תנ"ך על הפרק - ישעיה נח - הפטרת יום הכפורים: ההכנעה והענוה (ב) / הרב איתן שנדורפי שליט"א

תנ"ך על הפרק

ישעיה נח

392 / 929
היום

הפרק

קְרָ֤א בְגָרוֹן֙ אַל־תַּחְשֹׂ֔ךְ כַּשּׁוֹפָ֖ר הָרֵ֣ם קוֹלֶ֑ךָ וְהַגֵּ֤ד לְעַמִּי֙ פִּשְׁעָ֔ם וּלְבֵ֥ית יַעֲקֹ֖ב חַטֹּאתָֽם׃וְאוֹתִ֗י י֥וֹם יוֹם֙ יִדְרֹשׁ֔וּן וְדַ֥עַת דְּרָכַ֖י יֶחְפָּצ֑וּן כְּג֞וֹי אֲשֶׁר־צְדָקָ֣ה עָשָׂ֗ה וּמִשְׁפַּ֤ט אֱלֹהָיו֙ לֹ֣א עָזָ֔ב יִשְׁאָל֙וּנִי֙ מִשְׁפְּטֵי־צֶ֔דֶק קִרְבַ֥ת אֱלֹהִ֖ים יֶחְפָּצֽוּן׃לָ֤מָּה צַּ֙מְנוּ֙ וְלֹ֣א רָאִ֔יתָ עִנִּ֥ינוּ נַפְשֵׁ֖נוּ וְלֹ֣א תֵדָ֑ע הֵ֣ן בְּי֤וֹם צֹֽמְכֶם֙ תִּמְצְאוּ־חֵ֔פֶץ וְכָל־עַצְּבֵיכֶ֖ם תִּנְגֹּֽשׂוּ׃הֵ֣ן לְרִ֤יב וּמַצָּה֙ תָּצ֔וּמוּ וּלְהַכּ֖וֹת בְּאֶגְרֹ֣ף רֶ֑שַׁע לֹא־תָצ֣וּמוּ כַיּ֔וֹם לְהַשְׁמִ֥יעַ בַּמָּר֖וֹם קוֹלְכֶֽם׃הֲכָזֶ֗ה יִֽהְיֶה֙ צ֣וֹם אֶבְחָרֵ֔הוּ י֛וֹם עַנּ֥וֹת אָדָ֖ם נַפְשׁ֑וֹ הֲלָכֹ֨ף כְּאַגְמֹ֜ן רֹאשׁ֗וֹ וְשַׂ֤ק וָאֵ֙פֶר֙ יַצִּ֔יעַ הֲלָזֶה֙ תִּקְרָא־צ֔וֹם וְי֥וֹם רָצ֖וֹן לַיהוָֽה׃הֲל֣וֹא זֶה֮ צ֣וֹם אֶבְחָרֵהוּ֒ פַּתֵּ֙חַ֙ חַרְצֻבּ֣וֹת רֶ֔שַׁע הַתֵּ֖ר אֲגֻדּ֣וֹת מוֹטָ֑ה וְשַׁלַּ֤ח רְצוּצִים֙ חָפְשִׁ֔ים וְכָל־מוֹטָ֖ה תְּנַתֵּֽקוּ׃הֲל֨וֹא פָרֹ֤ס לָֽרָעֵב֙ לַחְמֶ֔ךָ וַעֲנִיִּ֥ים מְרוּדִ֖ים תָּ֣בִיא בָ֑יִת כִּֽי־תִרְאֶ֤ה עָרֹם֙ וְכִסִּית֔וֹ וּמִבְּשָׂרְךָ֖ לֹ֥א תִתְעַלָּֽם׃אָ֣ז יִבָּקַ֤ע כַּשַּׁ֙חַר֙ אוֹרֶ֔ךָ וַאֲרֻכָתְךָ֖ מְהֵרָ֣ה תִצְמָ֑ח וְהָלַ֤ךְ לְפָנֶ֙יךָ֙ צִדְקֶ֔ךָ כְּב֥וֹד יְהוָ֖ה יַאַסְפֶֽךָ׃אָ֤ז תִּקְרָא֙ וַיהוָ֣ה יַעֲנֶ֔ה תְּשַׁוַּ֖ע וְיֹאמַ֣ר הִנֵּ֑נִי אִם־תָּסִ֤יר מִתּֽוֹכְךָ֙ מוֹטָ֔ה שְׁלַ֥ח אֶצְבַּ֖ע וְדַבֶּר־אָֽוֶן׃וְתָפֵ֤ק לָֽרָעֵב֙ נַפְשֶׁ֔ךָ וְנֶ֥פֶשׁ נַעֲנָ֖ה תַּשְׂבִּ֑יעַ וְזָרַ֤ח בַּחֹ֙שֶׁךְ֙ אוֹרֶ֔ךָ וַאֲפֵלָתְךָ֖ כַּֽצָּהֳרָֽיִם׃וְנָחֲךָ֣ יְהוָה֮ תָּמִיד֒ וְהִשְׂבִּ֤יעַ בְּצַחְצָחוֹת֙ נַפְשֶׁ֔ךָ וְעַצְמֹתֶ֖יךָ יַחֲלִ֑יץ וְהָיִ֙יתָ֙ כְּגַ֣ן רָוֶ֔ה וּכְמוֹצָ֣א מַ֔יִם אֲשֶׁ֥ר לֹא־יְכַזְּב֖וּ מֵימָֽיו׃וּבָנ֤וּ מִמְּךָ֙ חָרְב֣וֹת עוֹלָ֔ם מוֹסְדֵ֥י דוֹר־וָד֖וֹר תְּקוֹמֵ֑ם וְקֹרָ֤א לְךָ֙ גֹּדֵ֣ר פֶּ֔רֶץ מְשֹׁבֵ֥ב נְתִיב֖וֹת לָשָֽׁבֶת׃אִם־תָּשִׁ֤יב מִשַּׁבָּת֙ רַגְלֶ֔ךָ עֲשׂ֥וֹת חֲפָצֶ֖יךָ בְּי֣וֹם קָדְשִׁ֑י וְקָרָ֨אתָ לַשַּׁבָּ֜ת עֹ֗נֶג לִקְד֤וֹשׁ יְהוָה֙ מְכֻבָּ֔ד וְכִבַּדְתּוֹ֙ מֵעֲשׂ֣וֹת דְּרָכֶ֔יךָ מִמְּצ֥וֹא חֶפְצְךָ֖ וְדַבֵּ֥ר דָּבָֽר׃אָ֗ז תִּתְעַנַּג֙ עַל־יְהוָ֔ה וְהִרְכַּבְתִּ֖יךָ עַל־בָּ֣מֳותֵי אָ֑רֶץ וְהַאֲכַלְתִּ֗יךָ נַחֲלַת֙ יַעֲקֹ֣ב אָבִ֔יךָ כִּ֛י פִּ֥י יְהוָ֖ה דִּבֵּֽר׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב איתן שנדורפי שליט

הפטרת יום הכפורים: ההכנעה והענוה
החלק השני של הנבואה

הקדמה

אחר כך בפרק נ"ח מתואר הצום הרצוי.

כך נאמר שם:

א. קרא בגרון אל תַחְשֹׂך, כשופר הרֵם קולך, והגֵד לעמי פשעם ולבית יעקב חטֹאתם.
ב. ואותי יום יום ידרֹשון, ודעת דרכי יחפצון, כגוי אשר צדקה עשה, ומשפט אלקיו לא עזב, ישאלוני משפטי צדק, קרבת אלקים יחפצון.
ג. למה צמנו ולא ראית, עִנִינו נפשנו ולא תדע, הן ביום צֹמכם תמצאו חפץ, וכל עצביכם תנגֹשו.
ד. הן לריב ומצה תצומו, ולהכות באגרֹף רשע, לא תצומו כיום להשמיע במרום קולכם.
ה. הֲכזה יהיה צום אבחרהו? יום ענות אדם נפשו, הֲלכֹף כאגמֹן ראשו, ושק ואפר יציע, הֲלזה תקרא צום ויום רצון לד'?
ו. הֲלוא זה צום אבחרהו: פַּתֵחַ חרצֻבות רשע, הַתֵר אגֻדות מוטה, ושלח רצוצים חפשים, וכל מוטה תנתקו.
ז. הלא פָרֹס לרעב לחמך, ועניים מרודים תביא בית, כי תראה ערֹם וכסיתו, ומבשרך לא תתעלם.
ח. אז יבקע כשחר אורך, וארֻכתך מהרה תצמח, והלך לפניך צדקך, כבוד ד' יאספך.
ט. אז תקרא וד' יענה, תשוע ויאמר הנני, אם תסיר מתוכך מוטה, שלח אצבע ודבר און.
י. וְתָפֵק לרעב נפשך, ונפש נענה תשביע, וזרח בחֹשך אורך, ואפלתך כצהרים.
יא. ונחך ד' תמיד, והשביע בצחצחות נפשך, ועצמֹתיך יחליץ, והיית כגן רוה, וכמוצא מים אשר לא יְכַזְבוּ מימיו.
יב. ובנו ממך חרבות עולם, מוסדי דור ודור תקומם, וקֹרָא לך גֹדֵר פרץ, מְשֹׁבֵב נתיבות לָשָבֶת.
יג. אם תשיב מִשַּבָּת רגלך, עשות חפציך ביום קדשי, וקראת לשבת עֹנג, לקדוש ד' מְכֻבָּד, וכִבַּדתו מעשות דרכיך, ממצוא חפצך, ודַבֵּר דָבָר.
יד. אז תתענג על ד', והרכבתיך על במֳתי ארץ, והאכלתיך נחלת יעקב אביך, כי פי ד' דִבֵּר.

הנביא מדגיש כאן בפסוקים ו-ז שתכלית הצום היא הצד החברתי: הדאגה לחלשים. אבל המפרשים הוסיפו הסברים לתכלית הצום גם ביחס שבין אדם למקום.

א. הסברי רש"י ורד"ק

כך כתב רש"י בפסוק ד':

לא תצומו כיום - כמשפט היום, לשבור לבבכם, כדי שישמע קולכם במרום.

כעין זה כתב גם הרד"ק בפסוק ה':

הכזה - אין הצום הנרצה התענית מלאכול ומלשתות, וכפיפת הראש כמו האגמון, והוא הגומא שכופף ראשו, ולא הצעת השק והאפר, כי אין המעשים האלה נבחרים ונרצים לפני, אם לא בלב נשבר, ובמעשים טובים, ושוב מדרכים רעים.

גם רש"י וגם רד"ק הסבירו שתכלית הצום היא שבירת הלב, כדי לחזור בתשובה בתפילה ובמעשים טובים, ובעזיבת הדרכים הרעות!

ב. המקור בתורה

הסבר זה ביחס לתענית, שהיא גורמת לשברון לב, יסודו פשוט מהמציאות, והוא כמעט מפורש בתורה.

כך נאמר בפרשת עקב:

פן תֹאכל ושׂבעת, ובתים טֹבים תבנה וישבת. ובקרך וצאנך ירביֻן, וכל אשר לך ירבה. ורם לבבך, ושכחת את ד' אלקיך המוציאך מארץ מצרים מבית עבדים.
(דברים ח, יב-יד)

מפורש בפסוקים אלה שהשׂביעה מביאה לְרָמוּת הלב ולשכחת ד', וממילא אי השביעה מביאה לכניעה.

כך כתב בספר "מסילת ישרים" (פרק כ"ג):

מפסידי המדה הזאת [-הענוה] הוא הריבוי והשביעה בטובות העולם הזה. וכענין הכתוב, שבפירוש אומר: 'פן תאכל ושבעת וגו' ורם לבבך' וגו' (דברים ח, יב-יד). על כן מצאו להם החסידים טוב להיות האדם מענה נפשו לפעמים, למען השפיל יצר הגאוה, אשר איננו מתגבר אלא מתוך הרבוי. וכענין שאמרו חז"ל (ברכות לב ע"א): 'אין ארי נוהם מתוך קופה של תבן, אלא מתוך קופה של בשר'.

ג. הסבר הרלב"ג לעינוי ביום הכיפורים

מצאנו מקור נוסף לענין זה של הכניעה כמרכיב בתשובה - ביחס למצות התענית ביום הכפורים.

כך כתב הרלב"ג (ויקרא טז, כט):

תענו את נפשתיכם - היתה הכוונה בזה שיבדלו מאלו ההנאות, למען יכנע לבבם, ויתנו אל לבם לשוב מדרכם הרעה, כי זה כוון ביום הזה, כדי שתשלם להם הכפרה.

כלומר: לפי הרלב"ג מטרת התענית היא להכניע את לב האדם, כדי שיחזור בתשובה!

ד. דברי הרמב"ם בהלכות תשובה

את חשיבות ההכנעה והענוה, כתב גם הרמב"ם בהלכות תשובה, ביחס לדרכי התשובה.

כך כתב הרמב"ם שם (פ"ב ה"ד):

מדרכי התשובה להיות השב צועק תמיד לפני ד' בבכי ובתחנונים, ועושה צדקה כפי כוחו, ומתרחק הרבה מן הדבר שחטא בו, ומשנה שמו, כלומר: אני אחר, ואיני אותו האיש שעשה אותן המעשים, ומשנה מעשיו כולן לטובה ולדרך ישרה, וגולה ממקומו, שגלות מכפרת עוון, מפני שגורמת לו להיכנע, ולהיות עניו ושפל רוח.

הרמב"ם הסביר שהגלות מכפרת את העוון לא מצד היסורים שבה, אלא מפני שהיא גורמת לו להיכנע, ולהיות עניו ושפל רוח".

יהי רצון שנזכה לחזור בתשובה שלמה מתוך הכנעה וענוה.

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך