תנ"ך על הפרק - שמות א - פתיחה לחומש שמות / הרב איתן שנדורפי שליט"א

תנ"ך על הפרק

שמות א

51 / 929
היום

הפרק

בני ישראל מתרבים במצרים ופרעה משעבדם

וְאֵ֗לֶּה שְׁמוֹת֙ בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל הַבָּאִ֖ים מִצְרָ֑יְמָה אֵ֣ת יַעֲקֹ֔ב אִ֥ישׁ וּבֵית֖וֹ בָּֽאוּ׃רְאוּבֵ֣ן שִׁמְע֔וֹן לֵוִ֖י וִיהוּדָֽה׃יִשָּׂשכָ֥ר זְבוּלֻ֖ן וּבְנְיָמִֽן׃דָּ֥ן וְנַפְתָּלִ֖י גָּ֥ד וְאָשֵֽׁר׃וַֽיְהִ֗י כָּל־נֶ֛פֶשׁ יֹצְאֵ֥י יֶֽרֶךְ־יַעֲקֹ֖ב שִׁבְעִ֣ים נָ֑פֶשׁ וְיוֹסֵ֖ף הָיָ֥ה בְמִצְרָֽיִם׃וַיָּ֤מָת יוֹסֵף֙ וְכָל־אֶחָ֔יו וְכֹ֖ל הַדּ֥וֹר הַהֽוּא׃וּבְנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֗ל פָּר֧וּ וַֽיִּשְׁרְצ֛וּ וַיִּרְבּ֥וּ וַיַּֽעַצְמ֖וּ בִּמְאֹ֣ד מְאֹ֑ד וַתִּמָּלֵ֥א הָאָ֖רֶץ אֹתָֽם׃וַיָּ֥קָם מֶֽלֶךְ־חָדָ֖שׁ עַל־מִצְרָ֑יִם אֲשֶׁ֥ר לֹֽא־יָדַ֖ע אֶת־יוֹסֵֽף׃וַיֹּ֖אמֶר אֶל־עַמּ֑וֹ הִנֵּ֗ה עַ֚ם בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל רַ֥ב וְעָצ֖וּם מִמֶּֽנּוּ׃הָ֥בָה נִֽתְחַכְּמָ֖ה ל֑וֹ פֶּן־יִרְבֶּ֗ה וְהָיָ֞ה כִּֽי־תִקְרֶ֤אנָה מִלְחָמָה֙ וְנוֹסַ֤ף גַּם־הוּא֙ עַל־שֹׂ֣נְאֵ֔ינוּ וְנִלְחַם־בָּ֖נוּ וְעָלָ֥ה מִן־הָאָֽרֶץ׃וַיָּשִׂ֤ימוּ עָלָיו֙ שָׂרֵ֣י מִסִּ֔ים לְמַ֥עַן עַנֹּת֖וֹ בְּסִבְלֹתָ֑ם וַיִּ֜בֶן עָרֵ֤י מִסְכְּנוֹת֙ לְפַרְעֹ֔ה אֶת־פִּתֹ֖ם וְאֶת־רַעַמְסֵֽס׃וְכַאֲשֶׁר֙ יְעַנּ֣וּ אֹת֔וֹ כֵּ֥ן יִרְבֶּ֖ה וְכֵ֣ן יִפְרֹ֑ץ וַיָּקֻ֕צוּ מִפְּנֵ֖י בְּנֵ֥י יִשְׂרָאֵֽל׃וַיַּעֲבִ֧דוּ מִצְרַ֛יִם אֶת־בְּנֵ֥י יִשְׂרָאֵ֖ל בְּפָֽרֶךְ׃וַיְמָרְר֨וּ אֶת־חַיֵּיהֶ֜ם בַּעֲבֹדָ֣ה קָשָׁ֗ה בְּחֹ֙מֶר֙ וּבִלְבֵנִ֔ים וּבְכָל־עֲבֹדָ֖ה בַּשָּׂדֶ֑ה אֵ֚ת כָּל־עֲבֹ֣דָתָ֔ם אֲשֶׁר־עָבְד֥וּ בָהֶ֖ם בְּפָֽרֶךְ׃וַיֹּ֙אמֶר֙ מֶ֣לֶךְ מִצְרַ֔יִם לַֽמְיַלְּדֹ֖ת הָֽעִבְרִיֹּ֑ת אֲשֶׁ֨ר שֵׁ֤ם הָֽאַחַת֙ שִׁפְרָ֔ה וְשֵׁ֥ם הַשֵּׁנִ֖ית פּוּעָֽה׃וַיֹּ֗אמֶר בְּיַלֶּדְכֶן֙ אֶת־הָֽעִבְרִיּ֔וֹת וּרְאִיתֶ֖ן עַל־הָאָבְנָ֑יִם אִם־בֵּ֥ן הוּא֙ וַהֲמִתֶּ֣ן אֹת֔וֹ וְאִם־בַּ֥ת הִ֖יא וָחָֽיָה׃וַתִּירֶ֤אןָ הַֽמְיַלְּדֹת֙ אֶת־הָ֣אֱלֹהִ֔ים וְלֹ֣א עָשׂ֔וּ כַּאֲשֶׁ֛ר דִּבֶּ֥ר אֲלֵיהֶ֖ן מֶ֣לֶךְ מִצְרָ֑יִם וַתְּחַיֶּ֖יןָ אֶת־הַיְלָדִֽים׃וַיִּקְרָ֤א מֶֽלֶךְ־מִצְרַ֙יִם֙ לַֽמְיַלְּדֹ֔ת וַיֹּ֣אמֶר לָהֶ֔ן מַדּ֥וּעַ עֲשִׂיתֶ֖ן הַדָּבָ֣ר הַזֶּ֑ה וַתְּחַיֶּ֖יןָ אֶת־הַיְלָדִֽים׃וַתֹּאמַ֤רְןָ הַֽמְיַלְּדֹת֙ אֶל־פַּרְעֹ֔ה כִּ֣י לֹ֧א כַנָּשִׁ֛ים הַמִּצְרִיֹּ֖ת הָֽעִבְרִיֹּ֑ת כִּֽי־חָי֣וֹת הֵ֔נָּה בְּטֶ֨רֶם תָּב֧וֹא אֲלֵהֶ֛ן הַמְיַלֶּ֖דֶת וְיָלָֽדוּ׃וַיֵּ֥יטֶב אֱלֹהִ֖ים לַֽמְיַלְּדֹ֑ת וַיִּ֧רֶב הָעָ֛ם וַיַּֽעַצְמ֖וּ מְאֹֽד׃וַיְהִ֕י כִּֽי־יָֽרְא֥וּ הַֽמְיַלְּדֹ֖ת אֶת־הָאֱלֹהִ֑ים וַיַּ֥עַשׂ לָהֶ֖ם בָּתִּֽים׃וַיְצַ֣ו פַּרְעֹ֔ה לְכָל־עַמּ֖וֹ לֵאמֹ֑ר כָּל־הַבֵּ֣ן הַיִּלּ֗וֹד הַיְאֹ֙רָה֙ תַּשְׁלִיכֻ֔הוּ וְכָל־הַבַּ֖ת תְּחַיּֽוּן׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב איתן שנדורפי שליט

פתיחה לחומש שמות

א. מבנה הספר

חומש שמות עוסק בשלושה נושאים עיקריים:

חלקו הראשון - פרשיות שמות, וארא, בא ובשלח - מתאר את סבלם של בני ישראל בגלות מצרים, ואת גאולתם ממנה.

חלקו השני - פרשיות יתרו ומשפטים - עוסק במתן התורה והמצוות.

חלקו השלישי - פרשיות תרומה, תצוה, כי תשא, ויקהל ופקודי - עוסק בעיקר בבניית המשכן וכליו ובהכנת בגדי הכהנים העובדים בו.

ב. הסבר הרמב"ן: מתן תורה והקמת המשכן הם חלק מהגאולה

החלק השני והחלק השלישי של החומש, העוסקים במתן תורה ובבניית המשכן, מלמדים על מעלות נפלאות שזכו להן בני ישראל אחרי הגאולה ממצרים. לכאורה מעלות אלו אינן מהוות חלק מהגאולה, אלא הן קומות נוספות, רוחניות, על גבי הגאולה הגשמית. אך הרמב"ן מלמדנו שגם המעלות הללו הן חלק מהגאולה!

בהקדמתו לספר שמות כתב הרמב"ן על השראת השכינה במשכן כחלק מהגאולה:

ונתיחד ספר 'ואלה שמות' בענין הגלות הראשון הנגזר בפירוש (בראשית טו, יג), ובגאולה ממנו, ולכן חזר והתחיל בשמות יורדי מצרים ומספרם, אף על פי שכבר נכתב זה (שם מו, ח-כז), בעבור כי ירידתם שם הוא ראשית הגלות, כי מאז הוחל. והנה הגלות איננו נשלם עד יום שובם אל מקומם, ואל מעלת אבותם ישובו. וכשיצאו ממצרים, אף על פי שיצאו מבית עבדים, עדיין יחשבו גולים, כי היו בארץ לא להם, נבוכים במדבר. וכשבאו אל הר סיני ועשו המשכן ושב הקדוש ברוך הוא והשרה שכינתו ביניהם, אז שבו אל מעלת אבותם, שהיה סוד אלוק עלי אהליהם, והם הם המרכבה (בראשית רבה מז, ו), ואז נחשבו גאולים. ולכן נשלם הספר הזה בהשלימו ענין המשכן ובהיות כבוד ד' מלא אותו תמיד (שמות מ, לה).
(להבנת עומק דברי הרמב"ן הללו עיין רש"י בראשית כד, סז ו"אמרי שפר" למרן הגר"א שפירא שם).

ג. דברי הרמב"ן בסיום ספר שמות

בסיום ספר שמות קרא הרמב"ן לחומש שמות בשם "ספר הגאולה": "והנה נשלם ספר הגאולה אשר ד' אלקי ישראל בא בו, לבני ישראל עם קרובו, הושיעו מיד שונאו וגאלו מיד אויבו, ואליו יבא, באלפי שנאן ורכב רבוא, לתת לו תורת אמת להנחיל יש את אוהבו, בנה בית זבול לשכון שכינתו על כרובו, ומקדש למקדש שהמלך במסבו".

יש לשאול על דברי הרמב"ן: מדוע בהקדמתו לחומש הדגיש גם את הגלות וגם את הגאולה, וכתב: "ונתיחד ספר 'ואלה שמות' בענין הגלות הראשון הנגזר בפירוש, ובגאולה ממנו". ואילו בדברי הסיום שלו לחומש התיחס רק לגאולה, וקרא לחומש כולו בשם: "ספר הגאולה"?

כדי לענות על שאלה זו יש להסתכל במבט כללי על החומש כולו:

ד. כמה פרשיות עוסקות בשעבוד וכמה פרשיות עוסקות בגאולה?

התבוננות במספר הפרשיות העוסקות בכל אחד מהנושאים מגלה דבר מפתיע: השעבוד במצרים, מירידת יעקב ובניו למצרים ועד התגלות ד' למשה בסנה, שאורכו היה מאתים ועשר שנים (רש"י בראשית טו, יג; מב, ב; ושמות יב, מ), מתואר בסך הכל בפחות מחצי פרשה (פרקים א-ב).

לעומת זאת, הגאולה הגשמית, המתחילה בהתגלות ד' אל משה בסנה, וממשיכה עד אחרי קריעת ים סוף, שזמנה היה בסך הכל שנה אחת (עדיות פ"ב מ"י וסדר עולם רבה פ"ג), מתוארת מאמצע פרשת שמות ועד סוף פרשת בשלח - כמעט ארבע פרשיות!

גם מתן תורה והמצוות, כולל הרקע למעמד הר סיני, שהיה כארבעים יום בלבד, מתואר בשתי פרשיות, יתרו ומשפטים!

אחר כך, פרשיות המשכן המתארות תקופה של פחות משנה, מתוארות בכחמש פרשיות, מתרומה עד פקודי!

לסיכום: בחומש כולו אחת עשרה פרשיות: השעבוד, שארכו היה מאתים ועשר שנים, מתואר בפחות מחצי פרשה, ואילו הגאולה לשלביה השונים, שאורכה היה פחות משנתיים ימים בסך הכל, מתוארת בכעשר וחצי פרשיות!

מהי הסיבה לחוסר היחס בין אורך התקופה לכמות הפסוקים המתארים אותה?

ניתן לענות על כך על פי מה שכתב רש"י בראש פרשת וישב (לז, א):

אחר שכתב לך ישובי עשו ותולדותיו בדרך קצרה, שלא היו ספונים [הגונים] וחשובים לפרש היאך נתיישבו וסדר מלחמותיהם איך הורישו את החורים, פירש לך ישובי יעקב ותולדותיו בדרך ארוכה, כל גלגולי סבתם, לפי שהם חשובים לפני המקום להאריך בהם. וכן אתה מוצא בעשרה דורות שמאדם ועד נח: פלוני הוליד פלוני, וכשבא לנח האריך בו. וכן בעשרה דורות שמנח ועד אברהם קיצר בהם, ומשהגיע אצל אברהם האריך בו. משל למרגלית שנפלה בין החול, אדם ממשמש בחול וכוברו בכברה עד שמוצא את המרגלית, ומשמצאה הוא משליך את הצרורות מידו ונוטל המרגלית.

על פי דברי רש"י אלו ניתן לומר שכאשר המרגלית אינה בוהקת ביופיה, כיון שהיא משועבדת - הכתוב מקצר בתיאורה. אבל כאשר היא בוהקת ביופיה, בגאולתה הגשמית והרוחנית - הכתוב מאריך לתאר כל פרט ממנה!

על פי זה מובנים דברי הרמב"ן, שבהקדמתו, בסמוך לתיאור הגלות, הדגיש גם את הגלות וגם את הגאולה, ואילו בדברי הסיום התיחס הרמב"ן רק לגאולה, כיון שהיא מתוארת ברובו המוחלט של החומש, ולכן קרא לחומש כולו בשם: "ספר הגאולה".

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך