תנ"ך על הפרק - ירמיה יב - נחלתי וידידות נפשי / הרב איתן שנדורפי שליט"א

תנ"ך על הפרק

ירמיה יב

412 / 929
היום

הפרק

צַדִּ֤יק אַתָּה֙ יְהוָ֔ה כִּ֥י אָרִ֖יב אֵלֶ֑יךָ אַ֤ךְ מִשְׁפָּטִים֙ אֲדַבֵּ֣ר אוֹתָ֔ךְ מַדּ֗וּעַ דֶּ֤רֶךְ רְשָׁעִים֙ צָלֵ֔חָה שָׁל֖וּ כָּל־בֹּ֥גְדֵי בָֽגֶד׃נְטַעְתָּם֙ גַּם־שֹׁרָ֔שׁוּ יֵלְכ֖וּ גַּם־עָ֣שׂוּ פֶ֑רִי קָר֤וֹב אַתָּה֙ בְּפִיהֶ֔ם וְרָח֖וֹק מִכִּלְיוֹתֵיהֶֽם׃וְאַתָּ֤ה יְהוָה֙ יְדַעְתָּ֔נִי תִּרְאֵ֕נִי וּבָחַנְתָּ֥ לִבִּ֖י אִתָּ֑ךְ הַתִּקֵם֙ כְּצֹ֣אן לְטִבְחָ֔ה וְהַקְדִּשֵׁ֖ם לְי֥וֹם הֲרֵגָֽה׃עַד־מָתַי֙ תֶּאֱבַ֣ל הָאָ֔רֶץ וְעֵ֥שֶׂב כָּל־הַשָּׂדֶ֖ה יִיבָ֑שׁ מֵרָעַ֣ת יֹֽשְׁבֵי־בָ֗הּ סָפְתָ֤ה בְהֵמוֹת֙ וָע֔וֹף כִּ֣י אָמְר֔וּ לֹ֥א יִרְאֶ֖ה אֶת־אַחֲרִיתֵֽנוּ׃כִּ֣י אֶת־רַגְלִ֥ים ׀ רַ֙צְתָּה֙ וַיַּלְא֔וּךָ וְאֵ֥יךְ תְּתַֽחֲרֶ֖ה אֶת־הַסּוּסִ֑ים וּבְאֶ֤רֶץ שָׁלוֹם֙ אַתָּ֣ה בוֹטֵ֔חַ וְאֵ֥יךְ תַּעֲשֶׂ֖ה בִּגְא֥וֹן הַיַּרְדֵּֽן׃כִּ֧י גַם־אַחֶ֣יךָ וּבֵית־אָבִ֗יךָ גַּם־הֵ֙מָּה֙ בָּ֣גְדוּ בָ֔ךְ גַּם־הֵ֛מָּה קָרְא֥וּ אַחֲרֶ֖יךָ מָלֵ֑א אַל־תַּאֲמֵ֣ן בָּ֔ם כִּֽי־יְדַבְּר֥וּ אֵלֶ֖יךָ טוֹבֽוֹת׃עָזַ֙בְתִּי֙ אֶת־בֵּיתִ֔י נָטַ֖שְׁתִּי אֶת־נַחֲלָתִ֑י נָתַ֛תִּי אֶת־יְדִד֥וּת נַפְשִׁ֖י בְּכַ֥ף אֹיְבֶֽיהָ׃הָיְתָה־לִּ֥י נַחֲלָתִ֖י כְּאַרְיֵ֣ה בַיָּ֑עַר נָתְנָ֥ה עָלַ֛י בְּקוֹלָ֖הּ עַל־כֵּ֥ן שְׂנֵאתִֽיהָ׃הַעַ֨יִט צָב֤וּעַ נַחֲלָתִי֙ לִ֔י הַעַ֖יִט סָבִ֣יב עָלֶ֑יהָ לְכ֗וּ אִסְפ֛וּ כָּל־חַיַּ֥ת הַשָּׂדֶ֖ה הֵתָ֥יוּ לְאָכְלָֽה׃רֹעִ֤ים רַבִּים֙ שִֽׁחֲת֣וּ כַרְמִ֔י בֹּסְס֖וּ אֶת־חֶלְקָתִ֑י נָֽתְנ֛וּ אֶת־חֶלְקַ֥ת חֶמְדָּתִ֖י לְמִדְבַּ֥ר שְׁמָמָֽה׃שָׂמָהּ֙ לִשְׁמָמָ֔ה אָבְלָ֥ה עָלַ֖י שְׁמֵמָ֑ה נָשַׁ֙מָּה֙ כָּל־הָאָ֔רֶץ כִּ֛י אֵ֥ין אִ֖ישׁ שָׂ֥ם עַל־לֵֽב׃עַֽל־כָּל־שְׁפָיִ֣ם בַּמִּדְבָּ֗ר בָּ֚אוּ שֹֽׁדְדִ֔ים כִּ֣י חֶ֤רֶב לַֽיהוָה֙ אֹֽכְלָ֔ה מִקְצֵה־אֶ֖רֶץ וְעַד־קְצֵ֣ה הָאָ֑רֶץ אֵ֥ין שָׁל֖וֹם לְכָל־בָּשָֽׂר׃זָרְע֤וּ חִטִּים֙ וְקֹצִ֣ים קָצָ֔רוּ נֶחְל֖וּ לֹ֣א יוֹעִ֑לוּ וּבֹ֙שׁוּ֙ מִתְּבוּאֹ֣תֵיכֶ֔ם מֵחֲר֖וֹן אַף־יְהוָֽה׃כֹּ֣ה ׀ אָמַ֣ר יְהוָ֗ה עַל־כָּל־שְׁכֵנַי֙ הָֽרָעִ֔ים הַנֹּֽגְעִים֙ בַּֽנַּחֲלָ֔ה אֲשֶׁר־הִנְחַ֥לְתִּי אֶת־עַמִּ֖י אֶת־יִשְׂרָאֵ֑ל הִנְנִ֤י נֹֽתְשָׁם֙ מֵעַ֣ל אַדְמָתָ֔ם וְאֶת־בֵּ֥ית יְהוּדָ֖ה אֶתּ֥וֹשׁ מִתּוֹכָֽם׃וְהָיָ֗ה אַֽחֲרֵי֙ נָתְשִׁ֣י אוֹתָ֔ם אָשׁ֖וּב וְרִֽחַמְתִּ֑ים וַהֲשִׁבֹתִ֛ים אִ֥ישׁ לְנַחֲלָת֖וֹ וְאִ֥ישׁ לְאַרְצֽוֹ׃וְהָיָ֡ה אִם־לָמֹ֣ד יִלְמְדוּ֩ אֶת־דַּֽרְכֵ֨י עַמִּ֜י לְהִשָּׁבֵ֤עַ בִּשְׁמִי֙ חַי־יְהוָ֔ה כַּאֲשֶׁ֤ר לִמְּדוּ֙ אֶת־עַמִּ֔י לְהִשָּׁבֵ֖עַ בַּבָּ֑עַל וְנִבְנ֖וּ בְּת֥וֹךְ עַמִּֽי׃וְאִ֖ם לֹ֣א יִשְׁמָ֑עוּ וְנָ֨תַשְׁתִּ֜י אֶת־הַגּ֥וֹי הַה֛וּא נָת֥וֹשׁ וְאַבֵּ֖ד נְאֻם־יְהוָֽה׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב איתן שנדורפי שליט

נחלתי וידידות נפשי

הקדמה

נאמר בפרקנו בפסוק ז':

עזבתי את ביתי, נטשתי את נחלתי, נתתי את ידִדוּת נפשי בכף אֹיבֶיהָ.

יש לשאול: למה הכוונה בכל אחד מהביטויים "ביתי", "נחלתי", "ידדות נפשי"?

נראה פשוט ש"ביתי" הוא בית המקדש. אבל האם גם "נחלתי" ו"ידדות נפשי" הם כינויים לבית המקדש, או שהם מתיחסים לדברים אחרים?

בדבר זה נחלקו המפרשים.

א. הסבר תרגום יונתן ורש"י

כתב תרגום יונתן:

שבקית ית בית מקדשי, רטישית ית אחסנתי, ומסרית ית עמא דהוה חביב קדמי ביד סנאוהי.

תרגום יונתן הסביר ש"ביתי" הוא בית המקדש, את הביטוי "נחלתי" הוא רק תרגם מילולית, ולא הסביר למה הכוונה, את "ידדות נפשי" הוא הסביר שהכוונה לעם ישראל.

גם רש"י פירש: "ידידות נפשי - עם סגולתי", ולא פירש את שני הביטויים האחרים.

ב. הסבר הרד"ק

הרד"ק הסביר את כל שלושת הביטויים:

עזבתי את ביתי - אמר הא-ל כאדם הנוהם על אבדתו:
את ביתי - זה בית המקדש, נחלתי - זה ישראל, כמו שאמר: 'יעקב חבל נחלתו' (דברים לב, ט).
ידידות נפשי - אהבתיה אהבה עזה, ועתה בעונותיה נתתיה בכף אויביה.

לפי הרד"ק "ביתי" הוא בית המקדש. ו"נחלתי" ו"ידדות נפשי" הכוונה לעם ישראל.

בעקבותיו פירש כן גם ה"מצודת דוד".

ג. הסבר האלשיך הקדוש

הסבר אחר כתב האלשיך הקדוש:

עזבתי את נחלתי וביתי, הוא נחלת בית המקדש, והנחתיו לחרבה ביד גוים, ונטשתי את נחלתי ירושלים ביד גויים, להטיל הכעס על העצים ועל האבנים, כדי שעל ידי כן ינצלו מהרג, בני שהם ידידי נפשי, ויהיו בשביה למען השאירם בעולם, וזהו נתתי את ידידות נפשי בכף אויביה, שהם כנסת ישראל.

מתחילת דבריו של האלשיך הקדוש נראה שגם "ביתי" וגם "נחלתי" הם בית המקדש, אבל בהמשך דבריו כתב האלשיך הקדוש ש"ביתי" הוא בית המקדש, "נחלתי" היא ירושלים, ו"ידדות נפשי" הכוונה לעם ישראל.

עוד הסביר האלשיך הקדוש שד' החריב את בית המקדש כדי להציל את עם ישראל.

מקור דבריו הוא במדרש איכה רבה (ד, ד), שם נאמר:

כתיב: 'מזמור לאסף, אלקים באו גוים בנחלתך' (תהלים עט, א), לא הוה קרא צריך למימר אלא: 'בכי לאסף'! 'נהי לאסף'! 'קינה לאסף'! ומה אומר: 'מזמור לאסף'?
אלא משל למלך שעשה בית חופה לבנו, וסיידה וכיידה וציירה, ויצא בנו לתרבות רעה.
מיד עלה המלך לחופה, וקרע את הוילאות, ושיבר את הקנים.
ונטל פדגוג שלו אבוב של קנים, והיה מזמר.
אמרו לו: המלך הפך חופתו של בנו, ואתה יושב ומזמר?!
אמר להם: מזמר אני שהפך חופתו של בנו, ולא שפך חמתו על בנו.
כך אמרו לאסף: הקדוש ברוך הוא החריב היכל ומקדש, ואתה יושב ומזמר?!
אמר להם: מזמר אני ששפך הקדוש ברוך הוא חמתו על העצים ועל האבנים, ולא שפך חמתו על ישראל.

סיום

בגמרא במסכת מנחות (דף נג ע"א וע"ב) הביאו חז"ל את הפסוק שלנו וגם כן הסבירו אותו על עם ישראל, וכך אמרו שם:

יבא ידיד בן ידיד, ויבנה ידיד לידיד, בחלקו של ידיד, ויתכפרו בו ידידים.
יבא ידיד - זה שלמה המלך, דכתיב: 'וישלח ביד נתן הנביא, ויקרא שמו ידידיה בעבור ד'' (שמ"ב יב, כה),
בן ידיד - זה אברהם, דכתיב: 'מה לידידי בביתי' (ירמיהו יא, טו),
ויבנה ידיד - זה בית המקדש, דכתיב: 'מה ידידות משכנותיך' (תהלים פד, ב),
לידיד - זה הקדוש ברוך הוא, דכתיב: 'אשירה נא לידידי' (ישעיהו ה, א),
בחלקו של ידיד - זה בנימין, שנאמר: 'לבנימין אמר ידיד ד' ישכן לבטח עליו' (דברים לג, יב),
ויתכפרו בו ידידים - אלו ישראל, דכתיב: 'נתתי את ידידות נפשי בכף אויביה' (ירמיהו יב, ז).

במכילתא דרבי ישמעאל בפרשת בשלח (מסכתא דשירה פרשה י), על המלים "תביאמו ותטעמו בהר נחלתך" (שמות טו, יז), התיחסו חז"ל לביטוי "נחלה", ואמרו:

ארבעה נקראו נחלה:
בית המקדש נקרא 'נחלה', שנאמר: 'בהר נחלתך' (שמות טו, יז),
ארץ ישראל נקראת נחלה, שנאמר: 'בארץ אשר ד' אלקיך נותן לך נחלה' (דברים כה, יט),
וכן התורה נקראת נחלה, שנאמר: 'וממתנה נחליאל' (במדבר כא, יט),
וכן ישראל קרויין נחלה, שנאמר: 'עמי ונחלתי ישרא'ל (יואל ד, ב).
אמר הקדוש ברוך הוא: יבא ישראל שנקראו נחלה, לארץ ישראל שנקראת נחלה, ויבנו בית המקדש שנקרא נחלה, בזכות התורה שנקראת נחלה.

במהרה בימינו, אמן.

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך