תנ"ך על הפרק - תהילים כד - לפרק כד / הרב איתן שנדורפי שליט"א

תנ"ך על הפרק

תהילים כד

591 / 929
היום

הפרק

לְדָוִ֗ד מִ֫זְמ֥וֹר לַֽ֭יהוָה הָאָ֣רֶץ וּמְלוֹאָ֑הּ תֵּ֝בֵ֗ל וְיֹ֣שְׁבֵי בָֽהּ׃כִּי־ה֭וּא עַל־יַמִּ֣ים יְסָדָ֑הּ וְעַל־נְ֝הָר֗וֹת יְכוֹנְנֶֽהָ׃מִֽי־יַעֲלֶ֥ה בְהַר־יְהוָ֑ה וּמִי־יָ֝קוּם בִּמְק֥וֹם קָדְשֽׁוֹ׃נְקִ֥י כַפַּ֗יִם וּֽבַר־לֵ֫בָ֥ב אֲשֶׁ֤ר ׀ לֹא־נָשָׂ֣א לַשָּׁ֣וְא נַפְשִׁ֑י וְלֹ֖א נִשְׁבַּ֣ע לְמִרְמָֽה׃יִשָּׂ֣א בְ֭רָכָה מֵאֵ֣ת יְהוָ֑ה וּ֝צְדָקָ֗ה מֵאֱלֹהֵ֥י יִשְׁעֽוֹ׃זֶ֭ה דּ֣וֹרדרשודֹּרְשָׁ֑יומְבַקְשֵׁ֨י פָנֶ֖יךָ יַעֲקֹ֣ב סֶֽלָה׃שְׂא֤וּ שְׁעָרִ֨ים ׀ רָֽאשֵׁיכֶ֗ם וְֽ֭הִנָּשְׂאוּ פִּתְחֵ֣י עוֹלָ֑ם וְ֝יָב֗וֹא מֶ֣לֶךְ הַכָּבֽוֹד׃מִ֥י זֶה֮ מֶ֤לֶךְ הַכָּ֫ב֥וֹד יְ֭הוָה עִזּ֣וּז וְגִבּ֑וֹר יְ֝הוָ֗ה גִּבּ֥וֹר מִלְחָמָֽה׃שְׂא֤וּ שְׁעָרִ֨ים ׀ רָֽאשֵׁיכֶ֗ם וּ֭שְׂאוּ פִּתְחֵ֣י עוֹלָ֑ם וְ֝יָבֹא מֶ֣לֶךְ הַכָּבֽוֹד׃מִ֤י ה֣וּא זֶה֮ מֶ֤לֶךְ הַכָּ֫ב֥וֹד יְהוָ֥ה צְבָא֑וֹת ה֤וּא מֶ֖לֶךְ הַכָּב֣וֹד סֶֽלָה׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב איתן שנדורפי שליט

לפרק כד

הקדמה

בסוף מזמור כ"ד בתהלים אומר דוד המלך:

ז. שאו שערים ראשיכם והנשאו פתחי עולם, ויבוא מלך הכבוד.
ח. מי זה מלך הכבוד? ד' עזוז וגבור, ד' גבור מלחמה.
ט. שאו שערים ראשיכם ושאו פתחי עולם, ויבא מלך הכבוד.
י. מי הוא זה מלך הכבוד? ד' צב-אות הוא מלך הכבוד סלה.

יש לשאול על פסוקים אלו שתי שאלות:

  1. הרי פסוק ט' חוזר כמעט מלה במלה על פסוק ז'! מדוע כפל דוד המלך את דבריו?
  2. מדוע בפסוק ח' מתואר ד': "ד' עזוז וגבור, ד' גבור מלחמה", ואילו בפסוק י' לא מופיעה שום לשון גבורה?

א. תשובת הראב"ע לשאלה הראשונה

כתב הראב"ע בפסוק ז':

שאו - אמרו קדמונינו ז"ל כי זה רמז להכנס ארון אל בית קדשי הקדשים.

על פסוק ט' כתב הראב"ע:

שאו - פעם שניה, רמז לשוב הכבוד בבוא הגואל, כי לא היה הכבוד בבית שני.

כלומר: הפסוקים מדברים על הכנסת הארון לקדש הקדשים בבית המקדש:

הפעם הראשונה (פסוקים ז-ח) מתיחסת להכנסת הארון לבית המקדש הראשון.

הפעם השניה (פסוקים ט-י) מתיחסת להכנסת הארון לבית המקדש השלישי.

אבל בבית המקדש השני לא היה הארון בקדש הקדשים.

ב. תשובת הראב"ע לשאלה השניה

כתב הראב"ע בפסוק י':

ולא הזכיר 'גבור מלחמה', בעבור 'וכתתו חרבותם לאתים' (ישעיהו ב, ד), והארץ תשקט מכל מלחמה.

כלומר: כיון שבזמן בית המקדש השלישי כבר ישרור שלום בארץ ולא יהיו מלחמות, לא תיראה גבורת ד' במלחמה.

יהי רצון שנזכה לראות בחזרת הארון לקדש הקדשים בבנין בית המקדש השלישי, ובביאת משיח צדקנו, במהרה בימינו.

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך