תנ"ך על הפרק - דברי הימים ב יג - מלחמת האחים הנוראה ביותר בתנ"ך / הרב איתן שנדורפי שליט"א

תנ"ך על הפרק

דברי הימים ב יג

906 / 929
היום

הפרק

בִּשְׁנַ֛ת שְׁמוֹנֶ֥ה עֶשְׂרֵ֖ה לַמֶּ֣לֶךְ יָרָבְעָ֑ם וַיִּמְלֹ֥ךְ אֲבִיָּ֖ה עַל־יְהוּדָֽה׃שָׁל֣וֹשׁ שָׁנִ֗ים מָלַךְ֙ בִּיר֣וּשָׁלִַ֔ם וְשֵׁ֣ם אִמּ֔וֹ מִיכָיָ֥הוּ בַת־אוּרִיאֵ֖ל מִן־גִּבְעָ֑ה וּמִלְחָמָ֥ה הָיְתָ֛ה בֵּ֥ין אֲבִיָּ֖ה וּבֵ֥ין יָרָבְעָֽם׃וַיֶּאְסֹ֨ר אֲבִיָּ֜ה אֶת־הַמִּלְחָמָ֗ה בְּחַ֙יִל֙ גִּבּוֹרֵ֣י מִלְחָמָ֔ה אַרְבַּע־מֵא֥וֹת אֶ֖לֶף אִ֣ישׁ בָּח֑וּר וְיָרָבְעָ֗ם עָרַ֤ךְ עִמּוֹ֙ מִלְחָמָ֔ה בִּשְׁמוֹנֶ֨ה מֵא֥וֹת אֶ֛לֶף אִ֥ישׁ בָּח֖וּר גִּבּ֥וֹר חָֽיִל׃וַיָּ֣קָם אֲבִיָּ֗ה מֵעַל֙ לְהַ֣ר צְמָרַ֔יִם אֲשֶׁ֖ר בְּהַ֣ר אֶפְרָ֑יִם וַיֹּ֕אמֶר שְׁמָע֖וּנִי יָרָבְעָ֥ם וְכָל־יִשְׂרָאֵֽל׃הֲלֹ֤א לָכֶם֙ לָדַ֔עַת כִּ֞י יְהוָ֣ה ׀ אֱלֹהֵ֣י יִשְׂרָאֵ֗ל נָתַ֨ן מַמְלָכָ֧ה לְדָוִ֛יד עַל־יִשְׂרָאֵ֖ל לְעוֹלָ֑ם ל֥וֹ וּלְבָנָ֖יו בְּרִ֥ית מֶֽלַח׃וַיָּ֙קָם֙ יָרָבְעָ֣ם בֶּן־נְבָ֔ט עֶ֖בֶד שְׁלֹמֹ֣ה בֶן־דָּוִ֑יד וַיִּמְרֹ֖ד עַל־אֲדֹנָֽיו׃וַיִּקָּבְצ֣וּ עָלָ֗יו אֲנָשִׁ֤ים רֵקִים֙ בְּנֵ֣י בְלִיַּ֔עַל וַיִּֽתְאַמְּצ֖וּ עַל־רְחַבְעָ֣ם בֶּן־שְׁלֹמֹ֑ה וּרְחַבְעָ֗ם הָ֤יָה נַ֙עַר֙ וְרַךְ־לֵבָ֔ב וְלֹ֥א הִתְחַזַּ֖ק לִפְנֵיהֶֽם׃וְעַתָּ֣ה ׀ אַתֶּ֣ם אֹֽמְרִ֗ים לְהִתְחַזֵּק֙ לִפְנֵי֙ מַמְלֶ֣כֶת יְהוָ֔ה בְּיַ֖ד בְּנֵ֣י דָוִ֑יד וְאַתֶּם֙ הָמ֣וֹן רָ֔ב וְעִמָּכֶם֙ עֶגְלֵ֣י זָהָ֔ב אֲשֶׁ֨ר עָשָׂ֥ה לָכֶ֛ם יָרָבְעָ֖ם לֵאלֹהִֽים׃הֲלֹ֤א הִדַּחְתֶּם֙ אֶת־כֹּהֲנֵ֣י יְהוָ֔ה אֶת־בְּנֵ֥י אַהֲרֹ֖ן וְהַלְוִיִּ֑ם וַתַּעֲשׂ֨וּ לָכֶ֤ם כֹּהֲנִים֙ כְּעַמֵּ֣י הָאֲרָצ֔וֹת כָּל־הַבָּ֗א לְמַלֵּ֨א יָד֜וֹ בְּפַ֤ר בֶּן־בָּקָר֙ וְאֵילִ֣ם שִׁבְעָ֔ה וְהָיָ֥ה כֹהֵ֖ן לְלֹ֥א אֱלֹהִֽים׃וַאֲנַ֛חְנוּ יְהוָ֥ה אֱלֹהֵ֖ינוּ וְלֹ֣א עֲזַבְנֻ֑הוּ וְכֹ֨הֲנִ֜ים מְשָׁרְתִ֤ים לַֽיהוָה֙ בְּנֵ֣י אַהֲרֹ֔ן וְהַלְוִיִּ֖ם בַּמְלָֽאכֶת׃וּמַקְטִרִ֣ים לַיהוָ֡ה עֹל֣וֹת בַּבֹּֽקֶר־בַּבֹּ֣קֶר וּבָעֶֽרֶב־בָּעֶ֣רֶב וּקְטֹֽרֶת־סַמִּים֩ וּמַעֲרֶ֨כֶת לֶ֜חֶם עַל־הַשֻּׁלְחָ֣ן הַטָּה֗וֹר וּמְנוֹרַ֨ת הַזָּהָ֤ב וְנֵרֹתֶ֙יהָ֙ לְבָעֵר֙ בָּעֶ֣רֶב בָּעֶ֔רֶב כִּֽי־שֹׁמְרִ֣ים אֲנַ֔חְנוּ אֶת־מִשְׁמֶ֖רֶת יְהוָ֣ה אֱלֹהֵ֑ינוּ וְאַתֶּ֖ם עֲזַבְתֶּ֥ם אֹתֽוֹ׃וְהִנֵּה֩ עִמָּ֨נוּ בָרֹ֜אשׁ הָאֱלֹהִ֧ים ׀ וְכֹהֲנָ֛יו וַחֲצֹצְר֥וֹת הַתְּרוּעָ֖ה לְהָרִ֣יעַ עֲלֵיכֶ֑ם בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֗ל אַל־תִּלָּֽחֲמ֛וּ עִם־יְהוָ֥ה אֱלֹהֵֽי־אֲבֹתֵיכֶ֖ם כִּי־לֹ֥א תַצְלִֽיחוּ׃וְיָֽרָבְעָ֗ם הֵסֵב֙ אֶת־הַמַּאְרָ֔ב לָב֖וֹא מֵֽאַחֲרֵיהֶ֑ם וַיִּֽהְיוּ֙ לִפְנֵ֣י יְהוּדָ֔ה וְהַמַּאְרָ֖ב מֵאַחֲרֵיהֶֽם׃וַיִּפְנ֣וּ יְהוּדָ֗ה וְהִנֵּ֨ה לָהֶ֤ם הַמִּלְחָמָה֙ פָּנִ֣ים וְאָח֔וֹר וַֽיִּצְעֲק֖וּ לַיהוָ֑ה וְהַכֹּ֣הֲנִ֔יםמחצצריםמַחְצְרִ֖יםבַּחֲצֹצְרֽוֹת׃וַיָּרִ֖יעוּ אִ֣ישׁ יְהוּדָ֑ה וַיְהִ֗י בְּהָרִ֙יעַ֙ אִ֣ישׁ יְהוּדָ֔ה וְהָאֱלֹהִ֗ים נָגַ֤ף אֶת־יָֽרָבְעָם֙ וְכָל־יִשְׂרָאֵ֔ל לִפְנֵ֥י אֲבִיָּ֖ה וִיהוּדָֽה׃וַיָּנ֥וּסוּ בְנֵי־יִשְׂרָאֵ֖ל מִפְּנֵ֣י יְהוּדָ֑ה וַיִּתְּנֵ֥ם אֱלֹהִ֖ים בְּיָדָֽם׃וַיַּכּ֥וּ בָהֶ֛ם אֲבִיָּ֥ה וְעַמּ֖וֹ מַכָּ֣ה רַבָּ֑ה וַיִּפְּל֤וּ חֲלָלִים֙ מִיִּשְׂרָאֵ֔ל חֲמֵשׁ־מֵא֥וֹת אֶ֖לֶף אִ֥ישׁ בָּחֽוּר׃וַיִּכָּנְע֥וּ בְנֵי־יִשְׂרָאֵ֖ל בָּעֵ֣ת הַהִ֑יא וַיֶּֽאֶמְצוּ֙ בְּנֵ֣י יְהוּדָ֔ה כִּ֣י נִשְׁעֲנ֔וּ עַל־יְהוָ֖ה אֱלֹהֵ֥י אֲבוֹתֵיהֶֽם׃וַיִּרְדֹּ֣ף אֲבִיָּה֮ אַחֲרֵ֣י יָרָבְעָם֒ וַיִּלְכֹּ֤ד מִמֶּ֙נּוּ֙ עָרִ֔ים אֶת־בֵּֽית־אֵל֙ וְאֶת־בְּנוֹתֶ֔יהָ וְאֶת־יְשָׁנָ֖ה וְאֶת־בְּנוֹתֶ֑יהָ וְאֶת־עפרוןעֶפְרַ֖יִןוּבְנֹתֶֽיהָ׃וְלֹֽא־עָצַ֧ר כֹּֽחַ־יָרָבְעָ֛ם ע֖וֹד בִּימֵ֣י אֲבִיָּ֑הוּ וַיִּגְּפֵ֥הוּ יְהוָ֖ה וַיָּמֹֽת׃וַיִּתְחַזֵּ֣ק אֲבִיָּ֔הוּ וַיִּ֨שָּׂא־ל֔וֹ נָשִׁ֖ים אַרְבַּ֣ע עֶשְׂרֵ֑ה וַיּ֗וֹלֶד עֶשְׂרִ֤ים וּשְׁנַ֙יִם֙ בָּנִ֔ים וְשֵׁ֥שׁ עֶשְׂרֵ֖ה בָּנֽוֹת׃וְיֶ֙תֶר֙ דִּבְרֵ֣י אֲבִיָּ֔ה וּדְרָכָ֖יו וּדְבָרָ֑יו כְּתוּבִ֕ים בְּמִדְרַ֖שׁ הַנָּבִ֥יא עִדּֽוֹ׃וַיִּשְׁכַּ֨ב אֲבִיָּ֜ה עִם־אֲבֹתָ֗יו וַיִּקְבְּר֤וּ אֹתוֹ֙ בְּעִ֣יר דָּוִ֔יד וַיִּמְלֹ֛ךְ אָסָ֥א בְנ֖וֹ תַּחְתָּ֑יו בְּיָמָ֛יו שָׁקְטָ֥ה הָאָ֖רֶץ עֶ֥שֶׂר שָׁנִֽים׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב איתן שנדורפי שליט

מלחמת האחים הנוראה ביותר בתנ"ך

הקדמה

פרקנו הוא אחד הפרקים המזעזעים ביותר בתנ"ך, אם לא המזעזע שבכולם: מסופר בו על מלחמת אחים נוראה בין ישראל ליהודה, שנהרגו בה חמש מאות אלף איש! המספר הגדול ביותר של הרוגים בכל התנ"ך כולו!

מאמר זה ידון בשני ענינים בפרק:

א. מה היו יחסי הכוחות בתחילת המלחמה ומדוע יהודה ניצחו?

יחסי הכוחות היו לטובת ישראל משתי סיבות:

  1. היו להם פי שנים לוחמים מאשר ליהודה: לישראל היו שמונה מאות אלף לוחמים, ואילו ליהודה היו ארבע מאות אלף איש לוחמים (ג).
  2. ישראל שמו מארב ליהודה, ונלחמו עמם מפנים ומאחור!

אבל אף על פי כן יהודה ניצחו את ישראל, והרגו בהם חמש מאות אלף איש!

כיצד קרה הדבר הזה?

אומר הכתוב:

יד. ויפנו יהודה והנה להם המלחמה פנים ואחור, ויצעקו לד', והכהנים מחצרים בחצצרות.
טו. ויריעו איש יהודה, ויהי בהריע איש יהודה, והאלקים נגף את ירבעם וכל ישראל לפני אביה ויהודה.
טז. וינוסו בני ישראל מפני יהודה, ויתנם אלקים בידם.
יז. ויכו בהם אביה ועמו מכה רבה, ויפלו חללים מישראל חמש מאות אלף איש בחור.
יח. ויכנעו בני ישראל בעת ההיא, ויאמצו בני יהודה, כי נשענו על ד' אלקי אבותיהם.

כלומר: כאשר יהודה צעקו לד' בתפילה מעומק הלב - ד' עשה להם נס, ונתן בידם את ישראל!

אבל יש להוסיף שלא רק כעת יהודה זעקו אל ד', אלא באופן כללי יהודה היו צדיקים יותר מישראל, כמו שאומר אביה בנאומו באריכות (ד-יב).

ב. "ולא עצר כח ירבעם עוד בימי אביהו, ויגפהו ד' וימת"

באופן פשוט נראה שכוונת הפסוק היא שד' נגף את ירבעם בימי אביה, וירבעם מת בימיו של אביה.

אבל הדבר קשה, שהרי בספר מלכים (א טו, ח-ט) נאמר: "וישכב אבים עם אבֹתיו, ויקברו אֹתו בעיר דוד, וימלֹך אסא בנו תחתיו. ובשנת עשרים לירבעם מֶלֶך ישראל, מָלַך אסא מלך יהודה".

מפורש אם כן שירבעם מלך אחרי מות אביה!

כיצד אם כן ניתן לפרש את הפסוק?

1. הסבר רש"י, הרד"ק והמלבי"ם על פי הפשט

כתב רש"י: "ולא עצר כח וגו' ויגפהו ד' לירבעם וימת - לא שמת מיד, אלא הולך וחסר בעבור המלחמות".

כלומר: אמנם ירבעם מת אחרי אביה, אבל הוא היה ניגף ומוכה מימי אביה עד שמת בימי אסא.

כעין זה כתב גם הרד"ק:

ויגפהו ד' וימות - לא שמת בימי אביה, שהרי אביה לא מלך אלא שלש שנים, ומלך בשנת שמונה עשרה לירבעם, ואסא בנו מלך בשנת עשרים לירבעם, נמצא כשמת אביה עדיין חי ירבעם, ועוד חיה משמלך אסא שתי שנים, כי כ"ב שנה מלך ירבעם. אלא פירושו "ויגפהו ד'" - במלחמותיו, כמו שאמר: "והאלקים נגף את ירבעם וכל ישראל לפני אביה וימת", כלומר: מת בזו השפלות, שלא עצר כח עוד משמלך אביה.

כלומר: גם לפי הרד"ק ירבעם מת אחרי אביה, אבל הוא היה ניגף בשפלות על שהפסיד במלחמה מול אביה, עד שמת בימי אסא.

כעין זה כתב גם המלבי"ם: "לפי הפשט מורה שמוסב על ירבעם, שלא עצר כח עוד ונעשה חולה מאז. הגם שחי עוד שנה אחרי אביה, היה מנוגף במחלה רעה".

2. הסבר רש"י, הרד"ק והמלבי"ם על פי הדרש

כתב רש"י: "ובבראשית רבה מפורש: 'ויגפהו ד'' - לאביה".

רש"י קיצר מאד בדבריו, ורק ענה על השאלה הנסתרת שהרי ירבעם חי אחרי אביה, וכתב שאכן בבראשית רבה אמרו שד' נגף את אביה, ולא את ירבעם.

אבל נשאלת השאלה מדוע נגף ד' את אביה?

הרד"ק הביא את הדברים ביתר אריכות, וכתב:

ובבראשית רבה ובסדר עולם מפרש "ויגפהו" על אביה, ומפרש בעוון שלקח בית אל, ולא בער ע"ג ממנו, שמצא שם אחד מן העגלים.
ועוד יש בו דרש והוא רחוק: 'ויגפהו ד'' את סבור שהוא ירבעם, אינו אלא אביה. ולא נגף [אלא] על שבזה את ירבעם ברבים. הדא הוא דכתיב: "ועמכם עגלי זהב".

הרד"ק הביא שתי סיבות:

האחת מפני שאביה כבש את בית אל, כמו שכתוב בפסוק י"ט, והוא לא ביער את העגל שהיה שם.

השניה מפני שאביה ביזה את ירבעם ברבים, ואמר: "ועמכם עגלי זהב אשר עשה לכם ירבעם" (ח).

גם המלבי"ם כתב: "פירשו חז"ל שנגף לאביה, מפני שלא בטל העגל שבבית אל, ועוד טעמים".

המלבי"ם כתב: "עוד טעמים", ולא כתב: "עוד טעם", ועלינו להסתכל בדברי חז"ל.

3. חמשת ההסברים במדרש רבה

כך נאמר במדרש בראשית רבה (עג, ה):

אסף אלקים את חרפתי - בימי ירבעם: 'ולא עצר כח ירבעם עוד בימי אביהו, ויגפהו ד' וימת' (דבהי"ב יג, כ).
אמר רבי שמואל בר נחמן: את סבור ירבעם הוא שניגוף, לא ניגוף אלא אביה!
ולמה ניגוף?
ר' אבא בר כהנא אמר: על שהעביר הכרת פניהם של ישראל, דכתיב: 'הכרת פניהם ענתה בם'.
ר' לוי אמר: שהושיב עליהם שומרים שלושה ימים, עד שנשתנה צורתן, דתנן: אין מעידין אלא על פרצוף פנים עם החוטם, ואף על פי שיש סימנים בגופו ובכליו, ואין מעידים אלא עד שלושה ימים.
ר' יוחנן אמר: על שחסדם ברבים, שנאמר: 'ועתה אתם אומרים להתחזק לפני ממלכת ד' וגו' ועמכם עגלי זהב אשר עשה לכם ירבעם לאלקים' (דבהי"ב יג, ח).
ריש לקיש אמר: על שבזה לאחיה השילוני, שנאמר: 'ויקבצו עליו אנשים רקים בני בליעל' (שם, ז) קרא לאחיה השילוני: 'בליעל'.
רבנן אמרין: על שבא עבודת כוכבים לתוך ידו ולא בערה, הדא הוא דכתיב: 'וילכוד ממנו ערים את בית אל ואת בנותיה' (שם, יט), וכתיב: 'וישם את האחד בבית אל' וגו' (מלכים א יב, כט).

לפי ההסבר הראשון אביה נענש מפני שהתעלל בגויות של חללי ישראל.

לפי ההסבר השני אביה נענש מפני שלא נתן לזהות את הגופות של חללי ישראל כדי שיוכלו להתיר את נשיהם.

לפי ההסבר השלישי אביה נענש מפני שביזה את ירבעם ברבים, כמו שהתבאר.

לפי ההסבר הרביעי אביה נענש מפני שביזה את אחיה השילוני, ואמר עליו: "בליעל".

יש לציין שאביה לא הזכיר את אחיה השילוני בפירוש בדבריו, וגם מסתבר מאד שהוא לא התכוון אליו כלל, שכן לא שיך להגיד על הנביא: "איש ריק" ו"בליעל". אבל אף על פי כן, כיון שאביה אמר: "ויקבצו עליו אנשים רקים בני בליעל", ואחיה היה התומך העיקרי של ירבעם, והוא שמשח אותו למלך בדבר ד', כמו שכתוב בספר מלכים (א יא, כט-לט), ממילא משמע מדבריו שהכוונה גם לאחיה, ולכן הוא נענש.

לפי ההסבר החמישי אביה נענש מפני שהוא לא ביער את העגל שהיה בבית אל, כמו שכבר התבאר.

סיום

המדרש סיים: "והלא דברים קל וחומר: ומה אם המלך שהונה את המלך כמוהו ניגף, הדיוט שהוא מונה את הדיוט על אחת כמה וכמה".

הוסיף החיד"א בפירושו "חומת אנך" כאן:

אמרו רז"ל: 'ויגפהו ד'' - לאביה על שביישן, שאמר להם: 'ועמכם עגלי זהב'. ומכאן ילמד מוסר שלא לבייש את חבירו, אפילו אם הוא עובר עבירה. והדברים ק"ו מזה שהיו עובדי עבודה זרה, ועל שאמר 'ועמכם עגלי זהב' נגף אביה. ולכן אפילו בתוכחת יכלכל דבריו במשפט. וזו הערה בעלמא בקצרה, ויש להאריך הרבה, ואין כאן מקום להאריך.

יש להוסיף שאביה אמר את דבריו כדי לשכנע את ישראל שלא להילחם בו, ובכך למנוע את מלחמת האחים הנוראה, כמו שאמר בסוף נאומו: "בני ישראל, אל תלחמו עם ד' אלקי אבתיכם, כי לא תצליחו" (יב). ואף על פי כן הוא נענש על שלא נזהר בדבריו!

יהי רצון שנזכה תמיד להיזהר בדברינו, ולא לבייש אף אחד, אפילו לא ביחידות, וכל שכן שלא ברבים, ונזכה לראות בקרוב בביאת מלך המשיח.

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך