בגדי הכהונה
הקדמה
בפרקנו מפורטים בגדי הכהונה, בשני ציוויים: הראשון קצר והשני ארוך.
בציווי הראשון נאמר:
ואלה הבגדים אשר יעשו:
1. חֹשן
2. ואפוד
3. ומעיל,
4. וּכְתֹנת תשבץ
5. מצנפת
6. ואבנט.
(כח, ד)
בציווי זה נזכרו רק ששה בגדים, ולא שמונה!
הציץ והמכנסים לא הוזכרו.
א. מדוע לא הוזכר הציץ בציווי הראשון על הבגדים?
כתב הראב"ע (בפירושו הארוך לפסוק ד): "ולא הזכיר בפסוק הזה שהוא סופר בגדי כהונה את ציץ נזר הקדש, כי אינו בגד", אלא טס זהב.
(כן כתבו גם רבנו בחיי ו"בעל הטורים", ועיין גם ב"מושב זקנים", ב"כלי יקר", ב"אור החיים" הקדוש וב"העמק דבר").
ב. מדוע לא הוזכרו המכנסיים בציווי הראשון על הבגדים?
כתב הרשב"ם (כח, ד): "לפי הפשט מכנסיים לא הוצרך להזכיר כאן, שאינו מזכיר אלא בגדים העשויים לכבוד" (וכן כתבו החזקוני ו"בעל הטורים", ועיין גם בראב"ע, ברבנו בחיי, ב"כלי יקר", ב"אור החיים" הקדוש וב"העמק דבר").
כוונת הרשב"ם היא שבפסוק ב' נאמר: "ועשית בגדי קדש לאהרן אחיך, לכבוד ולתפארת", ולכן בפסוק ד' נזכרו רק הבגדים העשויים לכבוד, ולא נזכרו המכנסיים שנעשו לשם צניעות.
ג. הציווי השני על הבגדים
בציווי השני נאמר:
ועשו את האפֹד... (כח, ו-יב).
ועשית חשן משפט... (טו-ל).
ועשית את מעיל האפוד... (לא-לה).
ועשית ציץ זהב טהור... (לז-לח).
ושבצת הכְּתֹנת שש ועשית מצנפת שש ואבנט תעשה מעשה רֹקם (לט).
בציווי זה, שבו פורטה מלאכת עשיית הבגדים, נזכרו שבעה בגדים.
אחר כך נאמר: "ולבני אהרן תעשה כֻתֳּנֹת, ועשית להם אבנטים, ומגבעות תעשה להם לכבוד ולתפארת. והלבשת אֹתם את אהרן אחיך ואת בניו אִתו, ומשחת אֹתם ומלאת את ידם, וקִדשת אֹתם וכִהנו לי" (מ-מא).
אחר כך נאמר: "ועשה להם מכנסי בד, לכסות בשר ערוה, ממתנים ועד ירכים יהיו" (מב).
יחד עם המכנסיים נזכרו כל שמונת הבגדים של הכהן הגדול.
ד. מדוע הוקדם הציץ לכתונת, למצנפת ולאבנט?
מדוע בציווי זה הוקדם הציץ, שלא נזכר כלל בציווי הראשון, לכתונת, למצנפת ולאבנט, שכן נזכרו בציווי הראשון?
ניתן לענות שהציץ הוא מהבגדים המיוחדים לכהן הגדול, ולכן הוא הוקדם לכתונת, למצנפת ולאבנט, שהם בגדים המשותפים גם לכהן הדיוט.
ה. מדוע המכנסיים לא נזכרו בין בגדי אהרן?
מדוע בציווי זה, שבו נזכרו המכנסיים, הם לא נזכרו בין בגדי אהרן, אלא רק לאחר בגדי בניו?
לפי דברי הרשב"ם המובאים לעיל, שהמכנסיים לא הוזכרו בציווי הראשון כיון שהם לא בגדים העשויים לכבוד, ניתן לענות גם על השאלה מדוע בציווי השני נזכרו המכנסיים רק לאחר בגדי בניו של אהרן, שכן תחילה נזכרו כל הבגדים שנעשו לכבוד, הן בגדי הכהן הגדול והן בגדי בניו הכהנים, כמו שכתוב: "ולבני אהרן תעשה כתנת, ועשית להם אבנטים, ומגבעות תעשה להם לכבוד ולתפארת" (כח, מ), ורק אחר כך נזכרו המכנסיים, שלא נעשו לשם כבוד, אלא לשם צניעות.
יש לדון בעוד נקודות רבות בנושא זה, במיוחד ביחס שבין האפוד והחשן, ועיין על כך במאמר "בגדי הכהן הגדול" בספרי הדר התורה שמות.
יהי רצון שנזכה לראות את הכהן הגדול לבוש בבגדי כהונה ועובד את עבודת המקדש.