תנ"ך על הפרק - במדבר ט - הסתרת גנותם של ישראל / הרב איתן שנדורפי שליט"א

תנ"ך על הפרק

במדבר ט

126 / 929
היום

הפרק

פסח מדבר, הַצִּוּוּי על פסח שני, הַגֵּר בפסח, הענן

וַיְדַבֵּ֣ר יְהוָ֣ה אֶל־מֹשֶׁ֣ה בְמִדְבַּר־סִ֠ינַי בַּשָּׁנָ֨ה הַשֵּׁנִ֜ית לְצֵאתָ֨ם מֵאֶ֧רֶץ מִצְרַ֛יִם בַּחֹ֥דֶשׁ הָרִאשׁ֖וֹן לֵאמֹֽר׃וְיַעֲשׂ֧וּ בְנֵי־יִשְׂרָאֵ֛ל אֶת־הַפָּ֖סַח בְּמוֹעֲדֽוֹ׃בְּאַרְבָּעָ֣ה עָשָֽׂר־י֠וֹם בַּחֹ֨דֶשׁ הַזֶּ֜ה בֵּ֧ין הָֽעֲרְבַּ֛יִם תַּעֲשׂ֥וּ אֹת֖וֹ בְּמוֹעֲד֑וֹ כְּכָל־חֻקֹּתָ֥יו וּכְכָל־מִשְׁפָּטָ֖יו תַּעֲשׂ֥וּ אֹתֽוֹ׃וַיְדַבֵּ֥ר מֹשֶׁ֛ה אֶל־בְּנֵ֥י יִשְׂרָאֵ֖ל לַעֲשֹׂ֥ת הַפָּֽסַח׃וַיַּעֲשׂ֣וּ אֶת־הַפֶּ֡סַח בָּרִאשׁ֡וֹן בְּאַרְבָּעָה֩ עָשָׂ֨ר י֥וֹם לַחֹ֛דֶשׁ בֵּ֥ין הָעַרְבַּ֖יִם בְּמִדְבַּ֣ר סִינָ֑י כְּ֠כֹל אֲשֶׁ֨ר צִוָּ֤ה יְהוָה֙ אֶת־מֹשֶׁ֔ה כֵּ֥ן עָשׂ֖וּ בְּנֵ֥י יִשְׂרָאֵֽל׃וַיְהִ֣י אֲנָשִׁ֗ים אֲשֶׁ֨ר הָי֤וּ טְמֵאִים֙ לְנֶ֣פֶשׁ אָדָ֔ם וְלֹא־יָכְל֥וּ לַעֲשֹׂת־הַפֶּ֖סַח בַּיּ֣וֹם הַה֑וּא וַֽיִּקְרְב֞וּ לִפְנֵ֥י מֹשֶׁ֛ה וְלִפְנֵ֥י אַהֲרֹ֖ן בַּיּ֥וֹם הַהֽוּא׃וַ֠יֹּאמְרוּ הָאֲנָשִׁ֤ים הָהֵ֙מָּה֙ אֵלָ֔יו אֲנַ֥חְנוּ טְמֵאִ֖ים לְנֶ֣פֶשׁ אָדָ֑ם לָ֣מָּה נִגָּרַ֗ע לְבִלְתִּ֨י הַקְרִ֜ב אֶת־קָרְבַּ֤ן יְהוָה֙ בְּמֹ֣עֲד֔וֹ בְּת֖וֹךְ בְּנֵ֥י יִשְׂרָאֵֽל׃וַיֹּ֥אמֶר אֲלֵהֶ֖ם מֹשֶׁ֑ה עִמְד֣וּ וְאֶשְׁמְעָ֔ה מַה־יְצַוֶּ֥ה יְהוָ֖ה לָכֶֽם׃וַיְדַבֵּ֥ר יְהוָ֖ה אֶל־מֹשֶׁ֥ה לֵּאמֹֽר׃דַּבֵּ֛ר אֶל־בְּנֵ֥י יִשְׂרָאֵ֖ל לֵאמֹ֑ר אִ֣ישׁ אִ֣ישׁ כִּי־יִהְיֶֽה־טָמֵ֣א ׀ לָנֶ֡פֶשׁ אוֹ֩ בְדֶ֨רֶךְ רְחֹקָ֜הׄ לָכֶ֗ם א֚וֹ לְדֹרֹ֣תֵיכֶ֔ם וְעָ֥שָׂה פֶ֖סַח לַיהוָֽה׃בַּחֹ֨דֶשׁ הַשֵּׁנִ֜י בְּאַרְבָּעָ֨ה עָשָׂ֥ר י֛וֹם בֵּ֥ין הָעַרְבַּ֖יִם יַעֲשׂ֣וּ אֹת֑וֹ עַל־מַצּ֥וֹת וּמְרֹרִ֖ים יֹאכְלֻֽהוּ׃לֹֽא־יַשְׁאִ֤ירוּ מִמֶּ֙נּוּ֙ עַד־בֹּ֔קֶר וְעֶ֖צֶם לֹ֣א יִשְׁבְּרוּ־ב֑וֹ כְּכָל־חֻקַּ֥ת הַפֶּ֖סַח יַעֲשׂ֥וּ אֹתֽוֹ׃וְהָאִישׁ֩ אֲשֶׁר־ה֨וּא טָה֜וֹר וּבְדֶ֣רֶךְ לֹא־הָיָ֗ה וְחָדַל֙ לַעֲשׂ֣וֹת הַפֶּ֔סַח וְנִכְרְתָ֛ה הַנֶּ֥פֶשׁ הַהִ֖וא מֵֽעַמֶּ֑יהָ כִּ֣י ׀ קָרְבַּ֣ן יְהוָ֗ה לֹ֤א הִקְרִיב֙ בְּמֹ֣עֲד֔וֹ חֶטְא֥וֹ יִשָּׂ֖א הָאִ֥ישׁ הַהֽוּא׃וְכִֽי־יָג֨וּר אִתְּכֶ֜ם גֵּ֗ר וְעָ֤שָֽׂה פֶ֙סַח֙ לַֽיהוָ֔ה כְּחֻקַּ֥ת הַפֶּ֛סַח וּכְמִשְׁפָּט֖וֹ כֵּ֣ן יַעֲשֶׂ֑ה חֻקָּ֤ה אַחַת֙ יִהְיֶ֣ה לָכֶ֔ם וְלַגֵּ֖ר וּלְאֶזְרַ֥ח הָאָֽרֶץ׃וּבְיוֹם֙ הָקִ֣ים אֶת־הַמִּשְׁכָּ֔ן כִּסָּ֤ה הֶֽעָנָן֙ אֶת־הַמִּשְׁכָּ֔ן לְאֹ֖הֶל הָעֵדֻ֑ת וּבָעֶ֜רֶב יִהְיֶ֧ה עַֽל־הַמִּשְׁכָּ֛ן כְּמַרְאֵה־אֵ֖שׁ עַד־בֹּֽקֶר׃כֵּ֚ן יִהְיֶ֣ה תָמִ֔יד הֶעָנָ֖ן יְכַסֶּ֑נּוּ וּמַרְאֵה־אֵ֖שׁ לָֽיְלָה׃וּלְפִ֞י הֵעָלֹ֤ת הֶֽעָנָן֙ מֵעַ֣ל הָאֹ֔הֶל וְאַ֣חֲרֵי־כֵ֔ן יִסְע֖וּ בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֑ל וּבִמְק֗וֹם אֲשֶׁ֤ר יִשְׁכָּן־שָׁם֙ הֶֽעָנָ֔ן שָׁ֥ם יַחֲנ֖וּ בְּנֵ֥י יִשְׂרָאֵֽל׃עַל־פִּ֣י יְהוָ֗ה יִסְעוּ֙ בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל וְעַל־פִּ֥י יְהוָ֖ה יַחֲנ֑וּ כָּל־יְמֵ֗י אֲשֶׁ֨ר יִשְׁכֹּ֧ן הֶעָנָ֛ן עַל־הַמִּשְׁכָּ֖ן יַחֲנֽוּ׃וּבְהַאֲרִ֧יךְ הֶֽעָנָ֛ן עַל־הַמִּשְׁכָּ֖ן יָמִ֣ים רַבִּ֑ים וְשָׁמְר֧וּ בְנֵי־יִשְׂרָאֵ֛ל אֶת־מִשְׁמֶ֥רֶת יְהוָ֖ה וְלֹ֥א יִסָּֽעוּ׃וְיֵ֞שׁ אֲשֶׁ֨ר יִהְיֶ֧ה הֶֽעָנָ֛ן יָמִ֥ים מִסְפָּ֖ר עַל־הַמִּשְׁכָּ֑ן עַל־פִּ֤י יְהוָה֙ יַחֲנ֔וּ וְעַל־פִּ֥י יְהוָ֖ה יִסָּֽעוּ׃וְיֵ֞שׁ אֲשֶׁר־יִהְיֶ֤ה הֶֽעָנָן֙ מֵעֶ֣רֶב עַד־בֹּ֔קֶר וְנַעֲלָ֧ה הֶֽעָנָ֛ן בַּבֹּ֖קֶר וְנָסָ֑עוּ א֚וֹ יוֹמָ֣ם וָלַ֔יְלָה וְנַעֲלָ֥ה הֶעָנָ֖ן וְנָסָֽעוּ׃אֽוֹ־יֹמַ֜יִם אוֹ־חֹ֣דֶשׁ אוֹ־יָמִ֗ים בְּהַאֲרִ֨יךְ הֶעָנָ֤ן עַל־הַמִּשְׁכָּן֙ לִשְׁכֹּ֣ן עָלָ֔יו יַחֲנ֥וּ בְנֵֽי־יִשְׂרָאֵ֖ל וְלֹ֣א יִסָּ֑עוּ וּבְהֵעָלֹת֖וֹ יִסָּֽעוּ׃עַל־פִּ֤י יְהוָה֙ יַחֲנ֔וּ וְעַל־פִּ֥י יְהוָ֖ה יִסָּ֑עוּ אֶת־מִשְׁמֶ֤רֶת יְהוָה֙ שָׁמָ֔רוּ עַל־פִּ֥י יְהוָ֖ה בְּיַד־מֹשֶֽׁה׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב איתן שנדורפי שליט

הסתרת גנותם של ישראל

נאמר בפרקנו (ט, א-ב):

וידבר ד' אל משה במדבר סיני בשנה השנית לצאתם מארץ מצרים בחדש הראשון לאמר: ויעשו בני ישראל את הפסח במועדו.

כתב רש"י:

בחדש הראשון - פרשה שבראש הספר לא נאמרה עד אייר! למדת שאין סדר מוקדם ומאוחר בתורה. ולמה לא פתח בזו? מפני שהיא גנותן של ישראל, שכל ארבעים שנה שהיו ישראל במדבר לא הקריבו אלא פסח זה בלבד.

יש לעיין בדברי רש"י אלו בשלש נקודות:

א. אף על פי שאין מוקדם ומאוחר בתורה, יש לשאול מדוע הסדר שונה

יש לשאול: מדוע רש"י לא הסתפק במה שכתב: "אין מוקדם ומאוחר בתורה", אלא המשיך ושאל: "ולמה לא פתח בזו"?

כיון שהכלל "אין מוקדם ומאוחר בתורה" רק מסביר שיכול להיות שפרשה שכתובה מאוחר, זמנה היה מוקדם, אבל אין הוא מסביר מדוע הפרשה נכתבה שלא במקומה. לכן שאל רש"י: "ולמה לא פתח בזו?", ותירץ שהדבר נעשה שם על מנת להסתיר את גנותם של ישראל.

ב. כיצד נלמדת מכאן גנותן של ישראל?

יש לשאול: היכן בפסוקים אלו כתובה גנות? אדרבא, בפסוקים אלו כתוב שבחם של ישראל, שהיו בהם אנשים שהיו טמאים ואף על פי כן רצו להקריב את הפסח במועדו!

לא רק זאת, אלא שבזכות בקשה זו קיבלו את מצות פסח שני! כמו שכתב רש"י בפסוק ז': "ראויה היתה פרשה זו להאמר על ידי משה כשאר כל התורה כולה, אלא שזכו אלו שתאמר על ידן, שמגלגלין זכות על ידי זכאי"!

אלא שמתוך שהתורה האריכה לתאר שבני ישראל הקריבו את הפסח במדבר סיני בשנה השנית, יכול הלומד המעיין היטב להבין שרק כאן הקריבו בני ישראל את הפסח.

כך כתב הרמב"ן:

בספרי (בהעלתך סז) אמרו: 'ויעשו את הפסח בראשון' וגו', בגנות ישראל הכתוב מדבר, שלא עשו אלא פסח זה בלבד, וכן הוא אומר: 'הזבחים ומנחה הגשתם לי במדבר ארבעים שנה' (עמוס ה, כה). דרשו כן מן הכתוב הזה שאמר: 'ויעשו את הפסח בראשון, בארבעה עשר יום לחדש בין הערבים, במדבר סיני' (פסוק ה), כי המקרא מיותר, ודי במה שיאמר: 'ויעשו את הפסח ככל אשר צוה ד' את משה', אבל הזכיר היום והמדבר לרמוז שלא עשו אותו במדבר, רק ביום הזה, והוא גנותן.

ג. התורה לא פותחת ספר בגנותן של ישראל

מדברי רש"י אנחנו למדים שהתורה נזהרת שלא לפתוח ספר בגנותם של ישראל.

בפרק הקודם למדנו שבפרשתנו הגנות אינה מפורשת, שהרי לא מפורש שבני ישראל לא הקריבו אלא פסח זה בלבד, אלא אדרבה, כתוב שבני ישראל כן עשו את הפסח, ואפילו האנשים שהיו טמאים ולא יכלו לעשות את הפסח, באו אל משה ואמרו לו שהם רוצים לעשותו. אף על פי כן, כיון שרמוזה הגנות שרק באותה שנה עשו בני ישראל את הפסח ולא בשאר השנים שהיו במדבר, לא פתח החומש בפרשה זו. על אחת כמה וכמה שהתורה לא תפתח ספר בגנות מפורשת!

על פי זה ניתן להבין מדוע לא כתבה התורה בתחילת חומש שמות שבני ישראל במצרים עבדו עבודה זרה, כמו שמפורש בספר יחזקאל (פ"כ) - כדי שלא לפתוח ספר בגנותם של ישראל.

כעין זה הסבירו המפרשים גם את האמור בראש חומש דברים. בפסוק הראשון בספר דברים נאמר: "אלה הדברים אשר דבר משה אל כל ישראל בעבר הירדן, במדבר בערבה, מול סוף בין פארן ובין תפל ולבן וחצרֹת ודי זהב". כתב שם רש"י:

לפי שהן דברי תוכחות, ומנה כאן כל המקומות שהכעיסו לפני המקום בהן, לפיכך סתם את הדברים והזכירם ברמז, מפני כבודן של ישראל.
במדבר - לא במדבר היו, אלא בערבות מואב, ומהו 'במדבר'? אלא בשביל מה שהכעיסוהו במדבר, שאמרו: 'מי יתן מותנו' וגו' (שמות טז, ג).
בערבה - בשביל הערבה, שחטאו בבעל פעור, בשטים, בערבות מואב (במדבר כה).
מול סוף - על מה שהמרו בים סוף בבואם לים סוף, שאמרו: 'המבלי אין קברים במצרים' (שמות יד, יא), וכן בנסעם מתוך הים, שנאמר: 'וימרו על ים בים סוף' (תהלים קו, ז), כדאיתא בערכין (טו ע"א).
בין פארן ובין תפל ולבן - אמר רבי יוחנן: חזרנו על כל המקרא, ולא מצינו מקום ששמו 'תופל' ו'לבן'! אלא הוכיחן על הדברים שתפלו על המן שהוא לבן, שאמרו: 'ונפשנו קצה בלחם הקלוקל' (במדבר כא, ה), ועל מה שעשו במדבר פארן על ידי המרגלים.
וחצרות - במחלוקתו של קרח (במדבר טז). דבר אחר: אמר להם, היה לכם ללמוד ממה שעשיתי למרים בחצרות בשביל לשון הרע, ואתם נדברתם במקום.
ודי זהב - הוכיחן על העגל שעשו בשביל רוב זהב שהיה להם, שנאמר: 'וכסף הרביתי לה, וזהב עשו לבעל' (הושע ב, י).

שאל על כך המהר"ל ב"גור אריה" (בד"ה "ומנה"): "אף על גב דמעשה העגל ומעשה מרגלים כתוב לקמן באורך בפירוש (א, כו-לט; ט, יא-כט), ולא הזכיר אותן ברמז מפני כבודן של ישראל"!

וענה: "כאן, לפי שהוא ראש הספר, אין להתחיל בחטא ישראל... וכהאי גוונא כתב רש"י אצל 'ויעשו בני ישראל את הפסח במועדו' בפרשת בהעלתך (ט, א), שאין הכתוב מתחיל בגנותם של ישראל בראש הספר".

עוד כתב המהר"ל שם (בד"ה "בערבה"): "קצת קשה: למה שינה סדר החטאים שלהם, שאין מספר אותן כסדר? ויש לתרץ שאינו מונה אותם כסדר, כדי להעלים התוכחה, שהרי אילו היה מספר החטא כסדר היה יותר מפורסם ונגלה, והכתוב ביקש להסתיר ולא לפרסם".

על פי יסוד זה הסבירו המפרשים עוד מקומות רבים בתנ"ך, ואין כאן המקום להאריך (ועיין בספרי "הדר התורה" שמות במאמרים "מדוע נשתעבדו בני ישראל במצרים לשיטת הרד"ק והספורנו", ו"ברית המילה - הכנה ליציאת מצרים").

יש לציין שהסתרת גנותם של ישראל נובעת מתוך חיבתו של הקב"ה לעם ישראל, שכן דרך האוהב לחוס על כבוד אהובו ולהסתיר את גנותו, כמו שנאמר: "על כל פשעים תכסה אהבה" (משלי י, יב), וכיון שהקב"ה אוהב את ישראל לפיכך הוא חס על כבודם ומסתיר את גנותם.

יהי רצון שנדבק במידתו של הקב"ה ותמיד נעסוק בכבודם של ישראל.

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך