יהושפט - המלך שדאג למשפט
נאמר בפרקנו:
ד. וַיֵשֶב יהושפט בירושלם, וַיָשָב ויצא בעם, מבאר שבע עד הר אפרים, וישיבם אל ד' אלקי אבותיהם.
ה. ויעמד שֹפטים בארץ, בכל ערי יהודה הבצרות, לעיר ועיר.
ו. ויאמר אל השֹפטים: ראו מה אתם עֹשים, כי לא לאדם תשפְּטו, כי לד', ועמכם בדבר משפט.
ז. ועתה יהי פחד ד' עליכם, שמרו ועשו, כי אין עִם ד' אלקינו עַוְלָה ומַשֹׂא פנים ומִקַח שֹחַד.
ח. וגם בירושלם העמיד יהושפט מן הלוים והכהנים ומראשי האבות לישראל למשפט ד' ולריב, וַיָשֻבוּ ירושלם.
ט. ויצו עליהם לאמר: כה תעשון ביראת ד' באמונה ובלבב שלם.
י. וכל ריב אשר יבוא עליכם מאחיכם היֹשבים בעריהם, בין דם לדם, בין תורה למצוה לחקים ולמשפטים, והזהרתם אֹתם, ולא יאשמו לד', והיה קצף עליכם, ועל אחיכם. כה תעשון ולא תאשמו.
ששה פסוקים עוסקים בהעמדת השופטים ובהדרכתם!
כתב ה"תפארת ישראל" בפירושו למסכת שקלים (פ"ו מ"א, ב"בעז" אות א'):
רוב המלכים, כשתדקדק בהם - תמצא ששמם מורה על מה שאירע בימיהם:
שאול - על שם ששאלו העם מלך. וגם הוא היה רק נשאל להם משבט אחר, כי לא הבשילו אשכולות שבט יהודה עדיין. ופרשת 'אשימה עלי מלך' אכלו ישראל פגה, כי קודם לזמן הראוי שאלוהו.
דוד - על שם דודיו ואהבתו לעמו. כאמרו: 'תהי נא ידך בית ובבית אבי' (שמ"ב כד, יז)...
שלמה - על שם השלום שהיה בימיו (עיין דהי"א כב, ט).
ירבעם - ירב עם שעשו ריב ומרידה על ידו (עיין סנהדרין קא ע"ב).
רחבעם - רע חב עם, או: רחב עם, שהתרחבו מתחת צמצום אחדות מלכות בית דוד (?).
אסא - על שם הרופאים אשר דרש (דהי"ב טז, יב).
יהושפט - על שם משפטי ד' אשר העמיד בכל עיר, 'ויאמר אל השופטים: ראו מה אתם עושים, כי לא לאדם תשפטו, כי לד'' (דהי"ב יט, ה)...
וכפי הנראה נקרא שם המלכים ביום לידתם על פי נביא.
יהי רצון שנזכה בקרוב לביאת מלך המשיח שעליו נאמר בספר ישעיהו פרק י"א:
א. ויצא חטר מגזע ישי ונצר משרשיו יפרה.
ב. ונחה עליו רוח ד', רוח חכמה ובינה, רוח עצה וגבורה, רוח דעת ויראת ד'.
ג. והריחו ביראת ד', ולא למראה עיניו ישפוט, ולא למשמע אזניו יוכיח.
ד. ושפט בצדק דלים, והוכיח במישור לענוי ארץ, והכה ארץ בשבט פיו, וברוח שפתיו ימית רשע.
ה. והיה צדק אזור מתניו והאמונה אזור חלציו.