תנ"ך על הפרק - שמואל א ז - "ויהי מיום שבת הארון בקרית יערים... וינהו כל בית ישראל אחרי ד'" / הרב איתן שנדורפי שליט"א

תנ"ך על הפרק

שמואל א ז

239 / 929
היום

הפרק

וַיָּבֹ֜אוּ אַנְשֵׁ֣י ׀ קִרְיַ֣ת יְעָרִ֗ים וַֽיַּעֲלוּ֙ אֶת־אֲר֣וֹן יְהוָ֔ה וַיָּבִ֣אוּ אֹת֔וֹ אֶל־בֵּ֥ית אֲבִינָדָ֖ב בַּגִּבְעָ֑ה וְאֶת־אֶלְעָזָ֤ר בְּנוֹ֙ קִדְּשׁ֔וּ לִשְׁמֹ֖ר אֶת־אֲר֥וֹן יְהוָֽה׃וַיְהִ֗י מִיּ֞וֹם שֶׁ֤בֶת הָֽאָרוֹן֙ בְּקִרְיַ֣ת יְעָרִ֔ים וַיִּרְבּוּ֙ הַיָּמִ֔ים וַיִּֽהְי֖וּ עֶשְׂרִ֣ים שָׁנָ֑ה וַיִּנָּה֛וּ כָּל־בֵּ֥ית יִשְׂרָאֵ֖ל אַחֲרֵ֥י יְהוָֽה׃וַיֹּ֣אמֶר שְׁמוּאֵ֗ל אֶל־כָּל־בֵּ֣ית יִשְׂרָאֵל֮ לֵאמֹר֒ אִם־בְּכָל־לְבַבְכֶ֗ם אַתֶּ֤ם שָׁבִים֙ אֶל־יְהוָ֔ה הָסִ֜ירוּ אֶת־אֱלֹהֵ֧י הַנֵּכָ֛ר מִתּוֹכְכֶ֖ם וְהָעַשְׁתָּר֑וֹת וְהָכִ֨ינוּ לְבַבְכֶ֤ם אֶל־יְהוָה֙ וְעִבְדֻ֣הוּ לְבַדּ֔וֹ וְיַצֵּ֥ל אֶתְכֶ֖ם מִיַּ֥ד פְּלִשְׁתִּֽים׃וַיָּסִ֙ירוּ֙ בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל אֶת־הַבְּעָלִ֖ים וְאֶת־הָעַשְׁתָּרֹ֑ת וַיַּעַבְד֥וּ אֶת־יְהוָ֖ה לְבַדּֽוֹ׃וַיֹּ֣אמֶר שְׁמוּאֵ֔ל קִבְצ֥וּ אֶת־כָּל־יִשְׂרָאֵ֖ל הַמִּצְפָּ֑תָה וְאֶתְפַּלֵּ֥ל בַּעַדְכֶ֖ם אֶל־יְהוָֽה׃וַיִּקָּבְצ֣וּ הַ֠מִּצְפָּתָה וַיִּֽשְׁאֲבוּ־מַ֜יִם וַֽיִּשְׁפְּכ֣וּ ׀ לִפְנֵ֣י יְהוָ֗ה וַיָּצ֙וּמוּ֙ בַּיּ֣וֹם הַה֔וּא וַיֹּ֣אמְרוּ שָׁ֔ם חָטָ֖אנוּ לַיהוָ֑ה וַיִּשְׁפֹּ֧ט שְׁמוּאֵ֛ל אֶת־בְּנֵ֥י יִשְׂרָאֵ֖ל בַּמִּצְפָּֽה׃וַיִּשְׁמְע֣וּ פְלִשְׁתִּ֗ים כִּֽי־הִתְקַבְּצ֤וּ בְנֵֽי־יִשְׂרָאֵל֙ הַמִּצְפָּ֔תָה וַיַּעֲל֥וּ סַרְנֵֽי־פְלִשְׁתִּ֖ים אֶל־יִשְׂרָאֵ֑ל וַֽיִּשְׁמְעוּ֙ בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל וַיִּֽרְא֖וּ מִפְּנֵ֥י פְלִשְׁתִּֽים׃וַיֹּאמְר֤וּ בְנֵֽי־יִשְׂרָאֵל֙ אֶל־שְׁמוּאֵ֔ל אַל־תַּחֲרֵ֣שׁ מִמֶּ֔נּוּ מִזְּעֹ֖ק אֶל־יְהוָ֣ה אֱלֹהֵ֑ינוּ וְיֹשִׁעֵ֖נוּ מִיַּ֥ד פְּלִשְׁתִּֽים׃וַיִּקַּ֣ח שְׁמוּאֵ֗ל טְלֵ֤ה חָלָב֙ אֶחָ֔דויעלהוַיַּעֲלֵ֧הוּעוֹלָ֛ה כָּלִ֖יל לַֽיהוָ֑ה וַיִּזְעַ֨ק שְׁמוּאֵ֤ל אֶל־יְהוָה֙ בְּעַ֣ד יִשְׂרָאֵ֔ל וַֽיַּעֲנֵ֖הוּ יְהוָֽה׃וַיְהִ֤י שְׁמוּאֵל֙ מַעֲלֶ֣ה הָעוֹלָ֔ה וּפְלִשְׁתִּ֣ים נִגְּשׁ֔וּ לַמִּלְחָמָ֖ה בְּיִשְׂרָאֵ֑ל וַיַּרְעֵ֣ם יְהוָ֣ה ׀ בְּקוֹל־גָּ֠דוֹל בַּיּ֨וֹם הַה֤וּא עַל־פְּלִשְׁתִּים֙ וַיְהֻמֵּ֔ם וַיִּנָּגְפ֖וּ לִפְנֵ֥י יִשְׂרָאֵֽל׃וַיֵּ֨צְא֜וּ אַנְשֵׁ֤י יִשְׂרָאֵל֙ מִן־הַמִּצְפָּ֔ה וַֽיִּרְדְּפ֖וּ אֶת־פְּלִשְׁתִּ֑ים וַיַּכּ֕וּם עַד־מִתַּ֖חַת לְבֵ֥ית כָּֽר׃וַיִּקַּ֨ח שְׁמוּאֵ֜ל אֶ֣בֶן אַחַ֗ת וַיָּ֤שֶׂם בֵּֽין־הַמִּצְפָּה֙ וּבֵ֣ין הַשֵּׁ֔ן וַיִּקְרָ֥א אֶת־שְׁמָ֖הּ אֶ֣בֶן הָעָ֑זֶר וַיֹּאמַ֕ר עַד־הֵ֖נָּה עֲזָרָ֥נוּ יְהוָֽה׃וַיִּכָּֽנְעוּ֙ הַפְּלִשְׁתִּ֔ים וְלֹא־יָסְפ֣וּ ע֔וֹד לָב֖וֹא בִּגְב֣וּל יִשְׂרָאֵ֑ל וַתְּהִ֤י יַד־יְהוָה֙ בַּפְּלִשְׁתִּ֔ים כֹּ֖ל יְמֵ֥י שְׁמוּאֵֽל׃וַתָּשֹׁ֣בְנָה הֶעָרִ֡ים אֲשֶׁ֣ר לָֽקְחוּ־פְלִשְׁתִּים֩ מֵאֵ֨ת יִשְׂרָאֵ֤ל ׀ לְיִשְׂרָאֵל֙ מֵעֶקְר֣וֹן וְעַד־גַּ֔ת וְאֶ֨ת־גְּבוּלָ֔ן הִצִּ֥יל יִשְׂרָאֵ֖ל מִיַּ֣ד פְּלִשְׁתִּ֑ים וַיְהִ֣י שָׁל֔וֹם בֵּ֥ין יִשְׂרָאֵ֖ל וּבֵ֥ין הָאֱמֹרִֽי׃וַיִּשְׁפֹּ֤ט שְׁמוּאֵל֙ אֶת־יִשְׂרָאֵ֔ל כֹּ֖ל יְמֵ֥י חַיָּֽיו׃וְהָלַ֗ךְ מִדֵּ֤י שָׁנָה֙ בְּשָׁנָ֔ה וְסָבַב֙ בֵּֽית־אֵ֔ל וְהַגִּלְגָּ֖ל וְהַמִּצְפָּ֑ה וְשָׁפַט֙ אֶת־יִשְׂרָאֵ֔ל אֵ֥ת כָּל־הַמְּקוֹמ֖וֹת הָאֵֽלֶּה׃וּתְשֻׁבָת֤וֹ הָרָמָ֙תָה֙ כִּֽי־שָׁ֣ם בֵּית֔וֹ וְשָׁ֖ם שָׁפָ֣ט אֶת־יִשְׂרָאֵ֑ל וַיִּֽבֶן־שָׁ֥ם מִזְבֵּ֖חַ לַֽיהוָֽה׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב איתן שנדורפי שליט

"ויהי מיום שבת הארון בקרית יערים... וינהו כל בית ישראל אחרי ד'"

הקדמה

בפסוק ב' נאמר:

ויהי מיום שבת הארון בקרית יערים וירבו הימים, ויהיו עשרים שנה, וינהו כל בית ישראל אחרי ד'.

יש לשאול שתי שאלות על פסוק זה:

מה פירוש המלים "וינהו כל בית ישראל אחרי ד'"?

כיצד הדבר קשור לשבת הארון בקרית יערים עשרים שנה?

א. מה פירוש המלה "וינהו"?

על המלה "וינהו" כתב רש"י שלושה פירושים:

  1. 'וינהו' - לשון המשכה הוא, ולשון ארמי הוא: 'תתנהון לפולחני' (תרגום יונתן להושע ב, יח; ג, ג). וכן 'ולא נֹהַּ בהם' (יחזקאל ז, יא): אין בהם תועלת למושכם אל הטוב.
  2. ומנחם חברו 'וינהו' - לשון יללה, כמו 'נְהִי נִהְיָה' (מיכה ב, ד). וכן 'ולא נֹהַּ בהם'. ופירוש 'וינהו אחרי ד'' - שהתאבלו על מעשיהם הרעים, ושבו אחרי ד'.
  3. לשון אחרת: וינהו - כמו ויתאספו. 'ונקוו אליה כל הגוים' (ירמיהו ג, יז) מתרגמינן: 'ויתנהון למפלח בה כל עממיא'. ויהיה מזה הענין גם כן 'ולא נֹהַּ בהם', כענין שאמר: 'לא מהם ולא מהמונם ולא מנה שבהם', כלומר: ולא מקבוץ שלהם.

גם הרד"ק כתב שני פירושים, הדומים לשני הפירושים האחרונים ברש"י:

וינהו - יש מפרשים לשון נהי, כלומר: בכו וחזרו בתשובה שלימה, כי ראו דבר הארון וקדושתו, והיה להם לאות גדול כי ד' הוא האלקים, ונתחרטו על אלהי הנכר שהיו עובדים.
ויש מפרשים מתרגום 'ונקוו אליה' (ירמיהו ג, יז): 'ויתנהון'. וכן תרגם יונתן: 'וינהו - ואיתנהיאו'. כלומר: כלם נאספו אחריו ועבדוהו לבדו, כמו שאמר: 'ויעבדו את ד' לבדו' אחר שהסירו הבעלים והעשתרות ובערו כל זכר עבודת אלילים.

כעין פירושו הראשון כתב גם ה"מצודת דוד":

מהתחלת שבת הארון וכל הימים הרבים שהיו במספר עשרים שנה אשר ישב שם, בכל הזמן ההוא נהו ויללו ישראל, להתחרט על מעשיהם אשר לא טובים, ושבו ללכת אחרי ד'.

כעין פירושו השני כתב גם הרלב"ג:

ויהי מיום שבת הארון בקרית יערים וירבו הימים ויהיו עשרים שנה... והנה נאספו כל בית ישראל אחר ד' אחר מות עלי, והתחרטו ממעשיהם הרעים, בראותם המגפה הגדולה שהיתה בעם במלחמה ההיא, ושאר הרעות שקרו להם, והכירו כי פעולותיהם הרעות הטו אלה.

נראה שזו גם כוונת המלבי"ם:

וספר גם כן כי מיום ההוא נהו כל בית ישראל אחרי ד', כי ראו גודל קדושת הארון וכי נתן ליראיו נס להתנוסס.

נראה שאפשר לאחד את הפירושים, ולפי זה בני ישראל התחרטו ובכו והתאבלו על מעשיהם הרעים, ונמשכו והתאספו לעבוד את ד'.

א. מה הקשר בין שני חלקי הפסוק?

1. הסבר רש"י

על הקשר בין שני חלקי הפסוק כתב רש"י:

מיום שבת הארון בקרית יערים - וראו הפורענות שבא עליהם בעון בית עלי, ואת הגבורה שעשה הקדוש ברוך הוא בפלשתים.

יש להעיר שלפי זה היה מתאים יותר לכאורה שיהיה כתוב: "ויהי כאשר ראו בני ישראל את יד ד' אשר היתה בישראל ובפלשתים, וינהו כל בית ישראל אחרי ד'". ומדוע כתוב: "ויהי מיום שבת הארון בקרית יערים וירבו הימים, ויהיו עשרים שנה, וינהו כל בית ישראל אחרי ד'"?

אולי יש ליישב את דברי רש"י שכוונתו היא שכאשר חשבו בני ישראל על כך שהארון נמצא בקרית יערים, ולא במשכן שהיה בנוב, הם נזכרו בנפילתו בשבי הפלשתים, וכן בהחזרתו על ידי הפלשתים, לאחר שהכה בהם מכה גדולה.

יש לציין שעל המלים "וינהו כל בית ישראל אחרי ד'" כתב רש"י: "וינהו וגו' אחרי ד' - על ידי שמואל, שהיה מחזר מעיר לעיר, ושופטם ומוכיחם". כלומר: תחילת החזרה בתשובה של בני ישראל נעשתה לא רק בעקבות הפורענות שבאה על ידי הארון על בני ישראל ועל הפלשתים, אלא בעקבות תוכחות שמואל.

2. הסבר האלשיך הקדוש

הסבר אחר כתב האלשיך הקדוש:

ויהי מיום שבת הארון בקרית יערים וירבו הימים ויהיו עשרים שנה - עברו עשרים שנה, ועל ידי השפע שהושפע בהם, על ידי מה שהיה שם לפי כבודו כראוי, עשרים שנה, נמשך בישראל רוח טהרה וקדושה, שעל ידה 'וינהו כל בית ישראל אחרי ד''. ובראות שמואל כך - קבצם להשלים טהרת תשובתם.

האלשיך הקדוש חולק על רש"י בשתי נקודות:

  1. בני ישראל חזרו בתשובה לא בגלל הפורענות שבאה עליהם, ולא בגלל הגבורות שעשה ד' בפלשתים, אלא בזכות רוח הטהרה והקדושה שהשרה הארון על בני ישראל, כאשר הוא נשמר בקדושה ובטהרה על ידי אלעזר בן אבינדב.
  2. החזרה בתשובה של בני ישראל התחילה בזכות רוח הטהרה והקדושה שהשרה עליהם הארון, ולא מפני ששמואל הוכיחם, ורק אחרי שבני ישראל התחילו את תהליך החזרה בתשובה, שמואל עורר אותם להמשיך ולהתקדם.

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך