תנ"ך על הפרק - שמות כד - "ספר הברית" ו"דם הברית" / הרב איתן שנדורפי שליט"א

תנ"ך על הפרק

שמות כד

74 / 929
היום

הפרק

מעמד ברית, משה עולה לקבל את הלֻחֹת

וְאֶל־מֹשֶׁ֨ה אָמַ֜ר עֲלֵ֣ה אֶל־יְהוָ֗ה אַתָּה֙ וְאַהֲרֹן֙ נָדָ֣ב וַאֲבִיה֔וּא וְשִׁבְעִ֖ים מִזִּקְנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֑ל וְהִשְׁתַּחֲוִיתֶ֖ם מֵרָחֹֽק׃וְנִגַּ֨שׁ מֹשֶׁ֤ה לְבַדּוֹ֙ אֶל־יְהוָ֔ה וְהֵ֖ם לֹ֣א יִגָּ֑שׁוּ וְהָעָ֕ם לֹ֥א יַעֲל֖וּ עִמּֽוֹ׃וַיָּבֹ֣א מֹשֶׁ֗ה וַיְסַפֵּ֤ר לָעָם֙ אֵ֚ת כָּל־דִּבְרֵ֣י יְהוָ֔ה וְאֵ֖ת כָּל־הַמִּשְׁפָּטִ֑ים וַיַּ֨עַן כָּל־הָעָ֜ם ק֤וֹל אֶחָד֙ וַיֹּ֣אמְר֔וּ כָּל־הַדְּבָרִ֛ים אֲשֶׁר־דִּבֶּ֥ר יְהוָ֖ה נַעֲשֶֽׂה׃וַיִּכְתֹּ֣ב מֹשֶׁ֗ה אֵ֚ת כָּל־דִּבְרֵ֣י יְהוָ֔ה וַיַּשְׁכֵּ֣ם בַּבֹּ֔קֶר וַיִּ֥בֶן מִזְבֵּ֖חַ תַּ֣חַת הָהָ֑ר וּשְׁתֵּ֤ים עֶשְׂרֵה֙ מַצֵּבָ֔ה לִשְׁנֵ֥ים עָשָׂ֖ר שִׁבְטֵ֥י יִשְׂרָאֵֽל׃וַיִּשְׁלַ֗ח אֶֽת־נַעֲרֵי֙ בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל וַיַּֽעֲל֖וּ עֹלֹ֑ת וַֽיִּזְבְּח֞וּ זְבָחִ֧ים שְׁלָמִ֛ים לַיהוָ֖ה פָּרִֽים׃וַיִּקַּ֤ח מֹשֶׁה֙ חֲצִ֣י הַדָּ֔ם וַיָּ֖שֶׂם בָּאַגָּנֹ֑ת וַחֲצִ֣י הַדָּ֔ם זָרַ֖ק עַל־הַמִּזְבֵּֽחַ׃וַיִּקַּח֙ סֵ֣פֶר הַבְּרִ֔ית וַיִּקְרָ֖א בְּאָזְנֵ֣י הָעָ֑ם וַיֹּ֣אמְר֔וּ כֹּ֛ל אֲשֶׁר־דִּבֶּ֥ר יְהוָ֖ה נַעֲשֶׂ֥ה וְנִשְׁמָֽע׃וַיִּקַּ֤ח מֹשֶׁה֙ אֶת־הַדָּ֔ם וַיִּזְרֹ֖ק עַל־הָעָ֑ם וַיֹּ֗אמֶר הִנֵּ֤ה דַֽם־הַבְּרִית֙ אֲשֶׁ֨ר כָּרַ֤ת יְהוָה֙ עִמָּכֶ֔ם עַ֥ל כָּל־הַדְּבָרִ֖ים הָאֵֽלֶּה׃וַיַּ֥עַל מֹשֶׁ֖ה וְאַהֲרֹ֑ן נָדָב֙ וַאֲבִיה֔וּא וְשִׁבְעִ֖ים מִזִּקְנֵ֥י יִשְׂרָאֵֽל׃וַיִּרְא֕וּ אֵ֖ת אֱלֹהֵ֣י יִשְׂרָאֵ֑ל וְתַ֣חַת רַגְלָ֗יו כְּמַעֲשֵׂה֙ לִבְנַ֣ת הַסַּפִּ֔יר וּכְעֶ֥צֶם הַשָּׁמַ֖יִם לָטֹֽהַר׃וְאֶל־אֲצִילֵי֙ בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל לֹ֥א שָׁלַ֖ח יָד֑וֹ וַֽיֶּחֱזוּ֙ אֶת־הָ֣אֱלֹהִ֔ים וַיֹּאכְל֖וּ וַיִּשְׁתּֽוּ׃וַיֹּ֨אמֶר יְהוָ֜ה אֶל־מֹשֶׁ֗ה עֲלֵ֥ה אֵלַ֛י הָהָ֖רָה וֶהְיֵה־שָׁ֑ם וְאֶתְּנָ֨ה לְךָ֜ אֶת־לֻחֹ֣ת הָאֶ֗בֶן וְהַתּוֹרָה֙ וְהַמִּצְוָ֔ה אֲשֶׁ֥ר כָּתַ֖בְתִּי לְהוֹרֹתָֽם׃וַיָּ֣קָם מֹשֶׁ֔ה וִיהוֹשֻׁ֖עַ מְשָׁרְת֑וֹ וַיַּ֥עַל מֹשֶׁ֖ה אֶל־הַ֥ר הָאֱלֹהִֽים׃וְאֶל־הַזְּקֵנִ֤ים אָמַר֙ שְׁבוּ־לָ֣נוּ בָזֶ֔ה עַ֥ד אֲשֶׁר־נָשׁ֖וּב אֲלֵיכֶ֑ם וְהִנֵּ֨ה אַהֲרֹ֤ן וְחוּר֙ עִמָּכֶ֔ם מִי־בַ֥עַל דְּבָרִ֖ים יִגַּ֥שׁ אֲלֵהֶֽם׃וַיַּ֥עַל מֹשֶׁ֖ה אֶל־הָהָ֑ר וַיְכַ֥ס הֶעָנָ֖ן אֶת־הָהָֽר׃וַיִּשְׁכֹּ֤ן כְּבוֹד־יְהוָה֙ עַל־הַ֣ר סִינַ֔י וַיְכַסֵּ֥הוּ הֶעָנָ֖ן שֵׁ֣שֶׁת יָמִ֑ים וַיִּקְרָ֧א אֶל־מֹשֶׁ֛ה בַּיּ֥וֹם הַשְּׁבִיעִ֖י מִתּ֥וֹךְ הֶעָנָֽן׃וּמַרְאֵה֙ כְּב֣וֹד יְהוָ֔ה כְּאֵ֥שׁ אֹכֶ֖לֶת בְּרֹ֣אשׁ הָהָ֑ר לְעֵינֵ֖י בְּנֵ֥י יִשְׂרָאֵֽל׃וַיָּבֹ֥א מֹשֶׁ֛ה בְּת֥וֹךְ הֶעָנָ֖ן וַיַּ֣עַל אֶל־הָהָ֑ר וַיְהִ֤י מֹשֶׁה֙ בָּהָ֔ר אַרְבָּעִ֣ים י֔וֹם וְאַרְבָּעִ֖ים לָֽיְלָה׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב איתן שנדורפי שליט

"ספר הברית" ו"דם הברית"

הקדמה

נאמר בפרקנו:

וישלח את נערי בני ישראל ויעלו עלת ויזבחו זבחים שלמים לד' פרים.
ויקח משה חצי הדם וישם באגנת וחצי הדם זרק על המזבח.
ויקח ספר הברית ויקרא באזני העם ויאמרו כל אשר דבר ד' נעשה ונשמע.
ויקח משה את הדם ויזרק על העם ויאמר הנה דם הברית אשר כרת ד' עמכם על כל הדברים האלה.
(כד, ה-ח).

על פסוקים אלו יש לשאול שתי שאלות:

  1. התורה אומרת: "ויקח ספר הברית ויקרא באזני העם", אבל לפני כן לא הזכירה התורה שמשה כתב את ספר הברית, או שמשה קיבל אותו מידי ד'. אמנם כתוב בפסוק ד': "ויכתב משה את כל דברי ד'", אבל לא מפורט מהם אותם דברי ד' שמשה כתב. נשאלת אם כן השאלה: מהו "ספר הברית" - מה היה כתוב בו, ומדוע נכתבו בו דווקא דברים אלו?
  2. התורה אומרת: "ויקח משה חצי הדם וישם באגנֹת, וחצי הדם זרק על המזבח", ואחר כך אומרת התורה: "ויקח משה את הדם ויזרֹק על העם, ויאמר: הנה דם הברית אשר כרת ד' עמכם על כל הדברים האלה". מה משמעות "דם הברית" ומה משמעות זריקת חצי הדם על המזבח וחצי הדם על העם?

בהסבר דברים אלו נחלקו המפרשים.

א. "ספר הברית"

נאמרו שלוש שיטות בהסבר ספר הברית:

  1. לפי רש"י ספר הברית הוא ספר בראשית, כחצי מספר שמות והמצוות שנצטוו במרה.
  2. לפי הראב"ע והרמב"ן ספר הברית הוא סוף פרשת יתרו ופרשת משפטים.
  3. לפי החזקוני ספר הברית הוא פרשיות בהר-בחקתי.

ב. מדוע נכתבו דווקא דברים אלו ב"ספר הברית"?

על השאלה מדוע נכתבו דווקא דברים אלו בספר הברית ענינו על פי דברי רס"ג שכתב שכל ספרי הנביאים כוללים שלושה יסודות: ציווי ואזהרה, גמול ועונש, וסיפור מי שעשה טוב והצליח ומי שעשה רע ונענש.

לפי הראב"ע והרמב"ן ספר הברית הוא ספר הציווי והאזהרה.

לפי החזקוני ספר הברית הוא ספר הציווי והאזהרה, וגם השכר והעונש.

לפי רש"י ספר הברית הוא ספר הציווי והאזהרה, וגם השכר והעונש, וגם סיפור מי שעשה טוב והצליח ומי שעשה רע ונענש.

עוד הסברנו בדעת רש"י שספר הברית בא להדגיש את מה שתיקנו לנו חז"ל בברכת התורה: "אשר בחר בנו מכל העמים ונתן לנו את תורתו".

ג. מה משמעות "דם הברית"?

על השאלה מה משמעות "דם הברית" נאמרו חמישה הסברים:

  1. לפי החזקוני משמעות "דם הברית" היא איום על בני ישראל, שאם הם לא יקיימו את הברית הם יענשו בדם. הוספנו, שלשיטתו משמעות "דם הברית" היא כמשמעות "ספר הברית": האיום על בני ישראל שאם הם לא יקיימו את המצוות הם יענשו.
  2. לפי רש"י משמעות "דם הברית" היא חשיבות וכבוד לבני ישראל, שהם נושאים על בגדיהם סמל של הברית עם ד'. הוספנו, שגם לשיטתו משמעות "דם הברית" היא כמשמעות "ספר הברית": הברית בין ד' ובין האבות שממשיכה עם הבנים, ומבטאת את כבוד עם ישראל וחשיבותו בעיני ד'.
  3. לפי הראב"ע משמעות "דם הברית" היא קידוש בני ישראל על ידי הדם. הוספנו, שגם לשיטתו משמעות "דם הברית" היא כמשמעות "ספר הברית": קידוש עם ישראל על ידי המצוות.
  4. לפי הרמב"ן משמעות "דם הברית" היא ההתחייבות ההדדית שבין בני ישראל והקב"ה. הוספנו, שגם לשיטתו משמעות "דם הברית" היא כמשמעות "ספר הברית": התחייבות בני ישראל לקיים את המצוות.
  5. לפי המדרש משמעות "דם הברית" היא האהבה הגדולה שד' אוהב אותנו. הוספנו שאפשר שהמדרש בהסבירו את משמעות "דם הברית" ממשיך את שיטת רש"י בהסבר משמעות "ספר הברית": אהבת ד' לאבות, שממשיכה באהבת ד' לבני ישראל!

סיום

הנביא זכריה, ניבא על הגאולה העתידה ועל ביאת מלך המשיח:

גילי מאד בת ציון, הריעי בת ירושלים, הנה מלכך יבוא לך, צדיק ונושע הוא, עני ורֹכב על חמור, ועל עיר בן אתֹנות. והכרתי רכב מאפרים וסוס מירושלם, ונכרתה קשת מלחמה, ודבר שלום לגוים, ומשלו מים עד ים ומנהר עד אפסי ארץ. גַּם אַתְּ בְּדַם בְּרִיתֵךְ שִׁלַּחְתִּי אֲסִירַיִךְ מִבּוֹר אֵין מַיִם בּוֹ.
(ט, ט-יא)

מה משמעות נבואה זו?

כתב רש"י שם (בפסוק ט): "הנה מלכך יבוא לך - אי אפשר לפותרו אלא על מלך המשיח, שנאמר בו: 'ומשלו מים ועד ים', ולא מצינו מושל לישראל כזה בימי בית שני". [ועיין בדברי המיוחס לרמב"ן המובאים לעיל שהכריח שהפסוקים מדברים על מלך המשיח כיון שכתוב 'ומשלו מים ועד ים' שאלו הגבולות המוזכרים בפרשתנו שנאמרו לעתיד לבוא]

בדם בריתך - בזכות דם הברית שנזרק עליכם בסיני: 'הנה דם הברית אשר כרת ד' עמכם'. שלחתי אסיריך - מן הגלות.

כלומר: עם ישראל יזכה להגאל מן הגלות ולביאת מלך המשיח בזכות דם הברית שכרת ד' עמנו בהר סיני.

(עיין בהרחבה במאמר "מה נכתב ב'ספר הברית' ומה משמעות 'דם הברית'?" בספרי "הדר התורה" בפרשת משפטים).

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך