תנ"ך על הפרק - דברים כד - "השמר בנגע הצרעת, זכור את אשר עשה ד' אלקיך למרים" / הרב איתן שנדורפי שליט"א

תנ"ך על הפרק

דברים כד

177 / 929
היום

הפרק

מִצְוֹת רַבּוֹת נוֹסָפוֹת

כִּֽי־יִקַּ֥ח אִ֛ישׁ אִשָּׁ֖ה וּבְעָלָ֑הּ וְהָיָ֞ה אִם־לֹ֧א תִמְצָא־חֵ֣ן בְּעֵינָ֗יו כִּי־מָ֤צָא בָהּ֙ עֶרְוַ֣ת דָּבָ֔ר וְכָ֨תַב לָ֜הּ סֵ֤פֶר כְּרִיתֻת֙ וְנָתַ֣ן בְּיָדָ֔הּ וְשִׁלְּחָ֖הּ מִבֵּיתֽוֹ׃וְיָצְאָ֖ה מִבֵּית֑וֹ וְהָלְכָ֖ה וְהָיְתָ֥ה לְאִישׁ־אַחֵֽר׃וּשְׂנֵאָהּ֮ הָאִ֣ישׁ הָאַחֲרוֹן֒ וְכָ֨תַב לָ֜הּ סֵ֤פֶר כְּרִיתֻת֙ וְנָתַ֣ן בְּיָדָ֔הּ וְשִׁלְּחָ֖הּ מִבֵּית֑וֹ א֣וֹ כִ֤י יָמוּת֙ הָאִ֣ישׁ הָאַחֲר֔וֹן אֲשֶׁר־לְקָחָ֥הּ ל֖וֹ לְאִשָּֽׁה׃לֹא־יוּכַ֣ל בַּעְלָ֣הּ הָרִאשׁ֣וֹן אֲשֶֽׁר־שִׁ֠לְּחָהּ לָשׁ֨וּב לְקַחְתָּ֜הּ לִהְי֧וֹת ל֣וֹ לְאִשָּׁ֗ה אַחֲרֵי֙ אֲשֶׁ֣ר הֻטַּמָּ֔אָה כִּֽי־תוֹעֵבָ֥ה הִ֖וא לִפְנֵ֣י יְהוָ֑ה וְלֹ֤א תַחֲטִיא֙ אֶת־הָאָ֔רֶץ אֲשֶׁר֙ יְהוָ֣ה אֱלֹהֶ֔יךָ נֹתֵ֥ן לְךָ֖ נַחֲלָֽה׃כִּֽי־יִקַּ֥ח אִישׁ֙ אִשָּׁ֣ה חֲדָשָׁ֔ה לֹ֤א יֵצֵא֙ בַּצָּבָ֔א וְלֹא־יַעֲבֹ֥ר עָלָ֖יו לְכָל־דָּבָ֑ר נָקִ֞י יִהְיֶ֤ה לְבֵיתוֹ֙ שָׁנָ֣ה אֶחָ֔ת וְשִׂמַּ֖ח אֶת־אִשְׁתּ֥וֹ אֲשֶׁר־לָקָֽח׃לֹא־יַחֲבֹ֥ל רֵחַ֖יִם וָרָ֑כֶב כִּי־נֶ֖פֶשׁ ה֥וּא חֹבֵֽל׃כִּי־יִמָּצֵ֣א אִ֗ישׁ גֹּנֵ֨ב נֶ֤פֶשׁ מֵאֶחָיו֙ מִבְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל וְהִתְעַמֶּר־בּ֖וֹ וּמְכָר֑וֹ וּמֵת֙ הַגַּנָּ֣ב הַה֔וּא וּבִֽעַרְתָּ֥ הָרָ֖ע מִקִּרְבֶּֽךָ׃הִשָּׁ֧מֶר בְּנֶֽגַע־הַצָּרַ֛עַת לִשְׁמֹ֥ר מְאֹ֖ד וְלַעֲשׂ֑וֹת כְּכֹל֩ אֲשֶׁר־יוֹר֨וּ אֶתְכֶ֜ם הַכֹּהֲנִ֧ים הַלְוִיִּ֛ם כַּאֲשֶׁ֥ר צִוִּיתִ֖ם תִּשְׁמְר֥וּ לַעֲשֽׂוֹת׃זָכ֕וֹר אֵ֧ת אֲשֶׁר־עָשָׂ֛ה יְהוָ֥ה אֱלֹהֶ֖יךָ לְמִרְיָ֑ם בַּדֶּ֖רֶךְ בְּצֵאתְכֶ֥ם מִמִּצְרָֽיִם׃כִּֽי־תַשֶּׁ֥ה בְרֵֽעֲךָ מַשַּׁ֣את מְא֑וּמָה לֹא־תָבֹ֥א אֶל־בֵּית֖וֹ לַעֲבֹ֥ט עֲבֹטֽוֹ׃בַּח֖וּץ תַּעֲמֹ֑ד וְהָאִ֗ישׁ אֲשֶׁ֤ר אַתָּה֙ נֹשֶׁ֣ה ב֔וֹ יוֹצִ֥יא אֵלֶ֛יךָ אֶֽת־הַעֲב֖וֹט הַחֽוּצָה׃וְאִם־אִ֥ישׁ עָנִ֖י ה֑וּא לֹ֥א תִשְׁכַּ֖ב בַּעֲבֹטֽוֹ׃הָשֵׁב֩ תָּשִׁ֨יב ל֤וֹ אֶֽת־הַעֲבוֹט֙ כְּבֹ֣א הַשֶּׁ֔מֶשׁ וְשָׁכַ֥ב בְּשַׂלְמָת֖וֹ וּבֵֽרֲכֶ֑ךָּ וּלְךָ֙ תִּהְיֶ֣ה צְדָקָ֔ה לִפְנֵ֖י יְהוָ֥ה אֱלֹהֶֽיךָ׃לֹא־תַעֲשֹׁ֥ק שָׂכִ֖יר עָנִ֣י וְאֶבְי֑וֹן מֵאַחֶ֕יךָ א֧וֹ מִגֵּרְךָ֛ אֲשֶׁ֥ר בְּאַרְצְךָ֖ בִּשְׁעָרֶֽיךָ׃בְּיוֹמוֹ֩ תִתֵּ֨ן שְׂכָר֜וֹ וְֽלֹא־תָב֧וֹא עָלָ֣יו הַשֶּׁ֗מֶשׁ כִּ֤י עָנִי֙ ה֔וּא וְאֵלָ֕יו ה֥וּא נֹשֵׂ֖א אֶת־נַפְשׁ֑וֹ וְלֹֽא־יִקְרָ֤א עָלֶ֙יךָ֙ אֶל־יְהוָ֔ה וְהָיָ֥ה בְךָ֖ חֵֽטְא׃לֹֽא־יוּמְת֤וּ אָבוֹת֙ עַל־בָּנִ֔ים וּבָנִ֖ים לֹא־יוּמְת֣וּ עַל־אָב֑וֹת אִ֥יש בְּחֶטְא֖וֹ יוּמָֽתוּ׃לֹ֣א תַטֶּ֔ה מִשְׁפַּ֖ט גֵּ֣ר יָת֑וֹם וְלֹ֣א תַחֲבֹ֔ל בֶּ֖גֶד אַלְמָנָֽה׃וְזָכַרְתָּ֗ כִּ֣י עֶ֤בֶד הָיִ֙יתָ֙ בְּמִצְרַ֔יִם וַֽיִּפְדְּךָ֛ יְהוָ֥ה אֱלֹהֶ֖יךָ מִשָּׁ֑ם עַל־כֵּ֞ן אָנֹכִ֤י מְצַוְּךָ֙ לַעֲשׂ֔וֹת אֶת־הַדָּבָ֖ר הַזֶּֽה׃כִּ֣י תִקְצֹר֩ קְצִֽירְךָ֨ בְשָׂדֶ֜ךָ וְשָֽׁכַחְתָּ֧ עֹ֣מֶר בַּשָּׂדֶ֗ה לֹ֤א תָשׁוּב֙ לְקַחְתּ֔וֹ לַגֵּ֛ר לַיָּת֥וֹם וְלָאַלְמָנָ֖ה יִהְיֶ֑ה לְמַ֤עַן יְבָרֶכְךָ֙ יְהוָ֣ה אֱלֹהֶ֔יךָ בְּכֹ֖ל מַעֲשֵׂ֥ה יָדֶֽיךָ׃כִּ֤י תַחְבֹּט֙ זֵֽיתְךָ֔ לֹ֥א תְפָאֵ֖ר אַחֲרֶ֑יךָ לַגֵּ֛ר לַיָּת֥וֹם וְלָאַלְמָנָ֖ה יִהְיֶֽה׃כִּ֤י תִבְצֹר֙ כַּרְמְךָ֔ לֹ֥א תְעוֹלֵ֖ל אַחֲרֶ֑יךָ לַגֵּ֛ר לַיָּת֥וֹם וְלָאַלְמָנָ֖ה יִהְיֶֽה׃וְזָ֣כַרְתָּ֔ כִּי־עֶ֥בֶד הָיִ֖יתָ בְּאֶ֣רֶץ מִצְרָ֑יִם עַל־כֵּ֞ן אָנֹכִ֤י מְצַוְּךָ֙ לַעֲשׂ֔וֹת אֶת־הַדָּבָ֖ר הַזֶּֽה׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב איתן שנדורפי שליט

"השמר בנגע הצרעת, זכור את אשר עשה ד' אלקיך למרים"

נאמר בפרקנו:

השמר בנגע הצרעת, לשמר מאד ולעשות, ככל אשר יורו אתכם הכהנים הלוים, כאשר צויתם תשמרו לעשות. זכור את אשר עשה ד' אלקיך למרים, בדרך בצאתכם ממצרים (דברים כד, ח-ט).

שני פסוקים אלו צמודים זה לזה, ומופרדים מלפנים ומאחור בפרשה סתומה, ונראה אפוא שיש קשר ביניהם. נשאלת השאלה: מה הקשר בין שני פסוקים אלו? בדבר זה נחלקו הראשונים.

א. הסבר רש"י

כתב רש"י:

השמר בנגע הצרעת - שלא תתלוש סימני טומאה, ולא תקוץ את הבהרת.
ככל אשר יורו אתכם - אם להסגיר, אם להחליט, אם לטהר.
זכור את אשר עשה ד' אלקיך למרים - אם באת להזהר שלא תלקה בצרעת אל תספר לשון הרע, זכור העשוי למרים שדברה באחיה ולקתה בנגעים.

לפי רש"י, יש קשר בין שני הפסוקים, שהפסוק הראשון מזהיר שלא לתלוש את הצרעת, והפסוק השני אומר כיצד להימנע מהצרעת. אבל לכאורה הקשר אינו הדוק כל כך.

הוסיף "אור החיים" הקדוש שם:

השמר בנגע וגו' זכור וגו' - לדבריהם ז"ל (שבת קל"ב:) שאמרו שבא להזהיר לבל יקוץ בהרתו, נתכוין בהסמכת 'זכור את אשר עשה ד' אלקיך למרים', להודיע שורש שממנו יהיה הנגע, ואותו יצו ד' לקוץ ורפא לו, לא שיקוץ הנגע, ושורשו עודנו מושרש בו.

כלומר: הפסוק הראשון אוסר לקצוץ את הצרעת, וממילא גורם לאדם להיות במצב לא נעים שבו הוא מצורע. כיצד הוא יתגבר על המצב? הוא יכול וצריך לקצוץ את שרש הצרעת, שהוא לשון הרע, וכאשר יקצוץ ממנו את הדיבור האסור ממילא לא יהיה מצורע.

ב. הסבר הרמב"ן

הרמב"ן בפסוק ח' כתב בדומה לדברי רש"י:

השמר בנגע הצרעת - גם זו מצוה מבוארת, יוסיף לאו בקוצץ בהרתו, או גם בנמנע מהראות נגעו לכהן. ובדין הנגעים עצמם לא הזכיר כאן, אלא הזהיר בכאן רק: 'ככל אשר יורו אתכם הכהנים הלוים כאשר צויתים', לפי שהכהנים זריזים הם, ודי להם במה שצוה אותם, כמו שפירשתי כבר (בתחלת הספר).

על פסוק ט' הביא הרמב"ן את דברי רש"י, וחלק עליו:

זכור את אשר עשה ד' אלקיך למרים – אם באת ליזהר שלא תלקה בצרעת לא תספר לשון הרע, לשון רש"י. ולפי דעתי שהיא מצות עשה ממש, כמו: 'זכור את יום השבת לקדשו' (שמות כ, ח), 'זכור את היום הזה אשר יצאתם ממצרים' (שם יג, ג), 'זכור את אשר עשה לך עמלק' (להלן כה, יז), כולם מצוה, אם כן גם זה כמותם, והיא אזהרה מלדבר לשון הרע. יצוה במצות עשה שנזכור העונש הגדול שעשה ד' לצדקת הנביאה, שלא דברה אלא באחיה, גמול חסדה, אשר אהבתו כנפשה, ולא דברה בפניו שיבוש, ולא בפני רבים, רק בינה לבין אחיה הקדוש בצנעה, וכל מעשיה הטובים לא הועילוה, גם אתה אם 'תשב באחיך תדבר, בבן אמך תתן דופי' (תהלים נ, כ) לא תנצל.

הרמב"ן אינו חולק על רש"י בהסבר המילולי של הפסוקים, אלא שלשיטתו יש כאן מצות עשה, ולא רק עצה טובה בלבד.

ג. הסבר הרמב"ן בשם הספרא

עוד הביא הרמב"ן בשם הספרא (בחקותי פרשה א ב ג):

כשהוא אומר: 'ולא תעשו את כל המצות האלה' (ויקרא כו, יד) - הרי מה שכתוב בתורה אמור, אם כן למה נאמר: 'ואם לא תשמעו לי' (שם)? להיות עמלים בתורה.
וכן הוא אומר: 'זכור את יום השבת לקדשו' (שמות כ, ח) - יכול בלבך? כשהוא אומר: 'שמור' (דברים ה, יב) - הרי שמירת הלב אמורה, הא מה אני מקיים 'זכור'? שתהא שונה בפיך.
וכן הוא אומר: 'זכור אל תשכח' וגו' (דברים ט, ז).
וכן הוא אומר: 'זכור את אשר עשה ד' אלקיך למרים' (דברים כד, ט) - יכול בלבך? כשהוא אומר: 'השמר בנגע הצרעת לשמר מאד ולעשות' (שם, ח) - הרי שמירת הלב אמורה, הא מה אני מקיים 'זכור'? שתהא שונה בפיך.
וכן הוא אומר: 'זכור את אשר עשה לך עמלק' (דברים כה, יז) - יכול בלבך? כשהוא אומר: 'לא תשכח' (שם, יט) - הרי שכחת הלב אמורה, הא מה אני מקיים 'זכור'? שתהא שונה בפיך".
והסביר הרמב"ן: "ופירושה כי אצלם 'השמר בנגע הצרעת' - 'מנגע הצרעת', 'לשמר מאד' - שלא תבואך, ולעשות בה ככל אשר יורו אתכם הכהנים, ו'זכור את אשר עשה ד' אלקיך למרים', שתהא מזכיר זה בפה תמיד.
ומכאן נראה שרבותינו יעשו אותה מצוה, לא ספור ועצה בלבד להנצל מן הנגעים. ואיך יתכן שלשון הרע, שהוא שקול כשפיכות דמים, לא תהיה בו בתורה לא תעשה גמור, או לאו הבא מכלל עשה. אבל בכתוב הזה אזהרה גדולה בו, להמנע ממנו, בין בגלוי בין בסתר, בין במתכוין להזיק ולהבזות, בין שאין מתכוין להזיק כלל. וזו מצוה מכלל תרי"ג מצות, ושכחה בעל הלכות גדולות וכל המונים המצות אחריו.

לפי הספרא עולה שהפסוק הראשון "השמר בנגע הצרעת" גם כן מזהיר שלא לדבר לשון הרע, וכן לזכור בלב את מה שעשה ד' למרים, שלא כהסבר הקודם שהביא הרמב"ן, שלפיו הפסוק הראשון מזהיר שלא לקוץ את הנגע. מתוך כך הסביר הספרא שלא רק שישנה מצות עשה לזכור את מה שעשה ד' למרים, אלא שישנה מצות עשה לומר דבר זה בפה!

מתי יש לומר דבר זה בפה?

כתב הרמב"ן: "שתהא מזכיר זה בפה תמיד". וכן העתיק ה"חפץ חיים" בעשין שבראש ספרו עשה א'.

מהו "תמיד"? וכי שייך שאדם יאמר כל הזמן רק את הפסוקים הללו?

כתבו ספר חרדים (יב, כד) והרד"ל (על הפרקי דרבי אליעזר פמ"ד בהגה אות ה) שיש לומר זכירה זו בכל יום. אכן בסדורים נדפס בסוף תפלת שחרית לומר בכל יום זכירה זו.

כיצד יש לומר דבר זה בפה?

בפשטות צריך לומר את הפסוק, או את הענין, וכמו שנדפס בסדורים.

אבל הרמב"ן בסוף פרשתנו (כה, יז) כתב:

זכור את אשר עשה לך עמלק - כבר הזכרתי (לעיל כד, ט) המדרש שדרשו בו בספרא (בחקותי פרשה א ג): 'יכול בלבך? כשהוא אומר 'לא תשכח' הרי שכחת הלב אמורה, הא מה אני מקיים 'זכור'? שתהא שונה בפיך. וכן בספרי (תצא קסו): 'זכור את אשר עשה לך עמלק' - בפה. 'לא תשכח' - בלב.
ולא ידעתי מה היא הזכירה הזו בפה, אם לאמר שנקרא פרשת עמלק בציבור, ונמצינו למדין מן התורה 'בשניה זכור' (מגילה כט.), ויהיה סמך למקרא מגלה מן התורה.
והנכון בעיני שהוא לומר שלא תשכח מה שעשה לנו עמלק עד שנמחה את שמו מתחת השמים, ונספר זה לבנינו ולדורותינו לומר להם: 'כך עשה לנו הרשע, ולכך נצטוינו למחות את שמו'.
וכן במעשה מרים נצטוינו להודיעו לבנינו ולספר בו לדורות, ואף על פי שהיה ראוי גם להסתירו, שלא לדבר בגנותן של צדיקים, אבל צוה הכתוב להודיעו ולגלותו, כדי שתהא אזהרת לשון הרע שומה בפיהם, מפני שהוא חטא גדול, וגורם רעות רבות, ובני אדם נכשלים בו תמיד, כמו שאמרו (ב"ב קסה.): 'והכל באבק לשון הרע'.

לפי הרמב"ן יש מצוה לספר דבר זה לבנינו לדורות שמרים נענשה על שדברה לשון הרע!

ד' יזכנו לקיים מצוה זו ומתוך כך להינצל מאיסור לשון הרע.

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך