תנ"ך על הפרק - אסתר א - האם אחשורוש השתמש בכלים של בית המקדש? / הרב איתן שנדורפי שליט"א

תנ"ך על הפרק

אסתר א

820 / 929
היום

הפרק

וַיְהִ֖י בִּימֵ֣י אֲחַשְׁוֵר֑וֹשׁ ה֣וּא אֲחַשְׁוֵר֗וֹשׁ הַמֹּלֵךְ֙ מֵהֹ֣דּוּ וְעַד־כּ֔וּשׁ שֶׁ֛בַע וְעֶשְׂרִ֥ים וּמֵאָ֖ה מְדִינָֽה׃בַּיָּמִ֖ים הָהֵ֑ם כְּשֶׁ֣בֶת ׀ הַמֶּ֣לֶךְ אֲחַשְׁוֵר֗וֹשׁ עַ֚ל כִּסֵּ֣א מַלְכוּת֔וֹ אֲשֶׁ֖ר בְּשׁוּשַׁ֥ן הַבִּירָֽה׃בִּשְׁנַ֤ת שָׁלוֹשׁ֙ לְמָלְכ֔וֹ עָשָׂ֣ה מִשְׁתֶּ֔ה לְכָל־שָׂרָ֖יו וַעֲבָדָ֑יו חֵ֣יל ׀ פָּרַ֣ס וּמָדַ֗י הַֽפַּרְתְּמִ֛ים וְשָׂרֵ֥י הַמְּדִינ֖וֹת לְפָנָֽיו׃בְּהַרְאֹת֗וֹ אֶת־עֹ֙שֶׁר֙ כְּב֣וֹד מַלְכוּת֔וֹ וְאֶ֨ת־יְקָ֔ר תִּפְאֶ֖רֶת גְּדוּלָּת֑וֹ יָמִ֣ים רַבִּ֔ים שְׁמוֹנִ֥ים וּמְאַ֖ת יֽוֹם׃וּבִמְל֣וֹאת ׀ הַיָּמִ֣ים הָאֵ֗לֶּה עָשָׂ֣ה הַמֶּ֡לֶךְ לְכָל־הָעָ֣ם הַנִּמְצְאִים֩ בְּשׁוּשַׁ֨ן הַבִּירָ֜ה לְמִגָּ֧דוֹל וְעַד־קָטָ֛ן מִשְׁתֶּ֖ה שִׁבְעַ֣ת יָמִ֑ים בַּחֲצַ֕ר גִּנַּ֥ת בִּיתַ֖ן הַמֶּֽלֶךְ׃ח֣וּר ׀ כַּרְפַּ֣ס וּתְכֵ֗לֶת אָחוּז֙ בְּחַבְלֵי־ב֣וּץ וְאַרְגָּמָ֔ן עַל־גְּלִ֥ילֵי כֶ֖סֶף וְעַמּ֣וּדֵי שֵׁ֑שׁ מִטּ֣וֹת ׀ זָהָ֣ב וָכֶ֗סֶף עַ֛ל רִֽצְפַ֥ת בַּהַט־וָשֵׁ֖שׁ וְדַ֥ר וְסֹחָֽרֶת׃וְהַשְׁקוֹת֙ בִּכְלֵ֣י זָהָ֔ב וְכֵלִ֖ים מִכֵּלִ֣ים שׁוֹנִ֑ים וְיֵ֥ין מַלְכ֛וּת רָ֖ב כְּיַ֥ד הַמֶּֽלֶךְ׃וְהַשְּׁתִיָּ֥ה כַדָּ֖ת אֵ֣ין אֹנֵ֑ס כִּי־כֵ֣ן ׀ יִסַּ֣ד הַמֶּ֗לֶךְ עַ֚ל כָּל־רַ֣ב בֵּית֔וֹ לַעֲשׂ֖וֹת כִּרְצ֥וֹן אִישׁ־וָאִֽישׁ׃גַּ֚ם וַשְׁתִּ֣י הַמַּלְכָּ֔ה עָשְׂתָ֖ה מִשְׁתֵּ֣ה נָשִׁ֑ים בֵּ֚ית הַמַּלְכ֔וּת אֲשֶׁ֖ר לַמֶּ֥לֶךְ אֲחַשְׁוֵרֽוֹשׁ׃בַּיּוֹם֙ הַשְּׁבִיעִ֔י כְּט֥וֹב לֵב־הַמֶּ֖לֶךְ בַּיָּ֑יִן אָמַ֡ר לִ֠מְהוּמָן בִּזְּתָ֨א חַרְבוֹנָ֜א בִּגְתָ֤א וַאֲבַגְתָא֙ זֵתַ֣ר וְכַרְכַּ֔ס שִׁבְעַת֙ הַסָּ֣רִיסִ֔ים הַמְשָׁ֣רְתִ֔ים אֶת־פְּנֵ֖י הַמֶּ֥לֶךְ אֲחַשְׁוֵרֽוֹשׁ׃לְ֠הָבִיא אֶת־וַשְׁתִּ֧י הַמַּלְכָּ֛ה לִפְנֵ֥י הַמֶּ֖לֶךְ בְּכֶ֣תֶר מַלְכ֑וּת לְהַרְא֨וֹת הָֽעַמִּ֤ים וְהַשָּׂרִים֙ אֶת־יָפְיָ֔הּ כִּֽי־טוֹבַ֥ת מַרְאֶ֖ה הִֽיא׃וַתְּמָאֵ֞ן הַמַּלְכָּ֣ה וַשְׁתִּ֗י לָבוֹא֙ בִּדְבַ֣ר הַמֶּ֔לֶךְ אֲשֶׁ֖ר בְּיַ֣ד הַסָּרִיסִ֑ים וַיִּקְצֹ֤ף הַמֶּ֙לֶךְ֙ מְאֹ֔ד וַחֲמָת֖וֹ בָּעֲרָ֥ה בֽוֹ׃וַיֹּ֣אמֶר הַמֶּ֔לֶךְ לַחֲכָמִ֖ים יֹדְעֵ֣י הָֽעִתִּ֑ים כִּי־כֵן֙ דְּבַ֣ר הַמֶּ֔לֶךְ לִפְנֵ֕י כָּל־יֹדְעֵ֖י דָּ֥ת וָדִֽין׃וְהַקָּרֹ֣ב אֵלָ֗יו כַּרְשְׁנָ֤א שֵׁתָר֙ אַדְמָ֣תָא תַרְשִׁ֔ישׁ מֶ֥רֶס מַרְסְנָ֖א מְמוּכָ֑ן שִׁבְעַ֞ת שָׂרֵ֣י ׀ פָּרַ֣ס וּמָדַ֗י רֹאֵי֙ פְּנֵ֣י הַמֶּ֔לֶךְ הַיֹּשְׁבִ֥ים רִאשֹׁנָ֖ה בַּמַּלְכֽוּת׃כְּדָת֙ מַֽה־לַּעֲשׂ֔וֹת בַּמַּלְכָּ֖ה וַשְׁתִּ֑י עַ֣ל ׀ אֲשֶׁ֣ר לֹֽא־עָשְׂתָ֗ה אֶֽת־מַאֲמַר֙ הַמֶּ֣לֶךְ אֲחַשְׁוֵר֔וֹשׁ בְּיַ֖ד הַסָּרִיסִֽים׃וַיֹּ֣אמֶרמומכןמְמוּכָ֗ןלִפְנֵ֤י הַמֶּ֙לֶךְ֙ וְהַשָּׂרִ֔ים לֹ֤א עַל־הַמֶּ֙לֶךְ֙ לְבַדּ֔וֹ עָוְתָ֖ה וַשְׁתִּ֣י הַמַּלְכָּ֑ה כִּ֤י עַל־כָּל־הַשָּׂרִים֙ וְעַל־כָּל־הָ֣עַמִּ֔ים אֲשֶׁ֕ר בְּכָל־מְדִינ֖וֹת הַמֶּ֥לֶךְ אֲחַשְׁוֵרֽוֹשׁ׃כִּֽי־יֵצֵ֤א דְבַר־הַמַּלְכָּה֙ עַל־כָּל־הַנָּשִׁ֔ים לְהַבְז֥וֹת בַּעְלֵיהֶ֖ן בְּעֵינֵיהֶ֑ן בְּאָמְרָ֗ם הַמֶּ֣לֶךְ אֲחַשְׁוֵר֡וֹשׁ אָמַ֞ר לְהָבִ֨יא אֶת־וַשְׁתִּ֧י הַמַּלְכָּ֛ה לְפָנָ֖יו וְלֹא־בָֽאָה׃וְֽהַיּ֨וֹם הַזֶּ֜ה תֹּאמַ֣רְנָה ׀ שָׂר֣וֹת פָּֽרַס־וּמָדַ֗י אֲשֶׁ֤ר שָֽׁמְעוּ֙ אֶת־דְּבַ֣ר הַמַּלְכָּ֔ה לְכֹ֖ל שָׂרֵ֣י הַמֶּ֑לֶךְ וּכְדַ֖י בִּזָּי֥וֹן וָקָֽצֶף׃אִם־עַל־הַמֶּ֣לֶךְ ט֗וֹב יֵצֵ֤א דְבַר־מַלְכוּת֙ מִלְּפָנָ֔יו וְיִכָּתֵ֛ב בְּדָתֵ֥י פָֽרַס־וּמָדַ֖י וְלֹ֣א יַעֲב֑וֹר אֲשֶׁ֨ר לֹֽא־תָב֜וֹא וַשְׁתִּ֗י לִפְנֵי֙ הַמֶּ֣לֶךְ אֲחַשְׁוֵר֔וֹשׁ וּמַלְכוּתָהּ֙ יִתֵּ֣ן הַמֶּ֔לֶךְ לִרְעוּתָ֖הּ הַטּוֹבָ֥ה מִמֶּֽנָּה׃וְנִשְׁמַע֩ פִּתְגָ֨ם הַמֶּ֤לֶךְ אֲשֶֽׁר־יַעֲשֶׂה֙ בְּכָל־מַלְכוּת֔וֹ כִּ֥י רַבָּ֖ה הִ֑יא וְכָל־הַנָּשִׁ֗ים יִתְּנ֤וּ יְקָר֙ לְבַעְלֵיהֶ֔ן לְמִגָּד֖וֹל וְעַד־קָטָֽן׃וַיִּיטַב֙ הַדָּבָ֔ר בְּעֵינֵ֥י הַמֶּ֖לֶךְ וְהַשָּׂרִ֑ים וַיַּ֥עַשׂ הַמֶּ֖לֶךְ כִּדְבַ֥ר מְמוּכָֽן׃וַיִּשְׁלַ֤ח סְפָרִים֙ אֶל־כָּל־מְדִינ֣וֹת הַמֶּ֔לֶךְ אֶל־מְדִינָ֤ה וּמְדִינָה֙ כִּכְתָבָ֔הּ וְאֶל־עַ֥ם וָעָ֖ם כִּלְשׁוֹנ֑וֹ לִהְי֤וֹת כָּל־אִישׁ֙ שֹׂרֵ֣ר בְּבֵית֔וֹ וּמְדַבֵּ֖ר כִּלְשׁ֥וֹן עַמּֽוֹ׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב איתן שנדורפי שליט

האם אחשורוש השתמש בכלים של בית המקדש?

א. הגמרא במסכת מגילה: אחשורוש השתמש בכלי בית המקדש!

על הפסוק "והשקות בכלי זהב וכלים מכלים שונים" (אסתר א, ז), אמרה הגמרא במסכת מגילה (דף יב ע"א):

יצתה בת קול ואמרה להם: ראשונים כלו מפני כלים, ואתם שונים בהם?

פירש רש"י:

הראשונים - כלומר: בלשצר וחבורתו.

דברי הגמרא ורש"י קצרים מאד, ומתוך כך סתומים וחתומים. כוונתם היא למה שכתוב בספר דניאל פרק ה', שבלשאצר, לאחר ששתה הרבה יין, ציוה להביא את כלי בית המקדש, והוא שתה בהם יחד עם שריו ופילגשיו, ובאותו לילה הוא נהרג על ידי דריוש המדי. ואומרת הגמרא שאחשורוש גם הוא הביא את כלי בית המקדש, ושתה בהם יחד עם שריו.

הגמרא כאן קיצרה בדבריה, כנראה מפני שהיא הסתמכה על מה שהיא אמרה דברים אלו בדף הקודם (יא ע"ב).

על פי זה נהגו האשכנזים לקרוא את המלים "וכלים מכלים שונים" במנגינה של מגילת איכה, כדי לבטא את הצער שיש לנו על כך שאחשורוש השתמש בכלי בית המקדש.

ב. שאלת הרמב"ן

שאל הרמב"ן שם (יא ע"ב):

קשה עלי זה הענין... איך הוציא אחשורוש את כלי בית המקדש והשתמש בהם? והלא בימי כורש כבר העלו אותם, כמו שכתוב: 'והמלך כורש הוציא את כלי בית ד' אשר הוציא נבוכדנצר מירושלם ויתנם בבית אלהיו, ויוציאם כורש מלך פרס על ידי מתרדת הגזבר, ויספרם לששבצר הנשיא ליהודה' (עזרא א, ז-ח), וכתיב: 'הכל העלה ששבצר עם העלות הגולה מבבל לירושלם' (שם, יא)!

כלומר: בספר עזרא מפורש שכלי בית המקדש עלו לירושלים מיד לאחר הצהרת כורש, שהיה לפני אחשורוש!

כדי להבין היטב את דברי הרמב"ן נתבונן בפסוקים בתחילת ספר עזרא.

ג. הצהרת כורש

ספר עזרא פותח בהצהרת כורש, שנתנה רשות לגולי בבל לשוב לירושלים ולבנות את בית המקדש, בתום שבעים שנה לגלות בבל.

כך נאמר שם:

א. ובשנת אחת לכורש מלך פרס, לכלות דבר ד' מפי ירמיה, העיר ד' את רוח כֹּרש מלך פרס, ויעבר קול בכל מלכותו וגם במכתב לאמר:
ב. כה אמר כֹּרש מלך פרס: כל ממלכות הארץ נתן לי ד' אלקי השמים, והוא פקד עלי לבנות לו בית בירושלם אשר ביהודה.
ג. מי בכם מכל עמו, יהי אלקיו עמו, וְיעל לירושלם אשר ביהודה, וְיִבֶן את בית ד' אלקי ישראל, הוא האלקים אשר בירושלם.
ד. וכל הנשאר מכל המקֹמות אשר הוא גר שם, ינשאוהו אנשי מְקֹמו בכסף ובזהב וברכוש ובבהמה, עם הנדבה לבית האלקים אשר בירושלם.
ה. ויקומו ראשי האבות ליהודה ובנימן, והכהנים והלְוִיִם, לכל הֵעיר האלקים את רוחו לעלות לבנות את בית ד' אשר בירושלם.
ו. וכל סביבֹתיהם חִזקו בידיהם בכלי כסף בזהב ברכוש ובבהמה ובמגדנות, לבד על כל התנדב.

ד. הוצאת הכלים והעלאתם לירושלים

אחר כך נאמר:

ז. והמלך כורש הוציא את כלי בית ד', אשר הוציא נבוכדנצר מירושלם ויתנם בבית אלהיו.
ח. ויוציאם כורש מלך פרס על יד מתרדת הגזבר, ויספרם לששבצר הנשיא ליהודה.
ט. ואלה מספרם: אגרטלי זהב שלֹשים, אגרטלי כסף אָלף, מַחֲלָפים תשעה ועשרים.
י. כְּפוֹרֵי זהב שלשים, כְּפוֹרֵי כסף מִשְנִים ארבע מאות ועשרה, כלים אחרים אָלף.
יא. כל כלים לזהב ולכסף חמשת אלפים וארבע מאות, הכל העלה ששבצר עם העלות הגולה מבבל לירושלם.

מפורש כאן שכלי בית המקדש עלו לירושלים מיד בעקבות הצהרת כורש, שהיה לפני אחשורוש!

ה. תשובת הרמב"ן

ענה על כך הרמב"ן:

וענין הכלים הללו שאחשורוש נשתמש בהם היה לפי שנבוכדנצר בגלות הראשון לקח מקצת כלים של בית המקדש ולא כולם, דכתיב: 'ויתן ד' בידו את יהויקים מלך יהודה ומקצת כלי בית האלקים, ויביאם ארץ שנער בית אלהיו, ואת הכלים הביא בית אוצר אלהיו' (דניאל א, ב), והם היו ששלח כורש במעלה הראשונה, דכתיב: 'ויתנם בבית אלהיו ויוציאם כורש' וכו' (עזרא א, ז), לפי שנתמלאו להם שבעים שנה. אבל שאר הכלים נשארו בבית המקדש עד החורבן, ולקח אותם נבוזראדן, ומקראות מלאים הם בספר ירמיהו. והם לא נתמלאו להם עדיין שבעים שנה, ונשארו בבבל עד בנין הבית. נתקיים בכלים מה שנתקיים בבית המקדש ובעם: הגולים תחילה נפקדו לשבעים של גלות ראשון, והגולים בשעת חרבן נגאלו לשבעים של חרבן. וכן הבנין למלאת שבעים לחרבן הבית היה, ובאותו זמן השיבו שאר הכלים, דודאי נגאלו והחזירום, שכן ירמיה מתנבא על הכלים הנותרים בבית ד': 'בבלה יובאו ושמה יהיו, עד יום פקדי אותם, נְאֻם ד', והעליתים, והשיבותים אל המקום הזה' (כז, כב)... ובאלו הכלים הנותרים - בהם נשתמש אחשורוש, והשטן רקד ביניהם שצמח להרוג ושתי, כדי שתבוא גאולה לישראל על ידי אסתר.

כלומר: מדובר כאן בשתי גלויות של כלים: האחת בימי יהויקים, כמו שכתוב בתחילת ספר דניאל, והשניה שמונה עשרה שנה אחר כך, בחורבן בית המקדש, בימי צדקיהו, כמו שכתוב בסוף ספר מלכים (כה, יג-יז) ובסוף ספר ירמיהו (נב, יז-כג). הכלים שגלו בימי יהויקים, חזרו בסוף שבעים שנה לגלותם, בעקבות הצהרת כורש, ועליהם מסופר בספר עזרא, ואילו הכלים שגלו בחורבן הבית חזרו רק כעבור שמונה עשרה שנה, כשמלאו להם שבעים שנה, ועליהם אמרה הגמרא שאחשורוש השתמש בהם.

[יש לציין שהיתה לקיחה נוספת של כלים, בימי יהויכין (מלכים ב כד, יג), שבע שנים אחרי הגלות בימי יהויקים ואחת עשרה שנה לפני גלות צדקיהו. אבל עליה הרמב"ן לא דן כאן].

הרמב"ן גם רמז לשני דיוקים נפלאים בפסוקים כדי להוכיח את דבריו:

  1. לקיחת הכלים בספר דניאל מתיחסת לנבוכדנצר, ואילו לקיחת הכלים בספר מלכים ובספר ירמיהו מתיחסת לנבוזראדן.
  2. בספר דניאל נאמר שאת הכלים שלקח נבוכדנצר הוא שם בבית אלהיו, ואילו בספר מלכים (כה, יג) ובספר ירמיהו (נב, יז) לא נאמר שנבוזראדן שם את הכלים בבית אלהיו, אלא רק שהוא הביא את נחושתם בבלה.

בספר עזרא נאמר: "והמלך כורש הוציא את כלי בית ד' אשר הוציא נבוכדנצר מירושלם ויתנם בבית אלהיו". ואם כן הכתוב מדגיש שמדובר בכלים שלקח נבוכדנצר בזמן יהויקים, ולא בכלים שלקח נבוזראדן בימי צדקיהו!

יהי רצון שנזכה לראות בקרוב בבנין בית המקדש השלישי ובהנחת כל כליו, כל כלי במקומו.

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך