תנ"ך על הפרק - במדבר כז - אהבת הארץ של בנות ישראל / הרב איתן שנדורפי שליט"א

תנ"ך על הפרק

במדבר כז

144 / 929
היום

הפרק

בְּנוֹת צְלָפְחָד וְדִינָן, צִוּוּי ה' לְמֹשֶׁה לַעֲלוֹת הָהָרָה, מִנּוּי יְהוֹשֻׁעַ

וַתִּקְרַ֜בְנָה בְּנ֣וֹת צְלָפְחָ֗ד בֶּן־חֵ֤פֶר בֶּן־גִּלְעָד֙ בֶּן־מָכִ֣יר בֶּן־מְנַשֶּׁ֔ה לְמִשְׁפְּחֹ֖ת מְנַשֶּׁ֣ה בֶן־יוֹסֵ֑ף וְאֵ֙לֶּה֙ שְׁמ֣וֹת בְּנֹתָ֔יו מַחְלָ֣ה נֹעָ֔ה וְחָגְלָ֥ה וּמִלְכָּ֖ה וְתִרְצָֽה׃וַֽתַּעֲמֹ֜דְנָה לִפְנֵ֣י מֹשֶׁ֗ה וְלִפְנֵי֙ אֶלְעָזָ֣ר הַכֹּהֵ֔ן וְלִפְנֵ֥י הַנְּשִׂיאִ֖ם וְכָל־הָעֵדָ֑ה פֶּ֥תַח אֹֽהֶל־מוֹעֵ֖ד לֵאמֹֽר׃אָבִינוּ֮ מֵ֣ת בַּמִּדְבָּר֒ וְה֨וּא לֹא־הָיָ֜ה בְּת֣וֹךְ הָעֵדָ֗ה הַנּוֹעָדִ֛ים עַל־יְהוָ֖ה בַּעֲדַת־קֹ֑רַח כִּֽי־בְחֶטְא֣וֹ מֵ֔ת וּבָנִ֖ים לֹא־הָ֥יוּ לֽוֹ׃לָ֣מָּה יִגָּרַ֤ע שֵׁם־אָבִ֙ינוּ֙ מִתּ֣וֹךְ מִשְׁפַּחְתּ֔וֹ כִּ֛י אֵ֥ין ל֖וֹ בֵּ֑ן תְּנָה־לָּ֣נוּ אֲחֻזָּ֔ה בְּת֖וֹךְ אֲחֵ֥י אָבִֽינוּ׃וַיַּקְרֵ֥ב מֹשֶׁ֛ה אֶת־מִשְׁפָּטָ֖ןלִפְנֵ֥י יְהוָֽה׃וַיֹּ֥אמֶר יְהוָ֖ה אֶל־מֹשֶׁ֥ה לֵּאמֹֽר׃כֵּ֗ן בְּנ֣וֹת צְלָפְחָד֮ דֹּבְרֹת֒ נָתֹ֨ן תִּתֵּ֤ן לָהֶם֙ אֲחֻזַּ֣ת נַחֲלָ֔ה בְּת֖וֹךְ אֲחֵ֣י אֲבִיהֶ֑ם וְהַֽעֲבַרְתָּ֛ אֶת־נַחֲלַ֥ת אֲבִיהֶ֖ן לָהֶֽן׃וְאֶל־בְּנֵ֥י יִשְׂרָאֵ֖ל תְּדַבֵּ֣ר לֵאמֹ֑ר אִ֣ישׁ כִּֽי־יָמ֗וּת וּבֵן֙ אֵ֣ין ל֔וֹ וְהַֽעֲבַרְתֶּ֥ם אֶת־נַחֲלָת֖וֹ לְבִתּֽוֹ׃וְאִם־אֵ֥ין ל֖וֹ בַּ֑ת וּנְתַתֶּ֥ם אֶת־נַחֲלָת֖וֹ לְאֶחָיו׃וְאִם־אֵ֥ין ל֖וֹ אַחִ֑ים וּנְתַתֶּ֥ם אֶת־נַחֲלָת֖וֹ לַאֲחֵ֥י אָבִֽיו׃וְאִם־אֵ֣ין אַחִים֮ לְאָבִיו֒ וּנְתַתֶּ֣ם אֶת־נַחֲלָת֗וֹ לִשְׁאֵר֞וֹ הַקָּרֹ֥ב אֵלָ֛יו מִמִּשְׁפַּחְתּ֖וֹ וְיָרַ֣שׁ אֹתָ֑הּ וְֽהָ֨יְתָ֜ה לִבְנֵ֤י יִשְׂרָאֵל֙ לְחֻקַּ֣ת מִשְׁפָּ֔ט כַּאֲשֶׁ֛ר צִוָּ֥ה יְהוָ֖ה אֶת־מֹשֶֽׁה׃וַיֹּ֤אמֶר יְהוָה֙ אֶל־מֹשֶׁ֔ה עֲלֵ֛ה אֶל־הַ֥ר הָעֲבָרִ֖ים הַזֶּ֑ה וּרְאֵה֙ אֶת־הָאָ֔רֶץ אֲשֶׁ֥ר נָתַ֖תִּי לִבְנֵ֥י יִשְׂרָאֵֽל׃וְרָאִ֣יתָה אֹתָ֔הּ וְנֶאֱסַפְתָּ֥ אֶל־עַמֶּ֖יךָ גַּם־אָ֑תָּה כַּאֲשֶׁ֥ר נֶאֱסַ֖ף אַהֲרֹ֥ן אָחִֽיךָ׃כַּאֲשֶׁר֩ מְרִיתֶ֨ם פִּ֜י בְּמִדְבַּר־צִ֗ן בִּמְרִיבַת֙ הָֽעֵדָ֔ה לְהַקְדִּישֵׁ֥נִי בַמַּ֖יִם לְעֵינֵיהֶ֑ם הֵ֛ם מֵֽי־מְרִיבַ֥ת קָדֵ֖שׁ מִדְבַּר־צִֽן׃וַיְדַבֵּ֣ר מֹשֶׁ֔ה אֶל־יְהוָ֖ה לֵאמֹֽר׃יִפְקֹ֣ד יְהוָ֔ה אֱלֹהֵ֥י הָרוּחֹ֖ת לְכָל־בָּשָׂ֑ר אִ֖ישׁ עַל־הָעֵדָֽה׃אֲשֶׁר־יֵצֵ֣א לִפְנֵיהֶ֗ם וַאֲשֶׁ֤ר יָבֹא֙ לִפְנֵיהֶ֔ם וַאֲשֶׁ֥ר יוֹצִיאֵ֖ם וַאֲשֶׁ֣ר יְבִיאֵ֑ם וְלֹ֤א תִהְיֶה֙ עֲדַ֣ת יְהוָ֔ה כַּצֹּ֕אן אֲשֶׁ֥ר אֵין־לָהֶ֖ם רֹעֶֽה׃וַיֹּ֨אמֶר יְהוָ֜ה אֶל־מֹשֶׁ֗ה קַח־לְךָ֙ אֶת־יְהוֹשֻׁ֣עַ בִּן־נ֔וּן אִ֖ישׁ אֲשֶׁר־ר֣וּחַ בּ֑וֹ וְסָמַכְתָּ֥ אֶת־יָדְךָ֖ עָלָֽיו׃וְהַֽעֲמַדְתָּ֣ אֹת֗וֹ לִפְנֵי֙ אֶלְעָזָ֣ר הַכֹּהֵ֔ן וְלִפְנֵ֖י כָּל־הָעֵדָ֑ה וְצִוִּיתָ֥ה אֹת֖וֹ לְעֵינֵיהֶֽם׃וְנָתַתָּ֥ה מֵהֽוֹדְךָ֖ עָלָ֑יו לְמַ֣עַן יִשְׁמְע֔וּ כָּל־עֲדַ֖ת בְּנֵ֥י יִשְׂרָאֵֽל׃וְלִפְנֵ֨י אֶלְעָזָ֤ר הַכֹּהֵן֙ יַעֲמֹ֔ד וְשָׁ֥אַל ל֛וֹ בְּמִשְׁפַּ֥ט הָאוּרִ֖ים לִפְנֵ֣י יְהוָ֑ה עַל־פִּ֨יו יֵצְא֜וּ וְעַל־פִּ֣יו יָבֹ֗אוּ ה֛וּא וְכָל־בְּנֵי־יִשְׂרָאֵ֥ל אִתּ֖וֹ וְכָל־הָעֵדָֽה׃וַיַּ֣עַשׂ מֹשֶׁ֔ה כַּאֲשֶׁ֛ר צִוָּ֥ה יְהוָ֖ה אֹת֑וֹ וַיִּקַּ֣ח אֶת־יְהוֹשֻׁ֗עַ וַיַּֽעֲמִדֵ֙הוּ֙ לִפְנֵי֙ אֶלְעָזָ֣ר הַכֹּהֵ֔ן וְלִפְנֵ֖י כָּל־הָעֵדָֽה׃וַיִּסְמֹ֧ךְ אֶת־יָדָ֛יו עָלָ֖יו וַיְצַוֵּ֑הוּ כַּאֲשֶׁ֛ר דִּבֶּ֥ר יְהוָ֖ה בְּיַד־מֹשֶֽׁה׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב איתן שנדורפי שליט

אהבת הארץ של בנות ישראל

א. הפסוקים והסבר רש"י

בסוף המנין השני אומרת התורה:

סג. אלה פקודי משה ואלעזר הכהן, אשר פקדו את בני ישראל בערבת מואב, על ירדן ירחו.
סד. ובאלה לא היה איש מפקודי משה ואהרן הכהן, אשר פקדו את בני ישראל במדבר סיני.
סה. כי אמר ד' להם מות ימותו במדבר, ולא נותר מהם איש, כי אם כלב בן יפנה ויהושע בן נון.

כתב רש"י (בפסוק סד):

ובאלה לא היה איש וגו' - אבל על הנשים לא נגזרה גזרת המרגלים, לפי שהן היו מחבבות את הארץ. האנשים אומרים: 'נתנה ראש ונשובה מצרימה' (במדבר יד, ד), והנשים אומרות: 'תנה לנו אחוזה' (במדבר כז, ד). לכך נסמכה פרשת בנות צלפחד לכאן.

ב. שאלות על הסבר רש"י

דיוקו של רש"י מהמלה "איש" מובן מאד, שכן המלה "איש" מיותרת לכאורה, ובאה לדיוק: "איש ולא אשה". אבל הוכחת רש"י שהנשים היו מחבבות את הארץ, מבנות צלפחד שאמרו: "תנה לנו אחוזה", קשה מאד לכאורה: מה הראיה שבנות צלפחד היו מחבבות את הארץ? אולי הן רצו נחלה כדי לא להישאר בלא נחלה, ולא מצד חביבות הארץ?

עוד יש לשאול שרש"י כתב: "האנשים אומרים: 'נתנה ראש ונשובה מצרימה' (במדבר יד, ד), והנשים אומרות: 'תנה לנו אחוזה' (במדבר כז, ד)". והרי שני הדברים לא היו כלל באותו זמן! האנשים אמרו: "נתנה ראש ונשובה מצרימה" אחרי חטא המרגלים, כאשר פחדו להיכנס לארץ, ואילו הנשים אמרו: "תנה לנו אחוזה" לאחר שכבר כבשו את ארצות סיחון ועוג, ועמדו להיכנס לארץ!

מקורו של רש"י הוא בספרי כאן (פיסקא קלג), שם נאמר: "תנה לנו אחוזה בתוך אחי אבינו - ר' נתן אומר: יפה כח נשים מכח אנשים. אנשים אומרים: 'נתנה ראש ונשובה מצרימה' (במדבר יד, ד), ונשים אומרות: 'תנה לנו אחוזה בתוך אחי אבינו'". אותן שאלות שנשאלו על רש"י נשאלות גם על הספרי.

ג. תשובות לשאלות על הסבר רש"י

נראה לענות על השאלות על פי מה שנאמר בספרי זוטא (כז, א):

ותקרבנה בנות צלפחד בן חפר בן גלעד - הא כל אדם כשר שעומד בתוך דור רשע זכה ליטול שכר כולו:
נח עמד בדור המבול - זכה ליטול שכר כולו,
אברהם עמד בדור הפלגה - זכה ליטול שכר כולו,
לוט עמד בדור סדום - זכה ליטול שכר כולו,
אלו עמדו בדור המדבר - זכו ליטול שכר כולו.
וללמדך באיזה שעה עמדו לפני משה: בשעה שאמרו ישראל למשה: 'נתנה ראש ונשובה מצרימה' (במדבר יד, ד)"!
במדרש זה מפורש שבנות צלפחד אמרו: "תנה לנו אחוזה בתוך אחי אבינו" בשעה שאמרו ישראל למשה: "נתנה ראש ונשובה מצרימה!

אבל הדבר קשה ביותר, כפי שהתבאר, שהאנשים אמרו: "נתנה ראש ונשובה מצרימה" אחרי חטא המרגלים, בשנה השניה, ואילו בנות צלפחד אמרו: "תנה לנו אחוזה" לאחר שכבר כבשו את ארצות סיחון ועוג, בשנה הארבעים!

שאלה זו שאל ה"זית רענן" על הילקוט שמעוני (רמז תשע"ג אות ו): "בשעה שאמרו ישראל למשה: 'נתנה ראש ונשובה מצרימה' - קשה הא אמרו זה במעשה מרגלים, והיה בשנה שניה, ובנות צלפחד דברו את זה אחר מיתת אהרן, שהרי כתיב :'ולפני אלעזר' (כז, ב)"!

ענה על כך ה"זית רענן": "ונראה לי דזה היה בשעת מיתת אהרן, שרצו לחזור למצרים, כמו שכתב רש"י בפרשה זו".

כלומר: בני ישראל אמרו פעמיים: "נתנה ראש ונשובה מצרימה", וגם בנות צלפחד אמרו פעמיים: "תנה לנו אחוזה". בני ישראל אמרו "נתנה ראש ונשובה מצרימה", לא רק בחטא המרגלים, אלא גם אחרי מות אהרן, כמו שכתב רש"י (כו, יג):

מצאתי בגמרא ירושלמית, שכשמת אהרן נסתלקו ענני כבוד ובאו הכנענים להלחם בישראל ונתנו לב לחזור למצרים, וחזרו לאחוריהם שמונה מסעות, מהר ההר למוסרה, שנאמר: 'ובני ישראל נסעו מבארות בני יעקן מוסרה שם מת אהרן' (דברים י, ו). והלא בהר ההר מת! וממוסרה עד הר ההר שמונה מסעות יש למפרע, אלא שחזרו לאחוריהם.

ואז באו בנות צלפחד ואמרו למשה: "תנה לנו אחוזה"!

לפי זה מובן שבנות צלפחד אמרו את דבריהן לא בשביל לקבל נחלה בארץ, שכן באותה שעה כלל לא דברו על חלוקת נחלות, אלא להיפך: האנשים דברו על חזרה למצרים. ואילו בנות צלפחד אמרו את דבריהן מפני שחבבו את הארץ!

אבל הדברים קשים: וכי בזמן שבו רצו בני ישראל לחזור למצרים באו בנות צלפחד ובקשו ממשה: "תנה לנו אחוזה"?

אכן המדרש אומר ששאלה זו שאל אותן משה רבנו: "אמר להן משה: והלא כל ישראל מבקשין לחזור למצרים, ואתנה מבקשות נחלה בארץ?!"

ממשיך המדרש ואומר: "אמרו [בנות צלפחד]: יודעות אנו שסוף כל ישראל להחזיק בארץ".

רואים בדברי המדרש שבנות צלפחד היו בטוחות ברצונו הפנימי של עם ישראל להיכנס לארץ ישראל.

מסיים המדרש: "שנאמר: 'עת לעשות לד' הפרו תורתך' (תהלים קיט, קכו), אל תהי קורא כן, אלא: 'הפרו תורתך עת לעשות לד''".

דברי המדרש הללו אינם מובנים: מה רואים מפסוק זה?

הסביר ה"זית רענן" שם: "משום צורך שעה, שישראל היו רוצים לחזור למצרים, דברו הן ליטול חלק בארץ ישראל, אף על פי שלא היה עכשיו עת לכך".

הוסיף ה"ספירי אפרים" על הספרי זוטא שם:

בשעה שיש מפירים את התורה עת הוא לעשות לד' להתחזק, כדאמרינן בירושלמי סוף ברכות: אם ראית את הבריות שנתייאשו ידיהן מן התורה - עמוד והתחזק בה, ואתה מקבל שכר כולם. מאי טעמא? 'הפרו תורתך עת לעשות לד''. והכי נמי משום שישראל היו רוצים לחזור למצרים, דברו הן ליטול חלק בארץ.

סיום

נשתדל כולנו להתחזק בתורה בשעה שיש מפירים את התורה, ולהתחזק באהבת ארץ ישראל בשעה שיש הרוצים להפיר את הקשר שבין עם ישראל לארצו, ונבטח ברצונו הפנימי של עם ישראל להתישב בכל ארץ ישראל.

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך