תנ"ך על הפרק - ויקרא א - מבנה פרשת ויקרא ומדוע היא סודרה כך / הרב איתן שנדורפי שליט"א

תנ"ך על הפרק

ויקרא א

91 / 929
היום

הפרק

פָּרָשַׁת קָרְבַּן עוֹלָה

וַיִּקְרָ֖א אֶל־מֹשֶׁ֑ה וַיְדַבֵּ֤ר יְהוָה֙ אֵלָ֔יו מֵאֹ֥הֶל מוֹעֵ֖ד לֵאמֹֽר׃דַּבֵּ֞ר אֶל־בְּנֵ֤י יִשְׂרָאֵל֙ וְאָמַרְתָּ֣ אֲלֵהֶ֔ם אָדָ֗ם כִּֽי־יַקְרִ֥יב מִכֶּ֛ם קָרְבָּ֖ן לַֽיהוָ֑ה מִן־הַבְּהֵמָ֗ה מִן־הַבָּקָר֙ וּמִן־הַצֹּ֔אן תַּקְרִ֖יבוּ אֶת־קָרְבַּנְכֶֽם׃אִם־עֹלָ֤ה קָרְבָּנוֹ֙ מִן־הַבָּקָ֔ר זָכָ֥ר תָּמִ֖ים יַקְרִיבֶ֑נּוּ אֶל־פֶּ֝תַח אֹ֤הֶל מוֹעֵד֙ יַקְרִ֣יב אֹת֔וֹ לִרְצֹנ֖וֹ לִפְנֵ֥י יְהוָֽה׃וְסָמַ֣ךְ יָד֔וֹ עַ֖ל רֹ֣אשׁ הָעֹלָ֑ה וְנִרְצָ֥ה ל֖וֹ לְכַפֵּ֥ר עָלָֽיו׃וְשָׁחַ֛ט אֶת־בֶּ֥ן הַבָּקָ֖ר לִפְנֵ֣י יְהוָ֑ה וְ֠הִקְרִיבוּ בְּנֵ֨י אַהֲרֹ֤ן הַֽכֹּֽהֲנִים֙ אֶת־הַדָּ֔ם וְזָרְק֨וּ אֶת־הַדָּ֤ם עַל־הַמִּזְבֵּ֙חַ֙ סָבִ֔יב אֲשֶׁר־פֶּ֖תַח אֹ֥הֶל מוֹעֵֽד׃וְהִפְשִׁ֖יט אֶת־הָעֹלָ֑ה וְנִתַּ֥ח אֹתָ֖הּ לִנְתָחֶֽיהָ׃וְ֠נָתְנוּ בְּנֵ֨י אַהֲרֹ֧ן הַכֹּהֵ֛ן אֵ֖שׁ עַל־הַמִּזְבֵּ֑חַ וְעָרְכ֥וּ עֵצִ֖ים עַל־הָאֵֽשׁ׃וְעָרְכ֗וּ בְּנֵ֤י אַהֲרֹן֙ הַכֹּ֣הֲנִ֔ים אֵ֚ת הַנְּתָחִ֔ים אֶת־הָרֹ֖אשׁ וְאֶת־הַפָּ֑דֶר עַל־הָעֵצִים֙ אֲשֶׁ֣ר עַל־הָאֵ֔שׁ אֲשֶׁ֖ר עַל־הַמִּזְבֵּֽחַ׃וְקִרְבּ֥וֹ וּכְרָעָ֖יו יִרְחַ֣ץ בַּמָּ֑יִם וְהִקְטִ֨יר הַכֹּהֵ֤ן אֶת־הַכֹּל֙ הַמִּזְבֵּ֔חָה עֹלָ֛ה אִשֵּׁ֥ה רֵֽיחַ־נִיח֖וֹחַ לַֽיהוָֽה׃וְאִם־מִן־הַצֹּ֨אן קָרְבָּנ֧וֹ מִן־הַכְּשָׂבִ֛ים א֥וֹ מִן־הָעִזִּ֖ים לְעֹלָ֑ה זָכָ֥ר תָּמִ֖ים יַקְרִיבֶֽנּוּ׃וְשָׁחַ֨ט אֹת֜וֹ עַ֣ל יֶ֧רֶךְ הַמִּזְבֵּ֛חַ צָפֹ֖נָה לִפְנֵ֣י יְהוָ֑ה וְזָרְק֡וּ בְּנֵי֩ אַהֲרֹ֨ן הַכֹּהֲנִ֧ים אֶת־דָּמ֛וֹ עַל־הַמִּזְבֵּ֖חַ סָבִֽיב׃וְנִתַּ֤ח אֹתוֹ֙ לִנְתָחָ֔יו וְאֶת־רֹאשׁ֖וֹ וְאֶת־פִּדְר֑וֹ וְעָרַ֤ךְ הַכֹּהֵן֙ אֹתָ֔ם עַל־הָֽעֵצִים֙ אֲשֶׁ֣ר עַל־הָאֵ֔שׁ אֲשֶׁ֖ר עַל־הַמִּזְבֵּֽחַ׃וְהַקֶּ֥רֶב וְהַכְּרָעַ֖יִם יִרְחַ֣ץ בַּמָּ֑יִם וְהִקְרִ֨יב הַכֹּהֵ֤ן אֶת־הַכֹּל֙ וְהִקְטִ֣יר הַמִּזְבֵּ֔חָה עֹלָ֣ה ה֗וּא אִשֵּׁ֛ה רֵ֥יחַ נִיחֹ֖חַ לַיהוָֽה׃וְאִ֧ם מִן־הָע֛וֹף עֹלָ֥ה קָרְבָּנ֖וֹ לַֽיהוָ֑ה וְהִקְרִ֣יב מִן־הַתֹּרִ֗ים א֛וֹ מִן־בְּנֵ֥י הַיּוֹנָ֖ה אֶת־קָרְבָּנֽוֹ׃וְהִקְרִיב֤וֹ הַכֹּהֵן֙ אֶל־הַמִּזְבֵּ֔חַ וּמָלַק֙ אֶת־רֹאשׁ֔וֹ וְהִקְטִ֖יר הַמִּזְבֵּ֑חָה וְנִמְצָ֣ה דָמ֔וֹ עַ֖ל קִ֥יר הַמִּזְבֵּֽחַ׃וְהֵסִ֥יר אֶת־מֻרְאָת֖וֹ בְּנֹצָתָ֑הּ וְהִשְׁלִ֨יךְ אֹתָ֜הּ אֵ֤צֶל הַמִּזְבֵּ֙חַ֙ קֵ֔דְמָה אֶל־מְק֖וֹם הַדָּֽשֶׁן׃וְשִׁסַּ֨ע אֹת֣וֹ בִכְנָפָיו֮ לֹ֣א יַבְדִּיל֒ וְהִקְטִ֨יר אֹת֤וֹ הַכֹּהֵן֙ הַמִּזְבֵּ֔חָה עַל־הָעֵצִ֖ים אֲשֶׁ֣ר עַל־הָאֵ֑שׁ עֹלָ֣ה ה֗וּא אִשֵּׁ֛ה רֵ֥יחַ נִיחֹ֖חַ לַיהוָֽה׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב איתן שנדורפי שליט

מבנה פרשת ויקרא ומדוע היא סודרה כך

הקדמה

חומש ויקרא בכלל, ופרשת ויקרא בפרט, נראים לאנשים כדבר הקשה ביותר שיש בתורה. וכבר כתב הרמב"ם בפירוש המשניות בהקדמתו למסכת זבחים: "דבר זה, כלומר: הקרבנות, כבר אבד בעוונותינו שרבו, ואין מעיינים בו כי אם מעטים מבני אדם, ואין עניניו נזכרים תכופות לפני האדם שיזכרם אף על פי שכבר עיין בהם, כיון שאין שם מעשה הגורם חזרתו, ואין בני אדם שואלים על שום דבר מהם כלל, עד שהושוו בהם החכם הגדול והסכל שבהמון. והרי רוב התלמידים אינם יודעים מן הקרבנות אפילו מה שנאמרו בו מקראות מרובים".

מאמר זה בא לבאר את המבנה של פרשת ויקרא. הוא מראה את המבנה של פרשת ויקרא באופן כללי ובאופן מפורט, ומהן הסיבות למבנה זה. מתוך כך עולה שהפרשה מסודרת להפליא, וקל מאד להבין אותה, וגם לזכור אותה!

א. מבנה הפרשה

החלוקה לפרקים א', ב', ג', ד', נכונה, ויכולה לסייע לזכירת מבנה הפרשה, אף שנעשתה על ידי גוי [עיין בהקדמה לתנ"ך קורן], אבל פרק ה' היה צריך להיות מחולק לשניים, כפי שיבואר בסמוך.

החלוקה באופן כללי היא כזו:

  • פרק א – עולה.
  • פרק ב – מנחה.
  • פרק ג – שלמים.
  • פרק ד – חטאת.
  • פרק ה (1) – עולה ויורד.
  • פרק ה (2) – אשם.

באופן יותר מפורט החלוקה היא כזו:

פרק א – עולה

  1. א – ב פתיחה
  2. ג – ט עולת בקר
  3. י – יג עולת צאן
  4. יד – יז עולת עוף

פרק ב – מנחה

  1. א – ג מנחת סולת
  2. ד מנחת מאפה תנור
  3. ה – ו מנחת מחבת
  4. ז מנחת מרחשת
  5. ח – יג דינים כלליים במנחות
  6. יד – טז מנחת העומר

פרק ג – שלמים

  1. א – ה שלמי בקר
  2. ו – יא שלמי כשב
  3. יב – יז שלמי עז

פרק ד – חטאת

  1. א – יב פר כהן משיח
  2. יג – כא פר העלם דבר של ציבור
  3. כב – כו שעיר נשיא
  4. כז – לא שעירת יחיד
  5. לב – לה כבשת יחיד

פרק ה (1) – עולה ויורד

  1. א – ד העבירות שעליהן מביאים קרבן עולה ויורד
  2. ה חובת הוידוי
  3. ו הקרבן בעשיר: נקבה מן הצאן לחטאת
  4. ז – י קרבן עני: שתי צפרים – אחת לחטאת ואחת לעולה
  5. יא – יג הקרבן בדלי דלות: מנחה

פרק ה (2) – אשם

  1. יד – טז אשם מעילות
  2. יז – יט אשם תלוי
  3. כ – כו אשם גזלות

ב. מדוע סודרה הפרשה בצורה זו?

התבוננות במבנה הפרשה מגלה מספר נקודות:

1. הפרשה מחולקת לשני חלקים

אמנם לעיל חולקה הפרשה לששה חלקים, וכל חלק עסק בקרבן אחר, אבל באופן כללי יותר הפרשה מחולקת לשני חלקים: החלק הראשון של הפרשה – פרקים א', ב', ג' – עוסק בקרבנות נדבה, ואילו החלק השני של הפרשה – פרקים ד', ה' – עוסק בקרבנות חובה שבאים על חטא.

כך כתב הרמב"ן בפרשת צו (ויקרא ו, יח):

היה הציווי בסדר ויקרא: עולה ומנחה וזבח השלמים, והחטאת והאשם, כי בתחילה דיבר בקרבנות הנדבה, ואחרי כן בקרבנות החובה על חטא.
[עיין גם ברמב"ן בהקדמתו לחומש ויקרא: "מתחילה ציוה בקרבנות הנדבה... ואחרי כן בקרבנות החטא". עיין גם ברש"י א, ב; ב, א, אבל הוא התיחס רק לעולה ולמנחה.]

וכבר חילקו חז"ל בספרא את הפרשה לשני החלקים: "דיבורא דנדבה" (בראש פרק א') ו"דיבורא דחובה" (בראש פרק ד').

על הסיבה לסדר זה כתב האברבנאל (ד, א):

לפי שמידתו של הקב"ה היא לפתוח במדה טובה, ואחריה במדת פורענות.
[א. עיין שם שהביא ראיה מדברי הכהן אל האשה שנסתרה וחשודה כסוטה (במדבר ה, יט-כ), ומהברכות והקללות בפרשת בחקותי ובפרשת כי תבוא. עוד יש להוסיף את מה שכתב רש"י בפרשת בהעלותך (ט, א): "בחדש הראשון – פרשה שבראש הספר לא נאמרה עד אייר [וזו בניסן]... ולמה לא פתח בזו? מפני שהיא גנותן של ישראל". כך גם בפרשתנו לא רצתה התורה לפתוח בגנותן של ישראל כשחוטאים, ולכן פתחה בקרבנות נדבה. ועיין במאמר "מדוע נשתעבדו ישראל במצרים? לשיטת הרד"ק והספורנו" בספרי "הדר התורה" פרשת שמות פ"ג ובהערות, שם ציינתי למקומות רבים שהוסברו על פי יסוד זה. ועיין עוד במאמר "השוואה בין פר כהן משיח לפר העלם דבר של ציבור" סוף פ"א.
ב. סדר הקרבנות בפרק "איזהו מקומן של זבחים" (זבחים פ"ה) שונה מהסדר בפרשתנו, וסיבת הדבר מבוארת לקמן בפרשת צו, במאמר "מבנה פרשת צו והיחס בינה לפרשת ויקרא ולפרק ה' בזבחים".]

2. סדר הקרבנות בכל אחד מהחלקים בפרשה

א. קרבנות הנדבה פותחים בעולה, שהיא קדש קדשים וכולה למזבח (א, ט ועוד), אחר כך מנחה, שגם היא קדש קדשים, אך רק הקומץ והלבונה עולים למזבח, והשאר נאכל לכהנים (ב, ב-ג ועוד), ובסוף השלמים, שהם קדשים קלים, וחלקם למזבח, חלקם לכהנים וחלקם לבעלים (רש"י ג, א ועיין זבחים פ"י משניות ב-ד).

ב. קרבנות החובה פותחים בחטאת קבועה, אחר כך קרבן עולה ויורד שגם הוא חטאת (כמו שיבואר בסמוך), ואחר כך אשם, מפני שחטאת מקודשת מאשם, שדם החטאת ניתן על ארבע קרנות, ואילו דם האשם ניתן רק בשתי מתנות שהן ארבע, ולכן קודמת לו בהקרבה (זבחים פ"י מ"ב).

3. סדר בעלי החיים בכל אחד מסוגי הקרבנות

כל אחד מסוגי הקרבנות המובאים מבעלי החיים, מסודר לפי גודל בעלי החיים וחשיבותם:

בעולה: תחילה בקר, אחר כך צאן, ובסוף עוף. [עיין בזבחים (צ ע"א): "פרים קודמין לאילים, ואילים קודמין לכבשים, כבשים לשעירים". ושם בדף פט ע"א אמרו: "המעשר קודם לעופות".]

בשלמים: תחילה בקר, אחר כך כשב ובסוף עז. [עיין בהערה הקודמת.]

על הסיבה להפרדה בין כשב לעז בשלמים, בניגוד לעולה, שבה נאמרה רק פרשה אחת על עולת צאן, כתב רש"י (ג, ז):

לפי שיש באימורי הכשב מה שאין באימורי העז, שכשב אלייתו קריבה, לכך נחלקו לשתי פרשיות.

יש לציין שברש"י נמצאת תשובה גם לשאלה נוספת: מדוע הוקדם הכשב לעז? התשובה היא שבכשב מקריבים למזבח אבר נוסף שאין מקריבים בעז: האליה.

בחטאת: תחילה בקר, אחר כך שעיר, אחר כך שעירה ואחר כך כבשה.

על הסיבה להקדמת שעיר ושעירה לכבשה בחטאת, בניגוד לשלמים, עיין במאמר "מדוע בחטאת הוקדמה השעירה לכבשה, שלא כמו בעולה ובשלמים?".

בקרבן עולה ויורד: תחילה צאן, אחר כך עוף ובסוף מנחה.

בקרבן אשם: בכל האשמות הנזכרים בפרשתנו מביאים איל.

4. סדר המנחות

במנחות הסדר עולה מהפחות חשוב ליותר חשוב: תחילה מנחת סלת, שהיא אינה אפויה כלל (רש"י ב, א). אחר כך מנחת מאפה תנור, שהיא אפויה בתנור בצורה פשוטה. אחר כך מנחת מחבת, שהיא מטוגנת בשמן בכלי שאינו עמוק (רש"י ב, ה). אחר כך מנחת מרחשת, שהיא מטוגנת בשמן בכלי עמוק (רש"י ב, ז).

סדר זה הפוך מסדר בעלי החיים בכל אחד מהקרבנות הקודמים, שבהם הבהמה היותר חשובה היתה ראשונה. מדוע שונה סדר המנחות מסדר הקרבנות הקודמים?

נראה לומר שכיון שדרכו של עני להביא מנחה (עיין רש"י ב, א), לכן סודרו המנחות מהפחותה אל המשובחת. [ועיין טעם נוסף במאמר "פרשת קרבן מנחה" ח"א פ"א.]

סיום

מאמר זה סקר את מבנה פרשת ויקרא והסביר מדוע היא סודרה כך. יהי רצון שלימוד זה יחשב לנו כאילו הקרבנו קרבנות, ובמהרה נזכה לבנין בית המקדש, ושם נעשה את כל קרבנות חובותינו, תמידים כסדרם ומוספים כהלכתם.

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך