תנ"ך על הפרק - דברי הימים א כב - מדוע לא בנה דוד המלך את בית המקדש? / הרב איתן שנדורפי שליט"א

תנ"ך על הפרק

דברי הימים א כב

886 / 929
היום

הפרק

וַיֹּ֣אמֶר דָּוִ֔יד זֶ֣ה ה֔וּא בֵּ֖ית יְהוָ֣ה הָאֱלֹהִ֑ים וְזֶה־מִּזְבֵּ֥חַ לְעֹלָ֖ה לְיִשְׂרָאֵֽל׃וַיֹּ֣אמֶר דָּוִ֔יד לִכְנוֹס֙ אֶת־הַגֵּרִ֔ים אֲשֶׁ֖ר בְּאֶ֣רֶץ יִשְׂרָאֵ֑ל וַיַּעֲמֵ֣ד חֹֽצְבִ֗ים לַחְצוֹב֙ אַבְנֵ֣י גָזִ֔ית לִבְנ֖וֹת בֵּ֥ית הָאֱלֹהִֽים׃וּבַרְזֶ֣ל ׀ לָ֠רֹב לַֽמִּסְמְרִ֞ים לְדַלְת֧וֹת הַשְּׁעָרִ֛ים וְלַֽמְחַבְּר֖וֹת הֵכִ֣ין דָּוִ֑יד וּנְחֹ֥שֶׁת לָרֹ֖ב אֵ֥ין מִשְׁקָֽל׃וַעֲצֵ֥י אֲרָזִ֖ים לְאֵ֣ין מִסְפָּ֑ר כִּֽי הֵ֠בִיאוּ הַצִּֽידֹנִ֨ים וְהַצֹּרִ֜ים עֲצֵ֧י אֲרָזִ֛ים לָרֹ֖ב לְדָוִֽיד׃וַיֹּ֣אמֶר דָּוִ֗יד שְׁלֹמֹ֣ה בְנִי֮ נַ֣עַר וָרָךְ֒ וְהַבַּ֜יִת לִבְנ֣וֹת לַיהוָ֗ה לְהַגְדִּ֨יל ׀ לְמַ֜עְלָה לְשֵׁ֤ם וּלְתִפְאֶ֙רֶת֙ לְכָל־הָ֣אֲרָצ֔וֹת אָכִ֥ינָה נָּ֖א ל֑וֹ וַיָּ֧כֶן דָּוִ֛יד לָרֹ֖ב לִפְנֵ֥י מוֹתֽוֹ׃וַיִּקְרָ֖א לִשְׁלֹמֹ֣ה בְנ֑וֹ וַיְצַוֵּ֙הוּ֙ לִבְנ֣וֹת בַּ֔יִת לַיהוָ֖ה אֱלֹהֵ֥י יִשְׂרָאֵֽל׃וַיֹּ֥אמֶר דָּוִ֖יד לִשְׁלֹמֹ֑הבנובְּנִ֕יאֲנִי֙ הָיָ֣ה עִם־לְבָבִ֔י לִבְנ֣וֹת בַּ֔יִת לְשֵׁ֖ם יְהוָ֥ה אֱלֹהָֽי׃וַיְהִ֨י עָלַ֤י דְּבַר־יְהוָה֙ לֵאמֹ֔ר דָּ֤ם לָרֹב֙ שָׁפַ֔כְתָּ וּמִלְחָמ֥וֹת גְּדֹל֖וֹת עָשִׂ֑יתָ לֹֽא־תִבְנֶ֥ה בַ֙יִת֙ לִשְׁמִ֔י כִּ֚י דָּמִ֣ים רַבִּ֔ים שָׁפַ֥כְתָּ אַ֖רְצָה לְפָנָֽי׃הִנֵּה־בֵ֞ן נוֹלָ֣ד לָ֗ךְ ה֤וּא יִהְיֶה֙ אִ֣ישׁ מְנוּחָ֔ה וַהֲנִח֥וֹתִי ל֛וֹ מִכָּל־אוֹיְבָ֖יו מִסָּבִ֑יב כִּ֤י שְׁלֹמֹה֙ יִהְיֶ֣ה שְׁמ֔וֹ וְשָׁל֥וֹם וָשֶׁ֛קֶט אֶתֵּ֥ן עַל־יִשְׂרָאֵ֖ל בְּיָמָֽיו׃הֽוּא־יִבְנֶ֥ה בַ֙יִת֙ לִשְׁמִ֔י וְהוּא֙ יִהְיֶה־לִּ֣י לְבֵ֔ן וַאֲנִי־ל֖וֹ לְאָ֑ב וַהֲכִ֨ינוֹתִ֜י כִּסֵּ֧א מַלְכוּת֛וֹ עַל־יִשְׂרָאֵ֖ל עַד־עוֹלָֽם׃עַתָּ֣ה בְנִ֔י יְהִ֥י יְהוָ֖ה עִמָּ֑ךְ וְהִצְלַחְתָּ֗ וּבָנִ֙יתָ֙ בֵּ֚ית יְהוָ֣ה אֱלֹהֶ֔יךָ כַּאֲשֶׁ֖ר דִּבֶּ֥ר עָלֶֽיךָ׃אַ֣ךְ יִֽתֶּן־לְּךָ֤ יְהוָה֙ שֵׂ֣כֶל וּבִינָ֔ה וִֽיצַוְּךָ֖ עַל־יִשְׂרָאֵ֑ל וְלִשְׁמ֕וֹר אֶת־תּוֹרַ֖ת יְהוָ֥ה אֱלֹהֶֽיךָ׃אָ֣ז תַּצְלִ֔יחַ אִם־תִּשְׁמ֗וֹר לַעֲשׂוֹת֙ אֶת־הַֽחֻקִּ֣ים וְאֶת־הַמִּשְׁפָּטִ֔ים אֲשֶׁ֨ר צִוָּ֧ה יְהוָ֛ה אֶת־מֹשֶׁ֖ה עַל־יִשְׂרָאֵ֑ל חֲזַ֣ק וֶאֱמָ֔ץ אַל־תִּירָ֖א וְאַל־תֵּחָֽת׃וְהִנֵּ֨ה בְעָנְיִ֜י הֲכִינ֣וֹתִי לְבֵית־יְהוָ֗ה זָהָ֞ב כִּכָּרִ֤ים מֵֽאָה־אֶ֙לֶף֙ וְכֶ֗סֶף אֶ֤לֶף אֲלָפִים֙ כִּכָּרִ֔ים וְלַנְּחֹ֤שֶׁת וְלַבַּרְזֶל֙ אֵ֣ין מִשְׁקָ֔ל כִּ֥י לָרֹ֖ב הָיָ֑ה וְעֵצִ֤ים וַאֲבָנִים֙ הֲכִינ֔וֹתִי וַעֲלֵיהֶ֖ם תּוֹסִֽיף׃וְעִמְּךָ֤ לָרֹב֙ עֹשֵׂ֣י מְלָאכָ֔ה חֹצְבִ֕ים וְחָרָשֵׁ֥י אֶ֖בֶן וָעֵ֑ץ וְכָל־חָכָ֖ם בְּכָל־מְלָאכָֽה׃לַזָּהָ֥ב לַכֶּ֛סֶף וְלַנְּחֹ֥שֶׁת וְלַבַּרְזֶ֖ל אֵ֣ין מִסְפָּ֑ר ק֣וּם וַעֲשֵׂ֔ה וִיהִ֥י יְהוָ֖ה עִמָּֽךְ׃וַיְצַ֤ו דָּוִיד֙ לְכָל־שָׂרֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל לַעְזֹ֖ר לִשְׁלֹמֹ֥ה בְנֽוֹ׃הֲלֹ֨א יְהוָ֤ה אֱלֹֽהֵיכֶם֙ עִמָּכֶ֔ם וְהֵנִ֥יחַ לָכֶ֖ם מִסָּבִ֑יב כִּ֣י ׀ נָתַ֣ן בְּיָדִ֗י אֵ֚ת יֹשְׁבֵ֣י הָאָ֔רֶץ וְנִכְבְּשָׁ֥ה הָאָ֛רֶץ לִפְנֵ֥י יְהוָ֖ה וְלִפְנֵ֥י עַמּֽוֹ׃עַתָּ֗ה תְּנ֤וּ לְבַבְכֶם֙ וְנַפְשְׁכֶ֔ם לִדְר֖וֹשׁ לַיהוָ֣ה אֱלֹהֵיכֶ֑ם וְק֗וּמוּ וּבְנוּ֙ אֶת־מִקְדַּשׁ֙ יְהוָ֣ה הָֽאֱלֹהִ֔ים לְהָבִ֞יא אֶת־אֲר֣וֹן בְּרִית־יְהוָ֗ה וּכְלֵי֙ קֹ֣דֶשׁ הָֽאֱלֹהִ֔ים לַבַּ֖יִת הַנִּבְנֶ֥ה לְשֵׁם־יְהוָֽה׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב איתן שנדורפי שליט

מדוע לא בנה דוד המלך את בית המקדש?

הקדמה

נאמר בפרקנו (א כב, ז-י):

ז. ויאמר דוד לשלמה: בנו (בני קרי), אני היה עם לבבי לבנות בית לשם ד' אלקי.
ח. ויהי עלי דבר ד' לאמר: דם לרֹב שפכת, ומלחמות גדֹלות עשית, לא תבנה בית לשמי, כי דמים רבים שפכת ארצה לפני.
ט. הנה בן נולד לָךְ, הוא יהיה איש מנוחה, והניחותי לו מכל אויביו מסביב, כי שלֹמֹה יהיה שמו, ושלום ושקט אתן על ישראל בימיו.
י. הוא יבנה בית לשמי, והוא יהיה לי לבן, ואני לו לאב, והכינותי כסא מלכותו על ישראל עד עולם.

כעין זה אמר דוד גם לשרי ישראל:

שמעוני אחי ועמי: אני עם לבבי לבנות בית מנוחה לארון ברית ד' ולהדֹם רגלי אלקינו, והכינותי לבנות. והאלקים אמר לי: לא תבנה בית לשמי, כי איש מלחמות אתה ודמים שפכת. ויבחר בשלמה בני לשבת על כסא מלכות ד' על ישראל. ויאמר לי: שלמה בנך הוא יבנה ביתי וַחֲצֵרוֹתָי, כי בחרתי בו לי לבן, ואני אהיה לו לאב.
(דהי"א כח, ב-ו)

השאלות

נימוק זה שאמר דוד מעורר שתי שאלות:

  1. הן בדברי נתן לדוד, בספר שמואל (ב פ"ז) ובספר דברי הימים (א פי"ז), והן בדברי שלמה לחירם בספר מלכים (פ"ה), לא נאמר נימוק זה, אלא אדרבא, נאמרו שם נימוקים אחרים, ומדוע אמר דוד שהנימוק שאמר לו ד' היה: "דם לרב שפכת, ומלחמות גדֹלות עשית, לא תבנה בית לשמי, כי דמים רבים שפכת ארצה לפני"?
  2. המלחמות שנלחם דוד לא היו מלחמות מיותרות, אלא "מלחמות ד'", שעליהן אמרה לו אביגיל הנביאה: "כי עשה יעשה ד' לאדנִי בית נאמן, כי מלחמות ד' אדנִי נלחם, ורעה לא תמצא בך מימיך" (שמ"א כה, כח), ואם כן מדוע נמנע מדוד בגללן לבנות את בית המקדש?

כבר הקשה האברבנאל בפירושו לספר שמואל (ב פרק ה בשאלה הששית):

למה לא רצה ד' יתברך שיבנה דוד את הבית? ...ואם נאמר שהיתה הסיבה בזה לפי שדוד שפך דמים רבים - הנה זה יחשב לצדקה, כי הם דמי אויבי ד'!
ולא הרג מבני ישראל, כי אם מהאויבים!
והנה שלמה שפך דם יואב, ודם אדוניהו אחיו, ודם שמעי בן גרא (מל"א ב, כה-לד-מו), והיו מבני ישראל!
ואם נאמר שהיו אלה חייבי מיתה, אין ספק שיותר היו חייבים בה אויבי ד' הפלשתים שהרג דוד!

א. תשובות הרד"ק לשאלה הראשונה

על השאלה הראשונה - שבספר שמואל ובספר מלכים לא נאמר נימוק זה - כתב הרד"ק (דהי"א כב, ח):

זה לא מצאנו שאמר לו ד', אבל דוד אמר כן בליבו כי מפני זה מנעהו ד' לבנות הבית.
או נתן הנביא אמר לו כן. ואף על פי שלא נכתב בספר שמואל, נמצא כמוהו רבים, כמו: 'ותאמרו נשלחה אנשים לפנינו' (דברים א, כב, שלא נזכר בפרשת המרגלים בפרשת שלח לך).

מדברי הרד"ק בהסברו הראשון נראה שהוא אינו מסכים להסברים שכתבו המפרשים בביאור דברי נתן לדוד. שכן אם נתן נימק לדוד מדוע מנעו ד' מלבנות את בית המקדש, שוב אין מקום לכך שדוד יפרש לעצמו נימוקים אחרים. אלא נראה שהרד"ק למד שבדברי נתן לדוד לא נאמר שום נימוק מדוע מנעו ד' מלבנות את בית המקדש, וכל הדברים שנאמרו שם היו רק דברי תנחומים לדוד. ואכן הרד"ק שם לא ביאר שום נימוק בדברי נתן.

אבל יש לשאול שבדברי שלמה לחירם מפורש הנימוק מדוע מנע ד' מדוד לבנות את בית המקדש: "מפני המלחמה אשר סבבוהו" (מל"א ה, יז)!

כתב שם הרד"ק: "לא רצה [שלמה] לגלות לו [לחירם] הטעם כי ד' מנעו, כי לא היה זה כבוד לאביו, ואמר לו זה הטעם הנראה". דהיינו נימוק זה שלמה אכן אמרו כהסבר לחירם, אך הוא לא נאמר לדוד מפי נתן!

ב. תשובת הרמב"ם לשאלה השניה

הרמב"ם בדברו על מעלות הנביא כתב (ב"שמונה פרקים", הקדמה לפרקי אבות פ"ז): "ודע שכל נביא אינו מתנבא אלא אחר שנקנו לו כל המעלות ההגיוניות, ורוב המעלות המידתיות, והחמורות שבהן". אבל: "אין מתנאי הנביא שיהיו בו המעלות המידותיות בכללותן, עד שלא יהא בו שום מגרעת כלל".

בין ההוכחות שהביא הרמב"ם לביסוס דבריו שאפשר שתהיה לנביא מגרעת מידותית מסוימת, כתב גם:

דוד עליו השלום נביא... ומצאנוהו בעל לב קשה. ואף על פי שנשתמש בכך בגויים, ובהריגת הכופרים, והיה רחמן לישראל, הרי ביאר בדברי הימים שד' לא מצאו ראוי לבנין בית המקדש בגלל רוב הרוגיו, ואמר לו: 'לא תבנה בית לשמי, כי דמים רבים שפכת' (דהי"א כב, ח).

לפי הרמב"ם הפסוק בפרקנו מתייחס לרשעים, שהיתה מצוה להרגם, ואף על פי כן נמנע מדוד לבנות את בית המקדש, מפני שבהריגתם נגרמה לדוד קשיות לב מסוימת, וזו מדה פחותה.

ואף שדוד לא השתמש במדה זו כלפי בני ישראל, מכל מקום מדה זו מנעה ממנו את האפשרות לבנות את בית המקדש, כשם שמנעה ממנו להגיע למעלת נבואה גבוהה עוד יותר מזו שאליה הגיע.

1. דיון בדברי הרמב"ם

יש לשאול על דברי הרמב"ם שמשה הרג איש מצרי שהכה איש עברי מאחיו (שמות ב, יא-יב), ואף על פי כן לא נפסל מלבנות את המשכן (שמות פרק מ)!

יש ליישב שהרמב"ם כתב: "דוד עליו השלום... הרי ביאר בדברי הימים שד' לא מצאו ראוי לבנין בית המקדש בגלל רוב הרוגיו, ואמר לו: 'לא תבנה בית לשמי, כי דמים רבים שפכת'", ולכן נגרמה לו קשיות לב. אבל משה הרג רק מצרי אחד, ולא נגרמה לו עקב כך שום קשיות לב, ולכן לא נמנע ממנו לבנות את המשכן.

2. רחמנותו של דוד כלפי עם ישראל

יש להדגיש שאף על פי שהרמב"ם כתב שדוד היה קשה לב כלפי הגויים, הוא עצמו כתב שדוד היה רחמן לישראל.

רחמנותו של דוד כלפי עם ישראל בולטת במיוחד בדבריו אל ד' בשעת מגיפת הדבר, שעליה למדנו בפרק הקודם:

ויאמר דויד אל האלקים: הלא אני אמרתי למנות בעם, ואני הוא אשר חטאתי והרע הרעותי, ואלה הצאן מה עשו? ד' אלקי, תהי נא ידך בי ובבית אבי, ובעמך לא למגפה.
(דהי"א כא, יז)

במכילתא (בא, בפתיחתא) אמרו:

וכן אתה מוצא האבות והנביאים היו נותנים עצמם על ישראל. במשה מה הוא אומר: 'ועתה אם תשא חטאתם, ואם אין מחני נא מספרך אשר כתבת' (שמות לב, לב). 'אם ככה את עשה לי - הרגני נא הרג, ואל אראה ברעתי' (במדבר יא, טו).
בדוד מהו אומר: 'הנה אנכי חטאתי, ואנכי העויתי, ואלה הצאן מה עשו, תהי נא ידך בי ובבית אבי'. הא בכל מקום אתה מוצא האבות והנביאים נתנו נפשם על ישראל.

ה"תפארת ישראל" על המשניות (שקלים פ"ו, מ"א, "בועז" אות א) כתב שדוד נקרא בשם זה "על שם דודיו ואהבתו לעמו, כאמרו: 'תהי נא ידך בי ובבית אבי'".

יהי רצון שנהיה תמיד רחמנים כלפי עמנו ונזכה לראות בקרוב בבנין בית המקדש.

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך