מדוע כתובה החלפת הלויים בפרקנו ולא בספר שמות לאחר חטא העגל?
נאמר בפרקנו: "ואני הנה לקחתי את הלוים מתוך בני ישראל, תחת כל בכור פטר רחם מבני ישראל, והיו לי הלוים" (ג, יב).
כתב על כך רש"י: "מתוך בני ישראל - ...על ידי הבכורות זכיתי בהם ולקחתים תמורתם, לפי שהיתה העבודה בבכורות, וכשחטאו בעגל נפסלו, והלויים שלא עבדו עבודה זרה נבחרו תחתיהם".
שאל בספר "ברכת אשר" (לר' אשר וסרטייל, עורך הספר "שמירת שבת כהלכתה"): "למה לא כתובה פרשה זו סמוך לפרשת העגל, כלומר: בסוף ספר שמות?".
נראה לענות שפרשיית החלפת הבכורות בלויים איננה סמוכה לחטא העגל מארבע סיבות:
(א) יש לשים לב שהתורה לא כתבה בפירוש שהבכורות ירדו ממעלתם בגלל חטא העגל, וזאת כנראה על מנת להסתיר את גנותם. נראה לומר שמסיבה זו גם כתבה התורה על החלפת הבכורות בלויים רק כאן, ולא סמוך לחטא העגל.
(ב) החלפת הבכורות בלויים נעשתה בחדש ניסן (גיטין ס ע"א), כך שלא מתאים להצמיד את פרשת הלויים, שהיתה בשנה השניה, לחטא העגל, שהיה בשנה הראשונה, בי"ז בתמוז (תענית כו ע"א-ע"ב).
(ג) ספר שמות בחלקו האחרון, אחרי חטא העגל, מתרכז בכפרה על חטא העגל. לאחר חטא העגל מספרת התורה על המעשים שעשה משה לעיני ישראל ולישראל במחנה, על תפילותיו של משה, ועל הכפרה והסליחה שבאו בעקבותיהם. הכפרה על החטא באה לידי ביטוי בנתינת הלוחות השניים ובהקמת המשכן, וכמו שכתב רש"י בראש פרשת פקודי: "משכן העדות - עדות שויתר להם הקב"ה על מעשה העגל".
(ד) פרשת הלויים, שהיתה בראש חודש ניסן, מצטרפת לפרשות נוספות המופיעות בפרשות נשא ובהעלתך שנאמרו בראש חודש ניסן, כמו פרשת שילוח טמאים, פרשת הנשיאים, פרשת המנורה ו(תחילת) פרשת פסח שני (עיין גיטין ס ע"א), כך שזהו המקום המתאים ביותר לפרשת החלפת הבכורות בלויים!
אמנם יש לשאול שכבר בסוף חומש שמות (פרק מ) מסופר על אשר אירע בראש חודש ניסן, וכן בספר ויקרא, בפרשת שמיני (פרקים ט-י), ואם כן היה אפשר שפרשת החלפת הבכורות בלויים תופיע שם.
כדי לענות על כך יש לשאול שאלה נוספת: מדוע הופרדו שמונה הפרשיות שנאמרו בראש חודש ניסן ונכתבו במקומות שונים ובשלושה ספרים שונים?
יש לענות על כך על פי מה שאנו רואים את החלוקה הברורה בין החומשים שמות, ויקרא ובמדבר:
ספר שמות מתרכז בעיקר במעשיו של משה רבנו, מרגע לידתו, דרך מעשיו הטובים, התגלויות ד' אליו לגאול את ישראל, עשר המכות, יציאת מצרים קריעת ים סוף, ומתן תורה לשלביו השונים.
ספר ויקרא מתרכז בחובתם ובמעשיהם של אהרן ובניו, ועל כן הוא נקרא "תורת כהנים".
ספר במדבר עוסק בעיקר בעם ישראל בכללו, ובנשיאים ובלויים, ולכן פרשיית החלפת בכורות ישראל בלויים כתובה דווקא בספר במדבר, בסמוך לפרשיות העוסקות בלויים!
ועיין עוד באריכות במאמרו של הרב ליב מינצברג שליט"א "האור הגנוז בחמשת הספרים" (קובץ "תורה ודעת" ח"ב עמ' לו-לז ועמ' ס).