"צדק ילין בה"
הקדמה
נאמר בפרקנו (א, כא):
איכה היתה לזונה קריה נאמנה. מלאתי משפט, צדק ילין בה, ועתה מרצחים.
נאמר במדרשים הסבר מיוחד לפסוק זה, שמתוכו אנו למדים על מדרגתם של אנשי ירושלים. ויש להתבונן בעומק דבריהם של המדרשים.
א. הסבר המדרשים
1. המדרש בבמדבר רבה
אמרו על כך חז"ל במדרש במדבר רבה (פרשה כא): "אמר רבי יהודה ברבי סימון: מעולם לא היה אדם בירושלים ובידו עוון, כיצד? תמיד של שחר מכפר על עבירות שבלילה, ושל בין הערבים מכפר על עבירות שנעשו ביום. מכל מקום לא לן אדם בירושלים ובידו עוון, שנאמר: 'צדק ילין בה' (ישעיה א, כא)".
2. התוספת בפסיקתא
כעין זה נאמר גם בפסיקתא רבתי (פיסקא טו, החודש), אבל יש בה תוספת: "אמר רבי יודן ברבי סימון: מימיו לא היה לן אדם בירושלים ובידו עוון, הא כיצד? תמיד של שחר היה מכפר על עבירות של לילה, תמיד של בין הערבים היה מכפר על עבירות שנעשו ביום. מכל מקום לא לן אדם בירושלים ובידו עוון. מה טעם? 'צדק ילין בה' (ישעיה א, כא) - 'צדיק ילין בה'".
ב. השאלות
יש לשאול שתי שאלות על דברי המדרשים:
- מדוע אומר המדרש שלא לן אדם בירושלים ובידו עוון? והרי קרבן התמיד נקנה מהכסף של כל עם ישראל, ולא רק של תושבי ירושלים, ואם כן ראוי הוא שיכפר על כל עם ישראל!
- האם יתכן שהכפרה כל כך גדולה, שלא לן אדם ועוון בידו? והרי קרבן התמיד הוא קרבן עולה, שמכפר רק על עשה ועל לא תעשה שניתק לעשה לפי הבבלי (יומא לו ע"א), ועל הרהור הלב לפי הירושלמי (יומא פ"ח ה"ז), וכיצד יתכן שהוא מכפר על כל העבירות? האם מי שהתחייב קרבן חטאת או אשם אינו צריך להביאם? והרי אפילו יום הכיפורים ושעיר המשתלח אינם מכפרים על מי שהתחייב קרבן (כריתות פ"ו מ"ד)!
ד. התשובות
1. תשובה לשאלה הראשונה
על השאלה הראשונה נראה לענות על פי שתי הקדמות:
- כתבו התוספות במסכת בבא בתרא (דף כא עמוד א): "כי מציון תצא תורה - לפי שהיה רואה קדושה גדולה, וכהנים עוסקים בעבודה, היה מכוון לבו יותר ליראת שמים וללמוד תורה. כדדרשינן בספרי: 'למען תלמד ליראה וגו' - גדול מעשר שני, שמביא לידי תלמוד. לפי שהיה עומד בירושלים עד שיאכל מעשר שני שלו, והיה רואה שכולם עוסקים במלאכת שמים ובעבודה - היה גם הוא מכוון ליראת שמים, ועוסק בתורה'".
- כתב הרמב"ם בהלכות תשובה (פ"א ה"א): "וכן בעלי חטאות ואשמות בעת שמביאין קרבנותיהן על שגגתן או על זדונן - אין מתכפר להן בקרבנם עד שיעשו תשובה, ויתודו וידוי דברים".
לפי זה יש לומר שכיון שהקרבן מכפר רק למי שחזר בתשובה, הרי שבירושלים, שכולם היו עוסקים בעניני הקרבנות, כמו שכתבו התוספות - האנשים היו חוזרים בתשובה, ומתוך כך מתכפרים. אבל בשאר המקומות בארץ, שלא הרגישו את התכונה שמסביב לקרבנות - לא כולם היו חוזרים בתשובה, ולכן לא כולם היו מתכפרים.
2. תשובה לשאלה השניה
על השאלה השניה נראה לומר שמתוך הרהורי התשובה - העבירה היתה יורדת בחומרתה, ולכן: "לא לן אדם בירושלים ובידו עוון", כלומר: לא לן אדם בירושלים ונשאר בדרגה של עוון, שפירושה עבירה במזיד, כמו שאמרה הגמרא במסכת יומא (לו ע"ב), אלא מתוך הרהורי התשובה ירדה העבירה מדרגה של עוון, לדרגה של שוגג.
יהי רצון שיבנה בית המקדש במהרה בימינו, ושם נקריב את כל הקרבנות, תמידים כסדרם ומוספים כהלכתם.