תנ"ך על הפרק - אסתר א - "כשבת המלך אחשורוש" או "בשנת שלש למלכו"? / הרב איתן שנדורפי שליט"א

תנ"ך על הפרק

אסתר א

820 / 929
היום

הפרק

וַיְהִ֖י בִּימֵ֣י אֲחַשְׁוֵר֑וֹשׁ ה֣וּא אֲחַשְׁוֵר֗וֹשׁ הַמֹּלֵךְ֙ מֵהֹ֣דּוּ וְעַד־כּ֔וּשׁ שֶׁ֛בַע וְעֶשְׂרִ֥ים וּמֵאָ֖ה מְדִינָֽה׃בַּיָּמִ֖ים הָהֵ֑ם כְּשֶׁ֣בֶת ׀ הַמֶּ֣לֶךְ אֲחַשְׁוֵר֗וֹשׁ עַ֚ל כִּסֵּ֣א מַלְכוּת֔וֹ אֲשֶׁ֖ר בְּשׁוּשַׁ֥ן הַבִּירָֽה׃בִּשְׁנַ֤ת שָׁלוֹשׁ֙ לְמָלְכ֔וֹ עָשָׂ֣ה מִשְׁתֶּ֔ה לְכָל־שָׂרָ֖יו וַעֲבָדָ֑יו חֵ֣יל ׀ פָּרַ֣ס וּמָדַ֗י הַֽפַּרְתְּמִ֛ים וְשָׂרֵ֥י הַמְּדִינ֖וֹת לְפָנָֽיו׃בְּהַרְאֹת֗וֹ אֶת־עֹ֙שֶׁר֙ כְּב֣וֹד מַלְכוּת֔וֹ וְאֶ֨ת־יְקָ֔ר תִּפְאֶ֖רֶת גְּדוּלָּת֑וֹ יָמִ֣ים רַבִּ֔ים שְׁמוֹנִ֥ים וּמְאַ֖ת יֽוֹם׃וּבִמְל֣וֹאת ׀ הַיָּמִ֣ים הָאֵ֗לֶּה עָשָׂ֣ה הַמֶּ֡לֶךְ לְכָל־הָעָ֣ם הַנִּמְצְאִים֩ בְּשׁוּשַׁ֨ן הַבִּירָ֜ה לְמִגָּ֧דוֹל וְעַד־קָטָ֛ן מִשְׁתֶּ֖ה שִׁבְעַ֣ת יָמִ֑ים בַּחֲצַ֕ר גִּנַּ֥ת בִּיתַ֖ן הַמֶּֽלֶךְ׃ח֣וּר ׀ כַּרְפַּ֣ס וּתְכֵ֗לֶת אָחוּז֙ בְּחַבְלֵי־ב֣וּץ וְאַרְגָּמָ֔ן עַל־גְּלִ֥ילֵי כֶ֖סֶף וְעַמּ֣וּדֵי שֵׁ֑שׁ מִטּ֣וֹת ׀ זָהָ֣ב וָכֶ֗סֶף עַ֛ל רִֽצְפַ֥ת בַּהַט־וָשֵׁ֖שׁ וְדַ֥ר וְסֹחָֽרֶת׃וְהַשְׁקוֹת֙ בִּכְלֵ֣י זָהָ֔ב וְכֵלִ֖ים מִכֵּלִ֣ים שׁוֹנִ֑ים וְיֵ֥ין מַלְכ֛וּת רָ֖ב כְּיַ֥ד הַמֶּֽלֶךְ׃וְהַשְּׁתִיָּ֥ה כַדָּ֖ת אֵ֣ין אֹנֵ֑ס כִּי־כֵ֣ן ׀ יִסַּ֣ד הַמֶּ֗לֶךְ עַ֚ל כָּל־רַ֣ב בֵּית֔וֹ לַעֲשׂ֖וֹת כִּרְצ֥וֹן אִישׁ־וָאִֽישׁ׃גַּ֚ם וַשְׁתִּ֣י הַמַּלְכָּ֔ה עָשְׂתָ֖ה מִשְׁתֵּ֣ה נָשִׁ֑ים בֵּ֚ית הַמַּלְכ֔וּת אֲשֶׁ֖ר לַמֶּ֥לֶךְ אֲחַשְׁוֵרֽוֹשׁ׃בַּיּוֹם֙ הַשְּׁבִיעִ֔י כְּט֥וֹב לֵב־הַמֶּ֖לֶךְ בַּיָּ֑יִן אָמַ֡ר לִ֠מְהוּמָן בִּזְּתָ֨א חַרְבוֹנָ֜א בִּגְתָ֤א וַאֲבַגְתָא֙ זֵתַ֣ר וְכַרְכַּ֔ס שִׁבְעַת֙ הַסָּ֣רִיסִ֔ים הַמְשָׁ֣רְתִ֔ים אֶת־פְּנֵ֖י הַמֶּ֥לֶךְ אֲחַשְׁוֵרֽוֹשׁ׃לְ֠הָבִיא אֶת־וַשְׁתִּ֧י הַמַּלְכָּ֛ה לִפְנֵ֥י הַמֶּ֖לֶךְ בְּכֶ֣תֶר מַלְכ֑וּת לְהַרְא֨וֹת הָֽעַמִּ֤ים וְהַשָּׂרִים֙ אֶת־יָפְיָ֔הּ כִּֽי־טוֹבַ֥ת מַרְאֶ֖ה הִֽיא׃וַתְּמָאֵ֞ן הַמַּלְכָּ֣ה וַשְׁתִּ֗י לָבוֹא֙ בִּדְבַ֣ר הַמֶּ֔לֶךְ אֲשֶׁ֖ר בְּיַ֣ד הַסָּרִיסִ֑ים וַיִּקְצֹ֤ף הַמֶּ֙לֶךְ֙ מְאֹ֔ד וַחֲמָת֖וֹ בָּעֲרָ֥ה בֽוֹ׃וַיֹּ֣אמֶר הַמֶּ֔לֶךְ לַחֲכָמִ֖ים יֹדְעֵ֣י הָֽעִתִּ֑ים כִּי־כֵן֙ דְּבַ֣ר הַמֶּ֔לֶךְ לִפְנֵ֕י כָּל־יֹדְעֵ֖י דָּ֥ת וָדִֽין׃וְהַקָּרֹ֣ב אֵלָ֗יו כַּרְשְׁנָ֤א שֵׁתָר֙ אַדְמָ֣תָא תַרְשִׁ֔ישׁ מֶ֥רֶס מַרְסְנָ֖א מְמוּכָ֑ן שִׁבְעַ֞ת שָׂרֵ֣י ׀ פָּרַ֣ס וּמָדַ֗י רֹאֵי֙ פְּנֵ֣י הַמֶּ֔לֶךְ הַיֹּשְׁבִ֥ים רִאשֹׁנָ֖ה בַּמַּלְכֽוּת׃כְּדָת֙ מַֽה־לַּעֲשׂ֔וֹת בַּמַּלְכָּ֖ה וַשְׁתִּ֑י עַ֣ל ׀ אֲשֶׁ֣ר לֹֽא־עָשְׂתָ֗ה אֶֽת־מַאֲמַר֙ הַמֶּ֣לֶךְ אֲחַשְׁוֵר֔וֹשׁ בְּיַ֖ד הַסָּרִיסִֽים׃וַיֹּ֣אמֶרמומכןמְמוּכָ֗ןלִפְנֵ֤י הַמֶּ֙לֶךְ֙ וְהַשָּׂרִ֔ים לֹ֤א עַל־הַמֶּ֙לֶךְ֙ לְבַדּ֔וֹ עָוְתָ֖ה וַשְׁתִּ֣י הַמַּלְכָּ֑ה כִּ֤י עַל־כָּל־הַשָּׂרִים֙ וְעַל־כָּל־הָ֣עַמִּ֔ים אֲשֶׁ֕ר בְּכָל־מְדִינ֖וֹת הַמֶּ֥לֶךְ אֲחַשְׁוֵרֽוֹשׁ׃כִּֽי־יֵצֵ֤א דְבַר־הַמַּלְכָּה֙ עַל־כָּל־הַנָּשִׁ֔ים לְהַבְז֥וֹת בַּעְלֵיהֶ֖ן בְּעֵינֵיהֶ֑ן בְּאָמְרָ֗ם הַמֶּ֣לֶךְ אֲחַשְׁוֵר֡וֹשׁ אָמַ֞ר לְהָבִ֨יא אֶת־וַשְׁתִּ֧י הַמַּלְכָּ֛ה לְפָנָ֖יו וְלֹא־בָֽאָה׃וְֽהַיּ֨וֹם הַזֶּ֜ה תֹּאמַ֣רְנָה ׀ שָׂר֣וֹת פָּֽרַס־וּמָדַ֗י אֲשֶׁ֤ר שָֽׁמְעוּ֙ אֶת־דְּבַ֣ר הַמַּלְכָּ֔ה לְכֹ֖ל שָׂרֵ֣י הַמֶּ֑לֶךְ וּכְדַ֖י בִּזָּי֥וֹן וָקָֽצֶף׃אִם־עַל־הַמֶּ֣לֶךְ ט֗וֹב יֵצֵ֤א דְבַר־מַלְכוּת֙ מִלְּפָנָ֔יו וְיִכָּתֵ֛ב בְּדָתֵ֥י פָֽרַס־וּמָדַ֖י וְלֹ֣א יַעֲב֑וֹר אֲשֶׁ֨ר לֹֽא־תָב֜וֹא וַשְׁתִּ֗י לִפְנֵי֙ הַמֶּ֣לֶךְ אֲחַשְׁוֵר֔וֹשׁ וּמַלְכוּתָהּ֙ יִתֵּ֣ן הַמֶּ֔לֶךְ לִרְעוּתָ֖הּ הַטּוֹבָ֥ה מִמֶּֽנָּה׃וְנִשְׁמַע֩ פִּתְגָ֨ם הַמֶּ֤לֶךְ אֲשֶֽׁר־יַעֲשֶׂה֙ בְּכָל־מַלְכוּת֔וֹ כִּ֥י רַבָּ֖ה הִ֑יא וְכָל־הַנָּשִׁ֗ים יִתְּנ֤וּ יְקָר֙ לְבַעְלֵיהֶ֔ן לְמִגָּד֖וֹל וְעַד־קָטָֽן׃וַיִּיטַב֙ הַדָּבָ֔ר בְּעֵינֵ֥י הַמֶּ֖לֶךְ וְהַשָּׂרִ֑ים וַיַּ֥עַשׂ הַמֶּ֖לֶךְ כִּדְבַ֥ר מְמוּכָֽן׃וַיִּשְׁלַ֤ח סְפָרִים֙ אֶל־כָּל־מְדִינ֣וֹת הַמֶּ֔לֶךְ אֶל־מְדִינָ֤ה וּמְדִינָה֙ כִּכְתָבָ֔הּ וְאֶל־עַ֥ם וָעָ֖ם כִּלְשׁוֹנ֑וֹ לִהְי֤וֹת כָּל־אִישׁ֙ שֹׂרֵ֣ר בְּבֵית֔וֹ וּמְדַבֵּ֖ר כִּלְשׁ֥וֹן עַמּֽוֹ׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב איתן שנדורפי שליט

"כשבת המלך אחשורוש" או "בשנת שלש למלכו"?

א. הגמרא במסכת מגילה

1. שאלת הגמרא

הגמרא במסכת מגילה (דף יא ע"ב) שואלת:

בפסוק השני במגילה נאמר:

בימים ההם, כשבת המלך אחשורוש על כסא מלכותו אשר בשושן הבירה.

משמע שהמשתה המתואר בסמוך נעשה מיד עם עלייתו של אחשורוש לשלטון וישיבתו על כסא המלכות. אבל בפסוק הבא כתוב:

בשנת שלוש למלכו עשה משתה לכל שריו ועבדיו.

מפורש כאן שהמשתה נעשה רק אחרי שלש שנים! אם כן מתי נעשה המשתה: מיד עם עלייתו לשלטון, או רק אחרי שלש שנים?

2. תשובת הגמרא

ענתה הגמרא:

אמר רבא: מאי 'כשבת'? לאחר שנתיישבה דעתו.

פירש רש"י:

כשנתיישבה דעתו - שמתחילה היה דואג שיצאו ישראל מתחת ידו כשיגמרו שבעים שנה לגלות בבל, ועכשיו נתיישבה דעתו.

מדוע נתיישבה דעתו?

אמר: בלשאצר חשב וטעה, אנא חשיבנא ולא טעינא.

והגמרא מסבירה באריכות שבלשאצר חישב שבעים שנה מיום עליית בבל לשלטון, וכשראה שעברו שבעים שנה וישראל לא נגאלו, הוא חשב שישראל לא יגאלו, והוא הוציא את כלי בית המקדש ושתה בהם, ובאותו לילה הוא נהרג על ידי דריוש המדי, כמו שכתוב בספר דניאל (פ"ה ופ"ו).

ואומרת הגמרא שאחשורוש אמר לעצמו שבלשאצר טעה, כיון שהוא חישב את שבעים השנים מיום עליית בבל לשלטון, ובאמת הוא היה צריך לחשב את שבעים השנים מגלות יהויכין.

אחשורוש חישב מגלות יהויכין, ולכן הוא חשב שהוא אינו טועה. אבל גם הוא טעה, כיון שהחישוב הנכון אינו מגלות יהויכין, אלא מחורבן בית המקדש, בימי צדקיהו, שהיה אחת עשרה שנה אחרי גלות יהויכין.

ואומרת הגמרא: "כיון דחזא דמלו שבעין ולא איפרוק, אמר: השתא ודאי תו לא מיפרקן, אפיק מאני דבי מקדשא ואשתמש בהו, בא שטן וריקד ביניהם והרג את ושתי".

כלומר: כיון שראה שלפי חשבונו עברו כבר שבעים שנה וישראל לא נגאלו, אמר לעצמו: הם לא יגאלו. ולכן הוא הרשה לעצמו להוציא את כלי בית המקדש, ולהשתמש בהם. ואז בא השטן וריקד ביניהם, והרג את ושתי.

ב. שאלות הרמב"ן וה"שפת אמת" על דברי הגמרא

המפרשים שאלו מספר שאלות על הגמרא:

1. שאלתו הראשונה של הרמב"ן

שאל הרמב"ן:

קשה עלי זה הענין, כיון שראה אחשורוש דבלשאצר טעה ונענש, בידוע ודאי שהן עתידין להגאל, ונבואה של ירמיה ששמע עליה - נבואת אמת היא, וכיון שכן - היאך הוא סומך על שום חשבון? ודאי עתיד הדבר ליגע ויענש!.

כלומר: כיון שאחשורוש ראה שבלשאצר טעה ונהרג, כיצד יתכן שאחשורוש לקח סיכון כה גדול שעלול לעלות לו בחייו?

2. שאלתו השניה של הרמב"ן

עוד שאל הרמב"ן:

ועוד קשה לי: האיך אמר: 'כיון דמלו שבעין ולא אפרוק'? והלא כבר עלו ברשיון כורש כל הקהל כאחד ארבע רבוא, ונתיישבו בערי יהודה, ושוב לא עלו בבנין הבית אלא מועטים עם עזרא, במצות דריוש הפרסי בנו של אחשורוש ואסתר.

כלומר: כיצד כתוב שאחשורוש אמר שהם לא נגאלו? והרי כבר היתה הצהרת כורש, שבה עלו לירושלים יותר מארבעים אלף איש, והתחילו לבנות את המזבח ואת המקדש, כמו שכתוב בספר עזרא (פ"ב ופ"ג)!

3. שאלת ה"שפת אמת"

עוד שאל ה"שפת אמת" שם: מדוע אחשורוש, שהשתמש בכלי בית המקדש כמו בלשאצר, לא נענש במיתה, כמו שנענש בלשאצר?

ג. תשובת הרמב"ן וה"שפת אמת"

ענה הרמב"ן על שאלותיו:

ויש לומר ולתרץ שהיה אחשורוש סובר: בלשאצר מנה וטעה ונענש, לפי שבימיו עתידין להיות להם פקידה. וכבר נפקדו ועלו, ואנא מנינא ולא טעינא, ואראה אם יהיה להם עוד גאולה אחרת ובנין בית המקדש. וכיון דחזא דמלו לחשבונו נמי, ולא נבנה הבית ולא נגאלו לגמרי, אבל נשארו גדוליהם ורובן בבבל, אמר: תו לא מפרקי הני, ולא יהיה להם גאולה אחרת, ולא יבנה בית המקדש שלהם. וכל מה ששמעתי שאמר להם הנביא שלהם - הכל בא בפקידתו של כורש, ועליה היה עונשו של בלשאצר.

כלומר: שתי השאלות מיישבות זו את זו. דווקא מתוך כך שכבר היתה הצהרת כורש, כמו שנזכר בשאלה השניה, הרשה אחשורוש לעצמו להגיד שהוא לא יענש, כמו שנזכר בשאלה הראשונה. מדוע?

אחשורוש אמר לעצמו: בלשאצר כפר בנבואת ירמיהו שאמר שישראל יגאלו, ולכן הוא נענש, אבל אני, אחשורוש, מאמין בנבואת ירמיהו שאמר שישראל יגאלו, והיא כבר התקיימה בהצהרת כורש, ולכן אני לא איענש.

אלא שאחשורוש היה מסופק שמא הפירוש של נבואת ירמיהו הוא גאולה גמורה, והחשבון מתחיל מגלות יהויכין, וכאשר יעברו שבעים שנה לגלות יהויכין תהיה הגאולה השלמה, וכל ישראל יעלו ויבנו את בית המקדש. ולכן הוא חיכה שלש שנים עד שיעברו שבעים שנה לגלות יהויכין. וכאשר הוא ראה שעברו שבעים שנה אלו, וישראל לא נגאלו גאולה נוספת, הוא אמר לעצמו שכוונת הנבואה היתה רק להצהרת כורש, ולכן הוא הרשה לעצמו להוציא את כלי בית המקדש ולהשתמש בהם, וחשב שהוא לא יענש.

על פי זה גם ענה ה"שפת אמת" על שאלתו, מדוע אחשורוש שהשתמש בכלי בית המקדש כמו בלשאצר לא נענש במיתה כמו שנענש בלשצר, משום שבלשאצר כפר בנבואה, אבל אחשורוש האמין בנבואה ואמר שהיא כבר התקיימה.

יהי רצון שנזכה לראות בקרוב בהתגשמות כל נבואות הנחמה, בגאולה השלמה ובבנין בית המקדש השלישי.

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך