תנ"ך על הפרק - שמואל א ז - תשובת ישראל במצפה מול חטאיהם במלחמה הקודמת / הרב איתן שנדורפי שליט"א

תנ"ך על הפרק

שמואל א ז

239 / 929
היום

הפרק

וַיָּבֹ֜אוּ אַנְשֵׁ֣י ׀ קִרְיַ֣ת יְעָרִ֗ים וַֽיַּעֲלוּ֙ אֶת־אֲר֣וֹן יְהוָ֔ה וַיָּבִ֣אוּ אֹת֔וֹ אֶל־בֵּ֥ית אֲבִינָדָ֖ב בַּגִּבְעָ֑ה וְאֶת־אֶלְעָזָ֤ר בְּנוֹ֙ קִדְּשׁ֔וּ לִשְׁמֹ֖ר אֶת־אֲר֥וֹן יְהוָֽה׃וַיְהִ֗י מִיּ֞וֹם שֶׁ֤בֶת הָֽאָרוֹן֙ בְּקִרְיַ֣ת יְעָרִ֔ים וַיִּרְבּוּ֙ הַיָּמִ֔ים וַיִּֽהְי֖וּ עֶשְׂרִ֣ים שָׁנָ֑ה וַיִּנָּה֛וּ כָּל־בֵּ֥ית יִשְׂרָאֵ֖ל אַחֲרֵ֥י יְהוָֽה׃וַיֹּ֣אמֶר שְׁמוּאֵ֗ל אֶל־כָּל־בֵּ֣ית יִשְׂרָאֵל֮ לֵאמֹר֒ אִם־בְּכָל־לְבַבְכֶ֗ם אַתֶּ֤ם שָׁבִים֙ אֶל־יְהוָ֔ה הָסִ֜ירוּ אֶת־אֱלֹהֵ֧י הַנֵּכָ֛ר מִתּוֹכְכֶ֖ם וְהָעַשְׁתָּר֑וֹת וְהָכִ֨ינוּ לְבַבְכֶ֤ם אֶל־יְהוָה֙ וְעִבְדֻ֣הוּ לְבַדּ֔וֹ וְיַצֵּ֥ל אֶתְכֶ֖ם מִיַּ֥ד פְּלִשְׁתִּֽים׃וַיָּסִ֙ירוּ֙ בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל אֶת־הַבְּעָלִ֖ים וְאֶת־הָעַשְׁתָּרֹ֑ת וַיַּעַבְד֥וּ אֶת־יְהוָ֖ה לְבַדּֽוֹ׃וַיֹּ֣אמֶר שְׁמוּאֵ֔ל קִבְצ֥וּ אֶת־כָּל־יִשְׂרָאֵ֖ל הַמִּצְפָּ֑תָה וְאֶתְפַּלֵּ֥ל בַּעַדְכֶ֖ם אֶל־יְהוָֽה׃וַיִּקָּבְצ֣וּ הַ֠מִּצְפָּתָה וַיִּֽשְׁאֲבוּ־מַ֜יִם וַֽיִּשְׁפְּכ֣וּ ׀ לִפְנֵ֣י יְהוָ֗ה וַיָּצ֙וּמוּ֙ בַּיּ֣וֹם הַה֔וּא וַיֹּ֣אמְרוּ שָׁ֔ם חָטָ֖אנוּ לַיהוָ֑ה וַיִּשְׁפֹּ֧ט שְׁמוּאֵ֛ל אֶת־בְּנֵ֥י יִשְׂרָאֵ֖ל בַּמִּצְפָּֽה׃וַיִּשְׁמְע֣וּ פְלִשְׁתִּ֗ים כִּֽי־הִתְקַבְּצ֤וּ בְנֵֽי־יִשְׂרָאֵל֙ הַמִּצְפָּ֔תָה וַיַּעֲל֥וּ סַרְנֵֽי־פְלִשְׁתִּ֖ים אֶל־יִשְׂרָאֵ֑ל וַֽיִּשְׁמְעוּ֙ בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל וַיִּֽרְא֖וּ מִפְּנֵ֥י פְלִשְׁתִּֽים׃וַיֹּאמְר֤וּ בְנֵֽי־יִשְׂרָאֵל֙ אֶל־שְׁמוּאֵ֔ל אַל־תַּחֲרֵ֣שׁ מִמֶּ֔נּוּ מִזְּעֹ֖ק אֶל־יְהוָ֣ה אֱלֹהֵ֑ינוּ וְיֹשִׁעֵ֖נוּ מִיַּ֥ד פְּלִשְׁתִּֽים׃וַיִּקַּ֣ח שְׁמוּאֵ֗ל טְלֵ֤ה חָלָב֙ אֶחָ֔דויעלהוַיַּעֲלֵ֧הוּעוֹלָ֛ה כָּלִ֖יל לַֽיהוָ֑ה וַיִּזְעַ֨ק שְׁמוּאֵ֤ל אֶל־יְהוָה֙ בְּעַ֣ד יִשְׂרָאֵ֔ל וַֽיַּעֲנֵ֖הוּ יְהוָֽה׃וַיְהִ֤י שְׁמוּאֵל֙ מַעֲלֶ֣ה הָעוֹלָ֔ה וּפְלִשְׁתִּ֣ים נִגְּשׁ֔וּ לַמִּלְחָמָ֖ה בְּיִשְׂרָאֵ֑ל וַיַּרְעֵ֣ם יְהוָ֣ה ׀ בְּקוֹל־גָּ֠דוֹל בַּיּ֨וֹם הַה֤וּא עַל־פְּלִשְׁתִּים֙ וַיְהֻמֵּ֔ם וַיִּנָּגְפ֖וּ לִפְנֵ֥י יִשְׂרָאֵֽל׃וַיֵּ֨צְא֜וּ אַנְשֵׁ֤י יִשְׂרָאֵל֙ מִן־הַמִּצְפָּ֔ה וַֽיִּרְדְּפ֖וּ אֶת־פְּלִשְׁתִּ֑ים וַיַּכּ֕וּם עַד־מִתַּ֖חַת לְבֵ֥ית כָּֽר׃וַיִּקַּ֨ח שְׁמוּאֵ֜ל אֶ֣בֶן אַחַ֗ת וַיָּ֤שֶׂם בֵּֽין־הַמִּצְפָּה֙ וּבֵ֣ין הַשֵּׁ֔ן וַיִּקְרָ֥א אֶת־שְׁמָ֖הּ אֶ֣בֶן הָעָ֑זֶר וַיֹּאמַ֕ר עַד־הֵ֖נָּה עֲזָרָ֥נוּ יְהוָֽה׃וַיִּכָּֽנְעוּ֙ הַפְּלִשְׁתִּ֔ים וְלֹא־יָסְפ֣וּ ע֔וֹד לָב֖וֹא בִּגְב֣וּל יִשְׂרָאֵ֑ל וַתְּהִ֤י יַד־יְהוָה֙ בַּפְּלִשְׁתִּ֔ים כֹּ֖ל יְמֵ֥י שְׁמוּאֵֽל׃וַתָּשֹׁ֣בְנָה הֶעָרִ֡ים אֲשֶׁ֣ר לָֽקְחוּ־פְלִשְׁתִּים֩ מֵאֵ֨ת יִשְׂרָאֵ֤ל ׀ לְיִשְׂרָאֵל֙ מֵעֶקְר֣וֹן וְעַד־גַּ֔ת וְאֶ֨ת־גְּבוּלָ֔ן הִצִּ֥יל יִשְׂרָאֵ֖ל מִיַּ֣ד פְּלִשְׁתִּ֑ים וַיְהִ֣י שָׁל֔וֹם בֵּ֥ין יִשְׂרָאֵ֖ל וּבֵ֥ין הָאֱמֹרִֽי׃וַיִּשְׁפֹּ֤ט שְׁמוּאֵל֙ אֶת־יִשְׂרָאֵ֔ל כֹּ֖ל יְמֵ֥י חַיָּֽיו׃וְהָלַ֗ךְ מִדֵּ֤י שָׁנָה֙ בְּשָׁנָ֔ה וְסָבַב֙ בֵּֽית־אֵ֔ל וְהַגִּלְגָּ֖ל וְהַמִּצְפָּ֑ה וְשָׁפַט֙ אֶת־יִשְׂרָאֵ֔ל אֵ֥ת כָּל־הַמְּקוֹמ֖וֹת הָאֵֽלֶּה׃וּתְשֻׁבָת֤וֹ הָרָמָ֙תָה֙ כִּֽי־שָׁ֣ם בֵּית֔וֹ וְשָׁ֖ם שָׁפָ֣ט אֶת־יִשְׂרָאֵ֑ל וַיִּֽבֶן־שָׁ֥ם מִזְבֵּ֖חַ לַֽיהוָֽה׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב איתן שנדורפי שליט

תשובת ישראל במצפה מול חטאיהם במלחמה הקודמת

הקדמה

כאשר משוים את תשובת ישראל בפרקנו להתנהגות ישראל במלחמה הקודמת בפלשתים (בפ"ד), מגלים ניגודים רבים בין שתי הפרשיות, כאשר העיקרון הוא שאת כל החטאים שעשו בני ישראל באותה מלחמה הם תקנו כעת!

א. החטאים של בני ישראל במלחמה הקודמת

כתב המלבי"ם שם (ד, ג-ד-ה):

    מהר"י אברבנאל נתן כמה טעמים למה נלקח ארון האלקים ויתן לשבי עוזו, ולדעתי כולם מבוארים בכתובים.

  1. בהיות ישראל אז רעים וחטאים, עובדי עבודה זרה, ופסל מיכה היה ביניהם, כמו שנאמר שהתמיד כל ימי היות בית האלקים בשילה (שופטים יח, לא), ולקמן (ז, ג) אמר להם שמואל: 'הסירו את אלהי הנכר'. ובכל זאת חשבו את עצמם לצדיקים, עד ששאלו: 'למה נגפנו ד'' (ד, ג), וזה העלה חמת ד' בם, כמו שנאמר: 'הנני נשפט אותך על אמרך לא חטאתי' (ירמיה ב, לה).
  2. נמשך מהקודם, שעל ידי שנדמו כחולה אנוש, הבלתי מרגיש מכאוב כלל, וחשבו שהם צדיקים, ולא חשבו להיטיב מעשיהם ולבקש תשועה מד', רק אמרו: 'נקחה אלינו משלה את ארון ברית ד', ויבא בקרבנו וישענו מכף אויבינו' (ד, ג), חשבו באשר בהכרח יציל את ארון עוזו וישמרהו מיד פלשתים, ועל ידי זה ינצלו וישמרו גם הם, וזה מחשבת דופי, כי ברית הארון אינו תכלית לעצמו, רק בעבור ישמרו את הכתוב בו.
  3. חטאו במה שהוציאו את הארון מקדש הקדשים בלא רשות גבוה, ולא שאלו לא לשמואל ולא לאורים ותומים אם יעשו זאת. וזהו שאמר: 'וישלח העם שלה', ששלחו העם מעצמם, בלא דעת נביא.
    וישאו משם את ארון ברית ד' צב-אות יושב הכרבים - שמקום הארון הוא תחת הכרובים, לא על שדה המערכה, והם הניעוהו ממקומו, ואת פי ד' לא שאלו.
  4. נשבה הארון בחטא בני עלי, כמו שהתנבא על זה שמואל: 'הנה אנכי עושה דבר בישראל' וכו' (ג, יא), וזהו שאמר: 'ושם שני בני עלי עם ארון ברית האלקים, חפני ופינחס', שעליהם היתה מדת הדין מתוחה, והיו עם הארון, שמשם בא הדבור עליהם כי ימותו שניהם ביום אחד. והגיע העת להתקיים דבר שמואל, ועם מיתתם נשבה הארון אשר נשאוהו.
  5. ויהי. כאשר בא הארון אל המחנה הריעו תרועת נצחון, באשר חשבו כי כמו שנצח את האויבים בעת נכנסו לארץ וצרו על יריחו, כן ינצח גם עתה. וגם בזה חטאו, כמו שהעיר הר"י אברבנאל, כי במלחמת יריחו צוה ד' בל יריעו ובל ישמיעו את קולם עד עת נפילת החומה (יהושע ו, י-טז-כ), שהוא עת הנצחון, אבל קודם לכן לא יריעו, רק ישאו עיניהם אל ד', לבקש תשועתו מני צר, והם לא כן עשו.

ב. תיקון החטאים של בני ישראל

את אותם חטאים שחטאו בני ישראל במלחמה ההיא, תקנו בני ישראל בתהליך התשובה שעשו כעת. כך כתב "דעת מקרא" ב"סיכום הפרשה" (עמ' סח-סט):

מכח הוראת שמואל חל שינוי בתפיסת האומה, שלמדה להבין כי לא הארון מגן, אלא תשובה ותפילה. באבן העזר שאלו אמנם ישראל: 'למה נגפנו ד' היום לפני פלשתים?!' (ד, ג), אבל לא פשפשו במעשיהם ולא דאגו לתיקונם, אלא השליכו את יהבם על ארון ברית ד': 'ויבא בקרבנו וישענו מכף אויבינו' (שם). ואילו כאן במצפה, הקדימו למלחמה תשובה, תפילה, צום ווידוי: 'חטאנו לד'' (ז, ו). ובקשתם הפעם היא לא הבאת הארון מקרית יערים למצפה, אלא: 'אל תחרש ממנו מזעק אל ד' אלקינו, וישענו מיד פלשתים' (ז, ח), כשלשון ישועה משותף לשני המעשים. ומכיון שכך, זכו הפעם ישראל למענה ד' ולהתערבותו הגלויה במעשה ההתרחשות ההיסטורית: 'וירעם ד' בקול גדול ביום ההוא על פלשתים ויהמם, וינגפו לפני ישראל' (ז, י), ונתקיימה בהם נבואת חנה: 'ד' יחתו מריביו, עליו בשמים ירעם, ד' ידין אפסי ארץ' (ב, י). ואם מלחמת אבן העזר הראשונה נסתיימה במפלה מחרידה, בשביית הארון ובחורבן שילה ו'גלה כבוד מישראל' (ד, כב), הרי הפעם נחלו ישראל בסיוע ד' ניצחון מוחץ: הפלשתים נכנעו ולא באו עוד בימי כהונתו של שמואל כשופט לגבול ישראל. יתרה מזו, ישראל הציל את גבולו ואף השיב לנחלתו את הערים אשר לקחו פלשתים ממנו (ז, יב-יד). לא לחינם הנציח שמואל את הניצחון הזה על ידי קריאת השם 'אבן העזר' על 'אבן אחת', ששם 'בין המצפה ובין השן': 'ויאמר עד הנה עזרנו ד'' (ז, יב)... כדי לומר: כאשר לא תהה ישראל על מעשיו ולא שב לד', אלא השליך יהבו על ארון ד', מבלי לקיים בנאמנות את דברי הברית השמורים באותו ארון - נִגָף, ו'האבן' ההיא נהפכה לו לצור מכשול. מששב בתשובה נאמנה לד', ועבדו לבדו, זכה לעזרת ד' ולישועה מיד אויביו הפלשתים ונתקיימה בישראל ברכת משה: 'מי כמוך עם נושע בד' מגן עזרך' (דברים לג, כט). 'עד הנה עזרנו ד''!

בדברים אלו הסביר "דעת מקרא" כיצד תקנו בני ישראל את שלושת החטאים הראשונים שכתב המלבי"ם.

עוד כתב שם ב"דעת מקרא" (בהערה 34):

יש עוד דמיונות לשון בין שתי הפרשיות.
שם: 'וישמעו פלשתים... ויראו הפלשתים' (ד, ו-ז), וכאן: 'וישמעו בני ישראל ויראו מפני פלשתים' (ז, ז).
שם: 'וירִעו כל ישראל תרועה גדולה ותהם הארץ' (ד, ה), ואילו כאן: 'אל תחרש ממנו מזעק' (ז, ח).
שם: 'מה קול התרועה הגדולה הזאת' (ד, ו), ואילו כאן: 'וירעם ד' בקול גדול ביום ההוא' (ז, י).
שם: 'וינגף ישראל וינסו איש לאהליו ותהי המכה גדולה מאד' (ד, י), ואילו כאן: 'ויהמם וינגפו לפני ישראל. ויצאו אנשי ישראל מן המצפה וירדפו אחרי פלשתים ויכום... ויכנעו הפלשתים' (ז, י-יג).

בדברים אלו הסביר "דעת מקרא" כיצד תקנו בני ישראל את החטא החמישי שכתב המלבי"ם.

לעניות דעתי עדיף לציין במקום הדמיון השני והשלישי, דמיון אחד בלבד: שם: 'וירִעו כל ישראל תרועה גדולה ותהם הארץ' (ד, ה), ואילו כאן: 'וירעם ד' בקול גדול ביום ההוא' (ז, י).

נוסף על כך ניתן למצוא עוד ענינים מקבילים, וכסיכום נכתוב את כלם זה מול זה:

  • "ויאמרו זקני ישראל: למה נגפנו ד'" (ד, ג) - "ויאמרו שם: חטאנו לד'" (ז, ו)
  • "ויאמרו זקני ישראל: ...נקחה אלינו משלה את ארון ברית ד', ויבא בקרבנו, וְיֹשִעֵנוּ מכף אויבינו" (ד, ג) - "ויאמרו בני ישראל אל שמואל: אל תַחֲרֵש ממנו מִזְעֹק אל ד' אלקינו, וְיֹשִעֵנוּ מיד פלשתים" (ז, ח).
  • "ויאמרו זקני ישראל: ...נקחה אלינו משלה את ארון ברית ד', ויבא בקרבנו וישענו מכף אויבינו" (ד, ג) - "ויבֹאו אנשי קרית יערים, ויעלו את ארון ד', ויבִאו אֹתו אל בית אבינדב בגבעה, ואת אלעזר בנו קִדשוּ לשמֹר את ארון ד'" (ז, א).
  • "ושם שני בני עלי עם ארון ברית האלקים חפני ופינחס" (ד, ד) - "ואת אלעזר בנו קִדשוּ לשמֹר את ארון ד'" (ז, א).
  • "וירִעו כל ישראל תרועה גדולה" (ד, ה) - "וירעם ד' בקול גדול ביום ההוא" (ז, י).
  • "ותהם הארץ" (ד, ה) - "ויהמם" (ז, י).
  • "וישמעו פלשתים... ויראו הפלשתים' (ד, ו-ז) - "וישמעו בני ישראל ויראו מפני פלשתים" (ז, ז).
  • "וינגף ישראל וינסו איש לאהליו" - "וינגפו לפני ישראל" (ז, י).
  • "ותהי המכה גדולה מאד" (ד, י) - "ויצאו אנשי ישראל מן המצפה וירדפו אחרי פלשתים ויכום... ויכנעו הפלשתים" (ז, י-יג).
  • "ויחנו על האבן העזר" (ד, א) - "ויקח שמואל אבן אחת וישם בין המצפה ובין השן, ויקרא את שמה אבן העזר, ויאמר: עד הנה עזרנו ד'" (ז, יב).

בדברים אלו מוסבר גם כיצד תקנו בני ישראל את החטא הרביעי שכתב המלבי"ם.

סיכום

בתשובת בני ישראל, המתוארת בפרק ז' בספר שמואל, היו שלושה שלבים.

למדים אנו מכך שהתשובה אינה חייבת להיות מעשה חד פעמי של חזרה בתשובה שלמה, אלא תהליך, שיש בו שלבים.

בשלב הראשון בני ישראל התחרטו ובכו והתאבלו על מעשיהם הרעים, ונמשכו והתאספו לעבוד את ד', אבל עדיין לא הסירו את העבודה זרה שהיתה בידיהם, ולא התודו.

בשלב השני בני ישראל הסירו את העבודה זרה שהיתה בידיהם, דהיינו שעזבו את החטא ועשו טוב, וכמו כן התחרטו וקבלו על עצמם לא לחטוא בעתיד, אבל עדיין לא התודו.

בשלב השלישי בני ישראל בכו וצמו והתודו על עבירות שבין אדם למקום, ותקנו את העבירות שבין אדם לחברו. נוסף על כך הם שאבו מים ושפכום, והסבירו המפרשים שהמעשה בא לבטא בכי והכנעה.

מעשים ומשמעויות אלו כתב הרמב"ם בהסבר מהות התשובה ובהסבר דרכי התשובה.

בהסבר התשובה כתב הרמב"ם:

ומה היא התשובה? הוא שיעזוב החוטא חטאו, ויסירו ממחשבתו, ויגמור בלבו שלא יעשהו עוד... וכן יתנחם על שעבר... ויעיד עליו יודע תעלומות שלא ישוב לזה החטא לעולם... וצריך להתודות בשפתיו ולומר עניינות אלו שגמר בלבו/
(הלכות תשובה פ"ב ה"ב)
אין התשובה ולא יום הכפורים מכפרין אלא על עבירות שבין אדם למקום, כגון מי שאכל דבר אסור... וכיוצא בהן, אבל עבירות שבין אדם לחבירו, כגון החובל את חבירו, או המקלל חבירו, או גוזלו, וכיוצא בהן, אינו נמחל לו לעולם, עד שיתן לחבירו מה שהוא חייב לו וירצהו.
(שם ה"ט)

בהסבר דרכי התשובה כתב הרמב"ם:

מדרכי התשובה להיות השב צועק תמיד לפני ד' בבכי ובתחנונים, ועושה צדקה כפי כוחו, ומתרחק הרבה מן הדבר שחטא בו, ומשנה שמו, כלומר: אני אחר, ואיני אותו האיש שעשה אותן המעשים, ומשנה מעשיו כולן לטובה ולדרך ישרה, וגולה ממקומו, שגלות מכפרת עון, מפני שגורמת לו להכנע ולהיות עניו ושפל רוח/
(שם ה"ד)

נוסף על כך שמואל התפלל על ישראל ואמר לפני ד' שהם ראויים להיגאל, ואכן ד' שמע את תפילתו ועשה תשועה גדולה לישראל.

סיום

בסיכום עסקנו בשלבי התשובה של ישראל, הנוגעים גם לכל יחיד ויחיד. אבל המלבי"ם (בפסוק ו) הוסיף: "ויקבצו - שהתקבצו, וזה מורה על האחדות, לעבוד את ד' שכם אחד". כלומר שישנה מעלה מיוחדת כאשר עם ישראל מתקבץ כולו כאחד וחוזר בתשובה, ולא רק שכל יחיד שב בתשובה לבדו.

דברים נפלאים בענין זה כתב הקדוש הרב ישכר שלמה טייכטל הי"ד בספרו "משנה שכיר" על התורה על הפסוק "ואהבת לרעך כמוך" (ויקרא יט, יח):

כבר אמר רבנו הקדוש בעל 'נעם אלימלך': 'תן בלבנו שנראה כל אחד מעלת חברינו ולא חסרונם. ושנדבר כל אחד עם חבירו בדרך הישר' וכו' (בתפילה קודם התפילה). ותמיד כשהיו ישראל בצרה, היתה ההשתדלות היותר גדולה של מנהיג הדור לתווך את השלום ביניהם, ולאחד אותם באחדות גמורה.
וכן מצינו, כשבאו הפלישתים על ישראל, כתיב: 'ויאמר שמואל: קבצו את כל ישראל המצפתה, ואתפלל בעדכם אל ד'. ויקבצו המצפתה וישאבו מים' (שמ"א ז, ה-ו). ובירושלמי (תענית פ"ב ה"ז) איתא: 'אמר רבי שמואל בר רב יצחק: לבש שמואל חלוקן של כל ישראל', עיין שם. והוא פלא, מהו 'חלוקן של כל ישראל'? אלא הכוונה, שלבש את כל ישראל בחלוק אחד, היינו שאיחד אותם באחדות אחת. זה היה ראשית מעשהו, ועל ידי זה פעל הצלתן של ישראל מיד הפלישתים. וזהו נמי מה שנאמר שם שאמר שמואל: 'קבצו את כל ישראל... ויקבצו' - היינו, שנתקבצו ונתחברו זה עם זה. וכן אמר: 'ויקח שמואל אבן אחת... ויקרא את שמה אבן העזר' (שם, יב). היינו, להורות שרק בכך שנעשו כולם כאבן אחת, עזרם מיד הפלישתים. וזה נמי הרמז ביעקב אבינו, שנאמר בו: 'ויקח מאבני המקום' (בראשית כח, יא), ואמרו חז"ל (בראשית רבה סח, יא) שלקח י"ב אבנים, ונעשו כולם אבן אחת. דהנה, יעקב ראה אז החורבן, והראה בזה שאין תרופה למכת הגלות, עד שיעשו כולם כאבן אחת. ומיד כשנעשו כאבן אחת: 'והנה ד' נצב עליו' (בראשית כח, יג), והבטיח לו שמירתו.

יהי רצון שנזכה לחזור בתשובה שלמה ולהגאל גאולה שלמה.

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך