תנ"ך על הפרק - תהילים כו - ד' אהבתי מעון ביתך ומקום משכן כבודך / הרב איתן שנדורפי שליט"א

תנ"ך על הפרק

תהילים כו

593 / 929
היום

הפרק

לְדָוִ֨ד ׀ שָׁפְטֵ֤נִי יְהוָ֗ה כִּֽי־אֲ֭נִי בְּתֻמִּ֣י הָלַ֑כְתִּי וּבַיהוָ֥ה בָּ֝טַ֗חְתִּי לֹ֣א אֶמְעָֽד׃בְּחָנֵ֣נִי יְהוָ֣ה וְנַסֵּ֑נִיצרופהצָרְפָ֖הכִלְיוֹתַ֣י וְלִבִּֽי׃כִּֽי־חַ֭סְדְּךָ לְנֶ֣גֶד עֵינָ֑י וְ֝הִתְהַלַּ֗כְתִּי בַּאֲמִתֶּֽךָ׃לֹא־יָ֭שַׁבְתִּי עִם־מְתֵי־שָׁ֑וְא וְעִ֥ם נַ֝עֲלָמִ֗ים לֹ֣א אָבֽוֹא׃שָׂ֭נֵאתִי קְהַ֣ל מְרֵעִ֑ים וְעִם־רְ֝שָׁעִ֗ים לֹ֣א אֵשֵֽׁב׃אֶרְחַ֣ץ בְּנִקָּי֣וֹן כַּפָּ֑י וַאֲסֹבְבָ֖ה אֶת־מִזְבַּחֲךָ֣ יְהוָֽה׃לַ֭שְׁמִעַ בְּק֣וֹל תּוֹדָ֑ה וּ֝לְסַפֵּ֗ר כָּל־נִפְלְאוֹתֶֽיךָ׃יְֽהוָ֗ה אָ֭הַבְתִּי מְע֣וֹן בֵּיתֶ֑ךָ וּ֝מְק֗וֹם מִשְׁכַּ֥ן כְּבוֹדֶֽךָ׃אַל־תֶּאֱסֹ֣ף עִם־חַטָּאִ֣ים נַפְשִׁ֑י וְעִם־אַנְשֵׁ֖י דָמִ֣ים חַיָּֽי׃אֲשֶׁר־בִּידֵיהֶ֥ם זִמָּ֑ה וִֽ֝ימִינָ֗ם מָ֣לְאָה שֹּֽׁחַד׃וַ֭אֲנִי בְּתֻמִּ֥י אֵלֵ֗ךְ פְּדֵ֣נִי וְחָנֵּֽנִי׃רַ֭גְלִי עָֽמְדָ֣ה בְמִישׁ֑וֹר בְּ֝מַקְהֵלִ֗ים אֲבָרֵ֥ךְ יְהוָֽה׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב איתן שנדורפי שליט

ד' אהבתי מעון ביתך ומקום משכן כבודך

הקדמה

אחד הפסוקים המפורסמים ביותר הוא הפסוק הנאמר בפרקנו (כו, ח): "ד' אהבתי מעון ביתך ומקום משכן כבודך".

פסוק זה נאמר בפי כל אחד כל בוקר בכניסתו לבית הכנסת, ויש להתבונן בו.

מהו "מעון ביתך" ומהו "מקום משכן כבודך"?

לכאורה פשוט: בית המקדש!

אבל כידוע, דוד המלך לא זכה לבנות את בית המקדש. אם כן מה כוונתו של דוד?

ועוד: מה סיבת הכפילות?

א. הסבר הרד"ק

כתב הרד"ק:

ד' אהבתי מעון ביתך - הוא הבית שהיה בו הארון, ושם הלויים והכהנים נביאים וחסידים וקדושים משרתי הא-ל, כמו אסף ואחיו.
ומקום משכן כבודך - כי במקום שהיה בו הארון שם היה שוכן הכבוד על הנביאים ואנשי רוח הקודש.

לפי הרד"ק הכוונה למקום שבו היה הארון, שכן בזמן שדוד מלך בירושלים היה המשכן בגבעון, אבל הארון לא היה בו, אלא בעיר דוד, ודוד המלך היה בא להתפלל במקום הארון. והכפילות באה לבטא שהיו בו שתי בחינות: המקום שבו ארון ד' מצד עצמו, והמקום שבו שורה השכינה על הנביאים מצד הארון.

יסוד זה שהנבואה שורה דרך הארון מפורש בתורה בשני מקומות:

  1. בפרשת תרומה נאמר: "ונועדתי לך שם, ודברתי אתך מעל הכפרת, מבין שני הכרבים אשר על ארון העדת, את כל אשר אצוה אותך אל בני ישראל" (שמות כה, כב).
  2. בסוף פרשת נשא נאמר: " ובבא משה אל אהל מועד לדבר אתו, וישמע את הקול מדבר אליו מעל הכפרת אשר על ארן העדת, מבין שני הכרבים, וידבר אליו" (במדבר ז, פט).

ב. הסבר הגמרא

בגמרא במסכת מגילה (כט ע"א) אמרו:

אמר אביי: מריש הואי גריסנא בביתא, ומצלינא בבי כנשתא, כיון דשמעית להא דקאמר דוד: 'ד' אהבתי מעון ביתך' - הואי גריסנא בבי כנישתא.

לפי הגמרא כוונת הפסוק היא לבית הכנסת.

מימרא זו מצטרפת שם לגמרא שאומרת:

'ואהי להם למקדש מעט' (יחזקאל יא, טז), אמר רבי יצחק: אלו בתי כנסיות ובתי מדרשות שבבבל". ו"דרש רבא: מאי דכתיב 'ד' מעון אתה היית לנו' (תהלים צ, א)? אלו בתי כנסיות ובתי מדרשות.

נראה שגם לפי הגמרא הכפילות באה לבטא שיש בבית הכנסת שתי בחינות: המקום שבו ארון הקדש שבו ספר תורה, והמקום שבו שורה השכינה.

יהי רצון שנזכה לבוא תמיד באהבה לבית הכנסת, ומתוך כך נזכה לבוא באהבה גם לבית המקדש, שיבנה במהרה בימינו.

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך