תנ"ך על הפרק - עזרא נ א - האם הספר נקרא "ספר נחמיה"? / הרב איתן שנדורפי שליט"א

תנ"ך על הפרק

עזרא נ א

852 / 929
היום

הפרק

דִּבְרֵ֥י נְחֶמְיָ֖ה בֶּן־חֲכַלְיָ֑ה וַיְהִ֤י בְחֹֽדֶשׁ־כסלוכִּסְלֵיו֙שְׁנַ֣ת עֶשְׂרִ֔ים וַאֲנִ֥י הָיִ֖יתִי בְּשׁוּשַׁ֥ן הַבִּירָֽה׃וַיָּבֹ֨א חֲנָ֜נִי אֶחָ֧ד מֵאַחַ֛י ה֥וּא וַאֲנָשִׁ֖ים מִֽיהוּדָ֑ה וָאֶשְׁאָלֵ֞ם עַל־הַיְּהוּדִ֧ים הַפְּלֵיטָ֛ה אֲשֶֽׁר־נִשְׁאֲר֥וּ מִן־הַשֶּׁ֖בִי וְעַל־יְרוּשָׁלִָֽם׃וַיֹּאמְרוּ֮ לִי֒ הַֽנִּשְׁאָרִ֞ים אֲשֶֽׁר־נִשְׁאֲר֤וּ מִן־הַשְּׁבִי֙ שָׁ֣ם בַּמְּדִינָ֔ה בְּרָעָ֥ה גְדֹלָ֖ה וּבְחֶרְפָּ֑ה וְחוֹמַ֤ת יְרוּשָׁלִַ֙ם֙ מְפֹרָ֔צֶת וּשְׁעָרֶ֖יהָ נִצְּת֥וּ בָאֵֽשׁ׃וַיְהִ֞י כְּשָׁמְעִ֣י ׀ אֶת־הַדְּבָרִ֣ים הָאֵ֗לֶּה יָשַׁ֙בְתִּי֙ וָֽאֶבְכֶּ֔ה וָאֶתְאַבְּלָ֖ה יָמִ֑ים וָֽאֱהִ֥י צָם֙ וּמִתְפַּלֵּ֔ל לִפְנֵ֖י אֱלֹהֵ֥י הַשָּׁמָֽיִם׃וָאֹמַ֗ר אָֽנָּ֤א יְהוָה֙ אֱלֹהֵ֣י הַשָּׁמַ֔יִם הָאֵ֥ל הַגָּד֖וֹל וְהַנּוֹרָ֑א שֹׁמֵ֤ר הַבְּרִית֙ וָחֶ֔סֶד לְאֹהֲבָ֖יו וּלְשֹׁמְרֵ֥י מִצְוֺתָֽיו׃תְּהִ֣י נָ֣א אָזְנְךָֽ־קַשֶּׁ֣בֶת וְֽעֵינֶ֪יךָ פְתֻוּח֟וֹת לִשְׁמֹ֣עַ אֶל־תְּפִלַּ֣ת עַבְדְּךָ֡ אֲשֶׁ֣ר אָנֹכִי֩ מִתְפַּלֵּ֨ל לְפָנֶ֤יךָ הַיּוֹם֙ יוֹמָ֣ם וָלַ֔יְלָה עַל־בְּנֵ֥י יִשְׂרָאֵ֖ל עֲבָדֶ֑יךָ וּמִתְוַדֶּ֗ה עַל־חַטֹּ֤אות בְּנֵֽי־יִשְׂרָאֵל֙ אֲשֶׁ֣ר חָטָ֣אנוּ לָ֔ךְ וַאֲנִ֥י וּבֵית־אָבִ֖י חָטָֽאנוּ׃חֲבֹ֖ל חָבַ֣לְנוּ לָ֑ךְ וְלֹא־שָׁמַ֣רְנוּ אֶת־הַמִּצְוֺ֗ת וְאֶת־הַֽחֻקִּים֙ וְאֶת־הַמִּשְׁפָּטִ֔ים אֲשֶׁ֥ר צִוִּ֖יתָ אֶת־מֹשֶׁ֥ה עַבְדֶּֽךָ׃זְכָר־נָא֙ אֶת־הַדָּבָ֔ר אֲשֶׁ֥ר צִוִּ֛יתָ אֶת־מֹשֶׁ֥ה עַבְדְּךָ֖ לֵאמֹ֑ר אַתֶּ֣ם תִּמְעָ֔לוּ אֲנִ֕י אָפִ֥יץ אֶתְכֶ֖ם בָּעַמִּֽים׃וְשַׁבְתֶּ֣ם אֵלַ֔י וּשְׁמַרְתֶּם֙ מִצְוֺתַ֔י וַעֲשִׂיתֶ֖ם אֹתָ֑ם אִם־יִהְיֶ֨ה נִֽדַּחֲכֶ֜ם בִּקְצֵ֤ה הַשָּׁמַ֙יִם֙ מִשָּׁ֣ם אֲקַבְּצֵ֔םוהבואתיםוַהֲבִֽיאוֹתִים֙אֶל־הַמָּק֔וֹם אֲשֶׁ֣ר בָּחַ֔רְתִּי לְשַׁכֵּ֥ן אֶת־שְׁמִ֖י שָֽׁם׃וְהֵ֥ם עֲבָדֶ֖יךָ וְעַמֶּ֑ךָ אֲשֶׁ֤ר פָּדִ֙יתָ֙ בְּכֹחֲךָ֣ הַגָּד֔וֹל וּבְיָדְךָ֖ הַחֲזָקָֽה׃אָנָּ֣א אֲדֹנָ֗י תְּהִ֣י נָ֣א אָזְנְךָֽ־קַ֠שֶּׁבֶת אֶל־תְּפִלַּ֨ת עַבְדְּךָ֜ וְאֶל־תְּפִלַּ֣ת עֲבָדֶ֗יךָ הַֽחֲפֵצִים֙ לְיִרְאָ֣ה אֶת־שְׁמֶ֔ךָ וְהַצְלִֽיחָה־נָּ֤א לְעַבְדְּךָ֙ הַיּ֔וֹם וּתְנֵ֣הוּ לְרַחֲמִ֔ים לִפְנֵ֖י הָאִ֣ישׁ הַזֶּ֑ה וַאֲנִ֛י הָיִ֥יתִי מַשְׁקֶ֖ה לַמֶּֽלֶךְ׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב איתן שנדורפי שליט

האם הספר נקרא "ספר נחמיה"?

הקדמה

כיום כולנו קוראים לחצי השני של ספר עזרא בשם "ספר נחמיה", אבל בגמרא במסכת בבא בתרא בסוף פרק ראשון (דף יד ע"ב) מנו חז"ל את ספרי התנ"ך, ושם אינו מופיע ספר נחמיה, אלא דבריו כלולים בספר עזרא. וכן מצאנו ברבותינו הראשונים, שכאשר ציינו לפסוק שמופיע בספר נחמיה, כתבו עליו שהוא מופיע בספר עזרא (עיין לדוגמא ברש"י שמואל א כז, י ויחזקאל טז, יט).

א. הגמרא במסכת סנהדרין

בגמרא במסכת סנהדרין (דף צג ע"ב) שאלו חז"ל: "מכדי כל מילי דעזרא נחמיה בן חכליה אמרינהו, ונחמיה בן חכליה מאי טעמא לא איקרי סיפרא על שמיה?".

כלומר: מדוע לא נקרא הספר בשם "ספר נחמיה"?

ענתה על כך הגמרא: "אמר רבי ירמיה בר אבא: מפני שהחזיק טובה לעצמו, שנאמר: 'זכרה לי אלקי לטובה כל אשר עשיתי על העם הזה' (נחמיה ה, יט)".

שאלה על כך הגמרא: "דוד נמי מימר אמר: 'זכרני ד' ברצון עמך, פקדני בישועתך'!"

ענה הגמרא: "דוד רחמי הוא דקבעי".

כלומר: דוד ביקש מד' שיזכור אותו לטובה ברחמיו, ואילו נחמיה ביקש מד' שיזכור לו את הטובות שהוא, נחמיה, עשה.

תשובה נוספת אמרה הגמרא: "רב יוסף אמר: מפני שסיפר בגנותן של ראשונים, שנאמר: 'והפחות הראשונים אשר לפני, הכבידו על העם, ויקחו מהם בלחם ויין אחר כסף שקלים ארבעים, גם נעריהם שלטו על העם, ואני לא עשיתי כן, מפני יראת אלקים' (נחמיה ה, טו)".

ב. הסבר החיד"א

החיד"א בספרו "חומת אנך" על נחמיה (פרק א) הביא את הגמרא במסכת סנהדרין, ושאל: מדוע בימינו, מאז המצאת הדפוס, כולם קוראים לספר בשם "נחמיה"?

ענה על כך החיד"א שאפשר לומר שמה שאמר נחמיה 'זכרה לי אלקי לטובה' ומה שספר בגנותן של ראשונים כבר התכפר לו במהלך השנים, ולכן בדורות אחרונים נקרא ספר נחמיה על שמו.

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך