תנ"ך על הפרק - יהושע ט - התקבצות המלכים להלחם ביהושע / הרב איתן שנדורפי שליט"א

תנ"ך על הפרק

יהושע ט

196 / 929
היום

הפרק

תרמית הגבעונים

וַיְהִ֣י כִשְׁמֹ֣עַ כָּֽל־הַמְּלָכִ֡ים אֲשֶׁר֩ בְּעֵ֨בֶר הַיַּרְדֵּ֜ן בָּהָ֣ר וּבַשְּׁפֵלָ֗ה וּבְכֹל֙ ח֚וֹף הַיָּ֣ם הַגָּד֔וֹל אֶל־מ֖וּל הַלְּבָנ֑וֹן הַֽחִתִּי֙ וְהָ֣אֱמֹרִ֔י הַֽכְּנַעֲנִי֙ הַפְּרִזִּ֔י הַחִוִּ֖י וְהַיְבוּסִֽי׃וַיִּֽתְקַבְּצ֣וּ יַחְדָּ֔ו לְהִלָּחֵ֥ם עִם־יְהוֹשֻׁ֖עַ וְעִם־יִשְׂרָאֵ֑ל פֶּ֖ה אֶחָֽד׃וְיֹשְׁבֵ֨י גִבְע֜וֹן שָׁמְע֗וּ אֵת֩ אֲשֶׁ֨ר עָשָׂ֧ה יְהוֹשֻׁ֛עַ לִֽירִיח֖וֹ וְלָעָֽי׃וַיַּעֲשׂ֤וּ גַם־הֵ֙מָּה֙ בְּעָרְמָ֔ה וַיֵּלְכ֖וּ וַיִּצְטַיָּ֑רוּ וַיִּקְח֞וּ שַׂקִּ֤ים בָּלִים֙ לַחֲמ֣וֹרֵיהֶ֔ם וְנֹאד֥וֹת יַ֙יִן֙ בָּלִ֔ים וּמְבֻקָּעִ֖ים וּמְצֹרָרִֽים׃וּנְעָל֨וֹת בָּל֤וֹת וּמְטֻלָּאוֹת֙ בְּרַגְלֵיהֶ֔ם וּשְׂלָמ֥וֹת בָּל֖וֹת עֲלֵיהֶ֑ם וְכֹל֙ לֶ֣חֶם צֵידָ֔ם יָבֵ֖שׁ הָיָ֥ה נִקֻּדִֽים׃וַיֵּלְכ֧וּ אֶל־יְהוֹשֻׁ֛עַ אֶל־הַֽמַּחֲנֶ֖ה הַגִּלְגָּ֑ל וַיֹּאמְר֨וּ אֵלָ֜יו וְאֶל־אִ֣ישׁ יִשְׂרָאֵ֗ל מֵאֶ֤רֶץ רְחוֹקָה֙ בָּ֔אנוּ וְעַתָּ֖ה כִּרְתוּ־לָ֥נוּ בְרִֽית׃ויאמרווַיֹּ֥אמֶראִֽישׁ־יִשְׂרָאֵ֖ל אֶל־הַחִוִּ֑י אוּלַ֗י בְּקִרְבִּי֙ אַתָּ֣ה יוֹשֵׁ֔ב וְאֵ֖יךְאכרות־אֶֽכְרָת־לְךָ֥ בְרִֽית׃וַיֹּאמְר֥וּ אֶל־יְהוֹשֻׁ֖עַ עֲבָדֶ֣יךָ אֲנָ֑חְנוּ וַיֹּ֨אמֶר אֲלֵהֶ֧ם יְהוֹשֻׁ֛עַ מִ֥י אַתֶּ֖ם וּמֵאַ֥יִן תָּבֹֽאוּ׃וַיֹּאמְר֣וּ אֵלָ֗יו מֵאֶ֨רֶץ רְחוֹקָ֤ה מְאֹד֙ בָּ֣אוּ עֲבָדֶ֔יךָ לְשֵׁ֖ם יְהוָ֣ה אֱלֹהֶ֑יךָ כִּֽי־שָׁמַ֣עְנוּ שָׁמְע֔וֹ וְאֵ֛ת כָּל־אֲשֶׁ֥ר עָשָׂ֖ה בְּמִצְרָֽיִם׃וְאֵ֣ת ׀ כָּל־אֲשֶׁ֣ר עָשָׂ֗ה לִשְׁנֵי֙ מַלְכֵ֣י הָאֱמֹרִ֔י אֲשֶׁ֖ר בְּעֵ֣בֶר הַיַּרְדֵּ֑ן לְסִיחוֹן֙ מֶ֣לֶךְ חֶשְׁבּ֔וֹן וּלְע֥וֹג מֶֽלֶךְ־הַבָּשָׁ֖ן אֲשֶׁ֥ר בְּעַשְׁתָּרֽוֹת׃וַיֹּאמְר֣וּ אֵלֵ֡ינוּ זְֽקֵינֵינוּ֩ וְכָל־יֹשְׁבֵ֨י אַרְצֵ֜נוּ לֵאמֹ֗ר קְח֨וּ בְיֶדְכֶ֤ם צֵידָה֙ לַדֶּ֔רֶךְ וּלְכ֖וּ לִקְרָאתָ֑ם וַאֲמַרְתֶּ֤ם אֲלֵיהֶם֙ עַבְדֵיכֶ֣ם אֲנַ֔חְנוּ וְעַתָּ֖ה כִּרְתוּ־לָ֥נוּ בְרִֽית׃זֶ֣ה ׀ לַחְמֵ֗נוּ חָ֞ם הִצְטַיַּ֤דְנוּ אֹתוֹ֙ מִבָּ֣תֵּ֔ינוּ בְּי֥וֹם צֵאתֵ֖נוּ לָלֶ֣כֶת אֲלֵיכֶ֑ם וְעַתָּה֙ הִנֵּ֣ה יָבֵ֔שׁ וְהָיָ֖ה נִקֻּדִֽים׃וְאֵ֨לֶּה נֹאד֤וֹת הַיַּ֙יִן֙ אֲשֶׁ֣ר מִלֵּ֣אנוּ חֲדָשִׁ֔ים וְהִנֵּ֖ה הִתְבַּקָּ֑עוּ וְאֵ֤לֶּה שַׂלְמוֹתֵ֙ינוּ֙ וּנְעָלֵ֔ינוּ בָּל֕וּ מֵרֹ֥ב הַדֶּ֖רֶךְ מְאֹֽד׃וַיִּקְח֥וּ הָֽאֲנָשִׁ֖ים מִצֵּידָ֑ם וְאֶת־פִּ֥י יְהוָ֖ה לֹ֥א שָׁאָֽלוּ׃וַיַּ֨עַשׂ לָהֶ֤ם יְהוֹשֻׁ֙עַ֙ שָׁל֔וֹם וַיִּכְרֹ֥ת לָהֶ֛ם בְּרִ֖ית לְחַיּוֹתָ֑ם וַיִּשָּׁבְע֣וּ לָהֶ֔ם נְשִׂיאֵ֖י הָעֵדָֽה׃וַיְהִ֗י מִקְצֵה֙ שְׁלֹ֣שֶׁת יָמִ֔ים אַחֲרֵ֕י אֲשֶׁר־כָּרְת֥וּ לָהֶ֖ם בְּרִ֑ית וַֽיִּשְׁמְע֗וּ כִּי־קְרֹבִ֥ים הֵם֙ אֵלָ֔יו וּבְקִרְבּ֖וֹ הֵ֥ם יֹשְׁבִֽים׃וַיִּסְע֣וּ בְנֵֽי־יִשְׂרָאֵ֗ל וַיָּבֹ֛אוּ אֶל־עָרֵיהֶ֖ם בַּיּ֣וֹם הַשְּׁלִישִׁ֑י וְעָרֵיהֶם֙ גִּבְע֣וֹן וְהַכְּפִירָ֔ה וּבְאֵר֖וֹת וְקִרְיַ֥ת יְעָרִֽים׃וְלֹ֤א הִכּוּם֙ בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל כִּֽי־נִשְׁבְּע֤וּ לָהֶם֙ נְשִׂיאֵ֣י הָֽעֵדָ֔ה בַּֽיהוָ֖ה אֱלֹהֵ֣י יִשְׂרָאֵ֑ל וַיִּלֹּ֥נוּ כָל־הָעֵדָ֖ה עַל־הַנְּשִׂיאִֽים׃וַיֹּאמְר֤וּ כָל־הַנְּשִׂיאִים֙ אֶל־כָּל־הָ֣עֵדָ֔ה אֲנַ֙חְנוּ֙ נִשְׁבַּ֣עְנוּ לָהֶ֔ם בַּֽיהוָ֖ה אֱלֹהֵ֣י יִשְׂרָאֵ֑ל וְעַתָּ֕ה לֹ֥א נוּכַ֖ל לִנְגֹּ֥עַ בָּהֶֽם׃זֹ֛את נַעֲשֶׂ֥ה לָהֶ֖ם וְהַחֲיֵ֣ה אוֹתָ֑ם וְלֹֽא־יִֽהְיֶ֤ה עָלֵ֙ינוּ֙ קֶ֔צֶף עַל־הַשְּׁבוּעָ֖ה אֲשֶׁר־נִשְׁבַּ֥עְנוּ לָהֶֽם׃וַיֹּאמְר֧וּ אֲלֵיהֶ֛ם הַנְּשִׂיאִ֖ים יִֽחְי֑וּ וַ֠יִּֽהְיוּ חֹטְבֵ֨י עֵצִ֤ים וְשֹֽׁאֲבֵי־מַ֙יִם֙ לְכָל־הָ֣עֵדָ֔ה כַּאֲשֶׁ֛ר דִּבְּר֥וּ לָהֶ֖ם הַנְּשִׂיאִֽים׃וַיִּקְרָ֤א לָהֶם֙ יְהוֹשֻׁ֔עַ וַיְדַבֵּ֥ר אֲלֵיהֶ֖ם לֵאמֹ֑ר לָמָּה֩ רִמִּיתֶ֨ם אֹתָ֜נוּ לֵאמֹ֗ר רְחוֹקִ֨ים אֲנַ֤חְנוּ מִכֶּם֙ מְאֹ֔ד וְאַתֶּ֖ם בְּקִרְבֵּ֥נוּ יֹשְׁבִֽים׃וְעַתָּ֖ה אֲרוּרִ֣ים אַתֶּ֑ם וְלֹֽא־יִכָּרֵ֨ת מִכֶּ֜ם עֶ֗בֶד וְחֹטְבֵ֥י עֵצִ֛ים וְשֹֽׁאֲבֵי־מַ֖יִם לְבֵ֥ית אֱלֹהָֽי׃וַיַּעֲנ֨וּ אֶת־יְהוֹשֻׁ֜עַ וַיֹּאמְר֗וּ כִּי֩ הֻגֵּ֨ד הֻגַּ֤ד לַעֲבָדֶ֙יךָ֙ אֵת֩ אֲשֶׁ֨ר צִוָּ֜ה יְהוָ֤ה אֱלֹהֶ֙יךָ֙ אֶת־מֹשֶׁ֣ה עַבְדּ֔וֹ לָתֵ֤ת לָכֶם֙ אֶת־כָּל־הָאָ֔רֶץ וּלְהַשְׁמִ֛יד אֶת־כָּל־יֹשְׁבֵ֥י הָאָ֖רֶץ מִפְּנֵיכֶ֑ם וַנִּירָ֨א מְאֹ֤ד לְנַפְשֹׁתֵ֙ינוּ֙ מִפְּנֵיכֶ֔ם וַֽנַּעֲשֵׂ֖ה אֶת־הַדָּבָ֥ר הַזֶּֽה׃וְעַתָּ֖ה הִנְנ֣וּ בְיָדֶ֑ךָ כַּטּ֨וֹב וְכַיָּשָׁ֧ר בְּעֵינֶ֛יךָ לַעֲשׂ֥וֹת לָ֖נוּ עֲשֵֽׂה׃וַיַּ֥עַשׂ לָהֶ֖ם כֵּ֑ן וַיַּצֵּ֥ל אוֹתָ֛ם מִיַּ֥ד בְּנֵֽי־יִשְׂרָאֵ֖ל וְלֹ֥א הֲרָגֽוּם׃וַיִּתְּנֵ֨ם יְהוֹשֻׁ֜עַ בַּיּ֣וֹם הַה֗וּא חֹטְבֵ֥י עֵצִ֛ים וְשֹׁ֥אֲבֵי מַ֖יִם לָֽעֵדָ֑ה וּלְמִזְבַּ֤ח יְהוָה֙ עַד־הַיּ֣וֹם הַזֶּ֔ה אֶל־הַמָּק֖וֹם אֲשֶׁ֥ר יִבְחָֽר׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב איתן שנדורפי שליט

התקבצות המלכים להלחם ביהושע

הקדמה

נאמר בפרקנו:

א. ויהי כִשְמֹעַ כל המלכים אשר בעבר הירדן, בהר ובשפלה ובכל חוף הים הגדול אל מול הלבנון, החִתי והאמֹרי הכנעני הפרִזי החִוי והיבוסי.
ב. ויתקבצו יחדו, להלחם עם יהושע ועם ישראל, פה אחד.
ג. וְיֹשְׁבֵי גבעון שמעו את אשר עשה יהושע ליריחו ולעי.
ד. ויעשו גם המה בערמה, וילכו ויצטירו, ויקחו שקים בלים לחמוריהם, ונֹאדות יין בלים וּמְבֻקָּעִים וּמְצֹרָרים.

יש לשאול: בפסוק ב' כתוב שכל המלכים התקבצו להילחם עם יהושע ועם ישראל, אבל בהמשך לא כתוב מה קרה בעקבות התקבצות זו!

לשם השוואה נראה את הפתיחה של שני הפרקים הבאים:

כך נאמר בפרק י':

א. ויהי כִשְמֹעַ אדֹנִי צדק מלך ירושלם כי לכד יהושע את העי ויחרימה, כאשר עשה ליריחו ולמלכה כן עשה לעי ולמלכה, וכי השלימו יֹשְׁבֵי גבעון את ישראל ויהיו בקרבם.
ב. וייראו מאד, כי עיר גדולה גבעון כאחת ערי הממלכה, וכי היא גדולה מן העי, וכל אנשיה גִבֹּרִים.
ג. וישלח אדֹנִי צדק מלך ירושלם, אל הוהם מלך חברון, ואל פראם מלך ירמות, ואל יפיע מלך לכיש, ואל דביר מלך עגלון לאמר:
ד. עלו אלי וְעִזְרֻני, ונכה את גבעון, כי השלימה את יהושע ואת בני ישראל.
ה. וַיֵאָסְפוּ ויעלו חמשת מלכי האמֹרי, מלך ירושלם, מלך חברון, מלך ירמות, מלך לכיש, מלך עגלון, הם וכל מחניהם, ויחנו על גבעון, וילחמו עליה.
ו. וישלחו אנשי גבעון אל יהושע, אל המחנה הגלגלה, לאמר: אל תרף ידיך מעבדיך, עלה אלינו מהרה, והושיעה לנו וְעָזְרֵנוּ, כי נקבצו אלינו כל מלכי האמרי יֹשְׁבֵי ההר.
ז. ויעל יהושע מן הגלגל, הוא וכל עם המלחמה עמו, וכל גבורי החיל.
ח. ויאמר ד' אל יהושע: אל תירא מהם, כי בידך נתתים. לא יעמֹד איש מהם בפניך.
ט. ויבא אליהם יהושע פתאֹם, כל הלילה עלה מן הגלגל.
י. ויְהֻמֵם ד' לפני ישראל, ויכם מכה גדולה בגבעון, וירדפם דרך מעלה בית חורֹן, ויכם עד עזקה ועד מקדה.
יא. ויהי בנסם מפני ישראל, הם במורד בית חורֹן, וד' השליך עליהם אבנים גדֹלות מן השמים, עד עזקה, וימתו, רבים אשר מתו באבני הברד מאשר הרגו בני ישראל בחרב.

בפרק זה יש פתיחה דומה במדה מסוימת לפתיחה שבפרקנו, וההמשך ברור מאד.

גם בפרק י"א יש פתיחה דומה במדה מסוימת, וההמשך ברור.

כך נאמר שם:

א. ויהי כִשְמֹעַ יבין מלך חצור, וישלח אל יובב מלך מדון ואל מלך שמרון ואל מלך אכשף.
ב. ואל המלכים אשר מצפון, בהר ובערבה, נגב כנרות, ובשפלה, ובנפות דור מים.
ג. הכנעני ממזרח ומים, והאמרי והחתי והפרזי והיבוסי בהר. והחוי תחת חרמון בארץ המצפה.
ד. ויצאו הם וכל מחניהם עמם, עם רב כחול אשר על שפת הים לרב, וסוס ורכב רב מאד.
ה. ויועדו כל המלכים האלה, ויבאו ויחנו יחדו אל מי מרום, להלחם עם ישראל.
ו. ויאמר ד' אל יהושע: אל תירא מפניהם, כי מחר כעת הזאת אנכי נֹתֵן את כלם חללים לפני ישראל. את סוסיהם תְּעַקֵר, ואת מרכבֹתיהם תשרף באש.
ז. ויבֹא יהושע וכל עם המלחמה עמו עליהם על מי מרום פתאם, ויפלו בהם.
ח. ויתנם ד' ביד ישראל ויכום וירדפום עד צידון רבה, ועד משרפות מים, ועד בקעת מצפה מזרחה, וַיַּכֻּם עד בלתי השאיר להם שריד.
ט. ויעש להם יהושע כאשר אמר לו ד', את סוסיהם עִקֵר ואת מרכבתיהם שרף באש.

ראינו שהפתיחה של שני הפרקים הבאים דומה במקצת לפתיחה שבפרקנו, וההמשך ברור מאד.

אבל בפרקנו רק כתוב שכל המלכים התקבצו להילחם עם יהושע ועם ישראל, ולא כתוב מה קרה בעקבות התקבצות זו!

א. הסבר הרד"ק

כתב על כך הרד"ק (ט, ב):

ולא פירש הקבוץ הזה, עד שסִפֵּר מעשה יושבי גבעון, כי בעבורם התקבצו, כמו שמספר למטה".

לפי הרד"ק ההתקבצות המסופרת בפרקנו היא ההתקבצות המסופרת בפרק י'!

יש לשאול על דבריו: מדוע כתב הנביא כאן על ההתקבצות? הרי הוא עתיד לכתוב עליה בצורה מפורטת ומובנת בפרק הבא, ומדוע לכתוב עליה כאן, ולהקדים את המאוחר, כאשר הדברים כאן אינם מובנים?

ועוד: לא משמע כלל שהמלים "ויהי כִשְמֹעַ כל המלכים אשר בעבר הירדן" מתיחסות למשהו שעדיין לא שמענו עליו!

אבל דבריו קשים עוד יותר משתי סיבות נוספות:

  1. בפרקנו נאמר:
    ויתקבצו יחדו, להלחם עם יהושע ועם ישראל, פה אחד.
    לעומת זאת בפרק י' נאמר:
    וַיֵאָסְפוּ ויעלו חמשת מלכי האמֹרי, מלך ירושלם, מלך חברון, מלך ירמות, מלך לכיש, מלך עגלון, הם וכל מחניהם, ויחנו על גבעון, וילחמו עליה.
    כלומר: בפרק י' המלכים לא באו להילחם עם יהושע ועם ישראל, אלא עם הגבעונים, והם כלל לא חשבו שיהושע יבוא להילחם בהם, כמו שכתוב שם (ט):
    ויבא אליהם יהושע פִּתְאֹם, כל הלילה עלה מן הגלגל.
    שאלה זו שאל ה"כלי יקר":
    הרד"ק כתב: 'ולא פירש הקבוץ הזה, עד שספר מעשה יושבי גבעון, כי בעבורם התקבצו, כמו שמספר למטה'. ואני אומר דפשטי הפסוקים אין מוכיחין כן, אלא שאלו המלכים נתקבצו תחילה על ישראל ויהושע, וכאשר ראו את יושבי גבעון שהשלימו, אז נקבצו על גבעון.
    וכן שאל ה"קהלת יעקב":
    ...ומכאן למד הרד"ק שענין קיבוצם היה על הגבעונים, ולזה סמך מעשה גבעון ושהלכו עליהם. ולאחר המחילה, מן הכתובים לא משמע הכי, דבהדיא כתיב: 'להלחם עם יהושע ועם ישראל, ולא עם הגבעונים! והרב 'כלי יקר' כבר הקשה עליו כן.
  2. בפרקנו נאמר: "ויהי כִשְמֹעַ כל המלכים אשר בעבר הירדן, בהר ובשפלה ובכל חוף הים הגדול אל מול הלבנון, החתי והאמרי הכנעני הפרזי החוי והיבוסי". מנויים כאן ששה עמים שונים, ואזורים רבים.
    לעומת זאת בפרק יוד מנויים רק חמישה מלכים, שנקראים "חמשת מלכי האמורי" (ה), כלומר: מעם אחד, והם היו רק מאזור אחד, אזור ההר, כמו שכתוב שם (ז): "יֹשְׁבֵי ההר"!
    ודבריו צריכים עיון גדול.

ב. הסבר הרי"ף שעם האברבנאל ו"דעת מקרא"

הסבר אחר כתב הרי"ף שעם האברבנאל:

ויתקבצו יחדיו - נתקבצו כולם להילחם, אבל באמת לא נלחמו... שמתחילה נתקבצו המלכים להילחם עם יהושע, ויושבי גבעון עמהם, אלא שאחר שנשתתפו, חזרו בהם גבעון מחמת פחד ואימה, ועשו ערמה כדי להשתתף עם ישראל, וכיון שחזרו בהם [הגבעונים] - חזרו כולם ולא נלחמו.

כעין זה כתב בקיצור ב"דעת מקרא":

ולא פרסם הכתוב מי קבצם והיכן נתקבצו, כי לאחר מעשה, בהשלמת הגבעונים עם ישראל נתפרדה כנראה החבילה. על כל פנים ברית כוללת זאת של כל מלכי כנען לא הגיעה לכלל פעולה של ממש.

אבל יש להבין: מדוע עזיבת הגבעונים גרמה להתפרדות כל החבילה כולה? מדוע לא המשיכו כל שאר המלכים את תכניתם להילחם ביהושע?

כדי לענות על שאלה זו עלינו להתבונן במפת הצירים של ארץ ישראל.

לאחר שבני ישראל כבשו את העי ובית אל, הם שלטו על אותו חלק בציר של גב ההר.

אבל הדרכים הנוספות מצפון לדרום דרך השפלה היו כמובן פנויות. וכן הדרכים מהשפלה לירושלים, ומשם דרומה.

הגבעונים ישבו על יד שני צירים מרכזיים שמחברים בין מרכז ההר לשפלה: מגבעון לאילון, דרך מורד בית חורון, כמו שמופיע בפרק הבא במלחמת יהושע בחמשת מלכי הדרום, וכן מירושלים ללטרון ולכל השפלה, הציר שעבר פעם בתוך קרית יערים, והיום עובר מתחתיו.

כאשר הגבעונים עזבו את התקבצותם עם המלכים ונכנעו לישראל - ישראל מן הסתם הציבו חיילים בערי הגבעונים ושתי הדרכים החשובות הללו נחסמו על ידי חיילי ישראל, ומתוך כך התפרדה כל החבילה כולה.

עולה מכאן שאף על פי שערמת הגבעונים גרמה לישראל עגמת נפש, מכל מקום היא עזרה להם לפרק את כל הצבא האדיר שהתקבץ להילחם בהם, ועל ידי זה היה קל יותר לישראל להילחם בשתי מלחמות נפרדות, בשני אזורים נפרדים אחת בדרום ואחת בצפון.

כעין זה מצאנו גם בסוף ימי משה רבנו: הוא נלחם בשתי מלחמות גדולות: האחת עם סיחון מלך האמורי, והשניה עם עוג מלך הבשן (במדבר כא, כא-לה ודברים ב, כג - ג, ח).

יהי רצון שד' יפר את כל העצות הרעות של אויבינו, ויפריד אותם זה מזה, ונזכה לנצח את כולם בלי להיפגע כלל, כמו שהיה במלחמת יהושע במלכי הדרום (י, כא).

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך