תנ"ך על הפרק - שמואל ב א - מדוע הרג דוד את הגר העמלקי? / הרב איתן שנדורפי שליט"א

תנ"ך על הפרק

שמואל ב א

264 / 929
היום

הפרק

וַיְהִ֗י אַֽחֲרֵי֙ מ֣וֹת שָׁא֔וּל וְדָוִ֣ד שָׁ֔ב מֵהַכּ֖וֹת אֶת־הָעֲמָלֵ֑ק וַיֵּ֧שֶׁב דָּוִ֛ד בְּצִקְלָ֖ג יָמִ֥ים שְׁנָֽיִם׃וַיְהִ֣י ׀ בַּיּ֣וֹם הַשְּׁלִישִׁ֗י וְהִנֵּה֩ אִ֨ישׁ בָּ֤א מִן־הַֽמַּחֲנֶה֙ מֵעִ֣ם שָׁא֔וּל וּבְגָדָ֣יו קְרֻעִ֔ים וַאֲדָמָ֖ה עַל־רֹאשׁ֑וֹ וַיְהִי֙ בְּבֹא֣וֹ אֶל־דָּוִ֔ד וַיִּפֹּ֥ל אַ֖רְצָה וַיִּשְׁתָּֽחוּ׃וַיֹּ֤אמֶר לוֹ֙ דָּוִ֔ד אֵ֥י מִזֶּ֖ה תָּב֑וֹא וַיֹּ֣אמֶר אֵלָ֔יו מִמַּחֲנֵ֥ה יִשְׂרָאֵ֖ל נִמְלָֽטְתִּי׃וַיֹּ֨אמֶר אֵלָ֥יו דָּוִ֛ד מֶה־הָיָ֥ה הַדָּבָ֖ר הַגֶּד־נָ֣א לִ֑י וַ֠יֹּאמֶר אֲשֶׁר־נָ֨ס הָעָ֜ם מִן־הַמִּלְחָמָ֗ה וְגַם־הַרְבֵּ֞ה נָפַ֤ל מִן־הָעָם֙ וַיָּמֻ֔תוּ וְגַ֗ם שָׁא֛וּל וִיהוֹנָתָ֥ן בְּנ֖וֹ מֵֽתוּ׃וַיֹּ֣אמֶר דָּוִ֔ד אֶל־הַנַּ֖עַר הַמַּגִּ֣יד ל֑וֹ אֵ֣יךְ יָדַ֔עְתָּ כִּי־מֵ֥ת שָׁא֖וּל וִיהֽוֹנָתָ֥ן בְּנֽוֹ׃וַיֹּ֜אמֶר הַנַּ֣עַר ׀ הַמַּגִּ֣יד ל֗וֹ נִקְרֹ֤א נִקְרֵ֙יתִי֙ בְּהַ֣ר הַגִּלְבֹּ֔עַ וְהִנֵּ֥ה שָׁא֖וּל נִשְׁעָ֣ן עַל־חֲנִית֑וֹ וְהִנֵּ֥ה הָרֶ֛כֶב וּבַעֲלֵ֥י הַפָּרָשִׁ֖ים הִדְבִּקֻֽהוּ׃וַיִּ֥פֶן אַחֲרָ֖יו וַיִּרְאֵ֑נִי וַיִּקְרָ֣א אֵלָ֔י וָאֹמַ֖ר הִנֵּֽנִי׃וַיֹּ֥אמֶר לִ֖י מִי־אָ֑תָּהויאמרוָאֹמַ֣ראֵלָ֔יו עֲמָלֵקִ֖י אָנֹֽכִי׃וַיֹּ֣אמֶר אֵלַ֗י עֲמָד־נָ֤א עָלַי֙ וּמֹ֣תְתֵ֔נִי כִּ֥י אֲחָזַ֖נִי הַשָּׁבָ֑ץ כִּֽי־כָל־ע֥וֹד נַפְשִׁ֖י בִּֽי׃וָאֶעֱמֹ֤ד עָלָיו֙ וַאֲמֹ֣תְתֵ֔הוּ כִּ֣י יָדַ֔עְתִּי כִּ֛י לֹ֥א יִֽחְיֶ֖ה אַחֲרֵ֣י נִפְל֑וֹ וָאֶקַּ֞ח הַנֵּ֣זֶר ׀ אֲשֶׁ֣ר עַל־רֹאשׁ֗וֹ וְאֶצְעָדָה֙ אֲשֶׁ֣ר עַל־זְרֹע֔וֹ וָאֲבִיאֵ֥ם אֶל־אֲדֹנִ֖י הֵֽנָּה׃וַיַּחֲזֵ֥ק דָּוִ֛דבבגדובִּבְגָדָ֖יווַיִּקְרָעֵ֑ם וְגַ֥ם כָּל־הָאֲנָשִׁ֖ים אֲשֶׁ֥ר אִתּֽוֹ׃וַֽיִּסְפְּדוּ֙ וַיִּבְכּ֔וּ וַיָּצֻ֖מוּ עַד־הָעָ֑רֶב עַל־שָׁא֞וּל וְעַל־יְהוֹנָתָ֣ן בְּנ֗וֹ וְעַל־עַ֤ם יְהוָה֙ וְעַל־בֵּ֣ית יִשְׂרָאֵ֔ל כִּ֥י נָפְל֖וּ בֶּחָֽרֶב׃וַיֹּ֣אמֶר דָּוִ֗ד אֶל־הַנַּ֙עַר֙ הַמַּגִּ֣יד ל֔וֹ אֵ֥י מִזֶּ֖ה אָ֑תָּה וַיֹּ֕אמֶר בֶּן־אִ֛ישׁ גֵּ֥ר עֲמָלֵקִ֖י אָנֹֽכִי׃וַיֹּ֥אמֶר אֵלָ֖יו דָּוִ֑ד אֵ֚יךְ לֹ֣א יָרֵ֔אתָ לִשְׁלֹ֙חַ֙ יָֽדְךָ֔ לְשַׁחֵ֖ת אֶת־מְשִׁ֥יחַ יְהוָֽה׃וַיִּקְרָ֣א דָוִ֗ד לְאַחַד֙ מֵֽהַנְּעָרִ֔ים וַיֹּ֖אמֶר גַּ֣שׁ פְּגַע־בּ֑וֹ וַיַּכֵּ֖הוּ וַיָּמֹֽת׃וַיֹּ֤אמֶר אֵלָיו֙ דָּוִ֔דדמיךדָּמְךָ֖עַל־רֹאשֶׁ֑ךָ כִּ֣י פִ֗יךָ עָנָ֤ה בְךָ֙ לֵאמֹ֔ר אָנֹכִ֥י מֹתַ֖תִּי אֶת־מְשִׁ֥יחַ יְהוָֽה׃וַיְקֹנֵ֣ן דָּוִ֔ד אֶת־הַקִּינָ֖ה הַזֹּ֑את עַל־שָׁא֖וּל וְעַל־יְהוֹנָתָ֥ן בְּנֽוֹ׃וַיֹּ֕אמֶר לְלַמֵּ֥ד בְּנֵֽי־יְהוּדָ֖ה קָ֑שֶׁת הִנֵּ֥ה כְתוּבָ֖ה עַל־סֵ֥פֶר הַיָּשָֽׁר׃הַצְּבִי֙ יִשְׂרָאֵ֔ל עַל־בָּמוֹתֶ֖יךָ חָלָ֑ל אֵ֖יךְ נָפְל֥וּ גִבּוֹרִֽים׃אַל־תַּגִּ֣ידוּ בְגַ֔ת אַֽל־תְּבַשְּׂר֖וּ בְּחוּצֹ֣ת אַשְׁקְל֑וֹן פֶּן־תִּשְׂמַ֙חְנָה֙ בְּנ֣וֹת פְּלִשְׁתִּ֔ים פֶּֽן־תַּעֲלֹ֖זְנָה בְּנ֥וֹת הָעֲרֵלִֽים׃הָרֵ֣י בַגִּלְבֹּ֗עַ אַל־טַ֧ל וְאַל־מָטָ֛ר עֲלֵיכֶ֖ם וּשְׂדֵ֣י תְרוּמֹ֑ת כִּ֣י שָׁ֤ם נִגְעַל֙ מָגֵ֣ן גִּבּוֹרִ֔ים מָגֵ֣ן שָׁא֔וּל בְּלִ֖י מָשִׁ֥יחַ בַּשָּֽׁמֶן׃מִדַּ֣ם חֲלָלִ֗ים מֵחֵ֙לֶב֙ גִּבּוֹרִ֔ים קֶ֚שֶׁת יְה֣וֹנָתָ֔ן לֹ֥א נָשׂ֖וֹג אָח֑וֹר וְחֶ֣רֶב שָׁא֔וּל לֹ֥א תָשׁ֖וּב רֵיקָֽם׃שָׁא֣וּל וִיהוֹנָתָ֗ן הַנֶּאֱהָבִ֤ים וְהַנְּעִימִם֙ בְּחַיֵּיהֶ֔ם וּבְמוֹתָ֖ם לֹ֣א נִפְרָ֑דוּ מִנְּשָׁרִ֣ים קַ֔לּוּ מֵאֲרָי֖וֹת גָּבֵֽרוּ׃בְּנוֹת֙ יִשְׂרָאֵ֔ל אֶל־שָׁא֖וּל בְּכֶ֑ינָה הַמַּלְבִּֽשְׁכֶ֤ם שָׁנִי֙ עִם־עֲדָנִ֔ים הַֽמַּעֲלֶה֙ עֲדִ֣י זָהָ֔ב עַ֖ל לְבוּשְׁכֶֽן׃אֵ֚יךְ נָפְל֣וּ גִבֹּרִ֔ים בְּת֖וֹךְ הַמִּלְחָמָ֑ה יְה֣וֹנָתָ֔ן עַל־בָּמוֹתֶ֖יךָ חָלָֽל׃צַר־לִ֣י עָלֶ֗יךָ אָחִי֙ יְה֣וֹנָתָ֔ן נָעַ֥מְתָּ לִּ֖י מְאֹ֑ד נִפְלְאַ֤תָה אַהֲבָֽתְךָ֙ לִ֔י מֵאַהֲבַ֖ת נָשִֽׁים׃אֵ֚יךְ נָפְל֣וּ גִבּוֹרִ֔ים וַיֹּאבְד֖וּ כְּלֵ֥י מִלְחָמָֽה׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב איתן שנדורפי שליט

מדוע הרג דוד את הגר העמלקי?

הקדמה

נאמר בפרקנו:

א. ויהי אחרי מות שאול, ודוד שב מהכות את העמלק, וישב דוד בצקלג ימים שְנַיִם.
ב. ויהי ביום השלישי, והנה איש בא מן המחנה מעם שאול, ובגדיו קְרֻעים ואדמה על ראשו, ויהי בבֹאו אל דוד ויִפֹּל ארצה וישתחו.
ג. ויאמר לו דוד: אי מזה תבוא? ויאמר אליו: ממחנה ישראל נמלטתי.
ד. ויאמר אליו דוד: מה היה הדבר? הגד נא לי.
ויאמר: אשר נס העם מן המלחמה, וגם הרבה נפל מן העם וימֻתו, וגם שאול ויהונתן בנו מתו.
ה. ויאמר דוד אל הנער המגיד לו: איך ידעת כי מת שאול ויהונתן בנו?
ו. ויאמר הנער המגיד לו: נקרא נקריתי בהר הגלבע, והנה שאול נשען על חניתו, והנה הרכב ובעלי הפרשים הִדְבִּקֻהו.
ז. ויפן אחריו ויראני, ויקרא אלי, וָאֹמַר: הנני.
ח. ויאמר לי: מי אתה? וָאֹמַר אליו: עמלקי אנכי.
ט. ויאמר אלי: עמד נא עלי ומֹתתני, כי אחזני השבץ, כי כל עוד נפשי בי.
י. ואעמד עליו ואמֹתתהו, כי ידעתי כי לא יחיה אחרי נפלו, ואקח הנזר אשר על ראשו ואצעדה אשר על זְרֹעו, ואביאם אל אדני הנה.
יא. ויחזק דוד בבגדו בבגדיו ויקרעם, וגם כל האנשים אשר אתו.
יב. ויספדו ויבכו ויצֻמו עד הערב, על שאול ועל יהונתן בנו ועל עם ד' ועל בית ישראל כי נפלו בחרב.
יג. ויאמר דוד אל הנער המגיד לו: אי מזה אתה? ויאמר: בן איש גר עמלקי אנכי.
יד. ויאמר אליו דוד: איך לא יראת לשלח ידך לְשַחֵת את משיח ד'?
טו. ויקרא דוד לאחד מהנערים, ויאמר: גש פגע בו, ויכהו וימת.
טז. ויאמר אליו דוד: דמך על ראשך, כי פיך ענה בך לאמר: אנכי מֹתַתי את משיח ד'.

יש לשאול: מה פירוש דברי דוד: "דמך על ראשך, כי פיך ענה בך לאמר: אנכי מֹתַתי את משיח ד'"?

א. הסבר ה"מצודת דוד"

הסביר ה"מצודת דוד":

דמך על ראשך - רוצה לומר: עון מיתתך על עצמך, כי אתה בעצמך העדת בך שאתה הרגתו. ואף אם אין האמת אתך, וכל דבריך המה בחושבך שבזה תמצא חן בעיני, על שהיה מעולם לי לאויב, מכל מקום פיך ענה בך, ודמך על ראשך.

כלומר: אם הנער העמלקי הרג את שאול - הוא חיב מיתה על כך. ואפילו אם הוא שיקר, והוא לא הרג את שאול, אלא רק רצה למצוא חן בעיני דוד, מכל מקום הוא אמר על עצמו שהוא חיב מיתה.

ב. הסבר המכילתא להריגת דוד את הגר העמלקי

במכילתא נאמר הסבר אחר להריגת דוד את הגר העמלקי.

בסוף פרשת בשלח (פרק י"ז) נאמר:

טו. ויבן משה מזבח ויקרא שמו: ד' נסי.
טז. ויאמר: כי יד על כס י-ה, מלחמה לד' בעמלק מִדֹר דֹר.

במכילתא נאמרו דרשות רבות על פסוקים אלו, ובין שאר הדרשות נאמר:

ר' אליעזר אומר: נשבע המקום בכסא הכבוד שלו, שאם יבא אחד מכל אומות העולם להתגייר - שיקבלוהו, ולעמלק ולביתו - לא יקבלוהו. שנאמר: 'ויאמר דוד אל הנער המגיד לו: אי מזה אתה? ויאמר: בן איש גר עמלקי אנכי' (שמואל ב א, יג). נזכר דוד באותה שעה מה שנאמר למשה רבנו: אם יבא אחד מכל האומות שבעולם להתגייר שיקבלוהו, ומביתו של עמלק שלא יקבלוהו, מיד: 'ויאמר אליו דוד: דמך על ראשך כי פיך ענה בך' (שם, טז). לכך נאמר: 'מדור דור'.

יש לשאול מספר שאלות על דברי המכילתא, אבל בעניננו יש לשאול שאלה אחת: מה הראיה מהריגת דוד את הגר העמלקי? והרי מפורש בפסוקים שדוד הרגו על שהרג את שאול!

ג. מה הראיה מהריגת דוד את הגר העמלקי? והרי מפורש שדוד הרגו על שהרג את שאול!

את השאלה מה הראיה מהריגת דוד את הגר העמלקי? והרי מפורש שדוד הרגו על שהרג את שאול! שאל ה"תורה תמימה" בחריפות:

אני תמה מאד: הלא בפסוק מבואר הסבה שבעבורה הרגו דוד: מפני שהרג את שאול, וכמבואר מפורש מהמשך כל הפסוקים: 'ויאמר אליו דוד: איך לא יראת לשלוח ידך לשחת את משיח ד'' וגו' 'ויאמר אליו דוד: דמך על ראשך, כי פיך ענה בך לאמר: אנכי מתתי את משיח ד''! הרי דלולא זה לא היה הורגו כלל! וצריך עיון גדול ליישב.

1. תשובת ה"תורה תמימה"

כתב על כך ה"תורה תמימה":

ולמרבה הפלא נראה לומר, דהדורש הזה מדייק למה התוכח כל כך דוד עם הנער הזה, וגם התנצל על המיתו אותו מפני שפיו ענה בו, והלא כנודע בדברי ימיו של דוד המלך אשר את מי שראה לנכון להרוג הרג מבלי כל טענה והתנצלות. ולכן נראה, כי באמת ידע דוד שהנער הזה לא הרג את שאול, כאשר באמת כן היה, ששאול הרג את עצמו. והיה מכיר זאת בחכמה מדברי הנער, שהכיר בו שהגיד כזה מפני שקוה למצוא על ידי זה חן בעיני דוד, או בנבואה או בידיעה מן הצד. ולכן רצה להרוג את הנער אך ורק מפני שהיה מעמלק, ורק לא רצה לפרש שמפני זה הורגו, אולי מפני שהיה מתעתד אז לעלות למלוכה ולא רצה להרגיז את האומות כי שונא הוא אותם, לכן למען לא יחשבו כזאת האומות שהורגו בשביל גזע עמלק טען עמו למראה פנים איך לא ירא לשלוח יד במלך, וכי פיו ענה בו שהרג את שאול, וידעו כולם כי בשביל זה הרגו.

לעניות דעתי הדברים דחוקים מאד:

וכי דוד חשש מהאומות? וכי דוד לא נלחם בהן?

ועוד: מי יגיד להן מה בדיוק דוד עשה, ומדוע?

ועוד: אם דוד יסביר לעמלקי שצריך להרוג את העמלקים הדבר לא יגרום לשאר האומות להילחם בו, כיון שזה דין שנוהג רק בעמלקים, ולא בשאר האומות!

ועוד: וכי האומות לא ידעו שישראל מצווים להילחם בעמלק?

2. תשובת ה"חומת אנך" וה"משך חכמה"

הסבר אחר כתב החיד"א בספרו "חומת אנך" על פרקנו. הוא הביא את דברי המכילתא ושאל עליהם:

יש לדקדק: מאי שיאטה דזכירה זו שנזכר דוד המלך עליו השלום.

כלומר: מה ענינה של הזכירה להריגת דוד את הגר העמלקי.

וענה:

ושמעתי משם הרב כהר"ר חיים בן שאנגי זלה"ה, בנו של הרב 'דת ודין' ז"ל, שפירש דקיימא לן: 'אין אדם משים עצמו רשע' (יבמות כה ע"ב ועוד), ואינו נהרג אלא בעדים. וזהו דין ישראל, אבל באומות העולם אין צריך עדים, ונהרגין על פיהם. וזה אמר שהוא גר, ואם כן דינו כישראל, שאינו נהרג על פיו. והכא, שאין עדים [שהוא הרג את שאול], רק הוא אמר שהרג לשאול, אם הוא גר מעליא - אינו נהרג על פיו. לזה אמר: באותה שעה נזכר שאין מקבלים גר מעמלק, והרי הוא גוי, ונהרג על פיו. לכך אמר לו: 'פיך ענה בך', והרגו.

כלומר: אם היו מקבלים גרים מעמלק - לא היה דוד הורג אותו על פי הודאתו, כיון שאין הורגים אדם מישראל על פי הודאתו. אבל אם אין מקבלים גרים מעמלק - הרי שהוא נשאר עמלקי, וגוי כן נהרג על פי הודאתו, ולכן דוד הרגו.

כעין זה כתב ה"משך חכמה" בסוף פרשת כי תצא (דברים כה, יט) בקיצור:

והא דאמרו במכילתא שהרג גר עמלקי שאין מקבלים גרים מעמלק, היינו לכן הרגו בהודאת עצמו, כמו בן נח שנהרג על פי עצמו, וברור.

יש לציין שלהלכה פסק הרמב"ם שכן מקבלים גרים מעמלק (הלכות איסורי ביאה פי"ב הי"ז), ועיין על כך בספר "עין זוכר" לחיד"א מערכת ג' אות א' באריכות.

סיום

רש"י על הפסוק בסוף פרשת בשלח הביא דרשה אחרת:

כי יד על כס י-ה - ידו של הקדוש ברוך הוא הורמה להישבע בכסאו, להיות לו מלחמה ואיבה בעמלק עולמית.
ומהו 'כס', ולא נאמר 'כסא'? ואף השם נחלק לחציו [רק האותיות יוד והא מתוך ארבע האותיות של השם]?
נשבע הקדוש ברוך הוא שאין שמו שלם ואין כסאו שלם, עד שימחה שמו של עמלק כולו. וכשימחה שמו יהיה השם שלם והכסא שלם, שנאמר: 'האויב תמו חרבות לנצח' (תהלים ט, ז), זהו עמלק, שכתוב בו: 'ועברתו שמרה נצח' (עמוס א יא), 'וערים נתשת אבד זכרם המה' (תהלים שם). מהו אומר אחריו? 'וד' לעולם ישב' (תהלים ט, ח), הרי השם שלם, 'כונן למשפט כסאו' (תהלים שם), הרי כסאו שלם.

יהי רצון שנזכה לראות את התגלות ד' בגאולה השלמה בקרוב.

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך