צדיק הוא ד' כי פיהו מריתי" |
איכה א | על היחס בין מגילת איכה לבין ספרי הנביאים |
קהלת ב | ולשמחה מה זה עושה |
קהלת ט | מקרה אחד לצדיק ולרשע |
אסתר א | בית המקדש כבסיס להבנת עומק מגילת אסתר |
אסתר א | "כשבת המלך אחשורוש" או "בשנת שלש למלכו"? |
אסתר א | האם אחשורוש השתמש בכלים של בית המקדש? |
אסתר ב | מדוע נכתבו פרקים א-ב במגילת אסתר |
אסתר ג | מדוע נגזרה הגזירה הנוראה על עם ישראל? |
אסתר ו | דורון, תפילה ומלחמה במגילת אסתר |
אסתר ח | ליהודים היתה אורה ושמחה וששון ויקר |
אסתר י | מדוע נכתב פרק י' במגילת אסתר? |
אסתר י | מגילת אסתר בספר שמות |
דניאל ג | זאת קומתך דמתה לתמר |
דניאל י | האם דניאל היה נביא? |
דניאל יב | "כי סתֻמים וַחֲתֻמים הדברים עד עת קץ" |
עזרא ע א | האם הכלים של בית המקדש עלו בעקבות הצהרת כורש? |
עזרא ע ב | שמותיהם כעורים ומעשיהם נאים |
עזרא ע ו | פסח עזרא ושאר הפסחים הנזכרים בתנ"ך |
עזרא ע ז | מדוע לא עלה עזרא בעליית זרובבל? |
עזרא ע ח | הקרבנות שהקריבו בני הגולה, הקרבנות בחנוכת המשכן, והקרבנות לעתיד לבוא |
עזרא ע י | לקיחת אחריות |
עזרא נ א | האם הספר נקרא "ספר נחמיה"? |
עזרא נ ב | "המפרוצים" - "הם פרוצים" |
עזרא נ ט | שקולה שבת כנגד כל המצוות |
דברי הימים א ב | מי היה צרויה או מי היתה צרויה? |
דברי הימים א ג | התשובה מבטלת כל גזירה רעה |
דברי הימים א ד | יעבץ והעצב |
דברי הימים א ח | מי היה אביו של קיש, אבי שאול? |
דברי הימים א ט | פינחס הוא אליהו |
דברי הימים א י | "וימת שאול במעלו אשר מעל" |
דברי הימים א יג | האם דוד טעה בנשיאתו את הארון בעגלה? |
דברי הימים א יד | מה בין שאול לדוד |
דברי הימים א טו | מדוע לא העלה דוד את הארון למשכן? |
דברי הימים א יז | בקשת דוד המלך מנתן הנביא לבנות את בית המקדש |
דברי הימים א יט | האם היה מותר לדוד לשלוח מנחמים לחנון בן נחש? |
דברי הימים א כ | מדוע התנהג דוד באכזריות כלפי אויבי ישראל? |
דברי הימים א כא | מתי וכיצד גילה דוד המלך את מקום המקדש |
דברי הימים א כב | מדוע לא בנה דוד המלך את בית המקדש? |
דברי הימים א כט | השמחה הגדולה בפרקנו ובתנ"ך בכלל |
דברי הימים ב א | "הבמה אשר בגבעון" |
דברי הימים ב ג | בית ד' בירושלם בהר המוריה |
דברי הימים ב ו | הכנסת הארון לקדש הקדשים בחנוכת בית המקדש הראשון |
דברי הימים ב ז | האש שירדה מהשמים בחנוכת בית המקדש |
דברי הימים ב ח | "והערים אשר נתן חורם לשלמה, בנה שלמה אֹתם, ויושב שם את בני ישראל" |
דברי הימים ב יג | מלחמת האחים הנוראה ביותר בתנ"ך |
דברי הימים ב יד | מה פירוש המלים: "ד', אין עמך לעזור בין רב לאין כח"? |
דברי הימים ב טו | מה משמעות נבואת עזריהו בן עודד? |
דברי הימים ב יז | ויגבה לבו בדרכי ד' |
דברי הימים ב יח | רוחו של נבות |
דברי הימים ב יט | יהושפט - המלך שדאג למשפט |
דברי הימים ב כ | מי הם "בני עמון", ומי הם "העמונים"? |
דברי הימים ב כא | מלחמת יהורם בן יהושפט מלך יהודה באדום |
דברי הימים ב כב | כיצד יתכן שמלכות בית דוד כמעט הושמדה כליל? |
דברי הימים ב כג | "ויכרת יהוידע ברית בינו ובין כל העם ובין המלך להיות לעם לד'" |
דברי הימים ב כד | "וישא לו יהוידע נשים שתים" |
דברי הימים ב כה | כיצד יתכן שאמציה המלך הצדיק עבד עבודה זרה?! |
דברי הימים ב כו | מדוע נצטרע עוזיהו מלך יהודה? |
דברי הימים ב כז | צדקותו של יותם מלך יהודה |
דברי הימים ב כח | רשעותו של אחז מלך יהודה ועונשיו |
דברי הימים ב כט | מה משמעות הקרבנות שהקריבו בימי חזקיהו המלך? |
דברי הימים ב ל | השמחה הגדולה בימי חזקיהו |
דברי הימים ב ל | "עיבר ניסן בניסן ולא הודו לו חכמים" |
דברי הימים ב לא | מה דרש חזקיהו ומה אמר לו עזריהו הכהן הראש? |
דברי הימים ב לב | חזקיהו מלך יהודה וסתימת הגיחון |
דברי הימים ב לב | חזקיהו והסרת הבמות |
דברי הימים ב לג | כיצד יתכן שמנשה מלך יהודה עבד עבודה זרה? |
דברי הימים ב לג | מדוע לא נכתבה תשובת מנשה בספר מלכים? |
דברי הימים ב לד | יאשיהו מלך יהודה - צדיק מעיקרו או בעל תשובה? |
דברי הימים ב לה | ולא נעשה פסח כמהו בישראל מימי שמואל הנביא |
דברי הימים ב לו | "ויהיו מלעִבים במלאכי האלקים, ובוזים דבריו, ומתעתעים בִּנְבִאָיו" |
דברי הימים ב לו | האם התנ"ך מסתיים בהצהרת כורש? |
דברי הימים ב לו | "הדרן" לתנ"ך |