תנ"ך על הפרק - ויקרא כד - מדוע נאמרו פרשת השמן ופרשת לחם הפנים בפרקנו? / הרב איתן שנדורפי שליט"א

תנ"ך על הפרק

ויקרא כד

114 / 929
היום

הפרק

ציווי העלאת נר תמיד, לחם הפנים, הַמְקַלֵּל, מכה נפש ובהמה

וַיְדַבֵּ֥ר יְהוָ֖ה אֶל־מֹשֶׁ֥ה לֵּאמֹֽר׃צַ֞ו אֶת־בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֗ל וְיִקְח֨וּ אֵלֶ֜יךָ שֶׁ֣מֶן זַ֥יִת זָ֛ךְ כָּתִ֖ית לַמָּא֑וֹר לְהַעֲלֹ֥ת נֵ֖ר תָּמִֽיד׃מִחוּץ֩ לְפָרֹ֨כֶת הָעֵדֻ֜ת בְּאֹ֣הֶל מוֹעֵ֗ד יַעֲרֹךְ֩ אֹת֨וֹ אַהֲרֹ֜ן מֵעֶ֧רֶב עַד־בֹּ֛קֶר לִפְנֵ֥י יְהוָ֖ה תָּמִ֑יד חֻקַּ֥ת עוֹלָ֖ם לְדֹרֹֽתֵיכֶֽם׃עַ֚ל הַמְּנֹרָ֣ה הַטְּהֹרָ֔ה יַעֲרֹ֖ךְ אֶת־הַנֵּר֑וֹת לִפְנֵ֥י יְהוָ֖ה תָּמִֽיד׃וְלָקַחְתָּ֣ סֹ֔לֶת וְאָפִיתָ֣ אֹתָ֔הּ שְׁתֵּ֥ים עֶשְׂרֵ֖ה חַלּ֑וֹת שְׁנֵי֙ עֶשְׂרֹנִ֔ים יִהְיֶ֖ה הַֽחַלָּ֥ה הָאֶחָֽת׃וְשַׂמְתָּ֥ אוֹתָ֛ם שְׁתַּ֥יִם מַֽעֲרָכ֖וֹת שֵׁ֣שׁ הַֽמַּעֲרָ֑כֶת עַ֛ל הַשֻּׁלְחָ֥ן הַטָּהֹ֖ר לִפְנֵ֥י יְהוָֽה׃וְנָתַתָּ֥ עַל־הַֽמַּעֲרֶ֖כֶת לְבֹנָ֣ה זַכָּ֑ה וְהָיְתָ֤ה לַלֶּ֙חֶם֙ לְאַזְכָּרָ֔ה אִשֶּׁ֖ה לַֽיהוָֽה׃בְּי֨וֹם הַשַּׁבָּ֜ת בְּי֣וֹם הַשַּׁבָּ֗ת יַֽעַרְכֶ֛נּוּ לִפְנֵ֥י יְהוָ֖ה תָּמִ֑יד מֵאֵ֥ת בְּנֵֽי־יִשְׂרָאֵ֖ל בְּרִ֥ית עוֹלָֽם׃וְהָֽיְתָה֙ לְאַהֲרֹ֣ן וּלְבָנָ֔יו וַאֲכָלֻ֖הוּ בְּמָק֣וֹם קָדֹ֑שׁ כִּ֡י קֹדֶשׁ֩ קָֽדָשִׁ֨ים ה֥וּא ל֛וֹ מֵאִשֵּׁ֥י יְהוָ֖ה חָק־עוֹלָֽם׃וַיֵּצֵא֙ בֶּן־אִשָּׁ֣ה יִשְׂרְאֵלִ֔ית וְהוּא֙ בֶּן־אִ֣ישׁ מִצְרִ֔י בְּת֖וֹךְ בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֑ל וַיִּנָּצוּ֙ בַּֽמַּחֲנֶ֔ה בֶּ֚ן הַיִּשְׂרְאֵלִ֔ית וְאִ֖ישׁ הַיִּשְׂרְאֵלִֽי׃וַ֠יִּקֹּב בֶּן־הָֽאִשָּׁ֨ה הַיִּשְׂרְאֵלִ֤ית אֶת־הַשֵּׁם֙ וַיְקַלֵּ֔ל וַיָּבִ֥יאוּ אֹת֖וֹ אֶל־מֹשֶׁ֑ה וְשֵׁ֥ם אִמּ֛וֹ שְׁלֹמִ֥ית בַּת־דִּבְרִ֖י לְמַטֵּה־דָֽן׃וַיַּנִּיחֻ֖הוּ בַּמִּשְׁמָ֑ר לִפְרֹ֥שׁ לָהֶ֖ם עַל־פִּ֥י יְהוָֽה׃וַיְדַבֵּ֥ר יְהוָ֖ה אֶל־מֹשֶׁ֥ה לֵּאמֹֽר׃הוֹצֵ֣א אֶת־הַֽמְקַלֵּ֗ל אֶל־מִחוּץ֙ לַֽמַּחֲנֶ֔ה וְסָמְכ֧וּ כָֽל־הַשֹּׁמְעִ֛ים אֶת־יְדֵיהֶ֖ם עַל־רֹאשׁ֑וֹ וְרָגְמ֥וּ אֹת֖וֹ כָּל־הָעֵדָֽה׃וְאֶל־בְּנֵ֥י יִשְׂרָאֵ֖ל תְּדַבֵּ֣ר לֵאמֹ֑ר אִ֥ישׁ אִ֛ישׁ כִּֽי־יְקַלֵּ֥ל אֱלֹהָ֖יו וְנָשָׂ֥א חֶטְאֽוֹ׃וְנֹקֵ֤ב שֵׁם־יְהוָה֙ מ֣וֹת יוּמָ֔ת רָג֥וֹם יִרְגְּמוּ־ב֖וֹ כָּל־הָעֵדָ֑ה כַּגֵּר֙ כָּֽאֶזְרָ֔ח בְּנָקְבוֹ־שֵׁ֖ם יוּמָֽת׃וְאִ֕ישׁ כִּ֥י יַכֶּ֖ה כָּל־נֶ֣פֶשׁ אָדָ֑ם מ֖וֹת יוּמָֽת׃וּמַכֵּ֥ה נֶֽפֶשׁ־בְּהֵמָ֖ה יְשַׁלְּמֶ֑נָּה נֶ֖פֶשׁ תַּ֥חַת נָֽפֶשׁ׃וְאִ֕ישׁ כִּֽי־יִתֵּ֥ן מ֖וּם בַּעֲמִית֑וֹ כַּאֲשֶׁ֣ר עָשָׂ֔ה כֵּ֖ן יֵעָ֥שֶׂה לּֽוֹ׃שֶׁ֚בֶר תַּ֣חַת שֶׁ֔בֶר עַ֚יִן תַּ֣חַת עַ֔יִן שֵׁ֖ן תַּ֣חַת שֵׁ֑ן כַּאֲשֶׁ֨ר יִתֵּ֥ן מוּם֙ בָּֽאָדָ֔ם כֵּ֖ן יִנָּ֥תֶן בּֽוֹ׃וּמַכֵּ֥ה בְהֵמָ֖ה יְשַׁלְּמֶ֑נָּה וּמַכֵּ֥ה אָדָ֖ם יוּמָֽת׃מִשְׁפַּ֤ט אֶחָד֙ יִהְיֶ֣ה לָכֶ֔ם כַּגֵּ֥ר כָּאֶזְרָ֖ח יִהְיֶ֑ה כִּ֛י אֲנִ֥י יְהוָ֖ה אֱלֹהֵיכֶֽם׃וַיְדַבֵּ֣ר מֹשֶׁה֮ אֶל־בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵל֒ וַיּוֹצִ֣יאוּ אֶת־הַֽמְקַלֵּ֗ל אֶל־מִחוּץ֙ לַֽמַּחֲנֶ֔ה וַיִּרְגְּמ֥וּ אֹת֖וֹ אָ֑בֶן וּבְנֵֽי־יִשְׂרָאֵ֣ל עָשׂ֔וּ כַּֽאֲשֶׁ֛ר צִוָּ֥ה יְהוָ֖ה אֶת־מֹשֶֽׁה׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב איתן שנדורפי שליט

מדוע נאמרו פרשת השמן ופרשת לחם הפנים בפרקנו?

הקדמה: הפסוקים והשאלה עליהם

נאמר בפרקנו:

א. וידבר ד' אל משה לאמר:
ב. צו את בני ישראל, ויקחו אליך שמן זית זך כתית למאור, להעלות נר תמיד.
ג. מחוץ לפרכת העדֻת באהל מועד יערֹך אֹתו אהרן מערב עד בקר לפני ד' תמיד, חֻקת עולם לדֹרֹתיכם.
ד. על המנֹרה הטהורה יערך את הנרות, לפני ד' תמיד.

נשאלת השאלה: הרי פרשה זו כבר נאמרה בצורה דומה מאד בתחילת פרשת תצוה (שמות כז, כ-כא)!

נאמרו על כך מספר הסברים במפרשים:

א. הסבר רש"י

כתב רש"י: "צו את בני ישראל - זו פרשת מצות הנרות. ופרשת 'ואתה תצוה' לא נאמרה אלא על סדר מלאכת המשכן לפרש צורך המנורה. וכן משמע: ואתה סופך לצוות את בני ישראל על כך".

שאלת הרמב"ן על רש"י

הרמב"ן הביא את הסבר רש"י וכתב עליו: "ואיננו נכון בעיני, שאין הפרשה ההיא סמוכה לפרשת המנורה, וכבר נאמר: 'ויעל הנרות לפני ד' כאשר צוה ד' את משה' (שם מ, כה), והנה המצוה והמעשה נזכרים ונעשים כבר"!

ב. הסבר הרמב"ן

כתב הרמב"ן:

אבל צורך הפרשה הזאת לשני דברים, ששם צוה: 'ויקחו אליך שמן זית זך מאת בני ישראל', כלומר: מאת כל איש אשר נמצא אתו שמן זית זך למאור, עם שאר תרומת המשכן, וכן עשו, כמו שנאמר: 'והנשיאים הביאו וגו' את הבושם ואת השמן למאור' (שם לה, כז-כח). ואף על פי שאמר שם: 'חוקת עולם לדורותם', הוא על ההדלקה, ועכשיו כלה השמן ההוא שהביאו הנשיאים נדבה, וצוה שיקחו בני ישראל משל צבור לדורותם שמן זית זך כתית כשמן הראשון, כטעם: 'ויקחו אליך פרה אדומה' (במדבר יט, ב), שיבקשו אותה ויביאוה הצבור.
ושם עוד לא אמר אלא: 'יערוך אותו אהרן ובניו' וגו', והיה במשמע על המנורה, או בלא מנורה אם תשבר או תאבד, כאשר היה בשובם מן הגולה, ועכשיו אמר בפירוש: 'על המנורה הטהורה' (פסוק ד), שלא ידליקו אלא על מנורה הטהורה.

ג. הסבר החזקוני

הסבר אחר כתב החזקוני:

ויקחו אליך שמן וגו' - אהדריה קרא בשביל 'על המנורה הטהורה' וגו'. לפי שבספר זה, שהוא תורת כהנים, סדר כל תשמישי המשכן והקרבנות ומילוי ידי הכהנים, והפרשות הטמאות שאוסרות לבא למקדש ולאכול בקדשים, ובא עתה לפרש סדר המנורה והשלחן, ששניהם תלויים זה בזה. והקטרת כבר נזכר בפרשת אחרי מות.
ומן הדין היה להקדים פרשת לחם הפנים לפרשת המנורה, שהרי המנורה היתה בגלל לחם הפנים, כדכתיב: 'ואת המנורה נוכח השלחן' (שמות כו, לה), אלא רצה לסמוך פרשת מקלל לפרשת לחם הפנים, כמו שפירש רש"י.

ד. הסבר "אור החיים" הקדוש

הסבר אחר כתב "אור החיים" הקדוש. בתחילת דבריו שאל: "צריך לדעת מה ענין מצות שמן והדלקתו במקום זה? גם מצות מערכת השלחן מה ענינו לכאן? ומה גם שכבר נאמרו הדברים ככתבן במקומן במצות המשכן ומצותיו"!

הוסיף "אור החיים" הקדוש וכתב: "ורש"י ז"ל פירש מה שפירש, ואין בדבריו דבר מספיק.

ורמב"ן ז"ל כתב שכלה השמן וכו', ואין ראיה לדבריו".

הסביר "אור החיים" הקדוש:

ואולי כי לצד שצוה מצות שביעיות: פסח שבעה ימים, חג הסוכות שבעה ימים, שמחת המינים שבעה ימים, גם ראש השנה ויום הכיפורים ישנם בבחינת השבע, להיותם בחודש השביעי, לזה סמך לזה גם כן מצות המנורה, שהיא בחינת שבע נרות, גם השלחן ישנו בסוד שבע, דכתיב: 'שש המערכת' וגו' והשלחן הסדורות עליו, שהוא סוד המתקבץ בו שש מעלות, והיא משלמת שבע. ותמצא שצוה גם כן בפרשה זו מצות העומר שהוא שבע שבתות, גם מצות השבת, נמצאת אומר שכלל כל מצות השביעיות יחד, לומר כי סודם ועיקרם אחד.

נראה להוסיף חיזוק לדברי "אור החיים" הקדוש מהמשך הפרשיות, שמדברות גם כן על שביעיות: השמיטה ושבע השמיטות שבסופן היובל, והדינים התלויים ביובל. ואמנם באמצע יש את פרשת המקלל, ולפי אחת השיטות היא נכתבה כאן כיון שהמקלל זלזל בלחם הפנים (רש"י פסוק י), מכל מקום ענין השביעיות ממשיך בפרשיות הבאות.

עוד נראה לומר הסבר קצת שונה מ"אור החיים" הקדוש ביחס לשולחן: בנוסף לשש החלות בשולחן יש גם דבר שביעי, והוא הלבונה! ואדרבא, הלבונה עולה להיות 'אשה לד'' (כד, ז), ואילו הלחם נאכל לכהנים (שם, ט), כמו השבת, שהיא לד', בעוד שששת הימים הם לנו (שמות כ, ט-י), וכמו החדש השביעי שמקודש לד', והשנה השביעית שמקודשת לד'.

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך