תנ"ך על הפרק - בראשית ב - כיצד נבראה חוה ומה בא הדבר ללמדנו? / הרב איתן שנדורפי שליט"א

תנ"ך על הפרק

בראשית ב

2 / 929
היום

הפרק

גן בעדן, אדם ואשתו

וַיְכֻלּ֛וּ הַשָּׁמַ֥יִם וְהָאָ֖רֶץ וְכָל־צְבָאָֽם׃וַיְכַ֤ל אֱלֹהִים֙ בַּיּ֣וֹם הַשְּׁבִיעִ֔י מְלַאכְתּ֖וֹ אֲשֶׁ֣ר עָשָׂ֑ה וַיִּשְׁבֹּת֙ בַּיּ֣וֹם הַשְּׁבִיעִ֔י מִכָּל־מְלַאכְתּ֖וֹ אֲשֶׁ֥ר עָשָֽׂה׃וַיְבָ֤רֶךְ אֱלֹהִים֙ אֶת־י֣וֹם הַשְּׁבִיעִ֔י וַיְקַדֵּ֖שׁ אֹת֑וֹ כִּ֣י ב֤וֹ שָׁבַת֙ מִכָּל־מְלַאכְתּ֔וֹ אֲשֶׁר־בָּרָ֥א אֱלֹהִ֖ים לַעֲשֽׂוֹת׃אֵ֣לֶּה תוֹלְד֧וֹת הַשָּׁמַ֛יִם וְהָאָ֖רֶץ בְּהִבָּֽרְאָ֑ם בְּי֗וֹם עֲשׂ֛וֹת יְהוָ֥ה אֱלֹהִ֖ים אֶ֥רֶץ וְשָׁמָֽיִם׃וְכֹ֣ל ׀ שִׂ֣יחַ הַשָּׂדֶ֗ה טֶ֚רֶם יִֽהְיֶ֣ה בָאָ֔רֶץ וְכָל־עֵ֥שֶׂב הַשָּׂדֶ֖ה טֶ֣רֶם יִצְמָ֑ח כִּי֩ לֹ֨א הִמְטִ֜יר יְהוָ֤ה אֱלֹהִים֙ עַל־הָאָ֔רֶץ וְאָדָ֣ם אַ֔יִן לַֽעֲבֹ֖ד אֶת־הָֽאֲדָמָֽה׃וְאֵ֖ד יַֽעֲלֶ֣ה מִן־הָאָ֑רֶץ וְהִשְׁקָ֖ה אֶֽת־כָּל־פְּנֵֽי־הָֽאֲדָמָֽה׃וַיִּיצֶר֩ יְהוָ֨ה אֱלֹהִ֜ים אֶת־הָֽאָדָ֗ם עָפָר֙ מִן־הָ֣אֲדָמָ֔ה וַיִּפַּ֥ח בְּאַפָּ֖יו נִשְׁמַ֣ת חַיִּ֑ים וַֽיְהִ֥י הָֽאָדָ֖ם לְנֶ֥פֶשׁ חַיָּֽה׃וַיִּטַּ֞ע יְהוָ֧ה אֱלֹהִ֛ים גַּן־בְעֵ֖דֶן מִקֶּ֑דֶם וַיָּ֣שֶׂם שָׁ֔ם אֶת־הָֽאָדָ֖ם אֲשֶׁ֥ר יָצָֽר׃וַיַּצְמַ֞ח יְהוָ֤ה אֱלֹהִים֙ מִן־הָ֣אֲדָמָ֔ה כָּל־עֵ֛ץ נֶחְמָ֥ד לְמַרְאֶ֖ה וְט֣וֹב לְמַאֲכָ֑ל וְעֵ֤ץ הַֽחַיִּים֙ בְּת֣וֹךְ הַגָּ֔ן וְעֵ֕ץ הַדַּ֖עַת ט֥וֹב וָרָֽע׃וְנָהָרּ֙ יֹצֵ֣א מֵעֵ֔דֶן לְהַשְׁק֖וֹת אֶת־הַגָּ֑ן וּמִשָּׁם֙ יִפָּרֵ֔ד וְהָיָ֖ה לְאַרְבָּעָ֥ה רָאשִֽׁים׃שֵׁ֥ם הָֽאֶחָ֖ד פִּישׁ֑וֹן ה֣וּא הַסֹּבֵ֗ב אֵ֚ת כָּל־אֶ֣רֶץ הַֽחֲוִילָ֔ה אֲשֶׁר־שָׁ֖ם הַזָּהָֽב׃וּֽזֲהַ֛ב הָאָ֥רֶץ הַהִ֖וא ט֑וֹב שָׁ֥ם הַבְּדֹ֖לַח וְאֶ֥בֶן הַשֹּֽׁהַם׃וְשֵֽׁם־הַנָּהָ֥ר הַשֵּׁנִ֖י גִּיח֑וֹן ה֣וּא הַסּוֹבֵ֔ב אֵ֖ת כָּל־אֶ֥רֶץ כּֽוּשׁ׃וְשֵׁ֨ם הַנָּהָ֤ר הַשְּׁלִישִׁי֙ חִדֶּ֔קֶל ה֥וּא הַֽהֹלֵ֖ךְ קִדְמַ֣ת אַשּׁ֑וּר וְהַנָּהָ֥ר הָֽרְבִיעִ֖י ה֥וּא פְרָֽת׃וַיִּקַּ֛ח יְהוָ֥ה אֱלֹהִ֖ים אֶת־הָֽאָדָ֑ם וַיַּנִּחֵ֣הוּ בְגַן־עֵ֔דֶן לְעָבְדָ֖הּ וּלְשָׁמְרָֽהּ׃וַיְצַו֙ יְהוָ֣ה אֱלֹהִ֔ים עַל־הָֽאָדָ֖ם לֵאמֹ֑ר מִכֹּ֥ל עֵֽץ־הַגָּ֖ן אָכֹ֥ל תֹּאכֵֽל׃וּמֵעֵ֗ץ הַדַּ֙עַת֙ ט֣וֹב וָרָ֔ע לֹ֥א תֹאכַ֖ל מִמֶּ֑נּוּ כִּ֗י בְּי֛וֹם אֲכָלְךָ֥ מִמֶּ֖נּוּ מ֥וֹת תָּמֽוּת׃וַיֹּ֙אמֶר֙ יְהוָ֣ה אֱלֹהִ֔ים לֹא־ט֛וֹב הֱי֥וֹת הָֽאָדָ֖ם לְבַדּ֑וֹ אֶֽעֱשֶׂהּ־לּ֥וֹ עֵ֖זֶר כְּנֶגְדּֽוֹ׃וַיִּצֶר֩ יְהוָ֨ה אֱלֹהִ֜ים מִן־הָֽאֲדָמָ֗ה כָּל־חַיַּ֤ת הַשָּׂדֶה֙ וְאֵת֙ כָּל־ע֣וֹף הַשָּׁמַ֔יִם וַיָּבֵא֙ אֶל־הָ֣אָדָ֔ם לִרְא֖וֹת מַה־יִּקְרָא־ל֑וֹ וְכֹל֩ אֲשֶׁ֨ר יִקְרָא־ל֧וֹ הָֽאָדָ֛ם נֶ֥פֶשׁ חַיָּ֖ה ה֥וּא שְׁמֽוֹ׃וַיִּקְרָ֨א הָֽאָדָ֜ם שֵׁמ֗וֹת לְכָל־הַבְּהֵמָה֙ וּלְע֣וֹף הַשָּׁמַ֔יִם וּלְכֹ֖ל חַיַּ֣ת הַשָּׂדֶ֑ה וּלְאָדָ֕ם לֹֽא־מָצָ֥א עֵ֖זֶר כְּנֶגְדּֽוֹ׃וַיַּפֵּל֩ יְהוָ֨ה אֱלֹהִ֧ים ׀ תַּרְדֵּמָ֛ה עַל־הָאָדָ֖ם וַיִּישָׁ֑ן וַיִּקַּ֗ח אַחַת֙ מִצַּלְעֹתָ֔יו וַיִּסְגֹּ֥ר בָּשָׂ֖ר תַּחְתֶּֽנָּה׃וַיִּבֶן֩ יְהוָ֨ה אֱלֹהִ֧ים ׀ אֶֽת־הַצֵּלָ֛ע אֲשֶׁר־לָקַ֥ח מִן־הָֽאָדָ֖ם לְאִשָּׁ֑ה וַיְבִאֶ֖הָ אֶל־הָֽאָדָֽם׃וַיֹּאמֶר֮ הָֽאָדָם֒ זֹ֣את הַפַּ֗עַם עֶ֚צֶם מֵֽעֲצָמַ֔י וּבָשָׂ֖ר מִבְּשָׂרִ֑י לְזֹאת֙ יִקָּרֵ֣א אִשָּׁ֔ה כִּ֥י מֵאִ֖ישׁ לֻֽקֳחָה־זֹּֽאת׃עַל־כֵּן֙ יַֽעֲזָב־אִ֔ישׁ אֶת־אָבִ֖יו וְאֶת־אִמּ֑וֹ וְדָבַ֣ק בְּאִשְׁתּ֔וֹ וְהָי֖וּ לְבָשָׂ֥ר אֶחָֽד׃וַיִּֽהְי֤וּ שְׁנֵיהֶם֙ עֲרוּמִּ֔ים הָֽאָדָ֖ם וְאִשְׁתּ֑וֹ וְלֹ֖א יִתְבֹּשָֽׁשׁוּ׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב איתן שנדורפי שליט

כיצד נבראה חוה ומה בא הדבר ללמדנו?

הקדמה

בחלק הראשון של פרשתנו, שמתאר את בריאת העולם, נאמר שש פעמים: "וירא אלקים כי טוב" (א, ד-י-יב-יח-כא-כה), ובסיום נאמר: "וירא אלקים את כל אשר עשה, והנה טוב מאד" (א, לא).
והנה למרבה הפלא נאמר בהמשך הפרשה: "ויאמר ד' אלקים: לא טוב" (ב, יח)!
על מה בדיוק נאמר "לא טוב"? "לא טוב היות האדם לבדו"!
אכן העיר רבנו בחיי שם:
לא טוב היות האדם לבדו - הזכיר עד עתה בכל אחד מהם: 'כי טוב'... אבל בבריאת אדם... אמר: 'לא טוב'!
יש לשאול: כיצד יתכן שד' ברא משהו שהוא לא טוב?
כדי לענות על כך יש להתבונן היטב בשני התיאורים של בריאת אדם וחוה.

א. הסתירה לכאורה בין תיאור בריאת אדם וחוה בפרק א' לתיאור בריאתם בפרק ב'

בפרק א' פסוקים כו-כז נאמר: "ויאמר אלקים: נעשה אדם בצלמנו כדמותנו, וְיִרדו בדגת הים ובעוף השמים, ובבהמה ובכל הארץ, ובכל הרמש הרֹמש על הארץ. ויברא אלקים את האדם בצלמו, בצלם אלקים ברא אֹתו, זכר ונקבה ברא אֹתם".
משמע מהפסוק שד' ברא מיד גם את אדם וגם את חוה!
לעומת זאת, בפרק ב' פסוקים כא-כד נאמר:
יח. ויאמר ד' אלקים: לא טוב היות האדם לבדו, אעשה לו עזר כנגדו.
כא. וַיַפֵּל ד' אלקים תרדמה על האדם ויישן, ויקח אחת מצַלְעֹתיו, ויסגֹר בשר תחתנה.
כב. ויבן ד' אלקים את הצלע אשר לקח מן האדם, לאשה, וַיְבִאֶהָ אל האדם.
כג. ויאמר האדם: זאת הפעם, עצם מעצָמַי ובשר מבשרי, לזאת יקרא אשה, כי מאיש לקחה זאת.
כד. על כן יעזב איש את אביו ואת אמו, ודבק באשתו, והיו לבשר אחד.
מפורש כאן שד' ברא תחילה רק את אדם, ורק אחר כך את חוה! וזה סותר לכאורה את מה שמשמע מפרק א' שד' ברא מיד גם את אדם וגם את חוה!

ב. הסבר רש"י

שאלה זו שאל רש"י (א, כז), וענה עליה שתי תשובות:
זכר ונקבה ברא אותם - ולהלן הוא אומר: 'ויקח אחת מצלעותיו' וגו' (ב, כא)!
מדרש אגדה: שבראו שני פרצופין בבריאה ראשונה, ואחר כך חלקו.
ופשוטו של מקרא: כאן הודיעך שנבראו שניהם בששי, ולא פירש לך כיצד ברייתן, ופירש לך במקום אחר.
כלומר: לפי הפשט: בפרק א' נאמר רק באופן כללי ששניהם נבראו ביום הששי, בלא פירוט, ובפרק ב' נאמר הפירוט, כיצד בדיוק נעשה הדבר בכל שלביו.
לפי המדרש אגדה מה שנאמר "זכר ונקבה ברא אותם" פירושו שד' ברא אותם שני פרצופים, כלומר: שני גופים שלמים מחוברים זה לזה, כולל הפרצופים, כשני תאומים סיאמיים הדבוקים זה לזה בגבם, ואחר כך ד' חילק אותם זה מזה לשני גופים נפרדים.
[עיין במסכת ברכות סא ע"א ובהגהות מהר"י לנדא שם בשם ספר "הערוך", וב"בן יהוידע" שם, וב"תורה תמימה" כאן (ב, כב אות מד), ובמאמרי הרחב על הגמרא שם (בפ"ז), שנדפס בבטאון "דגל ירושלים" חלק ט.]

1. שאלה על דברי רש"י

יש לשאול: כיצד כתב רש"י שאדם וחוה נבראו שני פרצופים? והרי מפורש בפסוק: "ויקח אחת מצלעותיו" (ב, כא)! וכן: "ויבן ד' אלקים את הצלע" (ב, כב)! כלומר: ד' לקח צלע אחת של אדם, וממנה הוא בנה את גופה של חוה!

2. תשובת רש"י

רש"י הרגיש בקושי זה, וענה עליו (ב, כא):
מצלעותיו - מסטריו, כמו: 'ולצלע המשכן' (שמות כו, כ), זהו שאמרו: 'שני פרצופים נבראו'.
כלומר: המלה צלע בפסוק: "ויקח אחת מצלעותיו" (ב, כא), וכן בפסוק "ויבן ד' אלקים את הצלע" (ב, כב), אין פירושה הצלע של אדם, אלא פירושה הצד של האדם, והכוונה היא שד' לקח את הצד האחד של האדם, כלומר: את כל גופה של חוה, שהיה דבוק לגופו של אדם, והפריד אותה מאדם, ובנה את גופה של חוה להיות אשה.
וכמו שכתב רש"י בפסוק הבא (ב, כב):
ויבן - כבנין, רחבה מלמטה וקצרה מלמעלה, לקבל הולד, כאוצר של חטים, שהוא רחב מלמטה וקצר מלמעלה, שלא יכביד משאו על קירותיו.
ויבן וגו' את הצלע וגו' לאשה - להיות אשה, כמו: 'ויעש אותו גדעון לאפוד' (שופטים ח, כז) - להיות אפוד.
לסיכום: לפי המדרש ד' ברא את אדם וחוה בשני גופים שלמים, מחוברים זה לזה, כשני תאומים סיאמיים הדבוקים זה לזה בגבם, ואחר כך ד' חילק אותם זה מזה, לשני גופים נפרדים.

3. שאלה נוספת על דברי רש"י

יש לשאול: מדוע ברא ד' את אדם וחוה בשני גופים מחוברים זה לזה, ואחר כך הפריד אותם? מדוע לא ברא אותם ד' מיד בשני גופים נפרדים, כמו שברא ד', להבדיל, את כל החיות?
לפני שנענה על השאלה נראה ענין נוסף.

ג. שאלה על הרקע לבריאת חוה בפרק ב'

בין הפסוק "ויאמר ד' אלקים: לא טוב היות האדם לבדו, אעשה לו עזר כנגדו" (ב, יח), לבין תיאור בריאת חוה, מופיעים שני פסוקים:
יט. ויצר ד' אלקים מן האדמה כל חית השדה ואת כל עוף השמים, וַיָבֵא אל האדם לראות מה יקרא לו, וכל אשר יקרא לו האדם נפש חיה הוא שמו.
כ. ויקרא האדם שמות לכל הבהמה, ולעוף השמים, ולכל חית השדה, ולאדם לא מצא עזר כנגדו.
ורק אחר כך נאמר:
כא. וַיַפֵּל ד' אלקים תרדמה על האדם ויישן, ויקח אחת מצלעֹתיו, ויסגֹר בשר תחתנה.
כב. ויבן ד' אלקים את הצלע אשר לקח מן האדם לאשה, ויבאה אל האדם.
כג. ויאמר האדם: זאת הפעם, עצם מעצמי ובשר מבשרי, לזאת יקרא אשה, כי מאיש לקחה זאת.
כד. על כן יעזב איש את אביו ואת אמו, ודבק באשתו, והיו לבשר אחד.
יש לשאול: מדוע מופיעים שני פסוקים אלו (יט-כ), שעוסקים בחיות, בין הפסוקים שעוסקים ביצירת חוה?

ד. הסבר רש"י

כתב על כך רש"י שם (ב, כ-כא):
ולאדם לא מצא עזר כגדו, ויפל ד' אלקים תרדמה - כשהביאן הביאן לפניו כל מין ומין זכר ונקבה, אמר: 'לכלם יש בן זוג, ולי אין בן זוג', מיד: 'ויפל'.
נראה שרש"י בא לענות על השאלה מדוע מופיעים שני פסוקים אלו (יט-כ), שעוסקים בחיות, בין הפסוקים שעוסקים ביצירת חוה, וענה עליה שד' לא הפריד את חוה מיד, אלא חיכה שאדם ירגיש שחסר לו בן זוג, ורק אז ד' הפריד את חוה מאדם.
כך כתב הרמב"ן (ב, כ):
ולאדם לא מצא עזר כנגדו - לשון רש"י: 'כשהביאן הביאן לפניו זכר ונקבה, אמר לכל יש בן זוג ולי אין בן זוג, מיד ויפל ד' אלהים עליו תרדמה'. ויפה פירש, כי כאשר הכניס פסוקי קריאת השמות בתוך דבר העזר יכריח זה.

תוספת הסבר לדברי רש"י

יש להוסיף הסבר לדברי רש"י כאן, על פי מה שכתב רש"י בפסוקים הקודמים.
בפרק ב' פסוק ה' נאמר:
וכל שיח השדה טרם יהיה בארץ, וכל עשב השדה טרם יצמח, כי לא המטיר ד' אלקים על הארץ, ואדם אין לעבֹד את האדמה.
כתב רש"י שם:
וכל עשב השדה טרם יצמח - עדיין לא צמח, ובשלישי שכתוב: 'ותוצא הארץ' - על פתח הקרקע עמדו עד יום ששי.
כי לא המטיר - ומה טעם 'לא המטיר'? לפי ש'אדם אין לעבוד את האדמה', ואין מכיר בטובתם של גשמים, וכשבא אדם וידע שהם צורך לעולם התפלל עליהם וירדו, וצמחו האילנות והדשאים.
מפורש כאן ברש"י שד' לא המטיר את הגשם על הארץ, אלא רק אחרי שאדם ידע שיש צורך לעולם בגשם, והתפלל עליו. לפי זה יש לומר שד' לא הפריד את חוה מיד, אלא חיכה שאדם ירגיש שחסרה לו בת זוג, ורק אז ד' הפריד את חוה מאדם!

ה. בריאת חוה בגמרא

על השאלה מדוע לא ברא ד' את אדם וחוה מיד בשני גופים נפרדים, אלא ברא אותם תחילה מחוברים, נראה לענות תשובה נוספת, על פי הגמרא שעוסקת בבריאת חוה.
רבי אבהו רמי: כתיב: 'זכר ונקבה בראם' (ה, ב), וכתיב: 'כי בצלם אלקים עשה את האדם' (ט, ו)!
הא כיצד - בתחילה עלה במחשבה לבראת שנים, ולבסוף לא נברא אלא אחד.
(מסכת ברכות דף סא ע"א)
יש לשאול על כך מספר שאלות:
  1. מה שייך אצל הקב"ה "עלה במחשבה"? וכי ח"ו ד' לא ידע מראש דבר זה?! ברור שד' יודע הכל מראש!
  2. מה בא הדבר ללמד אותנו שעלה במחשבה בדרך אחת, ואחר כך נעשה בדרך אחרת?
  3. הרי בסופו של דבר ד' ברא שני גופים, אם כן יוצא כאילו היו שלושה שלבים במחשבת ד': בתחילה עלה במחשבה לברוא שנים, לבסוף לא נברא אלא אחד, ובסופו של דבר הופרד האחד לשנים! מדוע היה צורך בכל השלבים הללו?

1. הסבר הרשב"א

כתב על כך הרשב"א:
יש לפרש 'בתחילה עלו במחשבה ליבראות שנים', כענין יצירת שאר בעלי חיים, שנברא הזכר בפני עצמו והנקבה בפני עצמה. ואחר כך לא נברא אלא אחד, לומר שתהא האשה לקוחה מגופו ומצלעותיו, להיותה כאחד מאבריו, ולהשתוקק בתועלת בעלה, והבעל משתוקק בתועלתה. והוא שהכתוב אומר: 'עצם מעצמי ובשר מבשרי' וגו', 'על כן יעזב איש את אביו ואת אמו ודבק באשתו והיו לבשר אחד' (ב, כג-כד). רוצה בו: על כן נבראת עצם מעצמיו, להיות הדבקות בהם אמיתי וחזק, יותר מדבקות הבן לאב ולאם, שהוא מגופם. כי זה יותר דבק שנלקח חלק ממש מאבריו.
(שו"ת הרשב"א חלק א סימן ס)
כלומר: ד' כמובן יודע הכל מראש, אלא שבכוונה ברא ד' בתחילה את חוה כחלק מאדם, כדי שהיא תרגיש כל הזמן חלק ממנו, והוא גם כן ירגיש שהיא חלק ממנו, כמו שהם היו בתחילה לפני שד' הפריד אותה ממנו, והם כל הזמן ישתוקקו לעשות טוב זו לזה וזה לזו!

2. הסבר הגר"א

כעין זה כתב הגר"א:
...וזהו שאמרו: 'בתחילה עלה במחשבה לבראת שנים, ולבסוף לא ברא אלא אחד'. וכי חס ושלום יש שינוי?
אלא שמה שברא הקב"ה את האשה כדי להיות לו לעזר, וכי מה תועלת בה כשהם בגוף אחד? ועיקר התכלית היא שיהיו שנים! אך מה שברא הקב"ה תחילה אחד, כדי שתהא אהבה ואחוה ביניהם יותר מאחיו ושאר קרוביו, שיהיו גוף אחד ממש. וזהו 'בתחילה', דהיינו במחשבה, עלה תחילה לבראת שנים, שכן הוא התכלית, ואחר כך במעשה ברא תחילה אחד.
(פירוש הגר"א למשלי ט, י)
כלומר: ד' כמובן יודע הכל מראש, אלא שבכוונה ברא ד' בתחילה את חוה כחלק מאדם, כדי שהם ירגישו כל הזמן שהם אחד, ויאהבו זה את זו וזו את זה!

סיכום

א. ד' ברא את אדם וחוה בשני גופים מחוברים זה לזה, ורק אחר כך הוא הפריד אותם.
ב. על השלב שבו הם היו מחוברים אמר ד' שהוא לא טוב, מפני שכבר מלכתחילה רצה ד' שהם יהיו נפרדים.
ג. אף על פי שהשלב שבו הם היו מחוברים לא היה טוב, ד' רצה בו כשלב ביניים, שהיה חשוב מאד, משתי סיבות:
  1. כדי שאדם ירגיש שחסר לו, ורק אז ד' יתן לו את חוה.
  2. כדי ששניהם ירגישו כל הזמן כגוף אחד, ומתוך כך הם כל הזמן ישתוקקו לעשות טוב זו לזה וזה לזו, ויאהבו זה את זו וזו את זה.
יהי רצון שכל הזוגות יממשו את הכוונה האלקית בבריאה, וישתוקקו כל הזמן לעשות טוב זו לזה וזה לזו, ויאהבו זה את זו וזו את זה.

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך