תנ"ך על הפרק - דברי הימים א כט - השמחה הגדולה בפרקנו ובתנ"ך בכלל / הרב איתן שנדורפי שליט"א

תנ"ך על הפרק

דברי הימים א כט

893 / 929
היום

הפרק

וַיֹּ֨אמֶר דָּוִ֤יד הַמֶּ֙לֶךְ֙ לְכָל־הַקָּהָ֔ל שְׁלֹמֹ֨ה בְנִ֥י אֶחָ֛ד בָּֽחַר־בּ֥וֹ אֱלֹהִ֖ים נַ֣עַר וָרָ֑ךְ וְהַמְּלָאכָ֣ה גְדוֹלָ֔ה כִּ֣י לֹ֤א לְאָדָם֙ הַבִּירָ֔ה כִּ֖י לַיהוָ֥ה אֱלֹהִֽים׃וּֽכְכָל־כֹּחִ֞י הֲכִינ֣וֹתִי לְבֵית־אֱלֹהַ֗י הַזָּהָ֣ב ׀ לַ֠זָּהָב וְהַכֶּ֨סֶף לַכֶּ֜סֶף וְהַנְּחֹ֣שֶׁת לַנְּחֹ֗שֶׁת הַבַּרְזֶל֙ לַבַּרְזֶ֔ל וְהָעֵצִ֖ים לָעֵצִ֑ים אַבְנֵי־שֹׁ֨הַם וּמִלּוּאִ֜ים אַבְנֵי־פ֣וּךְ וְרִקְמָ֗ה וְכֹ֨ל אֶ֧בֶן יְקָרָ֛ה וְאַבְנֵי־שַׁ֖יִשׁ לָרֹֽב׃וְע֗וֹד בִּרְצוֹתִי֙ בְּבֵ֣ית אֱלֹהַ֔י יֶשׁ־לִ֥י סְגֻלָּ֖ה זָהָ֣ב וָכָ֑סֶף נָתַ֤תִּי לְבֵית־אֱלֹהַי֙ לְמַ֔עְלָה מִכָּל־הֲכִינ֖וֹתִי לְבֵ֥ית הַקֹּֽדֶשׁ׃שְׁלֹ֧שֶׁת אֲלָפִ֛ים כִּכְּרֵ֥י זָהָ֖ב מִזְּהַ֣ב אוֹפִ֑יר וְשִׁבְעַ֨ת אֲלָפִ֤ים כִּכַּר־כֶּ֙סֶף֙ מְזֻקָּ֔ק לָט֖וּחַ קִיר֥וֹת הַבָּתִּֽים׃לַזָּהָ֤ב לַזָּהָב֙ וְלַכֶּ֣סֶף לַכֶּ֔סֶף וּלְכָל־מְלָאכָ֖ה בְּיַ֣ד חָרָשִׁ֑ים וּמִ֣י מִתְנַדֵּ֔ב לְמַלֹּ֥אות יָד֛וֹ הַיּ֖וֹם לַיהוָֽה׃וַיִּֽתְנַדְּבוּ֩ שָׂרֵ֨י הָאָב֜וֹת וְשָׂרֵ֣י ׀ שִׁבְטֵ֣י יִשְׂרָאֵ֗ל וְשָׂרֵ֤י הָאֲלָפִים֙ וְהַמֵּא֔וֹת וּלְשָׂרֵ֖י מְלֶ֥אכֶת הַמֶּֽלֶךְ׃וַֽיִּתְּנ֞וּ לַעֲבוֹדַ֣ת בֵּית־הָאֱלֹהִ֗ים זָהָ֞ב כִּכָּרִ֣ים חֲמֵֽשֶׁת־אֲלָפִים֮ וַאֲדַרְכֹנִ֣ים רִבּוֹ֒ וְכֶ֗סֶף כִּכָּרִים֙ עֲשֶׂ֣רֶת אֲלָפִ֔ים וּנְחֹ֕שֶׁת רִבּ֛וֹ וּשְׁמוֹנַ֥ת אֲלָפִ֖ים כִּכָּרִ֑ים וּבַרְזֶ֖ל מֵֽאָה־אֶ֥לֶף כִּכָּרִֽים׃וְהַנִּמְצָ֤א אִתּוֹ֙ אֲבָנִ֔ים נָתְנ֖וּ לְאוֹצַ֣ר בֵּית־יְהוָ֑ה עַ֥ל יַד־יְחִיאֵ֖ל הַגֵּרְשֻׁנִּֽי׃וַיִּשְׂמְח֤וּ הָעָם֙ עַל־הִֽתְנַדְּבָ֔ם כִּ֚י בְּלֵ֣ב שָׁלֵ֔ם הִֽתְנַדְּב֖וּ לַיהוָ֑ה וְגַם֙ דָּוִ֣יד הַמֶּ֔לֶךְ שָׂמַ֖ח שִׂמְחָ֥ה גְדוֹלָֽה׃וַיְבָ֤רֶךְ דָּוִיד֙ אֶת־יְהוָ֔ה לְעֵינֵ֖י כָּל־הַקָּהָ֑ל וַיֹּ֣אמֶר דָּוִ֗יד בָּר֨וּךְ אַתָּ֤ה יְהוָה֙ אֱלֹהֵי֙ יִשְׂרָאֵ֣ל אָבִ֔ינוּ מֵעוֹלָ֖ם וְעַד־עוֹלָֽם׃לְךָ֣ יְ֠הוָה הַגְּדֻלָּ֨ה וְהַגְּבוּרָ֤ה וְהַתִּפְאֶ֙רֶת֙ וְהַנֵּ֣צַח וְהַה֔וֹד כִּי־כֹ֖ל בַּשָּׁמַ֣יִם וּבָאָ֑רֶץ לְךָ֤ יְהוָה֙ הַמַּמְלָכָ֔ה וְהַמִּתְנַשֵּׂ֖א לְכֹ֥ל ׀ לְרֹֽאשׁ׃וְהָעֹ֤שֶׁר וְהַכָּבוֹד֙ מִלְּפָנֶ֔יךָ וְאַתָּה֙ מוֹשֵׁ֣ל בַּכֹּ֔ל וּבְיָדְךָ֖ כֹּ֣חַ וּגְבוּרָ֑ה וּבְיָ֣דְךָ֔ לְגַדֵּ֥ל וּלְחַזֵּ֖ק לַכֹּֽל׃וְעַתָּ֣ה אֱלֹהֵ֔ינוּ מוֹדִ֥ים אֲנַ֖חְנוּ לָ֑ךְ וּֽמְהַֽלְלִ֖ים לְשֵׁ֥ם תִּפְאַרְתֶּֽךָ׃וְכִ֨י מִ֤י אֲנִי֙ וּמִ֣י עַמִּ֔י כִּֽי־נַעְצֹ֣ר כֹּ֔חַ לְהִתְנַדֵּ֖ב כָּזֹ֑את כִּֽי־מִמְּךָ֣ הַכֹּ֔ל וּמִיָּדְךָ֖ נָתַ֥נּוּ לָֽךְ׃כִּֽי־גֵרִ֨ים אֲנַ֧חְנוּ לְפָנֶ֛יךָ וְתוֹשָׁבִ֖ים כְּכָל־אֲבֹתֵ֑ינוּ כַּצֵּ֧ל ׀ יָמֵ֛ינוּ עַל־הָאָ֖רֶץ וְאֵ֥ין מִקְוֶֽה׃יְהוָ֣ה אֱלֹהֵ֔ינוּ כֹ֣ל הֶהָמ֤וֹן הַזֶּה֙ אֲשֶׁ֣ר הֲכִינֹ֔נוּ לִבְנֽוֹת־לְךָ֥ בַ֖יִת לְשֵׁ֣ם קָדְשֶׁ֑ךָ מִיָּדְךָ֥היאה֖וּאוּלְךָ֥ הַכֹּֽל׃וְיָדַ֣עְתִּי אֱלֹהַ֔י כִּ֤י אַתָּה֙ בֹּחֵ֣ן לֵבָ֔ב וּמֵישָׁרִ֖ים תִּרְצֶ֑ה אֲנִ֗י בְּיֹ֤שֶׁר לְבָבִי֙ הִתְנַדַּ֣בְתִּי כָל־אֵ֔לֶּה וְעַתָּ֗ה עַמְּךָ֙ הַנִּמְצְאוּ־פֹ֔ה רָאִ֥יתִי בְשִׂמְחָ֖ה לְהִֽתְנַדֶּב־לָֽךְ׃יְהוָ֗ה אֱ֠לֹהֵי אַבְרָהָ֞ם יִצְחָ֤ק וְיִשְׂרָאֵל֙ אֲבֹתֵ֔ינוּ שֳׁמְרָה־זֹּ֣את לְעוֹלָ֔ם לְיֵ֥צֶר מַחְשְׁב֖וֹת לְבַ֣ב עַמֶּ֑ךָ וְהָכֵ֥ן לְבָבָ֖ם אֵלֶֽיךָ׃וְלִשְׁלֹמֹ֣ה בְנִ֗י תֵּ֚ן לֵבָ֣ב שָׁלֵ֔ם לִשְׁמוֹר֙ מִצְוֺתֶ֔יךָ עֵדְוֺתֶ֖יךָ וְחֻקֶּ֑יךָ וְלַעֲשׂ֣וֹת הַכֹּ֔ל וְלִבְנ֖וֹת הַבִּירָ֥ה אֲשֶׁר־הֲכִינֽוֹתִי׃וַיֹּ֤אמֶר דָּוִיד֙ לְכָל־הַקָּהָ֔ל בָּֽרְכוּ־נָ֖א אֶת־יְהוָ֣ה אֱלֹהֵיכֶ֑ם וַיְבָרֲכ֣וּ כָֽל־הַקָּהָ֗ל לַיהוָה֙ אֱלֹהֵ֣י אֲבֹֽתֵיהֶ֔ם וַיִּקְּד֧וּ וַיִּֽשְׁתַּחֲו֛וּ לַיהוָ֖ה וְלַמֶּֽלֶךְ׃וַיִּזְבְּח֣וּ לַיהוָ֣ה ׀ זְ֠בָחִים וַיַּעֲל֨וּ עֹל֜וֹת לַיהוָ֗ה לְֽמָחֳרַת֮ הַיּ֣וֹם הַהוּא֒ פָּרִ֨ים אֶ֜לֶף אֵילִ֥ים אֶ֛לֶף כְּבָשִׂ֥ים אֶ֖לֶף וְנִסְכֵּיהֶ֑ם וּזְבָחִ֥ים לָרֹ֖ב לְכָל־יִשְׂרָאֵֽל׃וַיֹּאכְל֨וּ וַיִּשְׁתּ֜וּ לִפְנֵ֧י יְהוָ֛ה בַּיּ֥וֹם הַה֖וּא בְּשִׂמְחָ֣ה גְדוֹלָ֑ה וַיַּמְלִ֤יכוּ שֵׁנִית֙ לִשְׁלֹמֹ֣ה בֶן־דָּוִ֔יד וַיִּמְשְׁח֧וּ לַיהוָ֛ה לְנָגִ֥יד וּלְצָד֖וֹק לְכֹהֵֽן׃וַיֵּ֣שֶׁב שְׁ֠לֹמֹה עַל־כִּסֵּ֨א יְהוָ֧ה ׀ לְמֶ֛לֶךְ תַּֽחַת־דָּוִ֥יד אָבִ֖יו וַיַּצְלַ֑ח וַיִּשְׁמְע֥וּ אֵלָ֖יו כָּל־יִשְׂרָאֵֽל׃וְכָל־הַשָּׂרִים֙ וְהַגִּבֹּרִ֔ים וְגַ֕ם כָּל־בְּנֵ֖י הַמֶּ֣לֶךְ דָּוִ֑יד נָ֣תְנוּ יָ֔ד תַּ֖חַת שְׁלֹמֹ֥ה הַמֶּֽלֶךְ׃וַיְגַדֵּ֨ל יְהוָ֤ה אֶת־שְׁלֹמֹה֙ לְמַ֔עְלָה לְעֵינֵ֖י כָּל־יִשְׂרָאֵ֑ל וַיִּתֵּ֤ן עָלָיו֙ ה֣וֹד מַלְכ֔וּת אֲ֠שֶׁר לֹֽא־הָיָ֧ה עַל־כָּל־מֶ֛לֶךְ לְפָנָ֖יו עַל־יִשְׂרָאֵֽל׃וְדָוִיד֙ בֶּן־יִשָׁ֔י מָלַ֖ךְ עַל־כָּל־יִשְׂרָאֵֽל׃וְהַיָּמִ֗ים אֲשֶׁ֤ר מָלַךְ֙ עַל־יִשְׂרָאֵ֔ל אַרְבָּעִ֖ים שָׁנָ֑ה בְּחֶבְר֤וֹן מָלַךְ֙ שֶׁ֣בַע שָׁנִ֔ים וּבִירוּשָׁלִַ֥ם מָלַ֖ךְ שְׁלֹשִׁ֥ים וְשָׁלֽוֹשׁ׃וַיָּ֙מָת֙ בְּשֵׂיבָ֣ה טוֹבָ֔ה שְׂבַ֥ע יָמִ֖ים עֹ֣שֶׁר וְכָב֑וֹד וַיִּמְלֹ֛ךְ שְׁלֹמֹ֥ה בְנ֖וֹ תַּחְתָּֽיו׃וְדִבְרֵי֙ דָּוִ֣יד הַמֶּ֔לֶךְ הָרִאשֹׁנִ֖ים וְהָאֲחרֹנִ֑ים הִנָּ֣ם כְּתוּבִ֗ים עַל־דִּבְרֵי֙ שְׁמוּאֵ֣ל הָרֹאֶ֔ה וְעַל־דִּבְרֵי֙ נָתָ֣ן הַנָּבִ֔יא וְעַל־דִּבְרֵ֖י גָּ֥ד הַחֹזֶֽה׃עִ֥ם כָּל־מַלְכוּת֖וֹ וּגְבוּרָת֑וֹ וְהָעִתִּ֗ים אֲשֶׁ֨ר עָבְר֤וּ עָלָיו֙ וְעַל־יִשְׂרָאֵ֔ל וְעַ֖ל כָּל־מַמְלְכ֥וֹת הָאֲרָצֽוֹת׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב איתן שנדורפי שליט

השמחה הגדולה בפרקנו ובתנ"ך בכלל

הקדמה

נאמר בפרקנו:

ו. ויתנדבו שרי האבות ושרי שבטי ישראל ושרי האלפים והמאות ולשרי מלאכת המלך.
ז. ויתנו לעבודת בית האלקים זהב ככרים חמשת אלפים, ואדרכֹּנים רִבּוֹ, וכסף ככרים עשרת אלפים, ונחשת רבו ושמונת אלפים ככרים, וברזל מאה אלף ככרים.
ח. והנמצא אתו אבנים נתנו לאוצר בית ד', על יד יחיאל הגרשני.
ט. וישמחו העם על התנדבם, כי בלב שלם התנדבו לד', וגם דויד המלך שמח שמחה גדולה.

עוד נאמר בפרקנו:

כב. ויאכלו וישתו לפני ד' ביום ההוא בשמחה גדולה, וימליכו שנית לשלמה בן דויד, וימשחו לד' לנגיד, ולצדוק לכהן.

פעמיים כתוב בפרקנו שבני ישראל שמחו שמחה גדולה: בהתנדבות לבנין בית המקדש, ובהמלכת שלמה.

כאשר אנו מתבוננים בתנ"ך כולו מתי שמח העם שמחה גדולה, ניתן לאפיין שלושה סוגים של מעמדות, בהם עם ישראל כולו שמח. שני סוגים מופיעים בפרקנו: בהקשר לחנוכת המשכן ובתי המקדש, ובהמלכת מלכים, וסוג נוסף הוא של שמחה בחגים. יש לציין שאין כוונתי לומר שרק בשלושת הסוגים של מעמדות אלו שמח העם שמחה גדולה, אלא שניתן לאפיין מבין כל המעמדות שלושה סוגים אלו.

א. בחנוכת המשכן ובתי המקדש

  1. בחנוכת המשכן, לאחר שאש יצאה מאת ד' ואכלה את העולה ואת החלבים שעל המזבח, נאמר: "וירא העם וירֹנו, ויפלו על פניהם" (ויקרא ט, כד).
  2. בפרקנו, בהכנות להקמת בית המקדש הראשון, נאמר: "וישמחו העם על התנדבם, כי בלב שלם התנדבו לד', וגם דויד המלך שמח שמחה גדולה" (דהי"א כט, ט).
  3. לאחר חנוכת בית המקדש הראשון בימי שלמה, נאמר: "וילכו לאהליהם שמחים וטובי לב, על כל הטובה אשר עשה ד' לדוד עבדו ולישראל עמו" (מלכ"א ח, סו, וכעין זה בדהי"ב ז, י).
  4. בייסוד בית המקדש השני בימי זרבבל, נאמר: "ורבים בתרועה בשמחה להרים קול" (עזרא ג, יב).
  5. בחנוכת בית המקדש השני, נאמר: "וַעֲבַדו בני ישראל, כהניא ולויא ושאר בני גלותא, חנכת בית אלקא דנה בחדוה" (עזרא ו, טז).
  6. עוד מצאנו מעין חנוכת הבית בימי חזקיהו: "וידבר יחזקיהו על לב כל הלְוִים המשכילים שֵכֶל טוב לד', ויאכלו את המועד שבעת הימים, מזבחים זבחי שלמים ומתודים לד' אלקי אבותיהם. ויִוָעצו כל הקהל לעשות שבעת ימים אחרים, ויעשו שבעת ימים שמחה. כי חזקיהו מלך יהודה הרים לקהל אלף פרים ושבעת אלפים צאן, והשרים הרימו לקהל פרים אלף וצאן עשרת אלפים, ויתקדשו כהנים לרב. וישמחו כל קהל יהודה והכהנים והלוִים וכל הקהל הבאים מישראל, והגֵרים הבאים מארץ ישראל, והיושבים ביהודה. ותהי שמחה גדולה בירושלם, כי מימי שלמה בן דויד מלך ישראל לא כזאת בירושלם" (דבהי"ב ל, כב-כו). וכתב שם ה"מצודת דוד": "לא היתה שמחה כזאת בירושלים, כי היתה דוגמת חנוכת הבית שעשה שלמה".
  7. עוד מצאנו מעמד שהיתה בו שמחה גדולה, והוא לא היה בחנוכת בית המקדש, אלא בחנוכת חומות ירושלים. לעצם השלמת החומה היתה כמובן משמעות בטחונית, כפי שעולה מספר נחמיה פרקים א-ד, ו-ז. אבל לחנוכת החומה היתה משמעות הלכתית לענין המקדש ואכילת הקרבנות, שכן קדשים קלים ומעשר שני נאכלים בכל העיר (זבחים פי"ד מ"ח), וכדי להוסיף על קדושת העיר יש לעשות מעשים מיוחדים, המתוארים שם בפסוקים.
    כך נאמר בספר נחמיה פרק י"ב:
    כז. ובחנֻכַּת חומת ירושלם בקשו את הלְוִים מכל מקומֹתם להביאם לירושלם, לעשת חנֻכָּה ושמחה ובתודות ובשיר מצלתים נבלים ובכנֹרות.
    ל. ויִטהרו הכהנים והלְוִים, ויְטהרו את העם ואת השערים ואת החומה.
    לא. ואעלה את שרי יהודה מעל לחומה, ואעמידה שתי תודֹת גדולֹת וְתַהֲלֻכֹת לַימין מעל לחומה לשער האשפֹת.
    מ. ותעמֹדנה שתי התודֹת בבית האלקים, ואני וחצי הסגנים עמי.
    מג. ויזבחו ביום ההוא זבחים גדולים וישמחו, כי האלקים שמחם שמחה גדולה, וגם הנשים והילדים שמֵחו, ותשמע שמחת ירושלם מרחוק".
    ובמשנה במסכת שבועות (פ"ב מ"ב) אמרו: "אחד הנכנס לעזרה, ואחד הנכנס לתוספת העזרה [חיב קרבן עולה ויורד], שאין מוסיפין על העיר ועל העזרות אלא במלך ונביא, ואורים ותומים, וסנהדרין של שבעים ואחד, ובשתי תודות ובשיר. ובית דין מהלכין, ושתי תודות אחריהן, וכל ישראל אחריהם". ובגמרא שם (טו ע"א) אמרו שלמדו זאת מהפסוקים בספר נחמיה.

ב. בהמלכת מלכים

  1. בהמלכת שאול אחרי נצחונו על נחש העמוני, נאמר: "וילכו כל העם הגלגל, וימלִכו שם את שאול לפני ד' בגלגל, ויזבחו שם זבחים שלמים לפני ד', וישמח שם שאול וכל אנשי ישראל עד מאד" (שמואל א יא, טו).
  2. בפרקנו, בהמלכת שלמה, נאמר: "ויאכלו וישתו לפני ד' ביום ההוא בשמחה גדולה, וימליכו שנית לשלמה בן דויד, וימשחו לד' לנגיד, ולצדוק לכהן".
    כעין זה נאמר גם בספר מלכים (א א, לט-מ): "ויקח צדוק הכהן את קרן השמן מן האהל, וימשח את שלמה, ויתקעו בשופר, ויאמרו כל העם: יחי המלך שלמה. ויעלו כל העם אחריו, והעם מחלְלים בחלִלים, ושמחים שמחה גדולה, ותִבָּקע הארץ בקולם".
  3. בהמלכת יואש מלך יהודה, נאמר: "ויוצִא את בן המלך, ויתן עליו את הנזר ואת העֵדוּת, וימלִכו אֹתו וימשחֻהו, ויכו כף ויאמרו: יחי המלך... והנה המלך עֹמֵד על העמוד כמשפט, והשרים והחצֹצרות אל המלך, וכל עם הארץ שָׂמֵחַ ותֹקֵע בחצֹצרות" (מלכים ב יא, יב-יד).

ג. בחגים

  1. בחג המצות בימי חזקיהו, נאמר: "ויעשו בני ישראל הנמצאים בירושלם את חג המצות שבעת ימים בשמחה גדולה, ומהללים לד' יום ביום, הלְוִים והכהנים בכלי עֹז לד'" (דבהי"ב ל, כא).
  2. בראש השנה בימי עזרא ונחמיה, נאמר: "וילכו כל העם לאכֹל ולשתות ולשלֹח מנות, ולעשות שמחה גדולה, כי הבינו בדברים אשר הודיעו להם" (נחמיה ח, יב).
  3.  בחג הסוכות בימי עזרא ונחמיה, נאמר: "ויעשו כל הקהל השבים מן השבי סכות, וישבו בסכות, כי לא עשו מימי ישוע בן נון כן בני ישראל עד היום ההוא, ותהי שמחה גדולה מאד" (שם, יז).

שלושה סוגי מעמדות אלו מאחדים את עם ישראל בשלושה תחומים: תחת הנהגת המלך, בהתאספות העם לחוג את החגים, ובעלייתם למקדש.

יהי רצון שנזכה לראות בקרוב במלכות מלך המשיח ובבנין בית המקדש בשמחה גדולה, ולעבוד שם את ד' בשמחה גדולה.

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך