האם היה חזקיהו המלך צדיק יותר מדוד המלך ומיאשיהו המלך?
חלק א: האם היה חזקיהו המלך צדיק יותר מדוד המלך?
הקדמה
חזקיהו היה ממלכי יהודה הצדיקים ביותר, אולי הצדיק שבכולם, אולי אפילו יותר מדוד המלך!
מאמר זה ידון בפסוקים השונים שנאמרו בענין.
כך נאמר בפרקנו:
א. ויהי בשנת שלש להושע בן אלה מֶלֶך ישראל, מָלַך חזקיה בן אחז מלך יהודה.
ב. בן עשרים וחמש שנה היה במלכו, ועשרים ותשע שנה מלך בירושלם ושם אמו אבי בת זכריה.
ג. ויעש הישר בעיני ד', ככל אשר עשה דוד אביו.
ד. הוא הסיר את הבמות, ושִׁבַּר את המַצֵבֹת, וכָרַת את האשרה, וכִתַת נחש הנחֹשת אשר עשה משה, כי עד הימים ההמה היו בני ישראל מקטרים לו, ויקרא לו נְחֻשְתָן.
ה. בד' אלקי ישראל בטח, ואחריו לא היה כמֹהו בכל מלכי יהודה, ואשר היו לפניו.
ו. ויִדְבַּק בד', לא סר מאחריו, וישמֹר מצותיו אשר צִוָה ד' את משה.
יש לשאול: בפסוק ג' נאמר: "ויעש הישר בעיני ד', ככל אשר עשה דוד אביו" - משמע שהיה צדיק כמו דוד. לעומת זאת בפסוק ה' נאמר: "בד' אלקי ישראל בטח, ואחריו לא היה כמֹהו בכל מלכי יהודה, ואשר היו לפניו" - משמע שהיה צדיק יותר מדוד!
האם אכן חזקיהו היה צדיק יותר מדוד?
בדבר זה נחלקו המפרשים.
א. שיטת הרד"ק והחיד"א
כתב הרד"ק בפסוק ה':
ואשר היו לפניו - רוצה לומר: חוץ מדוד ושלמה, אבל בשאר מלכי יהודה אשר היו לפניו, אף על פי שהיו בהם מלכים טובים, והם אסא ויהושפט ויהואש כל ימי יהוידע, ועזיהו ויותם, לא היה בהם שעשו הישר בעיני ד' כמוהו, שהרי אמר עליו: 'ככל אשר עשה דוד אביו'.
לפי הרד"ק חזקיהו לא היה צדיק יותר מדוד.
יש לשאול: מנין למד הרד"ק שהפסוק אינו מתיחס גם לדוד ושלמה?
תשובה לדבר כתב החיד"א בפירושו "חומת אנך":
ואשר היו לפניו - כלומר: במלכי יהודה, ואין דוד המלך ע"ה ושלמה המלך ע"ה בכלל, כי הם לא היו מלכי יהודה לבד, אלא על ישראל ויהודה, והכתוב מדבר על מלכי יהודה לבד.
אם כן לפי החיד"א הכתוב דייק שחזקיהו היה צדיק יותר מכל מלכי יהודה, אבל דוד ושלמה לא היו רק מלכי יהודה, אלא מלכי יהודה וישראל.
עוד כתב החיד"א שם בפסוק ג':
ככל אשר עשה דוד אביו - תולה השבח במשובח, וגם שהוא היה הראשון למלכי יהודה, ומלך על יהודה טרם שימלוך על כל ישראל. אמנם נראה דלעשות הישר בעיני ד', דהיינו תלמוד תורה וקיום מצוות, דיבר הכתוב, דעשה חזקיהו המלך ע"ה ככל אשר עשה דוד המלך ע"ה. אך דוד המלך ע"ה הגדיל לעשות, דלא ישן שיתין נשמי, והגדיל לעשות בשירי זמרה וכיוצא, בענותנותו הגדולה, ולכן גדלה יתר מאד מעלת דוד המלך ע"ה.
אם כן לפי החיד"א דוד היה צדיק יותר מחזקיהו.
ב. שיטת הרלב"ג והאברבנאל
לעומתם כתב הרלב"ג בפסוק ג':
ויעש הישר בעיני ד' ככל אשר עשה דוד אביו - הנה בזה הוסיף על דוד, כי הוא לא חטא, אך עשה תמיד הישר בעיני ד', ודוד חטא על דבר אוריה.
כן כתב הרלב"ג גם בפסוק ה':
כי אפילו דוד לא היה כמוהו, כי הוא חטא, וזה לא חטא, אך עשה הישר בעיני ד'.
לפי הרלב"ג חזקיהו היה צדיק יותר מדוד!
כן כתב גם האברבנאל בפסוק ג':
חזקיהו עשה הישר בעיני ד' ככל אשר עשה דוד אביו, ובזה העיד על מדרגת שלמותו, שכל שאר המלכים לא הגיע אחד מהם אל מעלת דוד בחסידות ויראת שמים, כי אם חזקיהו, שהיה ישר וחסיד בכל דבר חסידות, כדוד, ונוסף עליו, שדוד חטא בדבר אוריה, וחזקיהו לא חטא באשת איש ולא בשפיכות דמים.
כן כתב האברבנאל גם בפסוק ה':
בד' אלקי ישראל בטח ואחריו לא היה כמוהו - רוצה לומר: שהיה בוטח בד' בכל לבבו ובכל נפשו, ולא סר מאחריו, אבל שמר מצותיו כאשר צוה ד' את משה. וכל כך גדלה מעלתו בחסידות ויראת שמים, שהעיד הכתוב שלא היה לפניו ולאחריו מלך ביהודה כמוהו. ואין צריך להתנות בזה חוץ מדוד ושלמה, כמו שכתבו המפרשים, כי הוא נשתלם מהם, בשהוא לא חטא כמו שחטא דוד ושלמה, והיה חסידותו מגיע אל חסידותם והותר.
גם לפי האברבנאל חזקיהו היה צדיק יותר מדוד!
סיכום
א. לפי הרד"ק והחיד"א דוד היה צדיק יותר מחזקיהו.
ב. לפי הרלב"ג והאברבנאל חזקיהו היה צדיק יותר מדוד!
חלק ב: האם היה חזקיהו המלך צדיק יותר מיאשיהו המלך?
הקדמה
נאמר על יאשיהו המלך:
ויעש הישר בעיני ד', וילך בכל דרך דוד אביו, ולא סר ימין ושמאול.
(מל"ב כב, ב)
פסוק זה דומה לפסוק שנאמר על חזקיהו המלך, ועוד נדון בו בעזרת ד' בהמשך המאמר.
עוד נאמר על יאשיהו המלך:
וכמֹהו לא היה לפניו מלך אשר שב אל ד' בכל לבבו ובכל נפשו ובכל מאדו, ככל תורת משה, ואחריו לא קם כמֹהו.
(מלכים ב כג, כה)
מפסוק זה עולה שיאשיהו היה המלך הצדיק ביותר מכל המלכים!
אבל פסוק זה נראה כסותר את מה שנאמר על חזקיהו המלך: "בד' אלקי ישראל בטח, ואחריו לא היה כמֹהו בכל מלכי יהודה, ואשר היו לפניו".
גם בדבר זה נחלקו המפרשים.
א. שיטת הרד"ק
כתב הרד"ק שם:
אשר שב אל ד' - שחרד לדברי תורה, ועשה ככל הכתוב בה, והסיר הבמות, לא השאיר אחד. ולא הקריבו בימיו כי אם בבית המקדש לבדו. והמלכים אשר לפניו, אף על פי שהיו בהם טובים, לא הסירו הבמות, כמו שאומר: 'עוד העם מזבחים ומקטרים בבמות' (מל"א כב, מד ובעוד מקומות רבים).
ונמצא באסא דברים אשר לא כן, שנשען על מלך ארם, והוציא כסף וזהב מאוצרות בית ד' ושלח לו (מל"א טו, יח), ונאמר: 'וגם בחליו לא דרש את ד'' (דהי"ב טז, יב).
ויהושפט גם כן היה עוזר למלכי ישראל הרשעים ונתחתן עמהם (מל"א כב, מה).
וחזקיה גם כן נאמר עליו: 'ולא כגמול עליו השיב חזקיהו, כי גבה לבו, ויהי עליו קצף ועל יהודה ועל ירושלים' (דהי"ב לב, כה). אבל יאשיהו נאמר עליו: 'ככל תורת משה'!
לפי הרד"ק יאשיהו היה צדיק יותר מכל המלכים, גם יותר מחזקיהו.
ב. שיטת האברבנאל
לעומתו כתב האברבנאל שם:
ולפי שהכתוב פרט שלמויות יאשיהו, אמר בסוף ספורו בכלל: 'וכמֹהו לא היה לפניו מלך אשר שב אל ד' בכל לבבו ובכל נפשו' וגו'. ולא אמר: 'אשר שב' להגיד שחטא ושב בתשובה כמנשה, חלילה לו מזה, כי אם ששב מדרכי אביו אמון, ואבי אביו מנשה, שהם היו מאחרי ד', והוא שב אל ד'. ולא היה זה משפה ולחוץ ולבבו לא כן יחשוב, כי בכל לבבו ובכל נפשו היה חרד לדברי התורה, ולעשות ככל הכתוב בה. כי הנה דוד ע"ה חטא בדבר בת שבע ואוריה, ושלמה נשיו הטו את לבבו, ואסא נשען על מלך ארם והוציא אוצרות בית ד' ושלח לו (מל"א טו, יח), 'וגם בחליו לא דרש את ד'' (דהי"ב טז, יב), ויהושפט גם כן נאמר עליו: 'כי גבה לבו, ויהי קצף ד' עליו ועל יהודה' [אמר העורך: פסוק זה נאמר על חזקיהו (דהי"ב לב, כה), וכמו שגם כתב הרד"ק המובא בפרק הקודם, ולא על יהושפט. על יהושפט נאמר אמנם פסוק דומה, אבל הוא נאמר לחיוב: "ויגבה לבו בדרכי ד', ועוד הסיר את הבמות ואת האשרים מיהודה" (דהי"ב יז, ו), וממילא זה מגדיל את השאלה המובאת בסמוך].
אבל יאשיהו שמר את התורה בכל לבבו ובכל נפשו ובכל מאודו, כמו שציותה התורה על אהבתו יתברך (דברים ו, ה).
ואמנם מקום הספק בזה הוא, שמצינו שנאמר בחזקיהו: 'בד' אלקי ישראל בטח, ואחריו לא היה כמוהו בכל מלכי יהודה, ואשר היו לפניו' (יח, ה). והוא גם כן סותר למה שאמר כאן ביאשיהו: 'וכמוהו לא היה לפניו מלך אשר שב אל ד' בכל לבבו ובכל נפשו, וגו' ואחריו לא קם כמוהו'!
אבל מה שראוי שנאמר בזה הוא, שהכתוב שבח את חזקיהו בבטחון האלקי ובדבקותו בד' על כל המלכים. אמנם יאשיהו שבח על כל המלכים בהיותו בעל תשובה, שעשאה יותר בשלמות מכלם, וזהו אמרו: 'וכמוהו לא היה לפניו מלך אשר שב אל ד'', כי בענין התשובה נתעלה על כל המלכים שהיו לפניו ולאחריו.
ואמנם במסכת שבת פרק 'במה בהמה' (דף נ"ו ע"ב) אמרו חז"ל: אמר ר' שמואל בר נחמני אמר ר' יונתן: כל האומר יאשיהו חטא אינו אלא טועה, שנאמר: 'ויעש יאשיהו הישר', אלא מה אני מקיים: 'אשר שב אל ד''? שכל דין שדן מבן שמונה עד שמונה עשרה שנה החזירו. שמא תאמר: נטל מזה ונתן לזה? תלמוד לומר: 'ובכל מאודו', שהחזיר להם משלו. ופליגא דרב, דאמר רב: אין לך בבעלי תשובה יותר מיאשיהו בדורו'. וכפי דעת רב היה שבח יאשיהו בשלמות תשובתו כמו שזכרתי, ואף לר' שמואל בר נחמני לא היה מעלתו כי אם בהיותו בעל תשובה, בפרט בענין הדינים שדן בנערותו. וכל זה אינו ממה שיסתור מה שנאמר בחזקיהו ע"ה ממעלת אמונתו ובטחונו.
לפי האברבנאל היה חזקיהו גדול יותר במעלת הביטחון, ואילו יאשיהו היה גדול יותר במעלת התשובה.
כך סיכם המלבי"ם שם את דברי האברנאל:
פירש מהר"י אברבנאל שחזקיה נתעלה על כל המלכים במדת הבטחון, כמו שהיה בענין סנחריב, ויאשיה נתעלה על כולם בענין התשובה. שגם למאן דאמר (שבת נו ע"ב) 'כל האומר יאשיה חטא אינו אלא טועה', פירש ששב בענין הדינים, שכל דין שדן פחות מבן שמונה עשרה החזירם מכיסו.
ג. שיטת האברבנאל על פי המדרש רבה והגמרא במסכת סנהדרין
הוסיף האברבנאל וכתב:
ואמנם בבראשית רבה (יט, יא) אמרו: 'ארבעה הן שהקיש הקדוש ברוך הוא על קנקנן, ומצאן קנקן של מימי רגלים [כלומר: הקב"ה ניסה אותם, והם לא עמדו בניסיון], ואלו הן: אדם, קין, בלעם, חזקיהו'. והוכיחו זה בחזקיהו מפני שאמר לנביא אשר שאלו 'מה אמרו האנשים האלה' (מל"ב כ, יד): 'מארץ רחוקה באו אלי, מבבל' (שם). [והיה לו לחזקיהו לומר לישעיהו הנביא: "אתה נביא, ואתה יודע, ואיני צריך להגיד לך, אלא אמור לי את דבר ד'"].
וגם כן אמרו בפרק חלק (סנהדרין קד ע"א): 'תניא: רשב"ג אומר: בשביל 'הטוב' (מל"ב כ, ג) 'מה אות' (שם, ח), ובשביל 'מה אות' אכלו גויים על שלחנו, ובשביל שאכלו גויים על שלחנו גרם גלות לבניו' [פירש רש"י שם: "בשביל חזקיה ששיבח את עצמו, דאמר: 'הטוב בעיניך עשיתי'' (מל"ב כ, ג), גרם לו שאמר: 'מה אות כי אעלה בית ד''' (שם, ח), ששאל אות מהקדוש ברוך הוא, שעבירה גוררת עבירה. אכלו נכרים על שולחנו - אותם ששלח לו מרודך בלאדן ספרים ומנחה על ידם' (שם, יב-יג)]. ויורו בדבריהם אלה שחזקיהו נמצא בו אשמה!
ולפיכך ראוי שנאמר לדעתם שבטח חזקיהו בד' יתברך בענין סנחריב יותר ממה שבטח בו מלך לפניו ולאחריו, אבל בגדר השלמות והדבקות האלקי יאשיהו נתוסף עליו ועל כל שאר המלכים.
לפי האברבנאל בהסבר המדרש רבה והגמרא במסכת סנהדרין היה חזקיהו גדול יותר במעלת הביטחון בד' מול סנחריב שבא להילחם בו, אבל יאשיהו היה גדול יותר בצדקותו.
ד. שיטת המלבי"ם
המלבי"ם שם נקט בדרך אחרת:
וכמֹהו לא היה לפניו מלך וכו' - וגבי חזקיה כתיב: 'בד' אלקי ישראל בטח, ואחריו לא היה כמוהו בכל מלכי יהודה, ואשר היו לפניו' (לעיל יח, ה)!
ובפשוט היתה התשובה בענין הכללי, שהדור ההוא על פי מלכם עשו תשובה מכל הכעסים שהכעיסו המלכים הקודמים, ובטל המזבחות והבמות מכל ערי ישראל, מה שלא עשה כן חזקיה, שהשאיר המזבח שבבית אל, והבמות שבערי שומרון, והמזבחות אשר על גג עליית אחז.
לפי המלבי"ם התשובה שעשה יאשיהו לא היתה תשובה פרטית שלו, אלא תשובה כללית של כל העם, שהשמידו את כל הבמות בכל הארץ, יותר ממה שעשה חזקיהו, ומילא עולה שיאשיהו היה יותר צדיק מחזקיהו.
ה. שיטת החיד"א
כאמור, נאמר על יאשיהו המלך: "ויעש הישר בעיני ד', וילך בכל דרך דוד אביו, ולא סר ימין ושמאול" (מל"ב כב, ב). כתב על כך החיד"א בפירושו "חומת אנך":
גבי חזקיה המלך ע"ה כתיב: 'ויעש הישר בעיני ד' ככל אשר עשה דוד אביו' (יח, ג). אבל הכא כתיב: 'וילך בכל דרך', שדרכו היה ללכת בכל דרך דוד אביו, אבל לא היה כחזקיה המלך ע"ה.
כלומר: על יאשיהו נאמר: "וילך בכל דרך דוד אביו", משמע שהוא הלך בדרך של דוד, אבל לא נאמר עליו שהוא עשה ככל אשר עשה דוד, ואילו על חזקיה נאמר: "ויעש הישר בעיני ד' ככל אשר עשה דוד אביו", כלומר: שהוא עשה בפועל כמו שעשה דוד.
לפי החיד"א חזקיהו המלך היה צדיק יותר מיאשיהו המלך.
סיכום
א. לפי הרד"ק והחיד"א דוד היה צדיק יותר מחזקיהו.
ב. לפי הרד"ק יאשיהו היה צדיק יותר מחזקיהו, ונראה שדוד היה צדיק יותר מיאשיהו.
ג. לפי הרלב"ג והאברבנאל חזקיהו היה צדיק יותר מדוד!
ד. לפי האברבנאל היה חזקיהו גדול יותר במעלת הביטחון, ואילו יאשיהו היה גדול יותר במעלת התשובה.
ה. לפי האברבנאל בהסבר המדרש רבה והגמרא במסכת סנהדרין היה חזקיהו גדול יותר במעלת הביטחון בד' מול סנחריב שבא להילחם בו, אבל יאשיהו היה גדול יותר בצדקותו.
ו. לפי המלבי"ם התשובה שעשה יאשיהו לא היתה תשובה פרטית שלו, אלא תשובה כללית של כל העם, שהשמידו את כל הבמות בכל הארץ, יותר ממה שעשה חזקיהו, ומילא עולה שיאשיהו היה יותר צדיק מחזקיהו.
ז. לפי החיד"א חזקיהו היה צדיק יותר מיאשיהו.
יהי רצון שנהיה דבקים בד', ונבטח בו, כדוד חזקיהו ויאשיהו, ולא נחטא, ומה שכבר חטאנו נתקן בתשובה גדולה, פרטית וכללית, ונזכה לראות בקרוב בביאת מלך המשיח, שיהיה מצאצאי דוד חזקיהו ויאשיהו.