תנ"ך על הפרק - משלי כט - "באין חזון יפרע עם, ושֹמֵר תורה אַשְרֵהוּ" / הרב איתן שנדורפי שליט"א

תנ"ך על הפרק

משלי כט

746 / 929
היום

הפרק

אִ֣ישׁ תּ֭וֹכָחוֹת מַקְשֶׁה־עֹ֑רֶף פֶּ֥תַע יִ֝שָּׁבֵ֗ר וְאֵ֣ין מַרְפֵּֽא׃בִּרְב֣וֹת צַ֭דִּיקִים יִשְׂמַ֣ח הָעָ֑ם וּבִמְשֹׁ֥ל רָ֝שָׁ֗ע יֵאָ֥נַֽח עָֽם׃אִֽישׁ־אֹהֵ֣ב חָ֭כְמָה יְשַׂמַּ֣ח אָבִ֑יו וְרֹעֶ֥ה ז֝וֹנ֗וֹת יְאַבֶּד־הֽוֹן׃מֶ֗לֶךְ בְּ֭מִשְׁפָּט יַעֲמִ֣יד אָ֑רֶץ וְאִ֖ישׁ תְּרוּמ֣וֹת יֶֽהֶרְסֶֽנָּה׃גֶּ֭בֶר מַחֲלִ֣יק עַל־רֵעֵ֑הוּ רֶ֝֗שֶׁת פּוֹרֵ֥שׂ עַל־פְּעָמָֽיו׃בְּפֶ֤שַֽׁע אִ֣ישׁ רָ֣ע מוֹקֵ֑שׁ וְ֝צַדִּ֗יק יָר֥וּן וְשָׂמֵֽחַ׃יֹדֵ֣עַ צַ֭דִּיק דִּ֣ין דַּלִּ֑ים רָ֝שָׁ֗ע לֹא־יָבִ֥ין דָּֽעַת׃אַנְשֵׁ֣י לָ֭צוֹן יָפִ֣יחוּ קִרְיָ֑ה וַ֝חֲכָמִ֗ים יָשִׁ֥יבוּ אָֽף׃אִֽישׁ־חָכָ֗ם נִ֭שְׁפָּט אֶת־אִ֣ישׁ אֱוִ֑יל וְרָגַ֥ז וְ֝שָׂחַ֗ק וְאֵ֣ין נָֽחַת׃אַנְשֵׁ֣י דָ֭מִים יִשְׂנְאוּ־תָ֑ם וִֽ֝ישָׁרִ֗ים יְבַקְשׁ֥וּ נַפְשֽׁוֹ׃כָּל־ר֭וּחוֹ יוֹצִ֣יא כְסִ֑יל וְ֝חָכָ֗ם בְּאָח֥וֹר יְשַׁבְּחֶֽנָּה׃מֹ֭שֵׁל מַקְשִׁ֣יב עַל־דְּבַר־שָׁ֑קֶר כָּֽל־מְשָׁרְתָ֥יו רְשָׁעִֽים׃רָ֤שׁ וְאִ֣ישׁ תְּכָכִ֣ים נִפְגָּ֑שׁוּ מֵ֤אִיר־עֵינֵ֖י שְׁנֵיהֶ֣ם יְהוָֽה׃מֶ֤לֶךְ שׁוֹפֵ֣ט בֶּֽאֱמֶ֣ת דַּלִּ֑ים כִּ֝סְא֗וֹ לָעַ֥ד יִכּֽוֹן׃שֵׁ֣בֶט וְ֭תוֹכַחַת יִתֵּ֣ן חָכְמָ֑ה וְנַ֥עַר מְ֝שֻׁלָּ֗ח מֵבִ֥ישׁ אִמּֽוֹ׃בִּרְב֣וֹת רְ֭שָׁעִים יִרְבֶּה־פָּ֑שַׁע וְ֝צַדִּיקִ֗ים בְּֽמַפַּלְתָּ֥ם יִרְאֽוּ׃יַסֵּ֣ר בִּ֭נְךָ וִֽינִיחֶ֑ךָ וְיִתֵּ֖ן מַעֲדַנִּ֣ים לְנַפְשֶֽׁךָ׃בְּאֵ֣ין חָ֭זוֹן יִפָּ֣רַֽע עָ֑ם וְשֹׁמֵ֖ר תּוֹרָ֣ה אַשְׁרֵֽהוּ׃בִּ֭דְבָרִים לֹא־יִוָּ֣סֶר עָ֑בֶד כִּֽי־יָ֝בִ֗ין וְאֵ֣ין מַעֲנֶֽה׃חָזִ֗יתָ אִ֭ישׁ אָ֣ץ בִּדְבָרָ֑יו תִּקְוָ֖ה לִכְסִ֣יל מִמֶּֽנּוּ׃מְפַנֵּ֣ק מִנֹּ֣עַר עַבְדּ֑וֹ וְ֝אַחֲרִית֗וֹ יִהְיֶ֥ה מָנֽוֹן׃אִֽישׁ־אַ֭ף יְגָרֶ֣ה מָד֑וֹן וּבַ֖עַל חֵמָ֣ה רַב־פָּֽשַׁע׃גַּאֲוַ֣ת אָ֭דָם תַּשְׁפִּילֶ֑נּוּ וּשְׁפַל־ר֝֗וּחַ יִתְמֹ֥ךְ כָּבֽוֹד׃חוֹלֵ֣ק עִם־גַּ֭נָּב שׂוֹנֵ֣א נַפְשׁ֑וֹ אָלָ֥ה יִ֝שְׁמַ֗ע וְלֹ֣א יַגִּֽיד׃חֶרְדַּ֣ת אָ֭דָם יִתֵּ֣ן מוֹקֵ֑שׁ וּבוֹטֵ֖חַ בַּיהוָ֣ה יְשֻׂגָּֽב׃רַ֭בִּים מְבַקְשִׁ֣ים פְּנֵי־מוֹשֵׁ֑ל וּ֝מֵיְהוָ֗ה מִשְׁפַּט־אִֽישׁ׃תּוֹעֲבַ֣ת צַ֭דִּיקִים אִ֣ישׁ עָ֑וֶל וְתוֹעֲבַ֖ת רָשָׁ֣ע יְשַׁר־דָּֽרֶךְ׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב איתן שנדורפי שליט

"באין חזון יפרע עם, ושֹמֵר תורה אַשְרֵהוּ"

הקדמה

נאמר בפרקנו: "באין חזון יפרע עם, ושֹמֵר תורה אַשְרֵהוּ".

החלק הראשון של פסוקנו מפורסם מאד, ונאמר פעמים רבות בשיח הציבורי, במשמעות מסוימת, אבל המפרשים פירשוהו באופן אחר.

א. ההסבר הרווח כיום

כתב במלון אבן שושן:

באין חזון יפרע עם (על פי משלי כט, יח) - השגים חומריים בלבד, ללא אידיאלים - עלולים לגרום להתנונות ולשחיתות.

יש לשאול: מדוע הוא כתב: "על פי משלי יח, כט"? מדוע הוא לא כתב: "משלי יח, כט"? והרי זה ציטוט מדויק של הפסוק!

אלא שגם הוא ידע שלא זה הפירוש המקורי של הפסוק, אלא רק המשמעות הנאמרת כיום.

מהי המשמעות המקורית?

ב. הסבר רש"י והמפרשים

פירש רש"י: "באין חזון יפרע עם - כשגורמין ישראל שהנבואה מסתלקת מהם על ידי שהם מלעיבים בנביאים - יפרצו בם פרצות ויוצאין לתרבות רעה".

כלומר: פירוש המלה "חזון" הוא "נבואה", כמו שנאמר בתחילת ספר ישעיהו (א, א): "חזון ישעיהו בן אמוץ, אשר חזה על יהודה וירושלם". שפירושו: הנבואה אשר נבא ישעיהו בן אמוץ על יהודה וירושלים", וכן במקומות רבים בתנ"ך, וממילא המלים "באין חזון" פירושן: כאשר אין נבואה.

גם הראב"ע פירש בצורה דומה: "באין איש חזון - שאין לעם חזון להוכיח אותם - אז יפרע עם ויגלה".

האלשיך הקדוש הרחיב יותר: "באין חזון הנביאים הנבאים בשם ד'... אל העם דברי תוכחותיו, הלא יפרע עם ויתבטל מעבודת שמים, או יתגלה עם ממכסהו יתברך החופה עליו מלבא עליהם רעה".

ג. מה פירוש החלק השני של הפסוק?

כתב ה"מצודת דוד": "באין חזון - באין נבואה יבוטל העם מקנין המוסר, אבל השומר עסק התורה אשרי לו, כי המאור שבה מחזירו למוטב".

כעין זה פירש גם המלבי"ם:

באין חזון יפרע עם, כשסיים חותם הנביאים [מלאכי] את נבואתו, אמר: 'הנה אנכי שולח לכם את אליה הנביא' וכו' 'זכרו תורת משה עבדי' (ג, כב-כג). כי כל עוד שהיתה הנבואה בישראל היו הנביאים באים במלאכות ד' להיישיר את העם. אולם בעת שנִסתם חזון, צריכים הם לזכור את התורה. וזהו שאמר כי: 'באין חזון יפרע עם', ואז: 'ושומר תורה אשרהו' ישיג האושר על ידי שמירת התורה, שתעמוד במקום החזון והנבואה.

סיכום וסיום

יהי רצון שנהיה מלאים אידיאלים, כהסבר הרווח כיום בפירוש החלק הראשון של הפסוק, ונשמור את כל התורה כולה, כמו שכתוב בחלק השני של הפסוק, ומתוך כך נזכה לגאולה השלמה שבה תחזור גם הנבואה, הנזכרת בחלק הראשון של הפסוק לפי ההסבר המקורי שלו.

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך