תנ"ך על הפרק - בראשית כט - כיצד יתכן שיעקב אבינו נשא שתי אחיות? / הרב איתן שנדורפי שליט"א

תנ"ך על הפרק

בראשית כט

29 / 929
היום

הפרק

יעקב אצל לבן, נישואיו ללאה ורחל, לידת ארבעה מבניו

וַיִּשָּׂ֥א יַעֲקֹ֖ב רַגְלָ֑יו וַיֵּ֖לֶךְ אַ֥רְצָה בְנֵי־קֶֽדֶם׃וַיַּ֞רְא וְהִנֵּ֧ה בְאֵ֣ר בַּשָּׂדֶ֗ה וְהִנֵּה־שָׁ֞ם שְׁלֹשָׁ֤ה עֶדְרֵי־צֹאן֙ רֹבְצִ֣ים עָלֶ֔יהָ כִּ֚י מִן־הַבְּאֵ֣ר הַהִ֔וא יַשְׁק֖וּ הָעֲדָרִ֑ים וְהָאֶ֥בֶן גְּדֹלָ֖ה עַל־פִּ֥י הַבְּאֵֽר׃וְנֶאֶסְפוּ־שָׁ֣מָּה כָל־הָעֲדָרִ֗ים וְגָלֲל֤וּ אֶת־הָאֶ֙בֶן֙ מֵעַל֙ פִּ֣י הַבְּאֵ֔ר וְהִשְׁק֖וּ אֶת־הַצֹּ֑אן וְהֵשִׁ֧יבוּ אֶת־הָאֶ֛בֶן עַל־פִּ֥י הַבְּאֵ֖ר לִמְקֹמָֽהּ׃וַיֹּ֤אמֶר לָהֶם֙ יַעֲקֹ֔ב אַחַ֖י מֵאַ֣יִן אַתֶּ֑ם וַיֹּ֣אמְר֔וּ מֵחָרָ֖ן אֲנָֽחְנוּ׃וַיֹּ֣אמֶר לָהֶ֔ם הַיְדַעְתֶּ֖ם אֶת־לָבָ֣ן בֶּן־נָח֑וֹר וַיֹּאמְר֖וּ יָדָֽעְנוּ׃וַיֹּ֥אמֶר לָהֶ֖ם הֲשָׁל֣וֹם ל֑וֹ וַיֹּאמְר֣וּ שָׁל֔וֹם וְהִנֵּה֙ רָחֵ֣ל בִּתּ֔וֹ בָּאָ֖ה עִם־הַצֹּֽאן׃וַיֹּ֗אמֶר הֵ֥ן עוֹד֙ הַיּ֣וֹם גָּד֔וֹל לֹא־עֵ֖ת הֵאָסֵ֣ף הַמִּקְנֶ֑ה הַשְׁק֥וּ הַצֹּ֖אן וּלְכ֥וּ רְעֽוּ׃וַיֹּאמְרוּ֮ לֹ֣א נוּכַל֒ עַ֣ד אֲשֶׁ֤ר יֵאָֽסְפוּ֙ כָּל־הָ֣עֲדָרִ֔ים וְגָֽלֲלוּ֙ אֶת־הָאֶ֔בֶן מֵעַ֖ל פִּ֣י הַבְּאֵ֑ר וְהִשְׁקִ֖ינוּ הַצֹּֽאן׃עוֹדֶ֖נּוּ מְדַבֵּ֣ר עִמָּ֑ם וְרָחֵ֣ל ׀ בָּ֗אָה עִם־הַצֹּאן֙ אֲשֶׁ֣ר לְאָבִ֔יהָ כִּ֥י רֹעָ֖ה הִֽוא׃וַיְהִ֡י כַּאֲשֶׁר֩ רָאָ֨ה יַעֲקֹ֜ב אֶת־רָחֵ֗ל בַּת־לָבָן֙ אֲחִ֣י אִמּ֔וֹ וְאֶת־צֹ֥אן לָבָ֖ן אֲחִ֣י אִמּ֑וֹ וַיִּגַּ֣שׁ יַעֲקֹ֗ב וַיָּ֤גֶל אֶת־הָאֶ֙בֶן֙ מֵעַל֙ פִּ֣י הַבְּאֵ֔ר וַיַּ֕שְׁקְ אֶת־צֹ֥אן לָבָ֖ן אֲחִ֥י אִמּֽוֹ׃וַיִּשַּׁ֥ק יַעֲקֹ֖ב לְרָחֵ֑ל וַיִּשָּׂ֥א אֶת־קֹל֖וֹ וַיֵּֽבְךְּ׃וַיַּגֵּ֨ד יַעֲקֹ֜ב לְרָחֵ֗ל כִּ֣י אֲחִ֤י אָבִ֙יהָ֙ ה֔וּא וְכִ֥י בֶן־רִבְקָ֖ה ה֑וּא וַתָּ֖רָץ וַתַּגֵּ֥ד לְאָבִֽיהָ׃וַיְהִי֩ כִשְׁמֹ֨עַ לָבָ֜ן אֶת־שֵׁ֣מַע ׀ יַעֲקֹ֣ב בֶּן־אֲחֹת֗וֹ וַיָּ֤רָץ לִקְרָאתוֹ֙ וַיְחַבֶּק־לוֹ֙ וַיְנַשֶּׁק־ל֔וֹ וַיְבִיאֵ֖הוּ אֶל־בֵּית֑וֹ וַיְסַפֵּ֣ר לְלָבָ֔ן אֵ֥ת כָּל־הַדְּבָרִ֖ים הָאֵֽלֶּה׃וַיֹּ֤אמֶר לוֹ֙ לָבָ֔ן אַ֛ךְ עַצְמִ֥י וּבְשָׂרִ֖י אָ֑תָּה וַיֵּ֥שֶׁב עִמּ֖וֹ חֹ֥דֶשׁ יָמִֽים׃וַיֹּ֤אמֶר לָבָן֙ לְיַעֲקֹ֔ב הֲכִי־אָחִ֣י אַ֔תָּה וַעֲבַדְתַּ֖נִי חִנָּ֑ם הַגִּ֥ידָה לִּ֖י מַה־מַּשְׂכֻּרְתֶּֽךָ׃וּלְלָבָ֖ן שְׁתֵּ֣י בָנ֑וֹת שֵׁ֤ם הַגְּדֹלָה֙ לֵאָ֔ה וְשֵׁ֥ם הַקְּטַנָּ֖ה רָחֵֽל׃וְעֵינֵ֥י לֵאָ֖ה רַכּ֑וֹת וְרָחֵל֙ הָֽיְתָ֔ה יְפַת־תֹּ֖אַר וִיפַ֥ת מַרְאֶֽה׃וַיֶּאֱהַ֥ב יַעֲקֹ֖ב אֶת־רָחֵ֑ל וַיֹּ֗אמֶר אֶֽעֱבָדְךָ֙ שֶׁ֣בַע שָׁנִ֔ים בְּרָחֵ֥ל בִּתְּךָ֖ הַקְּטַנָּֽה׃וַיֹּ֣אמֶר לָבָ֗ן ט֚וֹב תִּתִּ֣י אֹתָ֣הּ לָ֔ךְ מִתִּתִּ֥י אֹתָ֖הּ לְאִ֣ישׁ אַחֵ֑ר שְׁבָ֖ה עִמָּדִֽי׃וַיַּעֲבֹ֧ד יַעֲקֹ֛ב בְּרָחֵ֖ל שֶׁ֣בַע שָׁנִ֑ים וַיִּהְי֤וּ בְעֵינָיו֙ כְּיָמִ֣ים אֲחָדִ֔ים בְּאַהֲבָת֖וֹ אֹתָֽהּ׃וַיֹּ֨אמֶר יַעֲקֹ֤ב אֶל־לָבָן֙ הָבָ֣ה אֶת־אִשְׁתִּ֔י כִּ֥י מָלְא֖וּ יָמָ֑י וְאָב֖וֹאָה אֵלֶֽיהָ׃וַיֶּאֱסֹ֥ף לָבָ֛ן אֶת־כָּל־אַנְשֵׁ֥י הַמָּק֖וֹם וַיַּ֥עַשׂ מִשְׁתֶּֽה׃וַיְהִ֣י בָעֶ֔רֶב וַיִּקַּח֙ אֶת־לֵאָ֣ה בִתּ֔וֹ וַיָּבֵ֥א אֹתָ֖הּ אֵלָ֑יו וַיָּבֹ֖א אֵלֶֽיהָ׃וַיִּתֵּ֤ן לָבָן֙ לָ֔הּ אֶת־זִלְפָּ֖ה שִׁפְחָת֑וֹ לְלֵאָ֥ה בִתּ֖וֹ שִׁפְחָֽה׃וַיְהִ֣י בַבֹּ֔קֶר וְהִנֵּה־הִ֖וא לֵאָ֑ה וַיֹּ֣אמֶר אֶל־לָבָ֗ן מַה־זֹּאת֙ עָשִׂ֣יתָ לִּ֔י הֲלֹ֤א בְרָחֵל֙ עָבַ֣דְתִּי עִמָּ֔ךְ וְלָ֖מָּה רִמִּיתָֽנִי׃וַיֹּ֣אמֶר לָבָ֔ן לֹא־יֵעָשֶׂ֥ה כֵ֖ן בִּמְקוֹמֵ֑נוּ לָתֵ֥ת הַצְּעִירָ֖ה לִפְנֵ֥י הַבְּכִירָֽה׃מַלֵּ֖א שְׁבֻ֣עַ זֹ֑את וְנִתְּנָ֨ה לְךָ֜ גַּם־אֶת־זֹ֗את בַּעֲבֹדָה֙ אֲשֶׁ֣ר תַּעֲבֹ֣ד עִמָּדִ֔י ע֖וֹד שֶֽׁבַע־שָׁנִ֥ים אֲחֵרֽוֹת׃וַיַּ֤עַשׂ יַעֲקֹב֙ כֵּ֔ן וַיְמַלֵּ֖א שְׁבֻ֣עַ זֹ֑את וַיִּתֶּן־ל֛וֹ אֶת־רָחֵ֥ל בִּתּ֖וֹ ל֥וֹ לְאִשָּֽׁה׃וַיִּתֵּ֤ן לָבָן֙ לְרָחֵ֣ל בִּתּ֔וֹ אֶת־בִּלְהָ֖ה שִׁפְחָת֑וֹ לָ֖הּ לְשִׁפְחָֽה׃וַיָּבֹא֙ גַּ֣ם אֶל־רָחֵ֔ל וַיֶּאֱהַ֥ב גַּֽם־אֶת־רָחֵ֖ל מִלֵּאָ֑ה וַיַּעֲבֹ֣ד עִמּ֔וֹ ע֖וֹד שֶֽׁבַע־שָׁנִ֥ים אֲחֵרֽוֹת׃וַיַּ֤רְא יְהוָה֙ כִּֽי־שְׂנוּאָ֣ה לֵאָ֔ה וַיִּפְתַּ֖ח אֶת־רַחְמָ֑הּ וְרָחֵ֖ל עֲקָרָֽה׃וַתַּ֤הַר לֵאָה֙ וַתֵּ֣לֶד בֵּ֔ן וַתִּקְרָ֥א שְׁמ֖וֹ רְאוּבֵ֑ן כִּ֣י אָֽמְרָ֗ה כִּֽי־רָאָ֤ה יְהוָה֙ בְּעָנְיִ֔י כִּ֥י עַתָּ֖ה יֶאֱהָבַ֥נִי אִישִֽׁי׃וַתַּ֣הַר עוֹד֮ וַתֵּ֣לֶד בֵּן֒ וַתֹּ֗אמֶר כִּֽי־שָׁמַ֤ע יְהוָה֙ כִּֽי־שְׂנוּאָ֣ה אָנֹ֔כִי וַיִּתֶּן־לִ֖י גַּם־אֶת־זֶ֑ה וַתִּקְרָ֥א שְׁמ֖וֹ שִׁמְעֽוֹן׃וַתַּ֣הַר עוֹד֮ וַתֵּ֣לֶד בֵּן֒ וַתֹּ֗אמֶר עַתָּ֤ה הַפַּ֙עַם֙ יִלָּוֶ֤ה אִישִׁי֙ אֵלַ֔י כִּֽי־יָלַ֥דְתִּי ל֖וֹ שְׁלֹשָׁ֣ה בָנִ֑ים עַל־כֵּ֥ן קָרָֽא־שְׁמ֖וֹ לֵוִֽי׃וַתַּ֨הַר ע֜וֹד וַתֵּ֣לֶד בֵּ֗ן וַתֹּ֙אמֶר֙ הַפַּ֙עַם֙ אוֹדֶ֣ה אֶת־יְהוָ֔ה עַל־כֵּ֛ן קָרְאָ֥ה שְׁמ֖וֹ יְהוּדָ֑ה וַֽתַּעֲמֹ֖ד מִלֶּֽדֶת׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב איתן שנדורפי שליט

כיצד יתכן שיעקב אבינו נשא שתי אחיות?

הקדמה

בפרקנו מסופר שיעקב אבינו נשא את רחל ואת לאה שהיו אחיות. אמנם הדבר היה לפני מתן תורה, ולבני נח לא נאסרו שתי אחיות (רמב"ם הלכות מלכים פ"ט ה"ה), כך שמצד הדין לא קשה, אבל חז"ל אמרו שהאבות קיימו את כל התורה כולה לפני שניתנה (קדושין פ"ד מי"ד ועוד), ואם כן קשה: כיצד יתכן שיעקב נשא שתי אחיות?

בשאלה זו עסקו ראשונים ואחרונים, וענו עליה תשובות רבות.

התשובה המפורסמת ביותר היא: "גר שנתגייר כקטן שנולד דמי" (יבמות כב ע"א). דהיינו שרחל ולאה התגיירו, ולאחר שהן התגיירו הן לא נחשבו כאחיות, ולכן הותר ליעקב לשאת את שתיהן. תשובה זו כתבו ראשונים ואחרונים רבים, ויש לדון בה יותר מצדה ההלכתי, אבל מאמר זה יעסוק במספר תשובות שמהן ניתן ללמוד לימודים מוסריים.

א. הסבר ה"מושב זקנים"

כתב ה"מושב זקנים" (בראשית כט, כח):

הקשה הרב טוביה: יעקב קיים כל התורה כולה אפילו עירוב (שבת לג ע"ב), אם כן איך נשא שתי אחיות בחייהן?
...ושמעתי שלכתחילה היו מקיימים התורה אף על פי שלא נצטוו עדיין, אבל הכא, אחרי שקידש כבר שתיהן בדיעבד, לא היה רוצה לגרש אחת מהן.

בדברי ה"מושב זקנים" שתי נקודות, שכל אחת מהן טעונה באור:

האחת: "אחרי שקידש כבר שתיהן בדיעבד".

השניה: "לא היה רוצה לגרש אחת מהן".

על הנקודה הראשונה יש לשאול: מה כוונתו במילים "אחרי שקידש כבר שתיהן בדיעבד"? היכן קידש יעקב את שתיהן בדיעבד? והרי רק את לאה קידש בדיעבד, בלא שהתכוון לכך, אבל את רחל עדיין לא קידש כלל! ובשלב הזה שבו לאה כבר מקודשת לו, ורחל עדיין איננה מקודשת לו, נשאלת השאלה: כיצד יתכן שיעקב קידש ונשא את רחל אחרי שכבר קידש ונשא את לאה?

על הנקודה השניה יש לשאול: מה כוונתו במילים "לא היה רוצה לגרש אחת מהן"? מה פירוש "לא היה רוצה"? אם יעקב קיים את כל התורה, מה שייך לומר "לא היה רוצה"?

1. מה פירוש: "אחרי שקידש כבר שתיהן בדיעבד"?

נראה שכוונת ה"מושב זקנים" במילים "אחרי שקידש כבר שתיהן בדיעבד" היא כמו שכתב המהרש"א בחדושי אגדות למסכת סנהדרין (יט ע"ב): "...באמת רחל נתקדשה לו מן הדין, בשכר שבע שנים, כמו שאמר: 'הבה את אשתי' (כט, כא), דהיינו שנתקדשה לי כבר, והיא אשתי בשכר שבע שנים... אך כיון... שלבני נח לא נאסרו שתי אחיות, הרי גם לאה התקדשה לו... ולא היו קדושי לאה קדושי טעות".

אם כן לפי המהרש"א רחל התקדשה ליעקב בשכר שבע השנים, ולאה גם כן התקדשה, מתוך שלקחה במחשבה שהיא רחל, ומתוך כך לאחר שלקח את לאה היו שתיהן מקודשות! נראה שזו גם כוונת ה"מושב זקנים".

2. מה פירוש: "לא היה רוצה לגרש אחת מהן"?

על הנקודה השניה שאלנו: מה כוונתו במילים "לא היה רוצה לגרש אחת מהן"? מה פירוש "לא היה רוצה"? אם יעקב קיים את כל התורה מה שייך לומר "לא היה רוצה"?

אפשר להסביר זאת בשלושה אופנים:

אפשר שכוונתו היא שאילו היה יעקב מגרש אחת מהן, הוא היה גורם לה בושה וצער, ויעקב לא רצה לגרום בושה וצער לאף אחת מהן בגלל החמרתו על עצמו לקיים את התורה קודם שניתנה.

עוד אפשר שכוונתו היא שאילו היה יעקב מגרש אחת מהן הוא היה גורם לה להנשא לעשו הרשע, כמו שכתב רש"י על הפסוק "ויזכר אלקים את רחל" (ל, כב): "שהיתה מצירה שמא תעלה בגורלו של עשו, שמא יגרשנה יעקב, לפי שאין לה בנים. ואף עשו הרשע כך עלה בלבו כששמע שאין לה בנים. הוא שייסד הפייט: 'האדמון כבט שלא חלה – צבה לקחתה לו ונתבהלה' [- עשו האדמוני, כאשר ראה שרחל לא ילדה, רצה לקחתה לו לאשה, והיא נבהלה מכך]". ויעקב לא רצה לגרום לאף אחת מהן להינשא לעשו הרשע בגלל החמרתו על עצמו לקיים את התורה קודם שניתנה.

עוד אפשר לומר שאם יעקב היה מגרש את אחת מהן והיא היתה ח"ו נישאת לעשו, היה בכך חשש פיקוח נפש, שכן עשו היה רוצח (רש"י בראשית כה, כה), והיה חשש שהוא יהרוג אותה!

ב. הסבר המהרש"א

הסבר דומה כתב המהרש"א (שם):

יש לומר כי אי אפשר היה לו ליעקב להינצל מאיסור שתי אחיות שעתידה תורה לאסור, כי באמת רחל נתקדשה לו מן הדין, בשכר שבע שנים, כמו שאמר: 'הבה את אשתי' (כט, כא), דהיינו שנתקדשה לי כבר, והיא אשתי בשכר שבע שנים... אך כיון... שלבני נח לא נאסרו שתי אחיות, הרי גם לאה התקדשה לו... ולא היו קדושי לאה קדושי טעות. ואף אם היה מגרש אחת מהן לא היה יכול לקיים דבר שעתידה התורה לאסור... איזו מהן שהיה מגרש – היתה השניה אחות גרושתו, כיון שבאמת שתיהן היו מקודשות לו. ושתיהן ודאי אי אפשר היה לו לגרש.

אם כן לפי המהרש"א גם אילו היה יעקב מגרש אחת מהן היתה השניה אסורה לו, כיון שאחות גרושתו אסורה (שולחן ערוך אבן העזר טו, כו).

אבל מה כוונת המהרש"א במה שכתב בסוף דבריו: "ושתיהן ודאי אי אפשר היה לו לגרש"? מדוע אי אפשר היה לו לגרש את שתיהן?

נראה שכוונתו היא שכיון שאביו ציוה אותו לשאת אשה מבנות לבן, אי אפשר היה לו לעבור על ציווי אביו בגלל החמרתו על עצמו לקיים את מה שהתורה עתידה לאסור!

ג. הסבר הרבי מליובאוויטש

הסבר אחר כתב, רבי מנחם מענדל שניאורסהאן, הרבי מליובאוויטש ("לקוטי שיחות" כרך ה עמ' 143-150):

בנוסף למצוות שעליהן נצטוו בני נח, יש מספר ענינים שכל בני נח קבלו על עצמם, כדברי רש"י 'שהאומות גדרו את עצמן מן העריות על ידי המבול' (בראשית לד, ז), והכוונה בכך היא שהם סייגו עצמם גם מאיסורי עריות אשר עליהם לא נצטוו. בכך מובנים בפשטות דברי רש"י במקום אחר (שם יא, לב): 'שלא יהא הדבר מפורסם לכל, ויאמרו לא קיים אברם את כבוד אביו', למרות שעל כיבוד אב נצטוו רק במרה (רש"י שמות כד, ג), כי כיבוד אב היתה אחת ההנהגות הטובות שהם קבלו על עצמם. ...אחת ההנהגות הטובות שקבלו על עצמן האומות היתה להימנע מרמיה זה את זה. כמוכח מטענת יעקב אל לבן: 'ולמה רמיתני' (כט, כה), עד שאפילו לבן הרמאי היה מוכרח להצטדק בתירוץ של 'לא יעשה כן במקומנו' (כט, כו). לפי זה מובן מדוע נשא יעקב את רחל, למרות האיסור של 'ואשה אל אחתה לא תקח' (ויקרא יח, יח), כי לפני כן הבטיח יעקב לשאת את רחל, ואף נתן לה סימנים (רש"י כט, כה), ואילו לא היה מקיים את הבטחתו היתה זו רמיה, ובמיוחד כאשר כתוצאה מכך היה חשש שהיא תפול בגורלו של עשו, דבר שהיה גורם לה לצער עצום (רש"י ל, כב). לכן מובן שהחומרה של שמירת הלאו 'ואשה אל אחתה לא תקח', אשר עליו עדיין לא נצטוו, אינה יכולה לדחות את איסור הרמיה.

המשיך הרבי וכתב: "אחת ההוראות הנלמדות מכך לכל יהודי היא: כאשר הוא חפץ להחמיר על עצמו ולהדר, עליו לוודא בראש ובראשונה שלא יהא זה על חשבון אחרים".

לפי דברי הרבי לא החמיר יעקב על עצמו שלא לשאת שתי אחיות, כיון שחומרה זו היתה בסתירה להבטחתו לרחל שישאנה, וכמו כן היא היתה גורמת צער לרחל, ואין ראוי שהאדם יחמיר על עצמו על חשבון חבירו.

סיכום

מדברי ה"מושב זקנים" והרבי מליובאוויטש למדנו הנהגה מוסרית חשובה: לא להחמיר על חשבון הזולת.

דבר דומה למדנו מדברי המהרש"א: כאשר יש לאדם ציווי מפורש של אביו אין לו להחמיר על עצמו בחומרה שהוא רגיל לנהוג בה אם בגללה יעבור על ציווי אביו.

[ועיין בהרחבה במאמר בשם זה בספרי "הדר התורה" בראשית, שם הובאו עוד שלושה הסברים אמוניים].

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך