תנ"ך על הפרק - במדבר טו - פרשת ציצית וברכת "אמת ויציב" / הרב איתן שנדורפי שליט"א

תנ"ך על הפרק

במדבר טו

132 / 929
היום

הפרק

מנחה ונסכים, חלה, קָרְבָּנוֹת על עבודה זרה, מְקֹשֵׁשׁ, צִיצִת

וַיְדַבֵּ֥ר יְהוָ֖ה אֶל־מֹשֶׁ֥ה לֵּאמֹֽר׃דַּבֵּר֙ אֶל־בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל וְאָמַרְתָּ֖ אֲלֵהֶ֑ם כִּ֣י תָבֹ֗אוּ אֶל־אֶ֙רֶץ֙ מוֹשְׁבֹ֣תֵיכֶ֔ם אֲשֶׁ֥ר אֲנִ֖י נֹתֵ֥ן לָכֶֽם׃וַעֲשִׂיתֶ֨ם אִשֶּׁ֤ה לַֽיהוָה֙ עֹלָ֣ה אוֹ־זֶ֔בַח לְפַלֵּא־נֶ֙דֶר֙ א֣וֹ בִנְדָבָ֔ה א֖וֹ בְּמֹעֲדֵיכֶ֑ם לַעֲשׂ֞וֹת רֵ֤יחַ נִיחֹ֙חַ֙ לַֽיהוָ֔ה מִן־הַבָּקָ֖ר א֥וֹ מִן־הַצֹּֽאן׃וְהִקְרִ֛יב הַמַּקְרִ֥יב קָרְבָּנ֖וֹ לַֽיהוָ֑ה מִנְחָה֙ סֹ֣לֶת עִשָּׂר֔וֹן בָּל֕וּל בִּרְבִעִ֥ית הַהִ֖ין שָֽׁמֶן׃וְיַ֤יִן לַנֶּ֙סֶךְ֙ רְבִיעִ֣ית הַהִ֔ין תַּעֲשֶׂ֥ה עַל־הָעֹלָ֖ה א֣וֹ לַזָּ֑בַח לַכֶּ֖בֶשׂ הָאֶחָֽד׃א֤וֹ לָאַ֙יִל֙ תַּעֲשֶׂ֣ה מִנְחָ֔ה סֹ֖לֶת שְׁנֵ֣י עֶשְׂרֹנִ֑ים בְּלוּלָ֥ה בַשֶּׁ֖מֶן שְׁלִשִׁ֥ית הַהִֽין׃וְיַ֥יִן לַנֶּ֖סֶךְ שְׁלִשִׁ֣ית הַהִ֑ין תַּקְרִ֥יב רֵֽיחַ־נִיחֹ֖חַ לַיהוָֽה׃וְכִֽי־תַעֲשֶׂ֥ה בֶן־בָּקָ֖ר עֹלָ֣ה אוֹ־זָ֑בַח לְפַלֵּא־נֶ֥דֶר אֽוֹ־שְׁלָמִ֖ים לַֽיהוָֽה׃וְהִקְרִ֤יב עַל־בֶּן־הַבָּקָר֙ מִנְחָ֔ה סֹ֖לֶת שְׁלֹשָׁ֣ה עֶשְׂרֹנִ֑ים בָּל֥וּל בַּשֶּׁ֖מֶן חֲצִ֥י הַהִֽין׃וְיַ֛יִן תַּקְרִ֥יב לַנֶּ֖סֶךְ חֲצִ֣י הַהִ֑ין אִשֵּׁ֥ה רֵֽיחַ־נִיחֹ֖חַ לַיהוָֽה׃כָּ֣כָה יֵעָשֶׂ֗ה לַשּׁוֹר֙ הָֽאֶחָ֔ד א֖וֹ לָאַ֣יִל הָאֶחָ֑ד אֽוֹ־לַשֶּׂ֥ה בַכְּבָשִׂ֖ים א֥וֹ בָעִזִּֽים׃כַּמִּסְפָּ֖ר אֲשֶׁ֣ר תַּעֲשׂ֑וּ כָּ֛כָה תַּעֲשׂ֥וּ לָאֶחָ֖ד כְּמִסְפָּרָֽם׃כָּל־הָאֶזְרָ֥ח יַעֲשֶׂה־כָּ֖כָה אֶת־אֵ֑לֶּה לְהַקְרִ֛יב אִשֵּׁ֥ה רֵֽיחַ־נִיחֹ֖חַ לַֽיהוָֽה׃וְכִֽי־יָגוּר֩ אִתְּכֶ֨ם גֵּ֜ר א֤וֹ אֲשֶֽׁר־בְּתֽוֹכְכֶם֙ לְדֹרֹ֣תֵיכֶ֔ם וְעָשָׂ֛ה אִשֵּׁ֥ה רֵֽיחַ־נִיחֹ֖חַ לַיהוָ֑ה כַּאֲשֶׁ֥ר תַּעֲשׂ֖וּ כֵּ֥ן יַעֲשֶֽׂה׃הַקָּהָ֕ל חֻקָּ֥ה אַחַ֛ת לָכֶ֖ם וְלַגֵּ֣ר הַגָּ֑ר חֻקַּ֤ת עוֹלָם֙ לְדֹרֹ֣תֵיכֶ֔ם כָּכֶ֛ם כַּגֵּ֥ר יִהְיֶ֖ה לִפְנֵ֥י יְהוָֽה׃תּוֹרָ֥ה אַחַ֛ת וּמִשְׁפָּ֥ט אֶחָ֖ד יִהְיֶ֣ה לָכֶ֑ם וְלַגֵּ֖ר הַגָּ֥ר אִתְּכֶֽם׃וַיְדַבֵּ֥ר יְהוָ֖ה אֶל־מֹשֶׁ֥ה לֵּאמֹֽר׃דַּבֵּר֙ אֶל־בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל וְאָמַרְתָּ֖ אֲלֵהֶ֑ם בְּבֹֽאֲכֶם֙ אֶל־הָאָ֔רֶץ אֲשֶׁ֥ר אֲנִ֛י מֵבִ֥יא אֶתְכֶ֖ם שָֽׁמָּה׃וְהָיָ֕ה בַּאֲכָלְכֶ֖ם מִלֶּ֣חֶם הָאָ֑רֶץ תָּרִ֥ימוּ תְרוּמָ֖ה לַיהוָֽה׃רֵאשִׁית֙ עֲרִסֹ֣תֵכֶ֔ם חַלָּ֖ה תָּרִ֣ימוּ תְרוּמָ֑ה כִּתְרוּמַ֣ת גֹּ֔רֶן כֵּ֖ן תָּרִ֥ימוּ אֹתָֽהּ׃מֵרֵאשִׁית֙ עֲרִסֹ֣תֵיכֶ֔ם תִּתְּנ֥וּ לַיהוָ֖ה תְּרוּמָ֑ה לְדֹרֹ֖תֵיכֶֽם׃וְכִ֣י תִשְׁגּ֔וּ וְלֹ֣א תַעֲשׂ֔וּ אֵ֥ת כָּל־הַמִּצְוֺ֖ת הָאֵ֑לֶּה אֲשֶׁר־דִּבֶּ֥ר יְהוָ֖ה אֶל־מֹשֶֽׁה׃אֵת֩ כָּל־אֲשֶׁ֨ר צִוָּ֧ה יְהוָ֛ה אֲלֵיכֶ֖ם בְּיַד־מֹשֶׁ֑ה מִן־הַיּ֞וֹם אֲשֶׁ֨ר צִוָּ֧ה יְהוָ֛ה וָהָ֖לְאָה לְדֹרֹתֵיכֶֽם׃וְהָיָ֗ה אִ֣ם מֵעֵינֵ֣י הָעֵדָה֮ נֶעֶשְׂתָ֣ה לִשְׁגָגָה֒ וְעָשׂ֣וּ כָל־הָעֵדָ֡ה פַּ֣ר בֶּן־בָּקָר֩ אֶחָ֨ד לְעֹלָ֜ה לְרֵ֤יחַ נִיחֹ֙חַ֙ לַֽיהוָ֔ה וּמִנְחָת֥וֹ וְנִסְכּ֖וֹ כַּמִּשְׁפָּ֑ט וּשְׂעִיר־עִזִּ֥ים אֶחָ֖ד לְחַטָּֽת׃וְכִפֶּ֣ר הַכֹּהֵ֗ן עַֽל־כָּל־עֲדַ֛ת בְּנֵ֥י יִשְׂרָאֵ֖ל וְנִסְלַ֣ח לָהֶ֑ם כִּֽי־שְׁגָגָ֣ה הִ֔וא וְהֵם֩ הֵבִ֨יאוּ אֶת־קָרְבָּנָ֜ם אִשֶּׁ֣ה לַֽיהוָ֗ה וְחַטָּאתָ֛ם לִפְנֵ֥י יְהוָ֖ה עַל־שִׁגְגָתָֽם׃וְנִסְלַ֗ח לְכָל־עֲדַת֙ בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל וְלַגֵּ֖ר הַגָּ֣ר בְּתוֹכָ֑ם כִּ֥י לְכָל־הָעָ֖ם בִּשְׁגָגָֽה׃וְאִם־נֶ֥פֶשׁ אַחַ֖ת תֶּחֱטָ֣א בִשְׁגָגָ֑ה וְהִקְרִ֛יבָה עֵ֥ז בַּת־שְׁנָתָ֖הּ לְחַטָּֽאת׃וְכִפֶּ֣ר הַכֹּהֵ֗ן עַל־הַנֶּ֧פֶשׁ הַשֹּׁגֶ֛גֶת בְּחֶטְאָ֥ה בִשְׁגָגָ֖ה לִפְנֵ֣י יְהוָ֑ה לְכַפֵּ֥ר עָלָ֖יו וְנִסְלַ֥ח לֽוֹ׃הָֽאֶזְרָח֙ בִּבְנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל וְלַגֵּ֖ר הַגָּ֣ר בְּתוֹכָ֑ם תּוֹרָ֤ה אַחַת֙ יִהְיֶ֣ה לָכֶ֔ם לָעֹשֶׂ֖ה בִּשְׁגָגָֽה׃וְהַנֶּ֜פֶשׁ אֲשֶֽׁר־תַּעֲשֶׂ֣ה ׀ בְּיָ֣ד רָמָ֗ה מִן־הָֽאֶזְרָח֙ וּמִן־הַגֵּ֔ר אֶת־יְהוָ֖ה ה֣וּא מְגַדֵּ֑ף וְנִכְרְתָ֛ה הַנֶּ֥פֶשׁ הַהִ֖וא מִקֶּ֥רֶב עַמָּֽהּ׃כִּ֤י דְבַר־יְהוָה֙ בָּזָ֔ה וְאֶת־מִצְוָת֖וֹ הֵפַ֑ר הִכָּרֵ֧ת ׀ תִּכָּרֵ֛ת הַנֶּ֥פֶשׁ הַהִ֖וא עֲוֺנָ֥ה בָֽהּ׃וַיִּהְי֥וּ בְנֵֽי־יִשְׂרָאֵ֖ל בַּמִּדְבָּ֑ר וַֽיִּמְצְא֗וּ אִ֛ישׁ מְקֹשֵׁ֥שׁ עֵצִ֖ים בְּי֥וֹם הַשַּׁבָּֽת׃וַיַּקְרִ֣יבוּ אֹת֔וֹ הַמֹּצְאִ֥ים אֹת֖וֹ מְקֹשֵׁ֣שׁ עֵצִ֑ים אֶל־מֹשֶׁה֙ וְאֶֽל־אַהֲרֹ֔ן וְאֶ֖ל כָּל־הָעֵדָֽה׃וַיַּנִּ֥יחוּ אֹת֖וֹ בַּמִּשְׁמָ֑ר כִּ֚י לֹ֣א פֹרַ֔שׁ מַה־יֵּעָשֶׂ֖ה לֽוֹ׃וַיֹּ֤אמֶר יְהוָה֙ אֶל־מֹשֶׁ֔ה מ֥וֹת יוּמַ֖ת הָאִ֑ישׁ רָג֨וֹם אֹת֤וֹ בָֽאֲבָנִים֙ כָּל־הָ֣עֵדָ֔ה מִח֖וּץ לַֽמַּחֲנֶֽה׃וַיֹּצִ֨יאוּ אֹת֜וֹ כָּל־הָעֵדָ֗ה אֶל־מִחוּץ֙ לַֽמַּחֲנֶ֔ה וַיִּרְגְּמ֥וּ אֹת֛וֹ בָּאֲבָנִ֖ים וַיָּמֹ֑ת כַּאֲשֶׁ֛ר צִוָּ֥ה יְהוָ֖ה אֶת־מֹשֶֽׁה׃וַיֹּ֥אמֶר יְהוָ֖ה אֶל־מֹשֶׁ֥ה לֵּאמֹֽר׃דַּבֵּ֞ר אֶל־בְּנֵ֤י יִשְׂרָאֵל֙ וְאָמַרְתָּ֣ אֲלֵהֶ֔ם וְעָשׂ֨וּ לָהֶ֥ם צִיצִ֛ת עַל־כַּנְפֵ֥י בִגְדֵיהֶ֖ם לְדֹרֹתָ֑ם וְנָֽתְנ֛וּ עַל־צִיצִ֥ת הַכָּנָ֖ף פְּתִ֥יל תְּכֵֽלֶת׃וְהָיָ֣ה לָכֶם֮ לְצִיצִת֒ וּרְאִיתֶ֣ם אֹת֗וֹ וּזְכַרְתֶּם֙ אֶת־כָּל־מִצְוֺ֣ת יְהוָ֔ה וַעֲשִׂיתֶ֖ם אֹתָ֑ם וְלֹֽא־תָתֻ֜רוּ אַחֲרֵ֤י לְבַבְכֶם֙ וְאַחֲרֵ֣י עֵֽינֵיכֶ֔ם אֲשֶׁר־אַתֶּ֥ם זֹנִ֖ים אַחֲרֵיהֶֽם׃לְמַ֣עַן תִּזְכְּר֔וּ וַעֲשִׂיתֶ֖ם אֶת־כָּל־מִצְוֺתָ֑י וִהְיִיתֶ֥ם קְדֹשִׁ֖ים לֵֽאלֹהֵיכֶֽם׃אֲנִ֞י יְהוָ֣ה אֱלֹֽהֵיכֶ֗ם אֲשֶׁ֨ר הוֹצֵ֤אתִי אֶתְכֶם֙ מֵאֶ֣רֶץ מִצְרַ֔יִם לִהְי֥וֹת לָכֶ֖ם לֵאלֹהִ֑ים אֲנִ֖י יְהוָ֥ה אֱלֹהֵיכֶֽם׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב איתן שנדורפי שליט

פרשת ציצית וברכת "אמת ויציב"

הקדמה: הפסוקים ורמזי רש"י

נאמר בפרשתנו בפרק ט"ו:

לז. ויאמר ד' אל משה לאמר:
לח. דבר אל בני ישראל ואמרת אלהם: ועשו להם ציצִת על כנפי בגדיהם לדֹרֹתם, ונתנו על ציצִת הכנף פתיל תכלת.
לט. והיה לכם לציצִת, וראיתם אֹתו, וזכרתם את כל מִצְוֹת ד' ועשיתם אֹתם, ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם אשר אתם זֹנים אחריהם.
מ. למען תזכרו ועשיתם את כל מִצְוֹתָי, והייתם קדֹשים לאלקיכם.
מא. אני ד' אלקיכם אשר הוצאתי אתכם מארץ מצרים, להיות לכם לאלקים, אני ד' אלקיכם.

כתב רש"י שם (בסוף פסוק מ"א) ביחס לפסוק ל"ח:

"על כנפי בגדיהם - כנגד 'ואשא אתכם על כנפי נשרים' (שמות יט, ד).
'על ארבע כנפות' (דברים כב, יב) - ולא בעלת שלש, ולא בעלת חמש, כנגד ארבע לשונות של גאולה שנאמרו במצרים: 'והוצאתי', 'והצלתי', 'וגאלתי', 'ולקחתי' (שמות ו, ו-ז).
'פתיל תכלת' - על שם שִׁכּוּל בכורות. תרגומו של 'שִׁכּוּל': 'תִכְלָא'. ומַכָּתָם היתה בלילה, וכן צבע התכלת דומה לצבע הרקיע, המשחיר לעת ערב.
ושמונה חוטים שבה - כנגד שמונה ימים ששהו ישראל משיצאו ממצרים עד שאמרו שירה על הים".

רש"י מנה כאן ארבעה דברים שרמוזים בציצית: ארבע לשונות של גאולה, מכת בכורות, שירת הים, ו"ואשא אתכם על כנפי נשרים".

יש לשאול: האם יש קשר מהותי בין הדברים הללו שכתב רש"י לבין פרשת ציצית?

א. האם יש קשר מהותי בין הדברים שכתב רש"י לבין פרשת ציצית?

התשובה היא כן, והקשר פשוט מאד. בפסוק מ"א נאמר: "אני ד' אלקיכם, אשר הוצאתי אתכם מארץ מצרים", והדברים שכתב רש"י מפרטים מספר דברים שהיו ביציאת מצרים: ארבע לשונות של גאולה, מכת בכורות, שירת הים, ו"ואשא אתכם על כנפי נשרים".

יש לשים לב שבברכה שאחרי קריאת שמע, שהיא הברכה שצמודה לפרשת ציצית, אנחנו אומרים גם בערב וגם בבוקר שד' הוציא אותנו ממצרים, וגם מפרטים את מכת בכורות, ואת קריעת ים סוף.

על פי הרמזים שכתב רש"י התורה רמזה בפרשת ציצית את מכת בכורות ואת קריעת ים סוף!

ב. מדוע תקנו חז"ל לפרט את מכת בכורות ואת קריעת ים סוף?

יש לשאול: מדוע תקנו חז"ל לפרט את מכת בכורות ואת קריעת ים סוף?

התשובה היא שהזכרת יציאת מצרים באופן כללי מחזקת בנו את האמונה בד', אבל הפירוט של מכת בכורות, שבה הכה ד' את בכורות מצרים וגם הציל את בכורות ישראל, וקריעת ים סוף, שבה הטביע ד' את מצרים וגם הציל את ישראל, מטרתם לפרט את הטובות שד' עשה לנו, ומתוך כך נודה לו עליהן.

1. הגמרא במסכת ברכות בפרק ראשון

כך נאמר במסכת ברכות בפרק ראשון (דף יב ע"א):

אמר רבה בר חיננא סבא משמיה דרב: כל שלא אמר 'אמת ויציב' שחרית ו'אמת ואמונה' ערבית - לא יצא ידי חובתו, שנאמר: 'להגיד בבקר חסדך, ואמונתך בלילות' (תהלים צב, ג).

פירש רש"י:

שנאמר להגיד בבקר חסדך - וברכת 'אמת ויציב' כולה על חסד שעשה עם אבותינו היא: שהוציאם ממצרים, ובקע להם הים, והעבירם. וברכת 'אמת ואמונה' מדבר בה אף על העתידות, שאנו מצפים שיקיים לנו הבטחתו ואמונתו לגאלנו מיד מלכים ומיד עריצים, ולשום נפשנו בחיים, ולהדריכנו על במות אויבינו, כל אלה הניסים התדירים תמיד.

יש לציין שבנוסח הברכה לא מופיעה לשון של הודאה שלנו, לא על יציאת מצרים, לא על מכת בכורות ולא על קריעת ים סוף, אלא רק לשון של הודאה של הדור ההוא, ורק על קריעת ים סוף:

על זאת שבחו אהובים ורוממו לא-ל, ונתנו ידידים זמירות שירות ותשבחות... שירה חדשה שבחו גאולים... יחד כולם הודו והמליכו ואמרו...

כמו כן הברכה מנוסחת בלשון שאנחנו מאמינים בכל הדברים הללו:

אמת ואמונה, חק ולא יעבור. אמת שאתה הוא ד' אלקינו ואלקי אבותינו, מלכנו מלך אבותינו, גואלנו גואל אבותינו.

אבל מתוך שהגמרא מגדירה את הברכה כעוסקת בחסד, יש לנו להודות על כך.

יש להוסיף שבירושלמי, בסוף פרק ראשון במסכת ברכות, נאמר: "צריך להזכיר יציאת מצרים ב'אמת ויציב'", ופירש ה"פני משה" שם: "מפני שיש בה הודאה על החסד שעשה עם אבותינו ועמנו".

2. הגמרא במסכת ברכות בפרק חמישי

עוד אמרו בבבלי במסכת ברכות בפרק חמישי (דף לא ע"א):

תנו רבנן: אין עומדין להתפלל לא מתוך עצבות, ולא מתוך עצלות, ולא מתוך שחוק, ולא מתוך שיחה, ולא מתוך קלות ראש, ולא מתוך דברים בטלים, אלא מתוך שמחה של מצוה.

כתב רש"י שם:

אלא מתוך שמחה - כגון דברי תנחומים של תורה, כגון סמוך לגאולת מצרים!

רואים מרש"י שברכת "אמת ויציב" אינה רק הכרזת אמונה שאנחנו מאמינים שד' הוציא אותנו ממצרים, אלא היא גם אמורה להביא אותנו לשמחה!

ג. האם ארבע לשונות של גאולה מופיעות בברכת "אמת ויציב"?

יש לשאול: האם ניתן למצוא בברכת "אמת ויציב" גם את ארבע לשונות של גאולה?

התשובה לשאלת זו תלויה במחלוקת המפרשים בביאור ארבע הלשונות של הגאולה.

לפי המהר"ל מפראג בספרו "גבורות ד'" (פ"ל ופ"ס), שכל ארבע לשונות הגאולה התקיימו ביציאת מצרים במשמעויות שונות, אפשר שהם רמוזות במלים "ממצרים גאלתנו", "ומבית עבדים פדיתנו".

לדעת רוב המפרשים (רמב"ן, רבנו בחיי, ספורנו, "אור החיים" הקדוש ועוד), שהסבירו שהלשון הרביעית - "ולקחתי אתכם לי לעם" - מתייחסת למעמד הר סיני, דבר זה אינו נזכר בברכת "אמת ויציב", אבל הוא כבר נזכר בברכת "אהבה רבה", או "אהבת עולם", שנאמרת לפני קריאת שמע, שם נאמר: "וקרבתנו מלכנו לשמך הגדול", שהסבירו המפרשים שהכוונה למעמד הר סיני ("מגן אברהם" על השולחן ערוך אורח חיים סימן ס' סק"ב).

כמו כן נחלקו המפרשים האם קריעת ים סוף נרמזה באחת מארבע הלשונות, וכבר ראינו שהיא נזכרת במפורש בברכת "אמת ויציב".

ד. מה משמעות הרמז של "ואשא אתכם על כנפי נשרים"?

יש לשאול: מה משמעות הרמז של "ואשא אתכם על כנפי נשרים"?

ראשית יש לציין שהמלה "כנפי" מופיעה בכל חמשת חומשי התורה רק בשני מקומות אלו, ובשניהם גם כתוב: "על כנפי", כך שהרמז הוא ממש חזק. אבל מה משמעותו, וכיצד הוא מתקשר לפרשת ציצית?

פסוק זה נאמר לפני מעמד הר סיני (יט, ד), ורש"י הביא פסוק זה בפירושו לתורה במספר מקומות, ובהם מספר פירושים, ומהם נוכל להבין את עומקו.

1. מהירות הגאולה

בפרשת בא (יב, לז) כתב רש"י:

מרעמסס סכתה - מאה ועשרים מיל היו, ובאו שם לפי שעה, שנאמר: 'ואשא אתכם על כנפי נשרים' (שמות יט, ד).

לפי זה הפסוק מתאר את המהירות שבה ד' קיבץ את בני ישראל ביציאת מצרים, בדרך מרעמסס לסוכות.

בפרשת יתרו (יט, ד) כתב רש"י:

ואשא אתכם - זה יום שבאו ישראל לרעמסס, שהיו ישראל מפוזרין בכל ארץ גושן, ולשעה קלה, כשבאו ליסע ולצאת - נקבצו כלם לרעמסס.

לפי זה הפסוק מתאר את המהירות שבה ד' קיבץ את בני ישראל ביציאת מצרים, מכל ארץ גושן לרעמסס.

מצירוף שני הפירושים עולה שד' קיבץ את בני ישראל ביציאת מצרים במהירות, מכל ארץ גושן לרעמסס, ואחר כך הובילם במהירות מרעמסס לסוכות.

דבר זה מדגיש את אהבת ד' אלינו וחסד ד' עלינו, שלא הטריחנו ללכת ימים רבים, אלא עזר לנו להגיע בזמן קצר לרעמסס ואחר כך לסוכות.

2. אהבת ד' אותנו

עוד כתב רש"י בפרשת יתרו שם:

על כנפי נשרים - כנשר הנושא גוזליו על כנפיו. שכל שאר העופות נותנים את בניהם בין רגליהם, לפי שמתיראין מֵעוֹף אחר שפורח על גביהם. אבל הנשר הזה, אינו מתירא אלא מן האדם, שמא יזרוק בו חץ, לפי שאין עוף אחר פורח על גביו, לכך נותנן על כנפיו, אומר: 'מוטב יכנס החץ בי, ולא בבני'. אף אני עשיתי כן: 'ויסע מלאך האלקים וגו', ויבא בין מחנה מצרים' וגו' (שמות יד, יט-כ), והיו מצרים זורקים חצים ואבני בליסטראות, והענן מקבלם.

לפי זה הפסוק מתאר את האהבה שד' אוהב את ישראל.

גם בפרשת האזינו כתב רש"י דברים דומים. על הפסוק "כנשר יעיר קנו, על גוזליו ירחף, יפרש כנפיו יקחהו, ישאהו על אברתו" (דברים לב, ב), כתב רש"י:

יפרוש כנפיו יקחהו - כשבא ליטלן ממקום למקום אינו נוטלן ברגליו כשאר עופות, לפי ששאר עופות יראים מן הנשר, שהוא מגביה לעוף ופורח עליהם, לפיכך נושאן ברגליו מפני הנשר. אבל הנשר אינו ירא אלא מן החץ, לפיכך נושאן על כנפיו. אומר: 'מוטב שיכנס החץ בי, ולא יכנס בבני'. אף הקדוש ברוך הוא: 'ואשא אתכם על כנפי נשרים' (שמות יט, ד), כשנסעו מצרים אחריהם והשיגום על הים, היו זורקים בהם חצים ואבני בליסטראות, מיד: 'ויסע מלאך האלקים וגו' ויבא בין מחנה מצרים' וגו' (שמות יד, יט-כ).

לפי זה הפסוק מלמד אותנו כמה ד' אוהב אותנו, שכביכול הוא קיבל את החצים שהמצרים זרקו בנו, כדי שאנחנו לא ניפגע!

ה. היכן מופיעה אהבת ד' בברכת "אמת ויציב"?

יש לשאול: האם גם ענין זה מופיע בברכת "אמת ויציב"?

התשובה היא שהפרט הזה, של קבלת ד' את החיצים שירו עלינו המצרים, אינו מופיע בברכת "אמת ויציב", אבל אהבת ד' אותנו רמוזה בברכת "אמת ויציב" בביטויים רבים של אהבה כלפי עם ישראל: "כל בכוריהם הרגת ובכורך ישראל גאלת, וים סוף להם בקעת וזדים טבעת וידידים העברת... על זאת שבחו אהובים ורוממו לא-ל, ונתנו ידידים זמירות שירות ותשבחות...".

כמו כן אהבת ד' אותנו רמוזה בסיום ברכת "אמת ויציב", ומתוכה אנחנו ניגשים לתפילת העמידה!

כך כתב בספר "המנהיג" בדיני תפילה (סימן מ'):

ויש שנהגו לומר: 'צור ישראל, קומה בעזרת ישראל, ופדה כנאומך יהודה וישראל, גואלנו ד' צ-באות שמו קדוש ישראל, בא"י גאל ישראל'. ושמעתי כנגד חמישה 'ישראל' הכתובים בפסוק אחד בפרשת בהעלותך, ונזכרים חמישה פעמים כנגד חמישה חומשי תורה, בשביל חיבתן של ישראל לפני הקדוש ברוך הוא.

דבר זה לימד אותנו רש"י בפרשת בהעלותך.

נאמר בפסוק:

ואתנה את הלוים נְתֻנים לאהרן ולבניו, מתוך בני ישראל, לעבֹד את עבֹדת בני ישראל באהל מועד, ולכפר על בני ישראל, ולא יהיה בבני ישראל נגף, בגשת בני ישראל אל הקֹדש.
(במדבר ח יט)

וכתב רש"י שם:

ואתנה וגו' - חמישה פעמים נאמר 'בני ישראל' במקרא זה, להודיע חיבתן, שנכפלו אזכרותיהן במקרא אחד כמנין חמישה חומשי תורה.

כלומר: ללמדנו כמה ד' אוהב אותנו!

אם כן אהבת ד' אותנו, רמוזה בסיום הברכה שאחרי קריאת שמע, ומתוכה אנחנו ניגשים לתפילת העמידה! ומיד בברכה הראשונה של תפילת העמידה, ברכת "אבות", אנו חוזרים ואומרים במפורש:

ומביא גואל לבני בניהם למען שמו באהבה!

יהי רצון שנזכור כל הזמן את חסד ד' עלינו ואת אהבת ד' אותנו, ומתוך כך נהיה דבוקים בו.

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך