לְךָ֗ אֶתֵּ֥ן אֶת־אֶֽרֶץ־כְּנָ֑עַן
אֲשֶׁ֣ר כָּ֭רַת אֶת־אַבְרָהָ֑ם וּשְׁב֖וּעָת֣וֹ לְיִשְׂחָֽק׃
וַיַּֽעֲמִידֶ֣הָ לְיַעֲקֹ֣ב לְחֹ֑ק לְ֝יִשְׂרָאֵ֗ל בְּרִ֣ית עוֹלָֽם׃
לֵאמֹ֗ר לְךָ֗ אֶתֵּ֥ן אֶת־אֶֽרֶץ־כְּנָ֑עַן חֶ֝֗בֶל נַחֲלַתְכֶֽם׃
(תהילים קה ט-יא)
הבטחת הארץ ניתנה לשלושת האבות בתוספת חיזוק:
"אֲשֶׁ֤ר כָּרַת֙ אֶת־אַבְרָהָ֔ם" – הארץ ניתנה לאברהם בברית בין הבתרים, וכן בברית המילה.
"וּשְׁבוּעָת֖וֹ לְיִצְחָֽק׃" – כתוב בגמרא (שבועות לו.) שכל דבר שנאמר על ידי הקב"ה שתי פעמים הרי הוא כשבועה. הבטחת הארץ נשנתה ליצחק, ולכן נעשתה כשבועה.
"וַיַּעֲמִידֶ֤הָ לְיַעֲקֹב֙ לְחֹ֔ק" – כאשר בפעם השלישית הובטחה הארץ גם ליעקב, קיבלה ההבטחה חיזוק של קביעות וחקיקה, כדין כל דבר המשולש שנחשב כ"חזקה".
אחרי שארץ ישראל נמסרה לאבות בכריתת ברית, בשבועה ובחוק, השלב הבא הוא "לְיִשְׂרָאֵ֖ל בְּרִ֥ית עוֹלָֽם". נראה שהכוונה בזה לבני ישראל היוצאים מצרים, להם כבר ניתנה הארץ בפועל, לא רק כהבטחה לזרעם. הם באו וירשו אותה לעולם, כמו שנאמר: "וְהֵבֵאתִ֤י אֶתְכֶם֙ אֶל־הָאָ֔רֶץ אֲשֶׁ֤ר נָשָׂ֙אתִי֙ אֶת־יָדִ֔י לָתֵ֣ת אֹתָ֔הּ לְאַבְרָהָ֥ם לְיִצְחָ֖ק וּֽלְיַעֲקֹ֑ב וְנָתַתִּ֨י אֹתָ֥הּ לָכֶ֛ם מוֹרָשָׁ֖ה אֲנִ֥י יְ-הוָֽה׃"(שמות ו ח) – אחרי שיירשו את הארץ תהיה להם לברית עולם ויוכלו להוריש אותה מדור לדור לבניהם אחריהם עד עולם [כך פירש הרמב"ן בנוגע לירושת התורה (דברים לג ד)].
[
יש להוסיף שחוץ מהתגברות ההבטחה בין האבות, מצאנו אצל כל אחד מהאבות גם תוספת גיוון באופן קניין הארץ. הלשון של נתינת הארץ לכל אחד מהאבות שונה:
- אל אברהם נאמר:
וַֽי-הֹוָ֞ה אָמַ֣ר אֶל־אַבְרָ֗ם אַחֲרֵי֙ הִפָּֽרֶד־ל֣וֹט מֵֽעִמּ֔וֹ שָׂ֣א נָ֤א עֵינֶ֙יךָ֙ וּרְאֵ֔ה מִן־הַמָּק֖וֹם אֲשֶׁר־אַתָּ֣ה שָׁ֑ם צָפֹ֥נָה וָנֶ֖גְבָּה וָקֵ֥דְמָה וָיָֽמָּה׃
הארץ נקנתה לאברהם תחילה בקניין ראיה (עיין בבא מציעא קיח.).
כִּ֧י אֶת־כׇּל־הָאָ֛רֶץ אֲשֶׁר־אַתָּ֥ה רֹאֶ֖ה לְךָ֣ אֶתְּנֶ֑נָּה וּֽלְזַרְעֲךָ֖ עַד־עוֹלָֽם׃
(בראשית יג יד-טו)
לאחר מכן נאמר לו:ק֚וּם הִתְהַלֵּ֣ךְ בָּאָ֔רֶץ לְאׇרְכָּ֖הּ וּלְרׇחְבָּ֑הּ כִּ֥י לְךָ֖ אֶתְּנֶֽנָּה׃
זהו קניין על ידי הליכה לאורך ולרוחב הארץ (ראה כתובות צג.).
(בראשית יג יז) - אל יצחק נאמר:
וַיֵּרָ֤א אֵלָיו֙ יְ-הוָ֔ה וַיֹּ֖אמֶר אַל־תֵּרֵ֣ד מִצְרָ֑יְמָה שְׁכֹ֣ן בָּאָ֔רֶץ אֲשֶׁ֖ר אֹמַ֥ר אֵלֶֽיךָ׃
זהו אופן נוסף של קניין – על ידי שיכון ומגורים.
גּ֚וּר בָּאָ֣רֶץ הַזֹּ֔את וְאֶֽהְיֶ֥ה עִמְּךָ֖ וַאֲבָרְכֶ֑ךָּ כִּֽי־לְךָ֣ וּֽלְזַרְעֲךָ֗ אֶתֵּן֙ אֶת־כָּל־הָֽאֲרָצֹ֣ת הָאֵ֔ל וַהֲקִֽמֹתִי֙ אֶת־הַשְּׁבֻעָ֔ה אֲשֶׁ֥ר נִשְׁבַּ֖עְתִּי לְאַבְרָהָ֥ם אָבִֽיךָ׃
(בראשית כו ב-ג) - אל יעקב נאמר:
הָאָ֗רֶץ אֲשֶׁ֤ר אַתָּה֙ שֹׁכֵ֣ב עָלֶ֔יהָ לְךָ֥ אֶתְּנֶ֖נָּה וּלְזַרְעֶֽךָ׃
גם זה אופן של קניין, כמו שאמרו חז"ל: "המציע מצעות בנכסי הגר – קנה"(בבא בתרא נג:)
(בראשית כח יג)
]