מי היה צרויה או מי היתה צרויה?
הקדמה
פרקנו, כמו פרקים נוספים בספר דברי הימים, מביא רשימות יחס.
במבט ראשון נראה שאין מה ללמוד מרשימות יחס אלו. אבל באמת כאשר מתבוננים בהן מוצאים לימודים חשובים. באחד הלימודים הללו יעסוק מאמרנו.
א. מי היה צרויה, או מי היתה צרויה?
בדרך כלל התנ"ך קורא לאדם בשם אביו, ולא בשם אמו.
במבט ראשון נראה ללומד בספר שמואל שצרויה היה אביהם של יואב ואבישי ועשהאל. שכן, כאמור, בדרך כלל התנ"ך קורא לאדם בשם אביו, ולא בשם אמו.
אבל בשמואל ב פרק יז פסוק כ"ה נאמר במפורש שצרויה היתה אמם! כך נאמר שם:
ואת עמשא שם אבשלֹם תחת יואב על הצבא, ועמשא בן איש ושמו יתרא הישראלי, אשר בא אל אביגל בת נחש, אחות צרויה אם יואב.
ב. מדוע מיחס הנביא את בני צרויה לאמם, ולא לאביהם?
נשאלת השאלה: מה ראה הנביא לשנות ממנהגו, וליחס את בני צרויה דווקא לאמם, ולא לאביהם?
בפסוקים בפרקנו מופיעה תשובה לשאלה זו: צרויה היתה אחותו של דוד המלך! ולכן בניה מתיחסים אחריה, ולא אחרי אביהם!
כך נאמר בפרקנו:
יג. ואישי הוליד את בכֹרו את אליאב, ואבינדב השני, ושמעא השלישי.
יד. נתנאל הרביעי, רדי החמישי.
טו. אֹצֶם הששי, דויד השבעי.
טז. ואחיותיהם צרויה ואביגיל, ובני צרויה אבשי ויואב ועשה אל, שלֹשה.
יהי רצון שנזכה לראות בקרוב את מלכותו של משיח בן דוד.