תנ"ך על הפרק - תהילים צא - מזמור לכבוד היושב בבית ה' / הרב שלמה זלמן פינס ז"ל

תנ"ך על הפרק

תהילים צא

658 / 929
היום

הפרק

יֹ֭שֵׁב בְּסֵ֣תֶר עֶלְי֑וֹן בְּצֵ֥ל שַׁ֝דַּ֗י יִתְלוֹנָֽן׃אֹמַ֗ר לַֽ֭יהוָה מַחְסִ֣י וּמְצוּדָתִ֑י אֱ֝לֹהַ֗י אֶבְטַח־בּֽוֹ׃כִּ֤י ה֣וּא יַ֭צִּֽילְךָ מִפַּ֥ח יָק֗וּשׁ מִדֶּ֥בֶר הַוּֽוֹת׃בְּאֶבְרָת֨וֹ ׀ יָ֣סֶךְ לָ֭ךְ וְתַֽחַת־כְּנָפָ֣יו תֶּחְסֶ֑ה צִנָּ֖ה וְֽסֹחֵרָ֣ה אֲמִתּֽוֹ׃לֹא־תִ֭ירָא מִפַּ֣חַד לָ֑יְלָה מֵ֝חֵ֗ץ יָע֥וּף יוֹמָֽם׃מִ֭דֶּבֶר בָּאֹ֣פֶל יַהֲלֹ֑ךְ מִ֝קֶּ֗טֶב יָשׁ֥וּד צָהֳרָֽיִם׃יִפֹּ֤ל מִצִּדְּךָ֨ ׀ אֶ֗לֶף וּרְבָבָ֥ה מִימִינֶ֑ךָ אֵ֝לֶ֗יךָ לֹ֣א יִגָּֽשׁ׃רַ֭ק בְּעֵינֶ֣יךָ תַבִּ֑יט וְשִׁלֻּמַ֖ת רְשָׁעִ֣ים תִּרְאֶֽה׃כִּֽי־אַתָּ֣ה יְהוָ֣ה מַחְסִ֑י עֶ֝לְי֗וֹן שַׂ֣מְתָּ מְעוֹנֶֽךָ׃לֹֽא־תְאֻנֶּ֣ה אֵלֶ֣יךָ רָעָ֑ה וְ֝נֶ֗גַע לֹא־יִקְרַ֥ב בְּאָהֳלֶֽךָ׃כִּ֣י מַ֭לְאָכָיו יְצַוֶּה־לָּ֑ךְ לִ֝שְׁמָרְךָ֗ בְּכָל־דְּרָכֶֽיךָ׃עַל־כַּפַּ֥יִם יִשָּׂא֑וּנְךָ פֶּן־תִּגֹּ֖ף בָּאֶ֣בֶן רַגְלֶֽךָ׃עַל־שַׁ֣חַל וָפֶ֣תֶן תִּדְרֹ֑ךְ תִּרְמֹ֖ס כְּפִ֣יר וְתַנִּֽין׃כִּ֤י בִ֣י חָ֭שַׁק וַאֲפַלְּטֵ֑הוּ אֲ֝שַׂגְּבֵ֗הוּ כִּֽי־יָדַ֥ע שְׁמִֽי׃יִקְרָאֵ֨נִי ׀ וְֽאֶעֱנֵ֗הוּ עִמּֽוֹ־אָנֹכִ֥י בְצָרָ֑ה אֲ֝חַלְּצֵ֗הוּ וַֽאֲכַבְּדֵֽהוּ׃אֹ֣רֶךְ יָ֭מִים אַשְׂבִּיעֵ֑הוּ וְ֝אַרְאֵ֗הוּ בִּֽישׁוּעָתִֽי׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב שלמה זלמן פינס ז

מזמור לכבוד היושב בבית ה'

יֹ֭שֵׁב בְּסֵ֣תֶר עֶלְי֑וֹן בְּצֵ֥ל שַׁ֝-דַּ֗י יִתְלוֹנָֽן: אֹמַ֗ר לה' מַחְסִ֣י וּמְצוּדָתִ֑י אֱ֝-לֹהַ֗י אֶבְטַח-בּֽוֹ:
(תהילים צא א-ב)

בראש המזמור חסרה מילת הגוף "אני", ושני פסוקים אלה הם דבר היושב לפני ה' המדבר בעד עצמו [חסרון מילת הגוף מצוי מאוד, כמו "פותח את ידך ומשביע לכל חי רצון"(תהילים קמה טז)].

המליצה "יֹ֭שֵׁב בְּסֵ֣תֶר עֶלְי֑וֹן" על היושבים בבית ה' מקבילה אל מליצתו עליהם: "תסתירם בסתר פניך"(תהילים לא כא), והמליצה "בְּצֵ֥ל שַׁ֝-דַּ֗י יִתְלוֹנָֽן" אל המליצה: "ובני אדם בצל כנפיך יחסיון"(תהילים לו ח).


כִּ֤י ה֣וּא יַ֭צִּֽילְךָ מִפַּ֥ח יָק֗וּשׁ מִדֶּ֥בֶר הַוּֽוֹת:
(תהילים צא ג)

מכאן מתחיל דבר המשורר בנוכח, ומילת "כִּ֤י" באה בראש בהוראת 'אכן', לחיזוק הדבר ששמע עתה מפי היושב לפני ה': כִּ֤י, אכן, יַ֭צִּֽילְךָ ה' מִפַּ֥ח יָק֗וּשׁ מִדֶּ֥בֶר הַוּֽוֹת; ו"פַּ֥ח יָק֗וּשׁ" מסמל לו הפגעים הבאים בידי אדם ו"דֶּ֥בֶר הַוּֽוֹת" - אלה הבאים בידי שמים.

[ועל דרך זה בפסוקים ה-ו: "מִפַּ֣חַד לָ֑יְלָה מֵ֝חֵ֗ץ יָע֥וּף יוֹמָֽם" - שייכים לפגעים הבאים בידי אדם, "מִ֭דֶּבֶר בָּאֹ֣פֶל יַהֲלֹ֑ךְ מִ֝קֶּ֗טֶב יָשׁ֥וּד צָהֳרָֽיִם" - לאלה הבאים בידי שמים].


כִּֽי-אַתָּ֣ה ה' מַחְסִ֑י עֶ֝לְי֗וֹן שַׂ֣מְתָּ מְעוֹנֶֽךָ:
(תהילים צא ט)

"כִּֽי-אַתָּ֣ה ה' מַחְסִ֑י" - חיסר פה לתפארת המליצה המילה 'אמרת', כאילו היה כתוב: כִּֽי אמרת אַתָּ֣ה ה' מַחְסִ֑י (כי הלא זה דברו לעיל פסוק ב').

"עֶ֝לְי֗וֹן שַׂ֣מְתָּ מְעוֹנֶֽךָ" - שקבעת דירתך בביתו.


לֹֽא-תְאֻנֶּ֣ה אֵלֶ֣יךָ רָעָ֑ה וְ֝נֶ֗גַע לֹא-יִקְרַ֥ב בְּאָהֳלֶֽךָ:
(תהילים צא י)

"לֹֽא-תְאֻנֶּ֣ה אֵלֶ֣יךָ רָעָ֑ה" - כנגד "כִּֽי-אַתָּ֣ה ה' מַחְסִ֑י"; "וְ֝נֶ֗גַע לֹא-יִקְרַ֥ב בְּאָהֳלֶֽךָ" - כנגד "עֶ֝לְי֗וֹן שַׂ֣מְתָּ מְעוֹנֶֽךָ".


כִּ֤י בִ֣י חָ֭שַׁק וַאֲפַלְּטֵ֑הוּ אֲ֝שַׂגְּבֵ֗הוּ כִּֽי-יָדַ֥ע שְׁמִֽי: יִקְרָאֵ֨נִי וְֽאֶעֱנֵ֗הוּ עִמּֽוֹ-אָנֹכִ֥י בְצָרָ֑ה אֲ֝חַלְּצֵ֗הוּ וַֽאֲכַבְּדֵֽהוּ: אֹ֣רֶךְ יָ֭מִים אַשְׂבִּיעֵ֑הוּ וְ֝אַרְאֵ֗הוּ בִּֽישׁוּעָתִֽי:
(תהילים צא יד-טז)

"אֲ֝שַׂגְּבֵ֗הוּ כִּֽי-יָדַ֥ע שְׁמִֽי" - מביא בלשונו ציווי ה' למלאכיו עליו, "כִּ֣י מַ֭לְאָכָיו יְצַוֶּה־לָּ֑ךְ"(תהילים צא יא) [ר' אברהם אבן עזרא]; ועל דרך זה במשלי: "מגדל עוז שם ה' בו ירוץ צדיק ונשגב"(משלי יח י). וכן לשון דוד אל גלית (שמואל א יז מה): "וַיֹּ֤אמֶר דָּוִד֙ אֶל-הַפְּלִשְׁתִּ֔י אַתָּה֙ בָּ֣א אֵלַ֔י בְּחֶ֖רֶב וּבַחֲנִ֣ית וּבְכִיד֑וֹן וְאָנֹכִ֣י בָֽא-אֵלֶ֗יךָ בְּשֵׁם֙ ה' צְבָא֔ו-ֹת אֱ-לֹהֵ֛י מַעַרְכ֥וֹת יִשְׂרָאֵ֖ל אֲשֶׁ֥ר חֵרַֽפְתָּ".

[וכן מביא נוסח דבר ה' לעיל תהילים סח כג; וכן פירשתי לעיל פסוקים שהם נוסח פסק דינו של ה'(תהילים ז יג-יד).]

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך