תנ"ך על הפרק - דברי הימים א יג - האם דוד טעה בנשיאתו את הארון בעגלה? / הרב איתן שנדורפי שליט"א

תנ"ך על הפרק

דברי הימים א יג

877 / 929
היום

הפרק

וַיִּוָּעַ֣ץ דָּוִ֗יד עִם־שָׂרֵ֧י הָאֲלָפִ֛ים וְהַמֵּא֖וֹת לְכָל־נָגִֽיד׃וַיֹּ֨אמֶר דָּוִ֜יד לְכֹ֣ל ׀ קְהַ֣ל יִשְׂרָאֵ֗ל אִם־עֲלֵיכֶ֨ם ט֜וֹב וּמִן־יְהוָ֣ה אֱלֹהֵ֗ינוּ נִפְרְצָה֙ נִשְׁלְחָ֞ה עַל־אַחֵ֣ינוּ הַנִּשְׁאָרִ֗ים בְּכֹל֙ אַרְצ֣וֹת יִשְׂרָאֵ֔ל וְעִמָּהֶ֛ם הַכֹּהֲנִ֥ים וְהַלְוִיִּ֖ם בְּעָרֵ֣י מִגְרְשֵׁיהֶ֑ם וְיִקָּבְצ֖וּ אֵלֵֽינוּ׃וְנָסֵ֛בָּה אֶת־אֲר֥וֹן אֱלֹהֵ֖ינוּ אֵלֵ֑ינוּ כִּי־לֹ֥א דְרַשְׁנֻ֖הוּ בִּימֵ֥י שָׁאֽוּל׃וַיֹּאמְר֥וּ כָֽל־הַקָּהָ֖ל לַעֲשׂ֣וֹת כֵּ֑ן כִּֽי־יָשַׁ֥ר הַדָּבָ֖ר בְּעֵינֵ֥י כָל־הָעָֽם׃וַיַּקְהֵ֤ל דָּוִיד֙ אֶת־כָּל־יִשְׂרָאֵ֔ל מִן־שִׁיח֥וֹר מִצְרַ֖יִם וְעַד־לְב֣וֹא חֲמָ֑ת לְהָבִיא֙ אֶת־אֲר֣וֹן הָאֱלֹהִ֔ים מִקִּרְיַ֖ת יְעָרִֽים׃וַיַּ֨עַל דָּוִ֤יד וְכָל־יִשְׂרָאֵל֙ בַּעֲלָ֔תָה אֶל־קִרְיַ֥ת יְעָרִ֖ים אֲשֶׁ֣ר לִיהוּדָ֑ה לְהַעֲל֣וֹת מִשָּׁ֗ם אֵת֩ אֲר֨וֹן הָאֱלֹהִ֧ים ׀ יְהוָ֛ה יוֹשֵׁ֥ב הַכְּרוּבִ֖ים אֲשֶׁר־נִקְרָ֥א שֵֽׁם׃וַיַּרְכִּ֜יבוּ אֶת־אֲר֤וֹן הָאֱלֹהִים֙ עַל־עֲגָלָ֣ה חֲדָשָׁ֔ה מִבֵּ֖ית אֲבִינָדָ֑ב וְעֻזָּ֣א וְאַחְי֔וֹ נֹהֲגִ֖ים בָּעֲגָלָֽה׃וְדָוִ֣יד וְכָל־יִשְׂרָאֵ֗ל מְשַׂחֲקִ֛ים לִפְנֵ֥י הָאֱלֹהִ֖ים בְּכָל־עֹ֑ז וּבְשִׁירִ֤ים וּבְכִנֹּרוֹת֙ וּבִנְבָלִ֣ים וּבְתֻפִּ֔ים וּבִמְצִלְתַּ֖יִם וּבַחֲצֹצְרֽוֹת׃וַיָּבֹ֖אוּ עַד־גֹּ֣רֶן כִּידֹ֑ן וַיִּשְׁלַ֨ח עֻזָּ֜א אֶת־יָד֗וֹ לֶאֱחֹז֙ אֶת־הָ֣אָר֔וֹן כִּ֥י שָֽׁמְט֖וּ הַבָּקָֽר׃וַיִּֽחַר־אַ֤ף יְהוָה֙ בְּעֻזָּ֔א וַיַּכֵּ֕הוּ עַ֛ל אֲשֶׁר־שָׁלַ֥ח יָד֖וֹ עַל־הָאָר֑וֹן וַיָּ֥מָת שָׁ֖ם לִפְנֵ֥י אֱלֹהִֽים׃וַיִּ֣חַר לְדָוִ֔יד כִּֽי־פָרַ֧ץ יְהוָ֛ה פֶּ֖רֶץ בְּעֻזָּ֑א וַיִּקְרָ֞א לַמָּק֤וֹם הַהוּא֙ פֶּ֣רֶץ עֻזָּ֔א עַ֖ד הַיּ֥וֹם הַזֶּֽה׃וַיִּירָ֤א דָוִיד֙ אֶת־הָ֣אֱלֹהִ֔ים בַּיּ֥וֹם הַה֖וּא לֵאמֹ֑ר הֵ֚יךְ אָבִ֣יא אֵלַ֔י אֵ֖ת אֲר֥וֹן הָאֱלֹהִֽים׃וְלֹֽא־הֵסִ֨יר דָּוִ֧יד אֶת־הָאָר֛וֹן אֵלָ֖יו אֶל־עִ֣יר דָּוִ֑יד וַיַּטֵּ֕הוּ אֶל־בֵּ֥ית עֹבֵֽד־אֱדֹ֖ם הַגִּתִּֽי׃וַיֵּשֶׁב֩ אֲר֨וֹן הָאֱלֹהִ֜ים עִם־בֵּ֨ית עֹבֵ֥ד אֱדֹ֛ם בְּבֵית֖וֹ שְׁלֹשָׁ֣ה חֳדָשִׁ֑ים וַיְבָ֧רֶךְ יְהוָ֛ה אֶת־בֵּ֥ית עֹבֵֽד־אֱדֹ֖ם וְאֶת־כָּל־אֲשֶׁר־לֽוֹ׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב איתן שנדורפי שליט

האם דוד טעה בנשיאתו את הארון בעגלה?

הקדמה

נאמר בפרקנו:

א. וַיִוָעץ דויד עם שרי האלפים והמאות לכל נגיד.
ב. ויאמר דויד לכל קהל ישראל: אם עליכם טוב ומן ד' אלקינו, נפרצה נשלחה על אחינו הנשארים בכל ארצות ישראל, ועמהם הכהנים והלוִים בערי מגרשיהם, וְיִקָבְצו אלינו.
ג. וְנָסֵבָּה את ארון אלקינו אלינו, כי לא דרשנֻהו בימי שאול.
ד. ויאמרו כל הקהל לעשות כן, כי ישר הדבר בעיני כל העם.
ה. וַיַקְהֵל דויד את כל ישראל, מן שיחור מצרים ועד לבוא חמת, להביא את ארון האלקים מקרית יערים.
ו. ויעל דויד וכל ישראל בעלתה אל קרית יערים אשר ליהודה, להעלות משם את ארון האלקים ד' יושב הכרובים, אשר נקרא שם.
ז. וירכיבו את ארון האלקים על עגלה חדשה מבית אבינדב, ועזא ואחיו נֹהגים בעגלה.

נשאלת השאלה: הרי מפורש בתורה שצריך לשאת את הארון בכתף, ולא בעגלה!

כך נאמר בפרשת נשא (במדבר פרק ז):

ב. ויקריבו נשיאי ישראל, ראשי בית אבֹתם, הם נשיאי המטֹת, הם העֹמדים על הפקֻדים.
ג. ויביאו את קרבנם לפני ד', שש עגלת צב ושני עשר בקר, עגלה על שני הנשִאים ושור לאחד, ויקריבו אותם לפני המשכן.
ד. ויאמר ד' אל משה לאמר:
ה. קח מאתם, והיו לעבֹד את עבֹדת אֹהל מועד, ונתתה אותם אל הלוִים, איש כפי עבֹדתו.
ו. ויקח משה את העֲגָלֹת ואת הבקר, ויתן אותם אל הלוִים.
ז. את שתי העגלות ואת ארבעת הבקר נתן לבני גרשון כפי עבֹדתם.
ח. ואת ארבע העגלֹת ואת שמֹנת הבקר נתן לבני מררי כפי עבֹדתם, ביד איתמר בן אהרן הכהן.
ט. ולבני קהת לא נתן, כי עבֹדת הקֹדש עלֵהם, בכתף ישאו.

מפורש כאן שאת הארון, וכן את שאר כלי המשכן, צריך לשאת בכתף, ולא בעגלה. וכיצד יתכן שדוד וכל ישראל הרכיבו את הארון על עגלה?

א. הסבר רש"י בספר שמואל

כתב על כך רש"י בפירושו לספר שמואל (ב ו, ג):

אל עגלה חדשה - טעה בדבר שאפילו תינוקות של בית רבן יודעין אותו: 'כי עבודת הקדש עליהם, בכתף ישאו' (במדבר ז, ט).
ולפי שאמר [דוד]: 'זמירות היו לי חקיך בבית מגורי' (תהלים קיט, נד), נענש לבא לידי כך, ומת עוזא על ידו.
לפיכך כשהביאו מבית עובד הביאו בכתף, שנאמר: 'ויאמר להם: אתם ראשי האבות ללוִים, התקדשו אתם ואחיכם, והעליתם את ארון וגו' כי למבראשונה לא אתם, פרץ ד' אלקינו בנו, כי לא דרשנוהו כמשפט' (דברי הימים א טו, יב).

לפי רש"י דוד טעה, מתוך שקרא לדברי תורה זמירות, ולכן נענש לשכוח פסוק מפורש, ומתוך כך עוזא מת, ונגרם לדוד ולכל ישראל צער.

מקור דברי רש"י הוא בגמרא במסכת סוטה (דף לה ע"א). כך נאמר שם:

דרש רבא: מפני מה נענש דוד?
מפני שקרא לדברי תורה זמירות, שנאמר: 'זמירות היו לי חוקיך בבית מגורי' (תהלים קיט, נד).
אמר לו הקדוש ברוך הוא: דברי תורה, שכתוב בהן: 'התעיף עיניך בו ואיננו' (משלי כג, ה), אתה קורא אותן זמירות? הריני מכשילך בדבר שאפילו תינוקות של בית רבן יודעין אותו, דכתיב: 'ולבני קהת לא נתן כי עבודת הקודש הקדש עלהם, בכתף ישאו' (במדבר ז, ט), ואיהו אתייה בעגלתא.

פירש רש"י שם:

נענש דוד - שמת עוזא על ידו.
זמירות היו לי חוקיך בבית מגורי - כשהייתי בורח מפני אויבי ואגור מפניהם, הייתי משתעשע בחוקיך והיו לי לזמירות לשעשעני.
התעיף - לשון [כפול] 'וכפלת' (שמות כו, ט) מתרגמינן: 'ותיעוף', שאם תכפיל עיניך לסתום עין בהסח הדעת מהסתכל בהן - מיד 'ואיננו'.
לא נתן - עגלות משה לבני קהת, לפי שיש עליהם לשאת בכתף, כי לא היו ממונים אלא על דבר קדושת הארון והשולחן [והמנורה ומזבח הזהב].

לפי רש"י, מתוך שדוד קרא לדברי תורה זמירות, וד' מדקדק עם החסידים כחוט השערה, ד' גרם לדוד לשכוח פסוק מפורש.

גם הרמב"ם בהלכות כלי המקדש (פ"ב הי"ב) כתב שדוד שכח את הפסוק: "כי עבודת הקדש עליהם בכתף ישאו (במדבר ז, ט)". זו לשון הרמב"ם:

בעת שמוליכין את הארון ממקום למקום אין מוליכין אותו לא על הבהמה ולא על העגלות, אלא מצוה לנוטלו על הכתף. ולפי ששכח דוד ונשאו על העגלה - נפרץ פרץ בעוזא. אלא מצוה לנשאו על הכתף, שנאמר: 'כי עבודת הקדש עליהם בכתף ישאו' (במדבר ז, ט).

אבל קשה: אם דוד שכח את הפסוק, האם גם כל ישראל שכחו אותו?

נראה שצריך לומר שכל ישראל חשבו שלא יתכן שדוד ישכח פסוק מפורש, ואם הוא שם את הארון בעגלה - כנראה שכך צריך לעשות.

ב. הסבר הרד"ק בספר שמואל

הסבר אחר כתב הרד"ק בספר שמואל (ב ו, ו):

והענין אשר שגה דוד בזה הדבר מקרא מפורש, חשב כי לא יהיה חטא בזה אם ישאוהו בעגלה, אף על פי שכתוב 'בכתף ישאו', כי אמר: באותו זמן במדבר צוה הא-ל, כי לפי שהיה המשכן נשא בעגלות, ציוה לשאת את הארון בכתף, להראות כי קדושת הארון גדולה מקדושת המשכן, אבל בזמן שלא היה שם משכן, חשב שאין חטא אם ישאוהו בעגלה.

לפי הרד"ק דוד לא שכח את הפסוק "ולבני קהת לא נתן, כי עבֹדת הקֹדש עלֵהם בכתף ישאו", אלא חשב שהפסוק מתיחס רק לזמן המדבר, כיון שאז נשאו גם את קרשי המשכן ויריעותיו, וכדי להדגיש את קדושת הארון ושאר כלי המשכן לעומת קרשי המשכן ויריעותיו נשאו את הכלים בכתף. אבל לדורות, שלא נושאים את המשכן, אלא רק את הארון - ניתן לשאת אותו בעגלה.

ג. הסבר המפרש המיוחס לרש"י בדברי הימים

הסבר אחר כתב המפרש המיוחס לרש"י בפסוקנו:

וירכיבו את ארון האלקים על עגלה חדשה - מה ראה דוד שהרכיבו על עגלה חדשה ולא במשא הלויים כאשר עשה כשהביא אותו משם לציון באחרונה?
לפי שאמר דוד: כל עומת שבא אלי כשהשיבוהו פלשתים על עגלה חדשה, כדכתיב: 'וישימו את ארון ד' על עגלה' וגו' לפיכך נענש.

נראה שכוונתו היא שדוד רצה להזכיר לכולם את הנסים הגדולים שעשה ד' לארון בהיותו בשדה פלשתים, שהוא הכה בהם מכה רבה מאד, עד שהם נאלצו להחזיר אותו.

נראה שזו גם כוונת הרד"ק בספר שמואל בפירושו השני: "ועוד כי בעגלה בא משדה פלשתים, ובזה שגה".

לפי פירוש זה אף על פי שדוד טעה, הוא טעה מתוך רצון להזכיר לבני ישראל את הנסים הגדולים שעשה ד' לארון, כדי שבני ישראל ידבקו בעבודת ד'! אבל אף על פי כן הוא טעה, שהיה לו לעשות מה שכתוב בתורה, ולא לשנות ממנה.

ד. הסבר רש"י במסכת מועד קטן

במסכת מועד קטן (דף כה ע"א) מסופר שכאשר נפטר רב הונא אי אפשר היה להוציא את מיטתו דרך הפתח, כיון שהמיטה היתה גדולה מהפתח. חשבו להעביר את גופתו למטה אחרת, קטנה יותר, שתצא דרך הפתח. אמר להם רב חסדא: "כך למדתי מרב הונא: חכם, כבודו במטה ראשונה. דאמר רב יהודה אמר רב: מנין לחכם שכבודו במטה ראשונה? שנאמר: 'וירכבו את ארון האלקים אל עגלה חדשה' (שמואל ב ו, ג)".

פירש רש"י: "אל עגלה חדשה - אותה עגלה ששיגרוהו פלשתים בה, ובאותה עגלה הביאו דוד מבית אבינדב לעיר דוד".

שברו את הפתח והרחיבוהו כדי להוציא את המטה.

לפי רש"י בגמרא דוד העלה את הארון באותה עגלה שבה שלחו הפלשתים את הארון!

לפי פירוש זה עוד יותר מובן שדוד רצה להזכיר לבני ישראל את הנסים הגדולים שעשה ד' לארון, כדי שבני ישראל ידבקו בעבודת ד'!

1. קושיה על רש"י מספר שמואל

המפרשים הקשו על רש"י שבספר שמואל (א, ו, יד) נאמר:

והעגלה באה אל שדה יהושע בית השמשי ותעמֹד שם, ושם אבן גדולה, ויבקעו את עצי העגלה, ואת הפרות העלו עֹלה לד'.

מפורש בפסוק שבקעו את עצי העגלה, וכיצד יתכן שדוד העלה את הארון אחרי עשרים שנה באותה עגלה? ("הכותב" ב"עין יעקב", המהר"ץ חיות ו"ניצוצי אור" לרב מרגליות).

2. תירוץ הקושיה על רש"י

ענו על כך המפרשים שעצי העגלה שאותם בקעו, אינם המשטח של העגלה, אלא הדפנות של העגלה, שאותם בקעו, כדי שיוכלו להוריד את הארון מהעגלה, אבל המשטח של העגלה נשאר שלם.

וכן מוכח מהפסוק הבא שם: "והלוים הורידו את ארון ד' ואת הארגז אשר אתו, אשר בו כלי זהב, וישִמו אל האבן הגדולה". ואם עצי העגלה כוללים גם את המשטח של העגלה - כיצד הורידו את הארון מהעגלה אחרי שכבר בקעו את העצים? אלא על כרחנו שעצי העגלה הם רק הדפנות של העגלה, אבל המשטח של העגלה נשאר, ועליו העלה דוד את הארון (הרב חנוך ארנטרוי ב"עיונים בדברי חז"ל" עמ' קג)!

כשם שלימדנו זכות על דוד מלך ישראל, כך ילמד ד' עלינו זכות, ויהי רצון שנזכה לראות בקרוב בשוב הארון למקומו בקדש הקדשים.

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך