תנ"ך על הפרק - שמות לא - "ויתן אל משה כְּכַלֹּתוֹ לדבר אתו בהר סיני שני לֻחֹת העדֻת" / הרב איתן שנדורפי שליט"א

תנ"ך על הפרק

שמות לא

81 / 929
היום

הפרק

מינוי בצלאל ואהליאב, ציווי על השבת, קבלת הלֻחֹת

וַיְדַבֵּ֥ר יְהוָ֖ה אֶל־מֹשֶׁ֥ה לֵּאמֹֽר׃רְאֵ֖ה קָרָ֣אתִֽי בְשֵׁ֑ם בְּצַלְאֵ֛ל בֶּן־אוּרִ֥י בֶן־ח֖וּר לְמַטֵּ֥ה יְהוּדָֽה׃וָאֲמַלֵּ֥א אֹת֖וֹ ר֣וּחַ אֱלֹהִ֑ים בְּחָכְמָ֛ה וּבִתְבוּנָ֥ה וּבְדַ֖עַת וּבְכָל־מְלָאכָֽה׃לַחְשֹׁ֖ב מַחֲשָׁבֹ֑ת לַעֲשׂ֛וֹת בַּזָּהָ֥ב וּבַכֶּ֖סֶף וּבַנְּחֹֽשֶׁת׃וּבַחֲרֹ֥שֶׁת אֶ֛בֶן לְמַלֹּ֖את וּבַחֲרֹ֣שֶׁת עֵ֑ץ לַעֲשׂ֖וֹת בְּכָל־מְלָאכָֽה׃וַאֲנִ֞י הִנֵּ֧ה נָתַ֣תִּי אִתּ֗וֹ אֵ֣ת אָהֳלִיאָ֞ב בֶּן־אֲחִֽיסָמָךְ֙ לְמַטֵּה־דָ֔ן וּבְלֵ֥ב כָּל־חֲכַם־לֵ֖ב נָתַ֣תִּי חָכְמָ֑ה וְעָשׂ֕וּ אֵ֖ת כָּל־אֲשֶׁ֥ר צִוִּיתִֽךָ׃אֵ֣ת ׀ אֹ֣הֶל מוֹעֵ֗ד וְאֶת־הָֽאָרֹן֙ לָֽעֵדֻ֔ת וְאֶת־הַכַּפֹּ֖רֶת אֲשֶׁ֣ר עָלָ֑יו וְאֵ֖ת כָּל־כְּלֵ֥י הָאֹֽהֶל׃וְאֶת־הַשֻּׁלְחָן֙ וְאֶת־כֵּלָ֔יו וְאֶת־הַמְּנֹרָ֥ה הַטְּהֹרָ֖ה וְאֶת־כָּל־כֵּלֶ֑יהָ וְאֵ֖ת מִזְבַּ֥ח הַקְּטֹֽרֶת׃וְאֶת־מִזְבַּ֥ח הָעֹלָ֖ה וְאֶת־כָּל־כֵּלָ֑יו וְאֶת־הַכִּיּ֖וֹר וְאֶת־כַּנּֽוֹ׃וְאֵ֖ת בִּגְדֵ֣י הַשְּׂרָ֑ד וְאֶת־בִּגְדֵ֤י הַקֹּ֙דֶשׁ֙ לְאַהֲרֹ֣ן הַכֹּהֵ֔ן וְאֶת־בִּגְדֵ֥י בָנָ֖יו לְכַהֵֽן׃וְאֵ֨ת שֶׁ֧מֶן הַמִּשְׁחָ֛ה וְאֶת־קְטֹ֥רֶת הַסַּמִּ֖ים לַקֹּ֑דֶשׁ כְּכֹ֥ל אֲשֶׁר־צִוִּיתִ֖ךָ יַעֲשֽׂוּ׃וַיֹּ֥אמֶר יְהוָ֖ה אֶל־מֹשֶׁ֥ה לֵּאמֹֽר׃וְאַתָּ֞ה דַּבֵּ֨ר אֶל־בְּנֵ֤י יִשְׂרָאֵל֙ לֵאמֹ֔ר אַ֥ךְ אֶת־שַׁבְּתֹתַ֖י תִּשְׁמֹ֑רוּ כִּי֩ א֨וֹת הִ֜וא בֵּינִ֤י וּבֵֽינֵיכֶם֙ לְדֹרֹ֣תֵיכֶ֔ם לָדַ֕עַת כִּ֛י אֲנִ֥י יְהוָ֖ה מְקַדִּשְׁכֶֽם׃וּשְׁמַרְתֶּם֙ אֶת־הַשַּׁבָּ֔ת כִּ֛י קֹ֥דֶשׁ הִ֖וא לָכֶ֑ם מְחַֽלְלֶ֙יהָ֙ מ֣וֹת יוּמָ֔ת כִּ֗י כָּל־הָעֹשֶׂ֥ה בָהּ֙ מְלָאכָ֔ה וְנִכְרְתָ֛ה הַנֶּ֥פֶשׁ הַהִ֖וא מִקֶּ֥רֶב עַמֶּֽיהָ׃שֵׁ֣שֶׁת יָמִים֮ יֵעָשֶׂ֣ה מְלָאכָה֒ וּבַיּ֣וֹם הַשְּׁבִיעִ֗י שַׁבַּ֧ת שַׁבָּת֛וֹן קֹ֖דֶשׁ לַיהוָ֑ה כָּל־הָעֹשֶׂ֧ה מְלָאכָ֛ה בְּי֥וֹם הַשַּׁבָּ֖ת מ֥וֹת יוּמָֽת׃וְשָׁמְר֥וּ בְנֵֽי־יִשְׂרָאֵ֖ל אֶת־הַשַּׁבָּ֑ת לַעֲשׂ֧וֹת אֶת־הַשַּׁבָּ֛ת לְדֹרֹתָ֖ם בְּרִ֥ית עוֹלָֽם׃בֵּינִ֗י וּבֵין֙ בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל א֥וֹת הִ֖וא לְעֹלָ֑ם כִּי־שֵׁ֣שֶׁת יָמִ֗ים עָשָׂ֤ה יְהוָה֙ אֶת־הַשָּׁמַ֣יִם וְאֶת־הָאָ֔רֶץ וּבַיּוֹם֙ הַשְּׁבִיעִ֔י שָׁבַ֖ת וַיִּנָּפַֽשׁ׃וַיִּתֵּ֣ן אֶל־מֹשֶׁ֗ה כְּכַלֹּתוֹ֙ לְדַבֵּ֤ר אִתּוֹ֙ בְּהַ֣ר סִינַ֔י שְׁנֵ֖י לֻחֹ֣ת הָעֵדֻ֑ת לֻחֹ֣ת אֶ֔בֶן כְּתֻבִ֖ים בְּאֶצְבַּ֥ע אֱלֹהִֽים׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב איתן שנדורפי שליט

"ויתן אל משה כְּכַלֹּתוֹ לדבר אתו בהר סיני שני לֻחֹת העדֻת"

הקדמה

על הפסוק "ויתן אל משה כְּכַלֹּתוֹ לדבר אתו בהר סיני שני לֻחֹת העדֻת, לֻחֹת אבן כתֻבים באצבע אלקים" (שמות לא, יח) נאמרו בדברי חז"ל והמפרשים הסברים רבים. במאמר קצר זה נביא שנים מהם, שיש להם משמעות גדולה לכל לומד תורה.

א. אפילו משה רבנו, שלמד תורה מפי הגבורה, שכח את התורה, עד שניתנה לו במתנה!

במדרש תנחומא (כי תשא טז) נאמר:

ויתן אל משה ככלתו - אמר רבי אבהו: כל ארבעים יום שעשה משה מלמעלן, היה לומד תורה ושוכח.
לסוף אמר ליה: 'רבונו של עולם, הרי באו ארבעים יום ואיני יודע דבר'!

מה עשה הקדוש ברוך הוא? משהשלים ארבעים יום נתן לו את התורה במתנה, שנאמר: 'ויתן אל משה'.

כעין זה נאמר גם בגמרא במסכת נדרים (לח ע"א): "ויתן אל משה - אמר רבי יוחנן: בתחילה היה משה לומד תורה ומשכחה, עד שנתנה לו במתנה, שנאמר: 'ויתן אל משה'".

הסביר ה"תורה תמימה" (שמות לא, יח, אות מג):

הנה אין ספק כי לא מכח השִכְחָה הטבעית שכח משה תלמודו, שהרי כידוע היה בעל כשרונות נעלים ומצויינים, ואם כן צריך לומר כי במכוון מאת הקדוש ברוך הוא היה הדבר שישכח מה שלומד. ואינו מבואר תכלית כונה זו...
אבל מצאתי באור הענין בירושלמי הוריות (פ"ג ה"ח) שבא שם מאמר זה, גם כן בשם ר' יוחנן, בזו הלשון: 'כל אותן ארבעים יום שעשה משה בהר, היה לומד תורה ומשכחה, עד שנתנה לו במתנה. וכל כך למה? כדי להחזיר את הטיפשים'. ובאור הדברים שלא יאמר זה שלומד ושוכח מחמת חלישת זכרונו: 'מה לי ליגע בחנם אחרי ששוכח אני מה שאני לומד'. כי התשובה על זה, שהרי גם משה שכח, ובכל זאת למד ולמד, עד שנתנה לו במתנה. ואם כן, גם כל לומד ילמוד כל כך, עד שיותן לו במתנה, ושוב לא ישכח... ועיין במסכת עבודה זרה (יט ע"א): 'לעולם ילמוד אדם אף על פי שמשכח', וברור שסמך על דרשת הירושלמי שהבאנו.

ב. דברי תורה עריבים ככלה

רש"י שם הביא את דברי התנחומא הללו בתוספת וכתב: "ככלתו – ככלתו כתיב, חסר, שנמסרה לו תורה במתנה ככלה לחתן, שלא היה יכול ללמוד כולה בזמן מועט כזה".

יש להבין: מה הדמיון בין מתנה לבין כלה?

כתב ה"באר יצחק" על רש"י שם:

מה נעים הדרש הזה בטעם חסרון הוו. וכבר המשיל החכם ע"ה בספר משלי (ה, יט) את החכמה ל'אילת אהבים ויעלת חן'. והדמיון הזה הוא נכון מכל הבחינות: הן מצד כמות ומדרגת האהבה, כי האהבה הגופנית היותר גדולה הוא אהבת יעלת חן, עזה כמות אהבה.
והן מצד החיבור והדבקות הנמשך מן האהבה ההיא, שיתחבר עמה דודה תמיד, ובאהבתה ישגה מאד, והחשיקה תפעל התפעלות גדולה ועצומה בנפש החושק, עד שלא ימצא מנוחה ונופש בלתה.
ואמנם יותר מזה אהבת הנפש אל החכמה, והנועם והערבות המושג אליה מן החכמה יותר עצום ורב, ובאהבתה ישגה תמיד, ויתחבר עמה ברעיוניו, ויתעלס וישתעשע עמה בכל עת, וששון ושמחה רבה ישיגוהו בהגיונה.

דברים דומים כתב "אור החיים" הקדוש בפרשת כי תבוא על הפסוק "ושמחת בכל הטוב אשר נתן לך ד' אלקיך ולביתך" (דברים כו, יא):

ושמחת בכל הטוב... ירמוז במאמר 'בכל הטוב' אל התורה, כאומרם ז"ל (ברכות ה ע"א): 'ואין טוב אלא תורה', שאם היו בני אדם מרגישין במתיקות ועריבות טוב התורה, היו משתגעים ומתלהטים אחריה, ולא יחשב בעיניהם מלא עולם, כסף וזהב, למאומה, כי התורה כוללת כל הטובות שבעולם.
ואומרו: 'ולביתך' - כי לא לנשמה לבד יגיע הטוב, אלא גם לבית הנשמה, שהיא רוח ונפש, שהם משכן הנשמה, כל אחד יתעדן כפי יכלתו.

יהי רצון שנעסוק בתורה, ונשמח בה ונרגיש את עריבותה ואת מתיקותה.

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך