תנ"ך על הפרק - במדבר טז - מדוע רצה ד' לכלות את כל בני ישראל בגלל קרח ומדוע רצה משה שעדת קרח תיענש בצורה חמורה? / הרב איתן שנדורפי שליט"א

תנ"ך על הפרק

במדבר טז

133 / 929
היום

הפרק

מחלוקת קרח, עונש המשתתפים

וַיִּקַּ֣ח קֹ֔רַח בֶּן־יִצְהָ֥ר בֶּן־קְהָ֖ת בֶּן־לֵוִ֑י וְדָתָ֨ן וַאֲבִירָ֜ם בְּנֵ֧י אֱלִיאָ֛ב וְא֥וֹן בֶּן־פֶּ֖לֶת בְּנֵ֥י רְאוּבֵֽן׃וַיָּקֻ֙מוּ֙ לִפְנֵ֣י מֹשֶׁ֔ה וַאֲנָשִׁ֥ים מִבְּנֵֽי־יִשְׂרָאֵ֖ל חֲמִשִּׁ֣ים וּמָאתָ֑יִם נְשִׂיאֵ֥י עֵדָ֛ה קְרִאֵ֥י מוֹעֵ֖ד אַנְשֵׁי־שֵֽׁם׃וַיִּֽקָּהֲל֞וּ עַל־מֹשֶׁ֣ה וְעַֽל־אַהֲרֹ֗ן וַיֹּאמְר֣וּ אֲלֵהֶם֮ רַב־לָכֶם֒ כִּ֤י כָל־הָֽעֵדָה֙ כֻּלָּ֣ם קְדֹשִׁ֔ים וּבְתוֹכָ֖ם יְהוָ֑ה וּמַדּ֥וּעַ תִּֽתְנַשְּׂא֖וּ עַל־קְהַ֥ל יְהוָֽה׃וַיִּשְׁמַ֣ע מֹשֶׁ֔ה וַיִּפֹּ֖ל עַל־פָּנָֽיו׃וַיְדַבֵּ֨ר אֶל־קֹ֜רַח וְאֶֽל־כָּל־עֲדָתוֹ֮ לֵאמֹר֒ בֹּ֠קֶר וְיֹדַ֨ע יְהוָ֧ה אֶת־אֲשֶׁר־ל֛וֹ וְאֶת־הַקָּד֖וֹשׁ וְהִקְרִ֣יב אֵלָ֑יו וְאֵ֛ת אֲשֶׁ֥ר יִבְחַר־בּ֖וֹ יַקְרִ֥יב אֵלָֽיו׃זֹ֖את עֲשׂ֑וּ קְחוּ־לָכֶ֣ם מַחְתּ֔וֹת קֹ֖רַח וְכָל־עֲדָתֽוֹ׃וּתְנ֣וּ בָהֵ֣ן ׀ אֵ֡שׁ וְשִׂימוּ֩ עֲלֵיהֶ֨ן קְטֹ֜רֶת לִפְנֵ֤י יְהוָה֙ מָחָ֔ר וְהָיָ֗ה הָאִ֛ישׁ אֲשֶׁר־יִבְחַ֥ר יְהוָ֖ה ה֣וּא הַקָּד֑וֹשׁ רַב־לָכֶ֖ם בְּנֵ֥י לֵוִֽי׃וַיֹּ֥אמֶר מֹשֶׁ֖ה אֶל־קֹ֑רַח שִׁמְעוּ־נָ֖א בְּנֵ֥י לֵוִֽי׃הַמְעַ֣ט מִכֶּ֗ם כִּֽי־הִבְדִּיל֩ אֱלֹהֵ֨י יִשְׂרָאֵ֤ל אֶתְכֶם֙ מֵעֲדַ֣ת יִשְׂרָאֵ֔ל לְהַקְרִ֥יב אֶתְכֶ֖ם אֵלָ֑יו לַעֲבֹ֗ד אֶת־עֲבֹדַת֙ מִשְׁכַּ֣ן יְהוָ֔ה וְלַעֲמֹ֛ד לִפְנֵ֥י הָעֵדָ֖ה לְשָׁרְתָֽם׃וַיַּקְרֵב֙ אֹֽתְךָ֔ וְאֶת־כָּל־אַחֶ֥יךָ בְנֵי־לֵוִ֖י אִתָּ֑ךְ וּבִקַּשְׁתֶּ֖ם גַּם־כְּהֻנָּֽה׃לָכֵ֗ן אַתָּה֙ וְכָל־עֲדָ֣תְךָ֔ הַנֹּעָדִ֖ים עַל־יְהוָ֑ה וְאַהֲרֹ֣ן מַה־ה֔וּא כִּ֥יתלונותַלִּ֖ינוּעָלָֽיו׃וַיִּשְׁלַ֣ח מֹשֶׁ֔ה לִקְרֹ֛א לְדָתָ֥ן וְלַאֲבִירָ֖ם בְּנֵ֣י אֱלִיאָ֑ב וַיֹּאמְר֖וּ לֹ֥א נַעֲלֶֽה׃הַמְעַ֗ט כִּ֤י הֶֽעֱלִיתָ֙נוּ֙ מֵאֶ֨רֶץ זָבַ֤ת חָלָב֙ וּדְבַ֔שׁ לַהֲמִיתֵ֖נוּ בַּמִּדְבָּ֑ר כִּֽי־תִשְׂתָּרֵ֥ר עָלֵ֖ינוּ גַּם־הִשְׂתָּרֵֽר׃אַ֡ף לֹ֣א אֶל־אֶרֶץ֩ זָבַ֨ת חָלָ֤ב וּדְבַשׁ֙ הֲבִ֣יאֹתָ֔נוּ וַתִּ֨תֶּן־לָ֔נוּ נַחֲלַ֖ת שָׂדֶ֣ה וָכָ֑רֶם הַעֵינֵ֞י הָאֲנָשִׁ֥ים הָהֵ֛ם תְּנַקֵּ֖ר לֹ֥א נַעֲלֶֽה׃וַיִּ֤חַר לְמֹשֶׁה֙ מְאֹ֔ד וַיֹּ֙אמֶר֙ אֶל־יְהוָ֔ה אַל־תֵּ֖פֶן אֶל־מִנְחָתָ֑ם לֹ֠א חֲמ֨וֹר אֶחָ֤ד מֵהֶם֙ נָשָׂ֔אתִי וְלֹ֥א הֲרֵעֹ֖תִי אֶת־אַחַ֥ד מֵהֶֽם׃וַיֹּ֤אמֶר מֹשֶׁה֙ אֶל־קֹ֔רַח אַתָּה֙ וְכָל־עֲדָ֣תְךָ֔ הֱי֖וּ לִפְנֵ֣י יְהוָ֑ה אַתָּ֥ה וָהֵ֛ם וְאַהֲרֹ֖ן מָחָֽר׃וּקְח֣וּ ׀ אִ֣ישׁ מַחְתָּת֗וֹ וּנְתַתֶּ֤ם עֲלֵיהֶם֙ קְטֹ֔רֶת וְהִקְרַבְתֶּ֞ם לִפְנֵ֤י יְהוָה֙ אִ֣ישׁ מַחְתָּת֔וֹ חֲמִשִּׁ֥ים וּמָאתַ֖יִם מַחְתֹּ֑ת וְאַתָּ֥ה וְאַהֲרֹ֖ן אִ֥ישׁ מַחְתָּתֽוֹ׃וַיִּקְח֞וּ אִ֣ישׁ מַחְתָּת֗וֹ וַיִּתְּנ֤וּ עֲלֵיהֶם֙ אֵ֔שׁ וַיָּשִׂ֥ימוּ עֲלֵיהֶ֖ם קְטֹ֑רֶת וַֽיַּעַמְד֗וּ פֶּ֛תַח אֹ֥הֶל מוֹעֵ֖ד וּמֹשֶׁ֥ה וְאַהֲרֹֽן׃וַיַּקְהֵ֨ל עֲלֵיהֶ֥ם קֹ֙רַח֙ אֶת־כָּל־הָ֣עֵדָ֔ה אֶל־פֶּ֖תַח אֹ֣הֶל מוֹעֵ֑ד וַיֵּרָ֥א כְבוֹד־יְהוָ֖ה אֶל־כָּל־הָעֵדָֽה׃וַיְדַבֵּ֣ר יְהוָ֔ה אֶל־מֹשֶׁ֥ה וְאֶֽל־אַהֲרֹ֖ן לֵאמֹֽר׃הִבָּ֣דְל֔וּ מִתּ֖וֹךְ הָעֵדָ֣ה הַזֹּ֑את וַאַכַלֶּ֥ה אֹתָ֖ם כְּרָֽגַע׃וַיִּפְּל֤וּ עַל־פְּנֵיהֶם֙ וַיֹּ֣אמְר֔וּ אֵ֕ל אֱלֹהֵ֥י הָרוּחֹ֖ת לְכָל־בָּשָׂ֑ר הָאִ֤ישׁ אֶחָד֙ יֶחֱטָ֔א וְעַ֥ל כָּל־הָעֵדָ֖ה תִּקְצֹֽף׃וַיְדַבֵּ֥ר יְהוָ֖ה אֶל־מֹשֶׁ֥ה לֵּאמֹֽר׃דַּבֵּ֥ר אֶל־הָעֵדָ֖ה לֵאמֹ֑ר הֵֽעָלוּ֙ מִסָּבִ֔יב לְמִשְׁכַּן־קֹ֖רַח דָּתָ֥ן וַאֲבִירָֽם׃וַיָּ֣קָם מֹשֶׁ֔ה וַיֵּ֖לֶךְ אֶל־דָּתָ֣ן וַאֲבִירָ֑ם וַיֵּלְכ֥וּ אַחֲרָ֖יו זִקְנֵ֥י יִשְׂרָאֵֽל׃וַיְדַבֵּ֨ר אֶל־הָעֵדָ֜ה לֵאמֹ֗ר ס֣וּרוּ נָ֡א מֵעַל֩ אָהֳלֵ֨י הָאֲנָשִׁ֤ים הָֽרְשָׁעִים֙ הָאֵ֔לֶּה וְאַֽל־תִּגְּע֖וּ בְּכָל־אֲשֶׁ֣ר לָהֶ֑ם פֶּן־תִּסָּפ֖וּ בְּכָל־חַטֹּאתָֽם׃וַיֵּעָל֗וּ מֵעַ֧ל מִשְׁכַּן־קֹ֛רֶח דָּתָ֥ן וַאֲבִירָ֖ם מִסָּבִ֑יב וְדָתָ֨ן וַאֲבִירָ֜ם יָצְא֣וּ נִצָּבִ֗ים פֶּ֚תַח אָֽהֳלֵיהֶ֔ם וּנְשֵׁיהֶ֥ם וּבְנֵיהֶ֖ם וְטַפָּֽם׃וַיֹּאמֶר֮ מֹשֶׁה֒ בְּזֹאת֙ תֵּֽדְע֔וּן כִּֽי־יְהוָ֣ה שְׁלָחַ֔נִי לַעֲשׂ֕וֹת אֵ֥ת כָּל־הַֽמַּעֲשִׂ֖ים הָאֵ֑לֶּה כִּי־לֹ֖א מִלִּבִּֽי׃אִם־כְּמ֤וֹת כָּל־הָֽאָדָם֙ יְמֻת֣וּן אֵ֔לֶּה וּפְקֻדַּת֙ כָּל־הָ֣אָדָ֔ם יִפָּקֵ֖ד עֲלֵיהֶ֑ם לֹ֥א יְהוָ֖ה שְׁלָחָֽנִי׃וְאִם־בְּרִיאָ֞ה יִבְרָ֣א יְהוָ֗ה וּפָצְתָ֨ה הָאֲדָמָ֤ה אֶת־פִּ֙יהָ֙ וּבָלְעָ֤ה אֹתָם֙ וְאֶת־כָּל־אֲשֶׁ֣ר לָהֶ֔ם וְיָרְד֥וּ חַיִּ֖ים שְׁאֹ֑לָה וִֽידַעְתֶּ֕ם כִּ֧י נִֽאֲצ֛וּ הָאֲנָשִׁ֥ים הָאֵ֖לֶּה אֶת־יְהוָֽה׃וַיְהִי֙ כְּכַלֹּת֔וֹ לְדַבֵּ֕ר אֵ֥ת כָּל־הַדְּבָרִ֖ים הָאֵ֑לֶּה וַתִּבָּקַ֥ע הָאֲדָמָ֖ה אֲשֶׁ֥ר תַּחְתֵּיהֶֽם׃וַתִּפְתַּ֤ח הָאָ֙רֶץ֙ אֶת־פִּ֔יהָ וַתִּבְלַ֥ע אֹתָ֖ם וְאֶת־בָּתֵּיהֶ֑ם וְאֵ֤ת כָּל־הָאָדָם֙ אֲשֶׁ֣ר לְקֹ֔רַח וְאֵ֖ת כָּל־הָרֲכֽוּשׁ׃וַיֵּ֨רְד֜וּ הֵ֣ם וְכָל־אֲשֶׁ֥ר לָהֶ֛ם חַיִּ֖ים שְׁאֹ֑לָה וַתְּכַ֤ס עֲלֵיהֶם֙ הָאָ֔רֶץ וַיֹּאבְד֖וּ מִתּ֥וֹךְ הַקָּהָֽל׃וְכָל־יִשְׂרָאֵ֗ל אֲשֶׁ֛ר סְבִיבֹתֵיהֶ֖ם נָ֣סוּ לְקֹלָ֑ם כִּ֣י אָֽמְר֔וּ פֶּן־תִּבְלָעֵ֖נוּ הָאָֽרֶץ׃וְאֵ֥שׁ יָצְאָ֖ה מֵאֵ֣ת יְהוָ֑ה וַתֹּ֗אכַל אֵ֣ת הַחֲמִשִּׁ֤ים וּמָאתַ֙יִם֙ אִ֔ישׁ מַקְרִיבֵ֖י הַקְּטֹֽרֶת׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב איתן שנדורפי שליט

מדוע רצה ד' לכלות את כל בני ישראל בגלל קרח ומדוע רצה משה שעדת קרח תיענש בצורה חמורה?

הקדמה

בפרקנו מסופר שד' רצה לכלות את כל בני ישראל בגלל קרח (טז, כ-כא), אבל משה ואהרן אמרו: "האיש אחד יחטא ועל כל העדה תקצף" (שם, כב), וד' לא השמידם.

לעומת זאת הקפיד משה רבנו על קרח ועדתו והענישם בצורה חמורה כל כך של בליעה באדמה (טז, לב)!

יש לשאול על כך שתי שאלות:

  1. מדוע רצה ד' לכלות את כל בני ישראל בגלל קרח (טז, כ-כא)? ואם כל בני ישראל חטאו, כיצד אמרו משה ואהרן: "האיש אחד יחטא ועל כל העדה תקצף" (שם, כב)? והרי כל העדה חטאה!
  2. מדוע הקפיד משה רבנו על קרח ועדתו והענישם בצורה חמורה כל כך של בליעה באדמה (טז, לב)? והרי בני ישראל התלוננו פעמים רבות וחטאו כלפי ד', ובכל פעם משה התפלל עליהם אל ד' שלא יענישם, ומדוע כאן הקפיד עליהם והענישם?

א. מדוע רצה ד' לכלות את כל בני ישראל בגלל קרח?

כתב הרמב"ן (טז, כא): "יש לשאול: אם ישראל לא חטאו ולא מרדו ברבם, למה היה הקצף עליהם לאמר 'ואכלה אותם כרגע'? ואם גם הם מרדו, כקרח וכעדתו, איך יאמרו משה ואהרן: 'האיש אחד יחטא ועל כל העדה תקצוף'?"

1. הסבר רבנו חננאל

הרמב"ן הביא את דברי רבנו חננאל שכתב:

'הבדלו מתוך העדה הזאת - עדת קרח, ולא עדת בני ישראל.
ויאמרו אלקי הרוחות לכל בשר וגו', מיד הודיע הקב"ה למשה כי לא כל עדת בני ישראל בקש לכלות, אבל עדת קרח בלבד, לפיכך פירש לו: זה שאמרתי 'הבדלו' - 'העלו מסביב למשכן קרח דתן ואבירם' הוא שאמרתי לך. הזכיר להם 'העלו מסביב', אולי כשיראו קרח ועדתו ישובו.

2. קושיות הרמב"ן על הסבר רבנו חננאל

הרמב"ן הקשה על רבנו חננאל חמש קושיות:

אלו דבריו, ואינם נכונים!
(א) כי לא היה ראוי לומר על קרח דתן ואבירם, שלשה אנשים: 'הבדלו מתוך העדה', כי אינם עדה.
(ב) ואין ישראל בתוכם, ואהרן עם עדת מקריבי הקטורת היה בתוכם בבואם [כלומר: אם הכוונה במלה "עדה" לכל ישראל אז מובן ש"הבדלו מתוך העדה", הכוונה שמשה ואהרן צריכים להבדל מתוכם, אבל אם העדה היא עדת קרח, הרי שבני ישראל צריכים להבדל מתוך עדת קרח, וזה לא יתכן, שכן בני ישראל אינם בתוך עדת קרח].
(ג) ועוד כי 'הבדלו' רמז למשה ואהרן בלבד, כמו 'הרומו' (להלן יז, י) [כלומר: כיון שד' אמר למשה ואהרן: "הבדלו" משמע שהכוונה רק להם, כמו לקמן בפרק יז, ששם מוכח שמשה ואהרן צריכים להבדל מהעדה, ששם החל הנגף בעם, ומתו ממנו ארבעה עשר אלף ושבע מאות, ואילו היתה הכוונה אצלנו לכל העם היה ד' אומר להם: "דברו אל העדה לאמר", כמו שנאמר בפסוק כד].
(ד) וכן 'ואכלה אותם כרגע' רמז למגפה שתכלה עם רב ועצום כרגע [אבל בשלושה אנשים בלבד אין חידוש שיכלו כרגע].
(ה) וחלילה שלא יבין משה נבואתו ויטעה בה.

3. הסבר הרמב"ן

כתב הרמב"ן:

אבל הטעם כי מתחילה היה לב העם אחרי משה ואהרן, וכאשר לקחו קרח ועדתו איש מחתתו וישימו עליהם קטרת ועמדו פתח אהל מועד עם משה ואהרן, אז קרא קרח לכל העדה ואמר להם כי בכבוד כולם הוא מקנא, וייטב הדבר בעיניהם, ונקהלו כלם לראות אולי יישר בעיני האלהים ותשוב העבודה לבכוריהם, וזה טעם 'ויקהל עליהם קרח את כל העדה' (פסוק יט). והנה נתחייבו כליה, שהיו מהרהרים אחרי רבם, והם כמהרהרים אחרי השכינה (סנהדרין קי ע"א), ומוותרים על נבואת נביא בלבם וחייבין מיתה בידי שמים!
ומשה ואהרן למדו עליהם זכות, שלא חטא במעשה אלא קרח, והוא הגורם, והוא המפתה אותם, וראוי הוא שימות לבדו, לפרסם ולהודיע ענשו לרבים.
וזו דרך מבקשי רחמים: שיקלו החטא מעל העם, ונותנין אותו על היחיד הגורם, מפני שהוא חייב על כל פנים. וכן אמר דוד: 'הנה אנכי חטאתי ואנכי העויתי, ואלה הצאן מה עשו. תהי נא ידך בי ובבית אבי' (שמ"ב כד, יז). והיה העונש ההוא על העם גם בחטאם, שהיה להם לתת השקלים מעצמם, אם העונש ההוא על זה כדברי רבותינו (ברכות סב ע"ב). כי לא צוה אותם המלך שלא יתנו השקלים, כי הוא לדעת המנין בלבד היה חפץ, וענשם וענשו בזה שוה הוא.

ב. מדוע ביקש משה להעניש את קרח ועדתו בצורה חמורה?

כתב הרמב"ן (טז, כט):

אם כמות כל האדם ימתון אלה - הנה גם רבים בעם אמרו לו פעמים רבות: 'למה העליתנו ממצרים' (שמות יד, א וטז, ג)!
אבל היה העונש על אלה מכל האדם, באמרם: 'כי תשתרר עלינו גם השתרר' (פסוק יג), כי עשו שתים רעות: ביזו על כבוד הרב, וכפרו בכל מעשה ד' אשר עשה במצרים ובמדבר, וגם במעמד הר סיני, שנאמר בו: 'וגם בך יאמינו לעולם' (שמות יט, ט), והם אמרו שאינו כדאי להשתרר עליהם, ולא בא להם על ידו רק רע, ומפני זה אמר: 'ויחר למשה מאד' (פסוק טו). וגם קרח אמר: 'ומדוע תתנשאו' (פסוק ג), ועל כן נבלע אהלו עמהם.
וזה טעם 'לא ד' שלחני' - שלא שלחני כלל להוציאם ממצרים, כטעם: 'אשר שלחו ד' לעשות בארץ מצרים' (דברים לד, יא), 'וזה לך האות כי אנכי שלחתיך' (שמות ג, יב). וכן: 'כי ד' שלחני לעשות את כל המעשים האלה' (פסוק כח) - המעשים אשר ראיתם בעיניכם, רמז לכל אשר עשה מיום שאמר לו: 'לך ואשלחך אל פרעה' (שמות ג, י). כי תחילת ביאת הנביא יקרא שליחות, כענין: 'את מי אשלח ומי ילך לנו' (ישעיה ו, ח), 'ואשלח לפניך את משה אהרן ומרים' (מיכה ו, ד).
ואין טעם 'כל המעשים', להחליף הבכורים ללויים וכהונת אהרן, כדברי המפרשים (רש"י), אלא לכלל המעשים אשר עשה משה לעיני כל ישראל, כמו שפירשתי.

לפי הרמב"ן כפרו קרח ועדתו בשליחותו של משה על ידי ד', וטענו שמשה עשה דברים מעצמו ולא בשליחות ד'!

לפי זה עולה שהויכוח של קרח עם משה היה על כל התורה כולה - האם משה נשלח על ידי ד', וכל התורה נמסרה למשה מאת ד', או שמשה ח"ו עושה דברים מעצמו ולא בשליחות ד', ולכן משה הקפיד עליהם כל כך: כדי לחנך את עם ישראל להאמין שכל התורה שניתנה לנו על ידו, ניתנה לו מפי הגבורה!

כעין זה כתב גם הרמב"ם בפירוש המשניות בהקדמתו לפרק חלק (סנהדרין פ"י):

היסוד השמיני הוא תורה מן השמים, והוא שנאמין שכל התורה הזו הנמצאת בידינו היום הזה היא התורה שניתנה למשה, ושהיא כולה מפי הגבורה... והדיבור המורה על היסוד הזה השמיני הוא אמרו: 'בזאת תדעון כי ד' שלחני וכו' כי לא מלבי' (במדבר טז, כח).

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך