תנ"ך על הפרק - דברי הימים ב כא - מלחמת יהורם בן יהושפט מלך יהודה באדום / הרב איתן שנדורפי שליט"א

תנ"ך על הפרק

דברי הימים ב כא

914 / 929
היום

הפרק

וַיִּשְׁכַּ֤ב יְהֽוֹשָׁפָט֙ עִם־אֲבֹתָ֔יו וַיִּקָּבֵ֥ר עִם־אֲבֹתָ֖יו בְּעִ֣יר דָּוִ֑יד וַיִּמְלֹ֛ךְ יְהוֹרָ֥ם בְּנ֖וֹ תַּחְתָּֽיו׃וְלֽוֹ־אַחִ֞ים בְּנֵ֣י יְהוֹשָׁפָ֗ט עֲזַרְיָ֤ה וִֽיחִיאֵל֙ וּזְכַרְיָ֣הוּ וַעֲזַרְיָ֔הוּ וּמִיכָאֵ֖ל וּשְׁפַטְיָ֑הוּ כָּל־אֵ֕לֶּה בְּנֵ֥י יְהוֹשָׁפָ֖ט מֶ֥לֶךְ־יִשְׂרָאֵֽל׃וַיִּתֵּ֣ן לָהֶ֣ם ׀ אֲ֠בִיהֶם מַתָּנ֨וֹת רַבּ֜וֹת לְכֶ֤סֶף וּלְזָהָב֙ וּלְמִגְדָּנ֔וֹת עִם־עָרֵ֥י מְצֻר֖וֹת בִּֽיהוּדָ֑ה וְאֶת־הַמַּמְלָכָ֛ה נָתַ֥ן לִֽיהוֹרָ֖ם כִּי־ה֥וּא הַבְּכֽוֹר׃וַיָּ֨קָם יְהוֹרָ֜ם עַל־מַמְלֶ֤כַת אָבִיו֙ וַיִּתְחַזַּ֔ק וַיַּהֲרֹ֥ג אֶת־כָּל־אֶחָ֖יו בֶּחָ֑רֶב וְגַ֖ם מִשָּׂרֵ֥י יִשְׂרָאֵֽל׃בֶּן־שְׁלֹשִׁ֥ים וּשְׁתַּ֛יִם שָׁנָ֖ה יְהוֹרָ֣ם בְּמָלְכ֑וֹ וּשְׁמוֹנֶ֣ה שָׁנִ֔ים מָלַ֖ךְ בִּירוּשָׁלִָֽם׃וַיֵּ֜לֶךְ בְּדֶ֣רֶךְ ׀ מַלְכֵ֣י יִשְׂרָאֵ֗ל כַּאֲשֶׁ֤ר עָשׂוּ֙ בֵּ֣ית אַחְאָ֔ב כִּ֚י בַּת־אַחְאָ֔ב הָ֥יְתָה לּ֖וֹ אִשָּׁ֑ה וַיַּ֥עַשׂ הָרַ֖ע בְּעֵינֵ֥י יְהוָֽה׃וְלֹא־אָבָ֣ה יְהוָ֗ה לְהַשְׁחִית֙ אֶת־בֵּ֣ית דָּוִ֔יד לְמַ֣עַן הַבְּרִ֔ית אֲשֶׁ֥ר כָּרַ֖ת לְדָוִ֑יד וְכַאֲשֶׁ֣ר אָמַ֗ר לָתֵ֨ת ל֥וֹ נִ֛יר וּלְבָנָ֖יו כָּל־הַיָּמִֽים׃בְּיָמָיו֙ פָּשַׁ֣ע אֱד֔וֹם מִתַּ֖חַת יַד־יְהוּדָ֑ה וַיַּמְלִ֥יכוּ עֲלֵיהֶ֖ם מֶֽלֶךְ׃וַיַּֽעֲבֹ֤ר יְהוֹרָם֙ עִם־שָׂרָ֔יו וְכָל־הָרֶ֖כֶב עִמּ֑וֹ וַיְהִי֙ קָ֣ם לַ֔יְלָה וַיַּ֗ךְ אֶת־אֱדוֹם֙ הַסּוֹבֵ֣ב אֵלָ֔יו וְאֵ֖ת שָׂרֵ֥י הָרָֽכֶב׃וַיִּפְשַׁ֨ע אֱד֜וֹם מִתַּ֣חַת יַד־יְהוּדָ֗ה עַ֚ד הַיּ֣וֹם הַזֶּ֔ה אָ֣ז תִּפְשַׁ֥ע לִבְנָ֛ה בָּעֵ֥ת הַהִ֖יא מִתַּ֣חַת יָד֑וֹ כִּ֣י עָזַ֔ב אֶת־יְהוָ֖ה אֱלֹהֵ֥י אֲבֹתָֽיו׃גַּם־ה֥וּא עָשָֽׂה־בָמ֖וֹת בְּהָרֵ֣י יְהוּדָ֑ה וַיֶּ֙זֶן֙ אֶת־יֹשְׁבֵ֣י יְרוּשָׁלִַ֔ם וַיַּדַּ֖ח אֶת־יְהוּדָֽה׃וַיָּבֹ֤א אֵלָיו֙ מִכְתָּ֔ב מֵֽאֵלִיָּ֥הוּ הַנָּבִ֖יא לֵאמֹ֑ר כֹּ֣ה ׀ אָמַ֣ר יְהוָ֗ה אֱלֹהֵי֙ דָּוִ֣יד אָבִ֔יךָ תַּ֗חַת אֲשֶׁ֤ר לֹֽא־הָלַ֙כְתָּ֙ בְּדַרְכֵי֙ יְהוֹשָׁפָ֣ט אָבִ֔יךָ וּבְדַרְכֵ֖י אָסָ֥א מֶֽלֶךְ־יְהוּדָֽה׃וַתֵּ֗לֶךְ בְּדֶ֙רֶךְ֙ מַלְכֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל וַתַּזְנֶ֤ה אֶת־יְהוּדָה֙ וְאֶת־יֹשְׁבֵ֣י יְרוּשָׁלִַ֔ם כְּהַזְנ֖וֹת בֵּ֣ית אַחְאָ֑ב וְגַ֨ם אֶת־אַחֶ֧יךָ בֵית־אָבִ֛יךָ הַטּוֹבִ֥ים מִמְּךָ֖ הָרָֽגְתָּ׃הִנֵּ֣ה יְהוָ֗ה נֹגֵ֛ף מַגֵּפָ֥ה גְדוֹלָ֖ה בְּעַמֶּ֑ךָ וּבְבָנֶ֥יךָ וּבְנָשֶׁ֖יךָ וּבְכָל־רְכוּשֶֽׁךָ׃וְאַתָּ֛ה בָּחֳלָיִ֥ים רַבִּ֖ים בְּמַחֲלֵ֣ה מֵעֶ֑יךָ עַד־יֵצְא֤וּ מֵעֶ֙יךָ֙ מִן־הַחֹ֔לִי יָמִ֖ים עַל־יָמִֽים׃וַיָּ֨עַר יְהוָ֜ה עַל־יְהוֹרָ֗ם אֵ֣ת ר֤וּחַ הַפְּלִשְׁתִּים֙ וְהָ֣עַרְבִ֔ים אֲשֶׁ֖ר עַל־יַ֥ד כּוּשִֽׁים׃וַיַּעֲל֤וּ בִֽיהוּדָה֙ וַיִּבְקָע֔וּהָ וַיִּשְׁבּ֗וּ אֵ֤ת כָּל־הָרְכוּשׁ֙ הַנִּמְצָ֣א לְבֵית־הַמֶּ֔לֶךְ וְגַם־בָּנָ֖יו וְנָשָׁ֑יו וְלֹ֤א נִשְׁאַר־לוֹ֙ בֵּ֔ן כִּ֥י אִם־יְהוֹאָחָ֖ז קְטֹ֥ן בָּנָֽיו׃וְאַחֲרֵ֖י כָּל־זֹ֑את נְגָפ֨וֹ יְהוָ֧ה ׀ בְּמֵעָ֛יו לָחֳלִ֖י לְאֵ֥ין מַרְפֵּֽא׃וַיְהִ֣י לְיָמִ֣ים ׀ מִיָּמִ֡ים וּכְעֵת֩ צֵ֨את הַקֵּ֜ץ לְיָמִ֣ים שְׁנַ֗יִם יָצְא֤וּ מֵעָיו֙ עִם־חָלְי֔וֹ וַיָּ֖מָת בְּתַחֲלֻאִ֣ים רָעִ֑ים וְלֹא־עָ֨שׂוּ ל֥וֹ עַמּ֛וֹ שְׂרֵפָ֖ה כִּשְׂרֵפַ֥ת אֲבֹתָֽיו׃בֶּן־שְׁלֹשִׁ֤ים וּשְׁתַּ֙יִם֙ הָיָ֣ה בְמָלְכ֔וֹ וּשְׁמוֹנֶ֣ה שָׁנִ֔ים מָלַ֖ךְ בִּירוּשָׁלִָ֑ם וַיֵּ֙לֶךְ֙ בְּלֹ֣א חֶמְדָּ֔ה וַֽיִּקְבְּרֻ֙הוּ֙ בְּעִ֣יר דָּוִ֔יד וְלֹ֖א בְּקִבְר֥וֹת הַמְּלָכִֽים׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב איתן שנדורפי שליט

מלחמת יהורם בן יהושפט מלך יהודה באדום

הקדמה

נאמר בפרקנו:

א. וישכב יהושפט עם אבֹתיו, ויקבר עם אבֹתיו בעיר דויד, וימלֹך יהורם בנו תחתיו.
ב. ולו אחים בני יהושפט, עזריה ויחיאל וזכריהו ועזריהו ומיכאל ושפטיהו, כל אלה בני יהושפט מלך ישראל.
ג. ויתן להם אביהם מתנות רבות לכסף ולזהב ולמגדנות, עם ערי מצֻרות ביהודה, ואת הממלכה נתן ליהורם, כי הוא הבכור.
ד. ויקם יהורם על ממלכת אביו ויתחזק, ויהרֹג את כל אחיו בחרב, וגם משרי ישראל.
ה. בן שלשים ושתים שנה יהורם במלכו, ושמונה שנים מלך בירושלם.
ו. וילך בדרך מלכי ישראל, כאשר עשו בית אחאב, כי בת אחאב היתה לו אשה, ויעש הרע בעיני ד'.
ז. ולא אבה ד' להשחית את בית דויד, למען הברית אשר כרת לדויד, וכאשר אמר לתת לו ניר ולבניו כל הימים.
ח. בימיו פשע אדום מתחת יד יהודה, וימליכו עליהם מלך.
ט. ויעבר יהורם עם שריו וכל הרכב עמו, ויהי קם לילה, ויך את אדום הסובב אליו, ואת שרי הרכב.
י. ויפשע אדום מתחת יד יהודה עד היום הזה, אז תפשע לבנה בעת ההיא מתחת ידו, כי עזב את ד' אלקי אבֹתיו.

יהורם היה ממלכי יהודה הרשעים, ועד כדי כך הוא הרשיע שהוא רצח את אחיו!

מתוך כך הוא נענש שאדום מרדו בו, ובהמשך הפרק מסופר על יסורים נוספים שבאו עליו.

השאלות

יש לשאול מספר שאלות על מלחמת יהורם באדום:

  1. מדוע מודגש: "ויהי קם לילה"?
  2. מה פירוש: "ויך את אדום הסובב אליו"?
  3. אם יהורם הכה את אדום, לכאורה היה מתאים שיהודה ישלטו באדום, וכיצד כתוב: "ויפשע אדום מתחת יד יהודה עד היום הזה"?
  4. מה פירוש: "אז תפשע לבנה בעת ההיא"? מי זאת לבנה? אם היא מאדום - כבר כתוב שאדום פשעו בו! ואם היא אינה מאדום - מדוע פשעה בו?

א. תשובת ה"מצודת דוד" על השאלה הראשונה

על השאלה הראשונה - מדוע מודגש: "ויהי קם לילה" - כתב ה"מצודת דוד": "ויהי קם לילה - כי לא עצר כח ללחום עמהם ביום, בפומבי".

כלומר: יהורם היה חלש, ולכן הוא לא העז לתקוף את אדום בגלוי, אלא רק בלילה.

ב. תשובת ה"מצודת דוד" על השאלה השניה

על השאלה השניה - מה פירוש: "ויך את אדום הסובב אליו" - כתב ה"מצודת דוד": "הסמוך אליו, ולא עצר כח ללכת בעומק המלחמה".

כלומר: יהורם היה חלש, ולכן הוא לא העז לתקוף את אדום בעומקה, אלא רק בסביבה הקרובה אליו.

על פי זה מיושבת גם השאלה השלישית - שאם יהורם הכה את אדום, לכאורה היה מתאים שיהודה ישלטו באדום, וכיצד כתוב: "ויפשע אדום מתחת יד יהודה עד היום הזה" - כיון שיהורם לא הכה את אדום מכה קשה, אלא רק הכה את האזור הסמוך לו, לכן המרידה לא דוכאה.

ג. תשובת ה"מצודת דוד" על השאלה הרביעית

על השאלה הרביעית - מה פירוש: "אז תפשע לבנה בעת ההיא"? מי זאת לבנה? אם היא מאדום - כבר כתוב שאדום פשעו בו! ואם היא אינה מאדום - מדוע פשעה בו? כתב ה"מצודת דוד": "בעת ההיא פשעה גם לבנה, וידמה שהיתה מארץ יהודה, סמוכה לאדום, ופשעה גם היא במלך יהודה".

כלומר: מתוך שלבנה ראתה שיהורם חלש, היא גם מרדה בו.

ד. הרחבה מספר מלכים

יש להוסיף שבספר מלכים (ב ח, כא) נאמר כך: "ויעבר יורם צעירה, וכל הרכב עמו, ויהי הוא קם לילה ויכה את אדום הסֹבֵיב אליו, ואת שרי הרכב, וינס העם לאהליו".

נשאלת השאלה: על מי נאמר: "וינס העם לאהליו"? על אדום, או על ישראל?

נחלקו בכך המפרשים שם בספר מלכים, וה"מצודת דוד", בהמשך למהלך שכתב כאן, כתב גם שם: "וינס - אחר שהכה מה בהם, נס מיד לאהליו כי פחד מאדום".

כלומר: אחרי שיהורם הכה בהם מכה קטנה מיד הוא נס, מפני שפחד מאדום!

כל זה קרה לו "כי עזב את ד' אלקי אבֹתיו". ולכן נענש.

יהי רצון שנזכה בקרוב למלך צדיק, הוא המלך המשיח.


פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך