השרים של שלמה
הקדמה
בפרקנו ארבעה ענינים:
- מלכות שלמה על ישראל (א)
- השרים של שלמה (ב-ו)
- הנצבים של שלמה (ז-יט)
- מצבו של עם ישראל בתקופת שלמה (כ)
מאמר קצר זה יעסוק רק בחלק השני: השרים של שלמה.
רשימת שמות ותפקידים, כמו רשימת השרים של שלמה, לכאורה אינה "מענינת".
אמנם התבוננות מעמיקה בתפקידים ובמיוחד במה שנראה ככפילות יוצרת ענין.
וכאשר משוים בין מספר רשימות דומות מתגלה דבר מענין מאד.
במאמר קצר זה נעסוק בהשוואת רשימת השרים של שלמה לשתי רשימות השרים של דוד.
א. רשימת השרים של שלמה
ב. ואלה השרים אשר לו: עזריהו בן צדוק הכהן.
ג. אליחרף ואחיה בני שישא ספרים, יהושפט בן אחילוד המזכיר.
ד. ובניהו בן יהוידע על הצבא, וצדוק ואביתר כהנים.
ה. ועזריהו בן נתן על הנצבים, וזבוד בן נתן כהן רעה המלך.
ו. ואחישר על הבית, ואדנירם בן עבדא על המס.
ב. רשימת השרים הראשונה של דוד
בשמואל ב סוף פרק ח' מופיעה רשימת השרים הראשונה של דוד. כך נאמר שם:
טו. וימלך דוד על כל ישראל, ויהי דוד עשה משפט וצדקה לכל עמו.
טז. ויואב בן צרויה על הצבא, ויהושפט בן אחילוד מזכיר.
יז. וצדוק בן אחיטוב ואחימלך בן אביתר כהנים, ושריה סופר.
יח. ובניהו בן יהוידע והכרתי והפלתי ובני דוד כהנים היו.
ג. רשימת השרים השניה של דוד
בשמואל ב סוף פרק כ' מופיעה רשימת השרים השניה של דוד. כך נאמר שם:
כג. ויואב אל כל הצבא ישראל, ובניה בן יהוידע על הכרתי ועל הפלתי.
כד. ואדרם על המס, ויהושפט בן אחילוד המזכיר.
כה. וּשוָא סֹפֵר, וצדוק ואביתר כהנים.
כו. וגם עירא היארי היה כהן לדוד.
ד. מה עולה מהשוואת רשימת השרים של שלמה לרשימות השרים של דוד?
יש להעמיק הרבה בכל השינויים שבין שלש הרשימות, אבל במאמר קצר זה נעסוק רק בנקודה אחת. כאשר מתבוננים בשתי רשימות השרים של דוד רואים שבשתיהן מופיע יואב בן צרויה שר הצבא ראשון. לעומת זאת, ברשימת השרים של שלמה, מופיע במקום הראשון עזריהו בן צדוק הכהן, ואילו שר הצבא, בניהו בן יהוידע, מופיע רק במקום הרביעי ברשימה!
מה הסיבה לסדר זה?
נראה שבסדר זה מתומצתים עניניהם העיקריים של דוד ושלמה בנו: דוד נלחם כל ימיו מלחמות ד', כדי לאפשר לשלמה לבנות את בית המקדש, ולכן השר החשוב ביותר ברשימת שרי דוד הוא יואב שר הצבא. לעומת זאת ברשימת שרי שלמה, שבנה את בית המקדש, השר החשוב ביותר הוא הכהן הגדול, הממונה על עבודת בית המקדש!
יהי רצון שנזכה לראות בקרוב בביאת מלך המשיח, שגם ילחם מלחמות ד', כדוד, וגם יבנה את בית המקדש, כשלמה.