תנ"ך על הפרק - איכה א - "צדיק הוא ד' כי פיהו מריתי" / הרב איתן שנדורפי שליט"א

תנ"ך על הפרק

איכה א

803 / 929
היום

הפרק

אֵיכָ֣ה ׀ יָשְׁבָ֣ה בָדָ֗ד הָעִיר֙ רַבָּ֣תִי עָ֔ם הָיְתָ֖ה כְּאַלְמָנָ֑ה רַּבָּ֣תִי בַגּוֹיִ֗ם שָׂרָ֙תִי֙ בַּמְּדִינ֔וֹת הָיְתָ֖ה לָמַֽס׃בָּכ֨וֹ תִבְכֶּ֜ה בַּלַּ֗יְלָה וְדִמְעָתָהּ֙ עַ֣ל לֶֽחֱיָ֔הּ אֵֽין־לָ֥הּ מְנַחֵ֖ם מִכָּל־אֹהֲבֶ֑יהָ כָּל־רֵעֶ֙יהָ֙ בָּ֣גְדוּ בָ֔הּ הָ֥יוּ לָ֖הּ לְאֹיְבִֽים׃גָּֽלְתָ֨ה יְהוּדָ֤ה מֵעֹ֙נִי֙ וּמֵרֹ֣ב עֲבֹדָ֔ה הִ֚יא יָשְׁבָ֣ה בַגּוֹיִ֔ם לֹ֥א מָצְאָ֖ה מָנ֑וֹחַ כָּל־רֹדְפֶ֥יהָ הִשִּׂיג֖וּהָ בֵּ֥ין הַמְּצָרִֽים׃דַּרְכֵ֨י צִיּ֜וֹן אֲבֵל֗וֹת מִבְּלִי֙ בָּאֵ֣י מוֹעֵ֔ד כָּל־שְׁעָרֶ֙יהָ֙ שֽׁוֹמֵמִ֔ין כֹּהֲנֶ֖יהָ נֶאֱנָחִ֑ים בְּתוּלֹתֶ֥יהָ נּוּג֖וֹת וְהִ֥יא מַר־לָֽהּ׃הָי֨וּ צָרֶ֤יהָ לְרֹאשׁ֙ אֹיְבֶ֣יהָ שָׁל֔וּ כִּֽי־יְהוָ֥ה הוֹגָ֖הּ עַ֣ל רֹב־פְּשָׁעֶ֑יהָ עוֹלָלֶ֛יהָ הָלְכ֥וּ שְׁבִ֖י לִפְנֵי־צָֽר׃וַיֵּצֵ֥אמן־בת־מִבַּת־צִיּ֖וֹן כָּל־הֲדָרָ֑הּ הָי֣וּ שָׂרֶ֗יהָ כְּאַיָּלִים֙ לֹא־מָצְא֣וּ מִרְעֶ֔ה וַיֵּלְכ֥וּ בְלֹא־כֹ֖חַ לִפְנֵ֥י רוֹדֵֽף׃זָֽכְרָ֣ה יְרוּשָׁלִַ֗ם יְמֵ֤י עָנְיָהּ֙ וּמְרוּדֶ֔יהָ כֹּ֚ל מַחֲמֻדֶ֔יהָ אֲשֶׁ֥ר הָי֖וּ מִ֣ימֵי קֶ֑דֶם בִּנְפֹ֧ל עַמָּ֣הּ בְּיַד־צָ֗ר וְאֵ֤ין עוֹזֵר֙ לָ֔הּ רָא֣וּהָ צָרִ֔ים שָׂחֲק֖וּ עַ֥ל מִשְׁבַּתֶּֽהָ׃חֵ֤טְא חָֽטְאָה֙ יְר֣וּשָׁלִַ֔ם עַל־כֵּ֖ן לְנִידָ֣ה הָיָ֑תָה כָּֽל־מְכַבְּדֶ֤יהָ הִזִּיל֙וּהָ֙ כִּי־רָא֣וּ עֶרְוָתָ֔הּ גַּם־הִ֥יא נֶאֶנְחָ֖ה וַתָּ֥שָׁב אָחֽוֹר׃טֻמְאָתָ֣הּ בְּשׁוּלֶ֗יהָ לֹ֤א זָֽכְרָה֙ אַחֲרִיתָ֔הּ וַתֵּ֣רֶד פְּלָאִ֔ים אֵ֥ין מְנַחֵ֖ם לָ֑הּ רְאֵ֤ה יְהוָה֙ אֶת־עָנְיִ֔י כִּ֥י הִגְדִּ֖יל אוֹיֵֽב׃יָדוֹ֙ פָּ֣רַשׂ צָ֔ר עַ֖ל כָּל־מַחֲמַדֶּ֑יהָ כִּֽי־רָאֲתָ֤ה גוֹיִם֙ בָּ֣אוּ מִקְדָּשָׁ֔הּ אֲשֶׁ֣ר צִוִּ֔יתָה לֹא־יָבֹ֥אוּ בַקָּהָ֖ל לָֽךְ׃כָּל־עַמָּ֤הּ נֶאֱנָחִים֙ מְבַקְּשִׁ֣ים לֶ֔חֶם נָתְנ֧וּמחמודיהםמַחֲמַדֵּיהֶ֛םבְּאֹ֖כֶל לְהָשִׁ֣יב נָ֑פֶשׁ רְאֵ֤ה יְהוָה֙ וְֽהַבִּ֔יטָה כִּ֥י הָיִ֖יתִי זוֹלֵלָֽה׃ל֣וֹא אֲלֵיכֶם֮ כָּל־עֹ֣בְרֵי דֶרֶךְ֒ הַבִּ֣יטוּ וּרְא֗וּ אִם־יֵ֤שׁ מַכְאוֹב֙ כְּמַכְאֹבִ֔י אֲשֶׁ֥ר עוֹלַ֖ל לִ֑י אֲשֶׁר֙ הוֹגָ֣ה יְהוָ֔ה בְּי֖וֹם חֲר֥וֹן אַפּֽוֹ׃מִמָּר֛וֹם שָֽׁלַח־אֵ֥שׁ בְּעַצְמֹתַ֖י וַיִּרְדֶּ֑נָּה פָּרַ֨שׂ רֶ֤שֶׁת לְרַגְלַי֙ הֱשִׁיבַ֣נִי אָח֔וֹר נְתָנַ֙נִי֙ שֹֽׁמֵמָ֔ה כָּל־הַיּ֖וֹם דָּוָֽה׃נִשְׂקַד֩ עֹ֨ל פְּשָׁעַ֜י בְּיָד֗וֹ יִשְׂתָּֽרְג֛וּ עָל֥וּ עַל־צַוָּארִ֖י הִכְשִׁ֣יל כֹּחִ֑י נְתָנַ֣נִי אֲדֹנָ֔י בִּידֵ֖י לֹא־אוּכַ֥ל קֽוּם׃סִלָּ֨ה כָל־אַבִּירַ֤י ׀ אֲדֹנָי֙ בְּקִרְבִּ֔י קָרָ֥א עָלַ֛י מוֹעֵ֖ד לִשְׁבֹּ֣ר בַּחוּרָ֑י גַּ֚ת דָּרַ֣ךְ אֲדֹנָ֔י לִבְתוּלַ֖ת בַּת־יְהוּדָֽה׃עַל־אֵ֣לֶּה ׀ אֲנִ֣י בוֹכִיָּ֗ה עֵינִ֤י ׀ עֵינִי֙ יֹ֣רְדָה מַּ֔יִם כִּֽי־רָחַ֥ק מִמֶּ֛נִּי מְנַחֵ֖ם מֵשִׁ֣יב נַפְשִׁ֑י הָי֤וּ בָנַי֙ שֽׁוֹמֵמִ֔ים כִּ֥י גָבַ֖ר אוֹיֵֽב׃פֵּֽרְשָׂ֨ה צִיּ֜וֹן בְּיָדֶ֗יהָ אֵ֤ין מְנַחֵם֙ לָ֔הּ צִוָּ֧ה יְהוָ֛ה לְיַעֲקֹ֖ב סְבִיבָ֣יו צָרָ֑יו הָיְתָ֧ה יְרוּשָׁלִַ֛ם לְנִדָּ֖ה בֵּינֵיהֶֽם׃צַדִּ֥יק ה֛וּא יְהוָ֖ה כִּ֣י פִ֣יהוּ מָרִ֑יתִי שִׁמְעוּ־נָ֣א כָל־עמיםהָֽעַמִּ֗יםוּרְאוּ֙ מַכְאֹבִ֔י בְּתוּלֹתַ֥י וּבַחוּרַ֖י הָלְכ֥וּ בַשֶּֽׁבִי׃קָרָ֤אתִי לַֽמְאַהֲבַי֙ הֵ֣מָּה רִמּ֔וּנִי כֹּהֲנַ֥י וּזְקֵנַ֖י בָּעִ֣יר גָּוָ֑עוּ כִּֽי־בִקְשׁ֥וּ אֹ֙כֶל֙ לָ֔מוֹ וְיָשִׁ֖יבוּ אֶת־נַפְשָֽׁם׃רְאֵ֨ה יְהוָ֤ה כִּֽי־צַר־לִי֙ מֵעַ֣י חֳמַרְמָ֔רוּ נֶהְפַּ֤ךְ לִבִּי֙ בְּקִרְבִּ֔י כִּ֥י מָר֖וֹ מָרִ֑יתִי מִח֥וּץ שִׁכְּלָה־חֶ֖רֶב בַּבַּ֥יִת כַּמָּֽוֶת׃שָׁמְע֞וּ כִּ֧י נֶאֱנָחָ֣ה אָ֗נִי אֵ֤ין מְנַחֵם֙ לִ֔י כָּל־אֹ֨יְבַ֜י שָׁמְע֤וּ רָֽעָתִי֙ שָׂ֔שׂוּ כִּ֥י אַתָּ֖ה עָשִׂ֑יתָ הֵבֵ֥אתָ יוֹם־קָרָ֖אתָ וְיִֽהְי֥וּ כָמֽוֹנִי׃תָּבֹ֨א כָל־רָעָתָ֤ם לְפָנֶ֙יךָ֙ וְעוֹלֵ֣ל לָ֔מוֹ כַּאֲשֶׁ֥ר עוֹלַ֛לְתָּ לִ֖י עַ֣ל כָּל־פְּשָׁעָ֑י כִּֽי־רַבּ֥וֹת אַנְחֹתַ֖י וְלִבִּ֥י דַוָּֽי׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב איתן שנדורפי שליט

"צדיק הוא ד' כי פיהו מריתי"

נאמר בפרקנו (א, יח): "'צדיק הוא ד' כי פיהו מריתי". נאמר על כך הסבר נפלא במדרש איכה. כדי להבין את דברי המדרש נעתיק תחילה את ארבעת הפסוקים שעליהם המדרש בנוי.

כך נאמר בספר דברי הימים (ב פרק ל"ה):

כ. אחרי כל זאת אשר הכין יאשיהו את הבית, עלה נכו מלך מצרים להלחם בכרכמיש על פרת, ויצא לקראתו יאשיהו.
כא. וישלח אליו מלאכים לאמר: מה לי ולך מלך יהודה? לא עליך אתה היום, כי אל בית מלחמתי, ואלקים אמר לבהלני, חדל לך מאלהים אשר עמי, ואל ישחיתך.
כב. ולא הסב יאשיהו פניו ממנו, כי להלחם בו התחפש, ולא שמע אל דברי נכו מפי אלקים, ויבא להלחם בבקעת מגדו.
כג. ויֹרו היֹרים למלך יאשיהו, ויאמר המלך לעבדיו: העבירוני, כי הָחֳלֵיתִי מאד".

א. המדרש באיכה רבה

במדרש איכה רבה (א, נג) נאמר:

'צדיק הוא ד' כי פיהו מריתי' - מי אמרו לפסוק זה? יאשיהו אמרה. הדא הוא דכתיב: 'אחרי כל זאת אשר הכין יאשיהו את הבית, עלה נכו להלחם בכרכמיש על פרת' (דהי"ב לה, כ) - בקרקסיון דעל פרת.
'וישלח אליו מלאכים לאמר: מה לי ולך מלך יהודה, לא עליך אתה היום, כי אל בית מלחמתי, ואלקים אמר לבהלני' (שם, כא) - מפי הקב"ה אני עולה.
'חדל לך מאלהים אשר עמי' (שם) - זה לשון עבודת כוכבים.
'ולא הסב יאשיהו פניו, ולא שמע אל דברי נכו מפי אלקים' (שם, כב) - זה ירמיהו, שאמר ליאשיהו: כך מקובלני מישעיה רבי: 'וסכסכתי מצרים במצרים' (ישעיה יט, ב), ולא שמע לו, אלא אמר לו: משה, רבה דרבך, לא כך אמר: 'וחרב לא תעבור בארצכם' (ויקרא כו, ו), וחרבו של אותו רשע עוברת בארצי ובתחומי!
והוא לא היה יודע שכל דורו עובדי עבודת כוכבים היו.
הוה משלח זוג תלמידים למיבערא [-לבער] עבודת כוכבים מבתיהון, והוון עללין [- והיו מחפשים] ולא משכחין כלום [ולא מוצאים כלום].
עד דנפקון אמרון: טרודו תרעין [-כאשר יצאו התלמידים אמרו להם בעלי הבית: סגרו הדלת].
מן דהוון טרדין לתרעיה הוון חמן יתיה [כשסגרו הדלת נמצאת עבודת כוכבים על הדלת מבפנים, והיו בני הבית רואים אותה שוב].
אמרו עליהון: מן דאתא ותיקן, הוא דאתא וקלקל [אמרו עליהם: מי שבא ותיקן, שסילק את העבודה זרה בעת פתיחת הדלת, הוא עצמו בא וקלקל, שסגר הדלת ונמצא שוב ציור של עבודה זרה על הדלת].
לפיכך: 'ויורו היורים למלך יאשיהו' (דה"ב לה, כג) - אמר ר' מני: שלש מאות חצים הורו בו, עד שנעשה גופו ככברה.
והיה ירמיהו מצית אחריו לידע מהו אומר. ומה היה אומר? 'צדיק הוא ד' כי פיהו מריתי' (איכה א, יח) - פיהו ופום סרסורו" [פיו ופי נביאו].

במדרש יש ארבעה חלקים עיקריים:

א. חילופי הדברים בין יאשיהו מלך יהודה לפרעה נכה מלך מצרים.

ב. חילופי הדברים בין יאשיהו מלך יהודה לבין ירמיהו הנביא.

ג. מעשיהם הרעים של בני דורו של יאשיהו ואי ידיעת יאשיהו את מעשיהם הרעים.

ד. מותו הנורא של יאשיהו ודבריו בעת מותו.

יש לשאול על דברי המדרש מספר שאלות:

  1. היחס בין הדברים שאמר פרעה נכה ליאשיהו ובין הדברים שאמר ירמיהו הנביא ליאשיהו לא מספיק ברור.
  2. כיצד רצה יאשיהו להלחם בפרעה נכה על סמך הפסוק "וחרב לא תעבור בארצכם" (ויקרא כו, ו)? והרי יאשיהו ראה שפרעה כן עובר בארצו! וכמו שהוא עצמו אמר: "וחרבו של אותו רשע עוברת בארצי ובתחומי"! אם כן היה לו להבין שהדרשה אינה מתיחסת לדורו!
  3. כיצד יתכן שמלך צדיק כיאשיהו יעבור על דברי נביא? והרי זו עבירה חמורה שחיבים עליה מיתה (דברים יח, יט)!
  4. במדרש כתוב שיאשיהו לא קיבל את דבריו של ירמיהו יש לשאול אם כן: מדוע אמר הפסוק "ולא שמע אל דברי נכו מפי אלקים"? יותר היה מתאים לכאורה שהפסוק יאמר: "ולא שמע אל דברי ירמיהו מפי אלקים"!

כיון שהתשובה לשאלה הראשונה תלויה בתשובות לשאלה השלישית והרביעית, היא תופיע רק בסוף המאמר.

ב. הרי פרעה כבר עבר בארץ ישראל!

נשאלה השאלה: כיצד רצה יאשיהו להלחם בפרעה נכה על סמך הפסוק "וחרב לא תעבור בארצכם" (ויקרא כו, ו)? והרי יאשיהו ראה שפרעה כן עובר בארצו! וכמו שהוא עצמו אמר: "וחרבו של אותו רשע עוברת בארצי ובתחומי"! אם כן היה לו להבין שהדרשה אינה מתיחסת לדורו!

נראה לומר שיאשיהו למד שפירוש הפסוק "וחרב לא תעבור בארצכם" הוא שהחרב לא תעבור בכל ארצכם, אף אם תעבור בקצתה.

כן נראה מקינת הקליר לתשעה באב הפותחת במלים "איכה אלי קוננו מאליו": "כל המוניו ללכת ארם נהרים, למען לא תעבור חרב כל שהוא באפרים". כלומר: אף שהחרב כבר עברה בארץ יהודה, מכל מקום ניסה יאשיהו למנוע אותה מלעבור בארץ אפרים.

ג. כיצד יתכן שמלך צדיק כיאשיהו יעבור על דברי נביא?!

נשאלה השאלה: כיצד יתכן שמלך צדיק כיאשיהו יעבור על דברי נביא? והרי זו עבירה חמורה שחיבים עליה מיתה (דברים יח, יט)!

כתב על כך ה"עץ יוסף" (שם):

יש לומר שכיון שירמיהו לא אמר ליאשיהו מפי הקב"ה בנבואה שיחדל ממלחמה זו, אלא אמר: 'כך מקובלני מפי ישעיהו רבי', חשב יאשיהו: כיון שבָּטח פרעה בעבודה זרה שלו, כמו שאמר: 'חדל לך מאלהים אשר עמי', לא יתקיים זה בימיו, שהוא צדיק, וגם דורו הם צדיקים לפי מחשבתו, וכדכתיב: 'וחרב לא תעבור בארצכם'!

כלומר: כיון שירמיהו לא אמר ליאשיהו שהוא קיבל נבואה מד' שיחדל ממלחמה זו, אלא אמר שכך הוא מבין את נבואת ישעיהו: "וסכסכתי מצרים במצרים", חשב יאשיהו: כיון שבָּטח פרעה בעבודה זרה שלו, לא תתקיים נבואת ישעיהו בימיו של יאשיהו, כיון שהוא צדיק, וגם דורו הם צדיקים לפי מחשבתו, ואותה נבואה של ישעיהו עומדת בניגוד להבטחה שאמר משה רבנו: "וחרב לא תעבור בארצכם"'. ונבואת ישעיהו תתקיים בזמן אחר!

עוד נראה להסביר שיאשיהו לא שמע לדברי ירמיהו, כיון שבנבואת ישעיהו נאמר: "וסכסכתי מצרים במצרים", ומלחמה זו של פרעה מלך מצרים היתה עם מלך אשור!

ואמנם המפרשים הסבירו כיצד למד ירמיהו שהנבואה מתיחסת לעליה זו של פרעה על אשור, מכל מקום מפשטות דברי הנבואה משמע שהיא לא מתייחסת לעליית פרעה נכה למלחמה על אשור, ולכן היה קשה ליאשיהו לקבל מירמיהו שנבואת ישעיהו מתייחסת למלחמה זו של פרעה באשור.

ד. מדוע לא נאמר: "ולא שמע אל דברי ירמיהו מפי אלקים"?

נשאלה השאלה: מדוע אמר הפסוק "ולא שמע אל דברי נכו מפי אלקים"? יותר היה מתאים לכאורה שהפסוק יאמר: "ולא שמע אל דברי ירמיהו מפי אלקים"!

יש ליישב שאילו היה כתוב: "ולא שמע אל דברי ירמיהו מפי אלקים" היה משמע שירמיהו אמר ליאשיהו שנאמר לו בנבואה מאת ד' שאסור לו לצאת להילחם בנכו. ודבר זה אינו נכון, שהרי ירמיהו לא אמר ליאשיהו שנאמר לו בנבואה מאת ד' שאסור ליאשיהו לצאת למלחמה, אלא שכך הוא הבין מנבואת ישעיהו. ולכן לא נכתב: "ולא שמע אל דברי ירמיהו מפי אלקים", אלא: "ולא שמע אל דברי נכו מפי אלקים", כיון שדבריו של פרעה נכה היו באמת דבר אלקים, אלא שיאשיהו לא ידע זאת.

על פי זה גם מיושבת השאלה הראשונה מה היחס בין מה שאמר פרעה נכה ליאשיהו, לבין מה שאמר ירמיהו הנביא ליאשיהו: ירמיהו אמר: כך מקובלני מפי ישעיהו רבי, והוא צדק, ויאשיהו חשב שהוא טועה, ופרעה נכה אמר ליאשיהו שעלייתו להילחם באשור היא בדבר אלקים, והוא צדק, ויאשיהו חשב שהוא סתם אומר דברים בעלמא, ועוד שכיון שפרעה בטח בעבודה זרה שלו היה יאשיהו בטוח שפרעה יכשל.

יהי רצון שנזכה בקרוב לקיום ההבטחה: "וחרב לא תעבור בארצכם" (ויקרא כו, ו).

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך