תנ"ך על הפרק - בראשית ח - "ויזכור אלקים את נח, ואת כל החיה ואת כל הבהמה אשר אתו בתבה, ויעבֵר אלקים רוח על הארץ, ויָשֹכּוּ המים" / הרב איתן שנדורפי שליט"א

תנ"ך על הפרק

בראשית ח

8 / 929
היום

הפרק

יְבֹשֶׁת המים

וַיִּזְכֹּ֤ר אֱלֹהִים֙ אֶת־נֹ֔חַ וְאֵ֤ת כָּל־הַֽחַיָּה֙ וְאֶת־כָּל־הַבְּהֵמָ֔ה אֲשֶׁ֥ר אִתּ֖וֹ בַּתֵּבָ֑ה וַיַּעֲבֵ֨ר אֱלֹהִ֥ים ר֙וּחַ֙ עַל־הָאָ֔רֶץ וַיָּשֹׁ֖כּוּ הַמָּֽיִם׃וַיִּסָּֽכְרוּ֙ מַעְיְנֹ֣ת תְּה֔וֹם וַֽאֲרֻבֹּ֖ת הַשָּׁמָ֑יִם וַיִּכָּלֵ֥א הַגֶּ֖שֶׁם מִן־הַשָּׁמָֽיִם׃וַיָּשֻׁ֧בוּ הַמַּ֛יִם מֵעַ֥ל הָאָ֖רֶץ הָל֣וֹךְ וָשׁ֑וֹב וַיַּחְסְר֣וּ הַמַּ֔יִם מִקְצֵ֕ה חֲמִשִּׁ֥ים וּמְאַ֖ת יֽוֹם׃וַתָּ֤נַח הַתֵּבָה֙ בַּחֹ֣דֶשׁ הַשְּׁבִיעִ֔י בְּשִׁבְעָה־עָשָׂ֥ר י֖וֹם לַחֹ֑דֶשׁ עַ֖ל הָרֵ֥י אֲרָרָֽט׃וְהַמַּ֗יִם הָיוּ֙ הָל֣וֹךְ וְחָס֔וֹר עַ֖ד הַחֹ֣דֶשׁ הָֽעֲשִׂירִ֑י בָּֽעֲשִׂירִי֙ בְּאֶחָ֣ד לַחֹ֔דֶשׁ נִרְא֖וּ רָאשֵׁ֥י הֶֽהָרִֽים׃וַֽיְהִ֕י מִקֵּ֖ץ אַרְבָּעִ֣ים י֑וֹם וַיִּפְתַּ֣ח נֹ֔חַ אֶת־חַלּ֥וֹן הַתֵּבָ֖ה אֲשֶׁ֥ר עָשָֽׂה׃וַיְשַׁלַּ֖ח אֶת־הָֽעֹרֵ֑ב וַיֵּצֵ֤א יָצוֹא֙ וָשׁ֔וֹב עַד־יְבֹ֥שֶׁת הַמַּ֖יִם מֵעַ֥ל הָאָֽרֶץ׃וַיְשַׁלַּ֥ח אֶת־הַיּוֹנָ֖ה מֵאִתּ֑וֹ לִרְאוֹת֙ הֲקַ֣לּוּ הַמַּ֔יִם מֵעַ֖ל פְּנֵ֥י הָֽאֲדָמָֽה׃וְלֹֽא־מָצְאָה֩ הַיּוֹנָ֨ה מָנ֜וֹחַ לְכַף־רַגְלָ֗הּ וַתָּ֤שָׁב אֵלָיו֙ אֶל־הַתֵּבָ֔ה כִּי־מַ֖יִם עַל־פְּנֵ֣י כָל־הָאָ֑רֶץ וַיִּשְׁלַ֤ח יָדוֹ֙ וַיִּקָּחֶ֔הָ וַיָּבֵ֥א אֹתָ֛הּ אֵלָ֖יו אֶל־הַתֵּבָֽה׃וַיָּ֣חֶל ע֔וֹד שִׁבְעַ֥ת יָמִ֖ים אֲחֵרִ֑ים וַיֹּ֛סֶף שַׁלַּ֥ח אֶת־הַיּוֹנָ֖ה מִן־הַתֵּבָֽה׃וַתָּבֹ֨א אֵלָ֤יו הַיּוֹנָה֙ לְעֵ֣ת עֶ֔רֶב וְהִנֵּ֥ה עֲלֵה־זַ֖יִת טָרָ֣ף בְּפִ֑יהָ וַיֵּ֣דַע נֹ֔חַ כִּי־קַ֥לּוּ הַמַּ֖יִם מֵעַ֥ל הָאָֽרֶץ׃וַיִּיָּ֣חֶל ע֔וֹד שִׁבְעַ֥ת יָמִ֖ים אֲחֵרִ֑ים וַיְשַׁלַּח֙ אֶת־הַיּוֹנָ֔ה וְלֹֽא־יָסְפָ֥ה שׁוּב־אֵלָ֖יו עֽוֹד׃וַֽ֠יְהִי בְּאַחַ֨ת וְשֵׁשׁ־מֵא֜וֹת שָׁנָ֗ה בָּֽרִאשׁוֹן֙ בְּאֶחָ֣ד לַחֹ֔דֶשׁ חָֽרְב֥וּ הַמַּ֖יִם מֵעַ֣ל הָאָ֑רֶץ וַיָּ֤סַר נֹ֙חַ֙ אֶת־מִכְסֵ֣ה הַתֵּבָ֔ה וַיַּ֕רְא וְהִנֵּ֥ה חָֽרְב֖וּ פְּנֵ֥י הָֽאֲדָמָֽה׃וּבַחֹ֙דֶשׁ֙ הַשֵּׁנִ֔י בְּשִׁבְעָ֧ה וְעֶשְׂרִ֛ים י֖וֹם לַחֹ֑דֶשׁ יָבְשָׁ֖ה הָאָֽרֶץ׃וַיְדַבֵּ֥ר אֱלֹהִ֖ים אֶל־נֹ֥חַ לֵאמֹֽר׃צֵ֖א מִן־הַתֵּבָ֑ה אַתָּ֕ה וְאִשְׁתְּךָ֛ וּבָנֶ֥יךָ וּנְשֵֽׁי־בָנֶ֖יךָ אִתָּֽךְ׃כָּל־הַחַיָּ֨ה אֲשֶֽׁר־אִתְּךָ֜ מִכָּל־בָּשָׂ֗ר בָּע֧וֹף וּבַבְּהֵמָ֛ה וּבְכָל־הָרֶ֛מֶשׂ הָרֹמֵ֥שׂ עַל־הָאָ֖רֶץהוצאהַיְצֵ֣אאִתָּ֑ךְ וְשָֽׁרְצ֣וּ בָאָ֔רֶץ וּפָר֥וּ וְרָב֖וּ עַל־הָאָֽרֶץ׃וַיֵּ֖צֵא־נֹ֑חַ וּבָנָ֛יו וְאִשְׁתּ֥וֹ וּנְשֵֽׁי־בָנָ֖יו אִתּֽוֹ׃כָּל־הַֽחַיָּ֗ה כָּל־הָרֶ֙מֶשׂ֙ וְכָל־הָע֔וֹף כֹּ֖ל רוֹמֵ֣שׂ עַל־הָאָ֑רֶץ לְמִשְׁפְּחֹ֣תֵיהֶ֔ם יָצְא֖וּ מִן־הַתֵּבָֽה׃וַיִּ֥בֶן נֹ֛חַ מִזְבֵּ֖חַ לַֽיהוָ֑ה וַיִּקַּ֞ח מִכֹּ֣ל ׀ הַבְּהֵמָ֣ה הַטְּהוֹרָ֗ה וּמִכֹּל֙ הָע֣וֹף הַטָּהֹ֔ר וַיַּ֥עַל עֹלֹ֖ת בַּמִּזְבֵּֽחַ׃וַיָּ֣רַח יְהוָה֮ אֶת־רֵ֣יחַ הַנִּיחֹחַ֒ וַיֹּ֨אמֶר יְהוָ֜ה אֶל־לִבּ֗וֹ לֹֽא־אֹ֠סִף לְקַלֵּ֨ל ע֤וֹד אֶת־הָֽאֲדָמָה֙ בַּעֲב֣וּר הָֽאָדָ֔ם כִּ֠י יֵ֣צֶר לֵ֧ב הָאָדָ֛ם רַ֖ע מִנְּעֻרָ֑יו וְלֹֽא־אֹסִ֥ף ע֛וֹד לְהַכּ֥וֹת אֶת־כָּל־חַ֖י כַּֽאֲשֶׁ֥ר עָשִֽׂיתִי׃עֹ֖ד כָּל־יְמֵ֣י הָאָ֑רֶץ זֶ֡רַע וְ֠קָצִיר וְקֹ֨ר וָחֹ֜ם וְקַ֧יִץ וָחֹ֛רֶף וְי֥וֹם וָלַ֖יְלָה לֹ֥א יִשְׁבֹּֽתוּ׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב איתן שנדורפי שליט

"ויזכור אלקים את נח, ואת כל החיה ואת כל הבהמה אשר אתו בתבה, ויעבֵר אלקים רוח על הארץ, ויָשֹכּוּ המים"

הקדמה

יש לשאול על פסוק זה שאלות רבות, ומאמר זה יתמקד בארבע שאלות:

1. וכי יש ח"ו שכחה לפניו, שצריך לזכור?

2. לכאורה יותר מתאים היה שיהיה כתוב: "ויזכר ד'"! שהרי הזכירה היא ברחמים, ו"אלקים" הוא שם של מדת הדין, ו"ד'" הוא שם של מדת הרחמים!

3. את מה זכר אלקים? כלומר: האם הזכירה כביכול של אלקים את נח ואת החיות והבהמות, משמעותה רק עצם זכירתם, או זכירת מעשה מסוים שלהם, והאם הזכירה את נח זהה או דומה לזכירה את החיות והבהמות?

4. מדוע התורה מאריכה ואומרת: "ויזכור אלקים את נח, ואת כל החיה ואת כל הבהמה אשר אתו בתבה"? האם לא הספיקה זכירתו של נח?

א. וכי יש ח"ו שכחה לפניו, שצריך לזכור?

על השאלה וכי יש ח"ו שכחה לפניו, שצריך לזכור, כתב הראב"ע ב"שיטה אחרת לספר בראשית":

ויזכור אלקים - חלילה להיות שכחה לקטון שבמלאכי השרת, אף כי [כלומר: כל שכן] ליוצר הכל, שאין שכחה נגדו. וככה אמר המשורר: 'הנוטע אזן הלא ישמע' (תהלים צד, ט). רק כאשר תֵרָאֶה טובת ד' בארץ ידבר הכתוב, כי זֵכֶר אשר הטיב לו בא לפני ד'.

כלומר: כאשר נראה לאנשים שד' עושה טוב לאדם - הם אומרים שד' זכר אותו.

כעין זה כתב גם הרד"ק:

ויזכור - אין שכחה ואין זכרון לפניו יתברך, כי לשון זכרון הוא אחר השכחה, אלא דברה תורה בלשון בני אדם, להבין השומעים. וכן: 'וזכרתי להם ברית ראשונים' (ויקרא כו, מה), 'וזכרתי את בריתי יעקב' (שם, מב), והדומים להם.

ב. הסברי רש"י להזכרת שם "אלקים", ולזכירתו את נח ואת החיות והבהמות

כתב רש"י:

ויזכור אלקים - זה השם מדת הדין הוא, ונהפכה למדת רחמים על ידי תפילת הצדיקים. ורשעתן של רשעים הופכת מדת רחמים למדת הדין, שנאמר: 'וירא ד' כי רבה רעת האדם וגו' ויאמר ד' אמחה' (בראשית ו ה-ז), והוא שם מדת רחמים.
ויזכור אלקים את נח וגו' - מה זכר להם לבהמות? זכות שלא השחיתו דרכם קודם לכן ושלא שמשו בתיבה.

רש"י כתב שני דיבורים, ובכל אחד הוא כתב הסבר אחר, ולכאורה שני ההסברים סותרים זה את זה!

בהסבר הראשון כתב רש"י שתפילת הצדיקים הופכת את מדת הדין למדת הרחמים, ומשמע שבזכות תפילת הצדיקים זכר ד' את כולם, והם ניצלו.

לעומת זאת, בהסבר השני כתב רש"י שד' זכר לבהמות שהם לא השחיתו דרכם קודם לכן ושלא שמשו בתיבה, ומשמע שבזכות זו זכר ד' את כולם והם ניצלו!

נראה ליישב שכוונת רש"י בשני הדיבורים היא לענות על שתי שאלות: 1. מה זכר ד' לנח?

2. מה זכר ד' לבהמות.

זאת בנוסף כמובן לשאלה שרש"י שאל כמעט בפירוש: מדוע נזכר כאן שם "אלקים", שהוא שם מדת הדין, ולא שם "ד'" שהוא שם של רחמים.

על שאלות אלו ענה רש"י בשני דיבורים שונים:

בדיבור הראשון הסביר רש"י שביחס לנח נזכר שם "אלקים", כדי ללמדנו שתפילת הצדיקים הופכת את מדת הדין למדת הרחמים. בזכות זו ניצל נח, ואפשר שגם החיות והבהמות היו ניצלות בזכות זו.

בדיבור השני הסביר רש"י שביחס לבהמות נזכר שם "אלקים", כדי ללמדנו שד' זכר להם שלא השחיתו דרכם קודם לכן, ושלא שמשו בתבה, והם נצלו בזכות זו, גם לפי מדת הדין, ולא רק במדת הרחמים מצד תפילתו של נח.

[יש לציין שאף על פי שדיבור המתחיל השני הוא "ויזכור אלקים את נח וגו'", הוא עוסק רק ב"וגו'", כלומר: רק בהמשך הפסוק: "ואת כל החיה ואת כל הבהמה", כמו שרואים שרש"י בדיבור זה לא התיחס כלל לנח, אלא רק לבהמות].

[ועיין עוד על שיטת רש"י במקומות שבהם נאמר "ויזכר אלקים" ברש"י בפרשת וירא (יט, כט), וברש"י בפרשת ויצא (ל, כב), שגם בהם כתב רש"י שד' זכר את מעשיהם הטובים של האנשים, ועיין על כך בהרחבה במאמרי "בזכות מה ניצל לוט מהפיכת סדום?", בספרי "הדר התורה" בראשית.]

יש לציין שלפי רש"י ד' "זכר" כביכול, לבהמות גם דבר שכבר היה לפני המבול: שלא השחיתו את דרכם. וגם דבר שהתחדש בשנה האחרונה: שלא שמשו בתבה.

ג. הסברי המפרשים האחרים לזכירת אלקים את נח ואת החיות והבהמות

1. הסבר הראב"ע והרמב"ן על זכירת אלקים את נח

כתב הראב"ע : "וטעם ויזכור - השבועה שנשבע לנח".

לפי הראב"ע הזכירה בנח היתה שד' נשבע לו שהוא ינצל במבול.

דברי הראב"ע הללו יובנו טוב יותר על פי מה שהסביר הראב"ע בתחילת הפרשה.

בתחילת הפרשה אמר ד' לנח: "והקימותי את בריתי אתך" (ו, יח), והסביר הראב"ע: "לאות שד' נשבע לו שלא ימות הוא ובניו במבול".

אם כן ד' נשבע לנח שהוא לא ימות במבול, וד' כמובן זכר שבועה זו, ולכן הוציא את נח מהתבה.

כעין דברי הראב"ע, ובתוספת הסבר כתב הרמב"ן: "ויזכור אלקים את נח... - הזכירה בנח מפני שהיה צדיק תמים, וכרת לו ברית להצילו".

לפי הרמב"ן הזכירה בנח היתה גם שהוא היה צדיק, וגם שד' כרת לו ברית שהוא ינצל במבול.

גם לדברי הראב"ע וגם לדברי הרמב"ן הזכירה מתיחסת לדברים שכבר היו לפני המבול.

2. הסבר החזקוני על זכירת אלקים את נח

הסבר אחר כתב החזקוני: "ויזכר אלקים את נח - שזן ופרנס כל שנים עשר חדש בתיבה".

כלומר: ד' "זכר" כביכול, דבר שהתחדש בשנה האחרונה: המאמצים שהשקיע נח בהאכלת החיות בתבה.

דבריו חולקים על דברי הראב"ע והרמב"ן שהזכירה מתיחסת לדברים שכבר היו לפני המבול.

3. הסבר הרמב"ן על זכירת אלקים את החיות והבהמות

הרמב"ן המשיך וכתב: "אבל הזכירה שאמר בחיה ובבהמה אינה בזכות, שאין בבעלי נפש זכות או חובה, זולתי באדם לבדו. אבל הזכירה בהם, כי זכר את דבר קדשו שאמר והיה העולם, והרצון אשר לו בבריאת העולם עלה לפניו, ורצה בקיום העולם במינים אשר ברא בו. והנה ראה עתה להוציאם שלא יכלו בתיבה".

כלומר: ד' רצה בקיום העולם, ולכן הוציא אותם מן התבה.

4. כיצד יסבירו המפרשים מדוע נאמר שם "אלקים"?

רש"י כאמור כתב: "ויזכור אלקים - זה השם מדת הדין הוא, ונהפכה למדת רחמים על ידי תפילת הצדיקים". אבל המפרשים האחרים לא התיחסו לשאלה זו בפירוש.

האם ניתן להסביר גם על פי דבריהם מדוע נכתב שם "אלקים"?

לפי הראב"ע והרמב"ן אפשר לומר שנזכר שם "אלקים" ביחס לנח, שכיון שד' נשבע לנח שהוא יציל אותו - הרי שהוא כביכול חיב לעשות זאת מצד הדין.

לפי החזקוני אפשר לומר שנכתב כאן שם "אלקים" כדי ללמדנו שמצד מדת הדין היה ראוי נח להינצל, שד' זכר לו את מעשיו הטובים שהתאמץ וטרח להאכיל את כל החיות בתבה.

לפי הרמב"ן אפשר לומר שנזכר שם "אלקים" ביחס לחיות ולבהמות, כיון שבכל פרשת הבריאה נזכר שם "אלקים", וכאן רצה ד' בקיום העולם, לכן נזכר גם כאן שם "אלקים".

ד. האם לא הספיקה זכירתו של נח?

1. הסבר על פי רש"י

על השאלה האם לא הספיקה זכירת נח לבדה, יש לענות על פי מה שהתבאר בדברי רש"י שאכן זכירת נח לבדו הספיקה, אלא שרצה הפסוק לומר שהחיות נצלו לא רק בגלל תפילת נח, אלא גם מצד זכות עצמם.

2. הסבר על פי הרמב"ן

על פי מה שהתבאר בדברי הרמב"ן, ניתן לענות תשובה אחרת לשאלה האם לא הספיקה זכירת נח לבדה: אמנם כדי להציל את נח הספיקה זכירת נח לבדה שהרי ד' נשבע והוא כביכול חיב לעשות זאת מצד הדין. אבל מצד זה אולי לא היו החיות והבהמות ניצלות, והם ניצלו מסיבה אחרת: כיון שד' רצה בקיום העולם.

3. הסבר "אור החיים" הקדוש

"אור החיים" הקדוש שאל בפירוש האם לא הספיקה זכירת נח וכתב על כך שלש תשובות:

ויזכור אלקים את נח וגו' - טעם שלא הספיק זכרונו של נח, והוסיף לומר: 'ואת כל החיה'.
אולי כי להודיע בא גם כי לצד החיה והבהמה אשר אתו לבד יספיק לזכור, ופירוש הדברים בדרך לא זו אף זו.

כלומר: אכן זכירת נח לבדו הספיקה, אלא שרצה הפסוק לומר שגם זכירת החיות הספיקה, וכוונת הפסוק לומר לא רק שד' זכר את נח, ומכח זכירה זו ד' העביר ד' רוח על המים כדי לסיים את המבול, אלא גם זכירת החיות והבהמות הספיקה לכך.

עוד כתב "אור החיים" הקדוש: "עוד ירצה על זה הדרך: 'ויזכור אלקים את נח' - גם זכר כל הטורח והעול אשר עליו מהבהמה והחיה וגו' 'אשר אתו בתיבה', וחמל עליו".

כלומר: הזכירה הכתובה בפסוק ביחס לחיות ולבהמות אין משמעותה זכירת החיות והבהמות מצד עצמם או מצד מעשיהם הטובים, אלא הכוונה היא שד' זכר לנח את הטירחה הרבה שהיתה לו מעול ההתעסקות בהאכלת החיות והבהמות אשר אתו בתבה.

יש לציין שמה שכתב החזקוני ביחס לזכירת ד' את נח, הסביר "אור החיים" הקדוש ביחס לפסוק כולו.

עוד כתב "אור החיים" הקדוש: "גם בזה כלל רמז לצרה שמצאתו לנח (תנחומא) מארי אשר הכישו ונסתכן בתיבה לרוב תוספת טרדתו וכו'. גם מניעת רפואה למחלתו, נמצאת אומר כי עיקר הזכרון הוא לנח".

כלומר: ד' זכר לנח שמרוב הטירחה הרבה שהיתה לו בהאכלת החיות והבהמות אשר אתו בתבה הוא שכח להביא אכל לאריה, והאריה כעס עליו והכה אותו.

יהי רצון שתמיד נתנהג כראוי, ומתוך כך ד' יתנהג אתנו במדת הרחמים.

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך