ראיית הבן את כיסופי האב יוצרת את כיסופי הבן
הקדמה
בפרקנו (יט) נאמר:
ותהי עוד המלחמה בגוב עם פלשתים, ויך אלחנן בן יערי אֹרְגים בית הלחמי, את גלית הגִתי, ועץ חניתו כמנור אֹרְגים.
פסוק זה קשה, שכן כתוב בו שאלחנן בן יערי ארגים הוא שהרג את גלית הגתי, בניגוד למסופר לפני כן בהרחבה שדוד הוא שהרג את גלית (שמואל א פי"ז)!
א. הסבר התרגום יונתן
ענה על כך התרגום יונתן:
והות עוד קרבא בגוב עם פלשתאי, וקטל דוד בר ישי, מחי פרוכת בית מקדשא, דמבית לחם, ית גלית גתאה, ואעא דמורניתיה כאכסן דגרדאין.
אם כן אלחנן בן יערי ארגים הוא דוד, וישי אביו נקרא "יערי ארגים", על שם שארג פרכת לבית המקדש!
וכן כתב רש"י:
אלחנן - דוד. בן יערי אורגים - שהיו משפחתו אורגים פרכת למקדש, הקרוי 'יער'.
גם הרד"ק הביא את דברי התרגום יונתן, והוסיף הסבר לדבריו:
ובית המקדש נקרא יער, שכתוב: 'יער הלבנון' (מל"א ז, ב, ועוד), 'מצאנוה בשדי יער' (תהלים קלב, ו).
עוד הוסיף רש"י:
כמנור אורגים - תבא אריגה, ותעמוד כנגד אריגה.
כלומר: מדוע הוזכר כאן יחוסו של דוד כבנו של מי שארג פרכת לבית המקדש? שבזכות אריגת הפרכת לצורך בית המקדש, שארגה משפחתו של דוד, ניצח דוד את גלית, שעץ חניתו היה כמו המנור של האורגים, שהוא העץ העגול שלפני האורג, שעליו הוא כורך את חוטי השתי ("מצודת ציון").
ב. דיון בהסבר התרגום יונתן
יש לשאול: כיצד ארג ישי פרכת לבית המקדש? והרי בשעה שהרג דוד את גלית עדיין לא נבנה בית המקדש! בית המקדש נבנה רק כחמישים שנה אחר כך! [בית המקדש נבנה, כידוע, על ידי שלמה (מל"א ו, א), בנו של דוד, שמלך אחרי מותו של דוד (שם ב, י-יב). דוד מלך ארבעים שנה (שם), ומלכותו התחילה רק אחרי שהוא הכה את גלית, שכן בשעה שהוא הכה את גלית עדיין מלך שאול (שמ"א יז). בנין בית המקדש נמשך עד השנה האחת עשרה לשלמה (מל"א ו, לח), כך שמהריגת גלית עד בנין בית המקדש עברו למעלה מחמישים שנה!] אם כן כיצד ארג ישי פרכת לבית המקדש?
אלא שישי ארג את הפרכת לבית המקדש שנים רבות לפני שנבנה בית המקדש, מתוך הכיסופים הגדולים שהיו לו לבית המקדש. ומתוך שדוד ראה את הכיסופים הגדולים שהיו לאביו, ישי, לבית המקדש, כסף גם הוא כל ימיו לבית המקדש, כמו שמופיע במזמורים רבים בספר תהלים.
כמו למשל במזמור פ"ד (ג):
נכספה וגם כלתה נפשי לחצרות ד', לבי ובשרי ירננו אל א-ל חי.
ובמזמור קל"ב:
א. שיר המעלות, זכור ד' לדוד את כל ענותו.
ב. אשר נשבע לד', נדר לאביר יעקב.
ג. אם אבא באהל ביתי, אם אעלה על ערש יצועי.
ד. אם אתן שנת לעיני, לעפעפי תנומה.
ה. עד אמצא מקום לד', משכנות לאביר יעקב.
ו. הנה שמענוה באפרתה, מצאנוה בשדי יער.
יהי רצון שנזכה לכסוף למקדש, ולראות בקרוב בבנין בית המקדש השלישי.