"יונתן" ו"יהונתן"
הקדמה
פרקנו עוסק בחלקו הגדול ב"מבצע יונתן".
ברוב הפעמים בפרק מופיע השם "יונתן", ורק בשני מקומות מופיע השם "יהונתן".
מה הסיבה לשינוי?
הרד"ק בפירושו לספר שמואל (א יח, א) כתב:
ונפש יהונתן - המסורה: מן ריש ספרא עד הכא: 'יונתן', בר מן ב': 'לכה ונעברה אל מצב הערלים', 'ויאמר יהונתן'. ומן הכא עד סוף ספרא: 'יהונתן'.
כלומר: מתחילת ספר שמואל, עד תחילת פרק י"ח, נקרא שמו: "יונתן", בלא הא, מלבד בשני מקומות בפרקנו, שם נקרא שמו: "יהונתן" (בפסוק ו' ובפסוק ח'). אבל מתחילת פרק י"ח, נקרא שמו: "יהונתן" עם הא.
אבל הרד"ק לא כתב מה הסיבה לשינוי.
א. הסבר המכילתא לשינוי שמותיהם של אנשים בתנ"ך
נראה להסביר את הדבר על פי מה שאמרו חז"ל במכילתא על שינוי שמם של אנשים.
במכילתא דרבי ישמעאל בתחילת פרשת יתרו נאמר:
וישמע יתרו - מתחילה לא היו קוראין לו אלא: 'יתר', שנאמר: 'וילך משה וישב אל יתר חותנו' (שמות ד, יח), וכשעשה מעשים טובים הוסיפו לו אות אחת.
וכן אתה מוצא באברהם, שמתחילה לא היו קוראין אותו אלא 'אברם' (בראשית יא, כו - יז, ג), וכשעשה מעשים טובים הוסיפו לו אות אחת, ונקרא שמו: 'אברהם' (שם יז, ג ואילך).
וכן אתה מוצא בשרה, שמתחילתה היו קוראין אותה: 'שרי' (שם יא, כט - יז, טו), וכשעשתה מעשים טובים הוסיפו לה אות אחת גדולה, ונקראת שמה: 'שרה' (שם יז, טו ואילך).
וכן אתה מוצא ביהושע, שמתחילה היו קוראין אותו: 'הושע', וכשעשה מעשים טובים הוסיפו לו אות אחת ונקרא: 'יהושע', שנאמר: 'ויקרא משה להושע בן נון יהושע' (במדבר יג, טז).
ויש אחרים שפחתו מהם.
יש לך ללמוד מעפרון, שמתחילה היו קוראין אותו: 'עפרון' (בראשית כג, ח-טז), וכששקל הכסף מיד אברהם פחתו אות אחת משמו, שנאמר: 'וישמע אברהם אל עפרון, וישקול אברהם לעפרן את הכסף' (בראשית כג, טז), 'עפרן' כתיב.
וכן אתה מוצא ביונדב, שמתחילה היו קוראין אותו: 'יהונדב', וכשבא לאותו מעשה, פחתו לו אות אחת ונקרא: 'יונדב'. [יש מפרשים שהכוונה ליונדב בן שמעה אחי דוד (שמ"ב יג, ג-ה), ויש מפרשים שהכוונה ליונדב בן רכב (מל"ב י, טו-כג וירמיהו לה, ו-יט). עיין בילקוט שמעוני בשמואל ב פי"ג וביהושע פ"א ובמפרשים שם במהדורת מוסד הרב קוק, וב"מנחת שי" בירמיהו פל"ה, וב"ברכת הנצי"ב" למכילתא.]
כלומר: הוספת האות ה' או ו' או י' לשמו של אדם, מציינת את גדולתו של אותו אדם, שעשה מעשים טובים, ולכן זכה שתתוסף לשמו אות מאותיות שמו של הקב"ה.
לעומת זאת החסרת האות ה' או ו' או י' משמו של אדם מציינת שהוא ירד מגדולתו, מפני שעשה מעשה רע, ולכן נחסרה משמו אות מאותיות שמו של הקב"ה.
ב. הסבר על פי המכילתא לשינוי שמו של יונתן
לפי זה נראה להסביר שהסיבה לשינוי שמו של יונתן היא זו:
בתחילת פרק י"ח נאמר:
ויהי ככלֹתו לדבר אל שאול, ונפש יהונתן נקשרה בנפש דוד, ויאהבהו יהונתן כנפשו
(יח, א)
באותו רגע הוא נדבק בדוד, וויתר על המלכות שהיתה עתידה לעבור אליו אחרי מות שאול, לטובת דוד, ולכן הוא התעלה, ונקרא: "יהונתן".
גם בפרקנו, במלחמתו בפלשתים, הוא גילה בטחון עצום בד', ולכן הוא נקרא באותם פסוקים שבהם מתגלה בטחונו הגדול בד' בשם: "יהונתן" (יד, ו-ח).
סיום
במדרש תנחומא בתחילת פרשת ויקהל אמרו:
אמר רבי מאיר: על כל מצוה שאדם עושה - מוסרין לו מלאך לשמרו. עשה מצוה אחת - מוסרין לו מלאך אחד, עשה מצוות הרבה - מוסרין לו מלאכים הרבה לשמרו, שנאמר: 'כי מלאכיו יצוה לך לשמרך בכל דרכיך' (תהלים צא, יא), כל זמן שאדם מרבה במצוות - הוא קונה שם טוב לעצמו.
אתה מוצא שלושה שמות נקראו לו לאדם: אחד מה שקוראים לו אביו ואמו, ואחד מה שקוראין לו בני אדם, ואחד מה שקונה הוא לעצמו. טוב מכולן מה שקונה הוא לעצמו.
יהי רצון שנזכה תמיד לעשות מעשים טובים ולהידבק בד', ולזכות לשם טוב בעיני אלקים ואדם.