לפרק ק"ה
דִּרְשׁ֣וּ ה' וְעֻזּ֑וֹ בַּקְּשׁ֖וּ פָנָ֣יו תָּמִֽיד:
(תהילים קה ד)
"עוז" הוא פה בהוראת הוד מלכות.
ה֭וּא ה' אֱ-לֹהֵ֑ינוּ בְּכָל-הָ֝אָ֗רֶץ מִשְׁפָּטָֽיו:
(תהילים קה ז)
הכוונה: בכל ארץ ישראל משפטי ה' ותורתו נוהגים, וזאת לעד כי הוא ה' אֱ-לֹהֵ֑ינוּ. [על דרך הכתוב "שִׁ֥ירוּ לה' כָּל-הָאָֽרֶץ"(תהילים צו א), שהכוונה שם על ארץ ישראל בלבד, שהרי רק בהמשך שם נאמר "סַפְּר֣וּ בַגּוֹיִ֣ם כְּבוֹד֑וֹ בְּכָל-הָֽ֝עַמִּ֗ים נִפְלְאוֹתָֽיו"(תהילים צו ג)].
עִנּ֣וּ בַכֶּ֣בֶל רַגְל֑וֹ בַּ֝רְזֶ֗ל בָּ֣אָה נַפְשֽׁוֹ: עַד-עֵ֥ת בֹּֽא-דְבָר֑וֹ אִמְרַ֖ת ה' צְרָפָֽתְהוּ: שָׁ֣לַח מֶ֭לֶךְ וַיַּתִּירֵ֑הוּ מֹשֵׁ֥ל עַ֝מִּ֗ים וַֽיְפַתְּחֵֽהוּ:
(תהילים קה יח-כ)
"אִמְרַ֖ת ה' צְרָפָֽתְהוּ" - חוזר אל "בַּ֝רְזֶ֗ל בָּ֣אָה נַפְשֽׁוֹ", והכוונה: כי אִמְרַ֖ת ה' צְרָפָֽתְהוּ להסיר ממנו הברזל, כי כן פעולת הצירוף להסיר מהכסף כל סיגיו וברזל בכלל, ומבאר והולך: "שָׁ֣לַח מֶ֭לֶךְ וַיַּתִּירֵ֑הוּ...". [וכן מראה הלשון בירמיהו: "כֻּלָּם֙ סָרֵ֣י סֽוֹרְרִ֔ים הֹלְכֵ֥י רָכִ֖יל נְחֹ֣שֶׁת וּבַרְזֶ֑ל... לַשָּׁוְא֙ צָרַ֣ף צָר֔וֹף וְרָעִ֖ים לֹ֥א נִתָּֽקוּ:" (ירמיה ו כח-כט)].
שָׁ֭לַח מֹשֶׁ֣ה עַבְדּ֑וֹ אַ֝הֲרֹ֗ן אֲשֶׁ֣ר בָּֽחַר-בּֽוֹ: שָֽׂמוּ-בָ֭ם דִּבְרֵ֣י אֹתוֹתָ֑יו וּ֝מֹפְתִ֗ים בְּאֶ֣רֶץ חָֽם: שָׁ֣לַֽח חֹ֭שֶׁךְ וַיַּחְשִׁ֑ךְ וְלֹֽא-מָ֝ר֗וּ אֶת דְּבָרֽוֹ:
(תהילים קה כו-כח)
תפס מכת חושך מפני שהיא סוף המכות שבאו על ידי משה ואהרן ובאמצעותם, כמו שכתוב שם: "ויט משה את ידו על השמים ויהי חשך אפלה..."(שמות י כב).
"וְלֹֽא-מָ֝ר֗וּ אֶת דְּבָרֽוֹ" - חוזר אל "מֹשֶׁ֣ה" ו"אַ֝הֲרֹ֗ן " או אל "אֹתוֹתָ֑יו וּ֝מֹפְתִ֗ים".
פָּרַ֣שׂ עָנָ֣ן לְמָסָ֑ךְ וְ֝אֵ֗שׁ לְהָאִ֥יר לָֽיְלָה:
(תהילים קה לט)
"פָּרַ֣שׂ עָנָ֣ן לְמָסָ֑ךְ" - מרמז על הכתוב בעניין קריעת ים סוף: "ויסע עמוד הענן מפניהם ויעמוד מאחריהם... ויהי הענן והחושך... ולא קרב זה אל זה כל הלילה"(שמות יד יט-כ).