תנ"ך על הפרק - תהילים כז - לוּלֵא הֶאֱמַנְתִּי לִרְאוֹת בְּטוּב יְ-הֹוָה בְּאֶרֶץ חַיִּים / הרב יוסף כרמל שליט"א

תנ"ך על הפרק

תהילים כז

594 / 929
היום

הפרק

לְדָוִ֨ד ׀ יְהוָ֤ה ׀ אוֹרִ֣י וְ֭יִשְׁעִי מִמִּ֣י אִירָ֑א יְהוָ֥ה מָֽעוֹז־חַ֝יַּ֗י מִמִּ֥י אֶפְחָֽד׃בִּקְרֹ֤ב עָלַ֨י ׀ מְרֵעִים֮ לֶאֱכֹ֪ל אֶת־בְּשָׂ֫רִ֥י צָרַ֣י וְאֹיְבַ֣י לִ֑י הֵ֖מָּה כָשְׁל֣וּ וְנָפָֽלוּ׃אִם־תַּחֲנֶ֬ה עָלַ֨י ׀ מַחֲנֶה֮ לֹֽא־יִירָ֪א לִ֫בִּ֥י אִם־תָּק֣וּם עָ֭לַי מִלְחָמָ֑ה בְּ֝זֹ֗את אֲנִ֣י בוֹטֵֽחַ׃אַחַ֤ת ׀ שָׁאַ֣לְתִּי מֵֽאֵת־יְהוָה֮ אוֹתָ֪הּ אֲבַ֫קֵּ֥שׁ שִׁבְתִּ֣י בְּבֵית־יְ֭הוָה כָּל־יְמֵ֣י חַיַּ֑י לַחֲז֥וֹת בְּנֹֽעַם־יְ֝הוָ֗ה וּלְבַקֵּ֥ר בְּהֵיכָלֽוֹ׃כִּ֤י יִצְפְּנֵ֨נִי ׀ בְּסֻכֹּה֮ בְּי֪וֹם רָ֫עָ֥ה יַ֭סְתִּרֵנִי בְּסֵ֣תֶר אָהֳל֑וֹ בְּ֝צ֗וּר יְרוֹמְמֵֽנִי׃וְעַתָּ֨ה יָר֪וּם רֹאשִׁ֡י עַ֤ל אֹֽיְבַ֬י סְֽבִיבוֹתַ֗י וְאֶזְבְּחָ֣ה בְ֭אָהֳלוֹ זִבְחֵ֣י תְרוּעָ֑ה אָשִׁ֥ירָה וַ֝אֲזַמְּרָ֗ה לַיהוָֽה׃שְׁמַע־יְהוָ֖ה קוֹלִ֥י אֶקְרָ֗א וְחָנֵּ֥נִי וַעֲנֵֽנִי׃לְךָ֤ ׀ אָמַ֣ר לִ֭בִּי בַּקְּשׁ֣וּ פָנָ֑י אֶת־פָּנֶ֖יךָ יְהוָ֣ה אֲבַקֵּֽשׁ׃אַל־תַּסְתֵּ֬ר פָּנֶ֨יךָ ׀ מִמֶּנִּי֮ אַֽל־תַּט־בְּאַ֗ף עַ֫בְדֶּ֥ךָ עֶזְרָתִ֥י הָיִ֑יתָ אַֽל־תִּטְּשֵׁ֥נִי וְאַל־תַּֽ֝עַזְבֵ֗נִי אֱלֹהֵ֥י יִשְׁעִֽי׃כִּי־אָבִ֣י וְאִמִּ֣י עֲזָב֑וּנִי וַֽיהוָ֣ה יַֽאַסְפֵֽנִי׃ה֤וֹרֵ֥נִי יְהוָ֗ה דַּ֫רְכֶּ֥ךָ וּ֭נְחֵנִי בְּאֹ֣רַח מִישׁ֑וֹר לְ֝מַ֗עַן שׁוֹרְרָֽי׃אַֽל־תִּ֭תְּנֵנִי בְּנֶ֣פֶשׁ צָרָ֑י כִּ֥י קָֽמוּ־בִ֥י עֵֽדֵי־שֶׁ֝֗קֶר וִיפֵ֥חַ חָמָֽס׃לׅׄוּלֵׅׄ֗אׅׄ הֶ֭אֱמַנְתִּי לִרְא֥וֹת בְּֽטוּב־יְהוָ֗ה בְּאֶ֣רֶץ חַיִּֽים׃קַוֵּ֗ה אֶל־יְה֫וָ֥ה חֲ֭זַק וְיַאֲמֵ֣ץ לִבֶּ֑ךָ וְ֝קַוֵּ֗ה אֶל־יְהוָֽה׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב יוסף כרמל שליט

לוּלֵא הֶאֱמַנְתִּי לִרְאוֹת בְּטוּב יְ-הֹוָה בְּאֶרֶץ חַיִּים

פרקנו משמש כמזמור הנקרא בתקופת אלול והימים הנוראים. ננסה להבין יותר את המשמעות הרוחנית של חודש אלול מתוך התבוננות בסוף בפרק.

הפרק מסתיים כך:

לוּלֵא הֶאֱמַנְתִּי לִרְאוֹת בְּטוּב יְ-הֹוָה בְּאֶרֶץ חַיִּים. קַוֵּה אֶל יְ-הֹוָה חֲזַק וְיַאֲמֵץ לִבֶּךָ וְקַוֵּה אֶל יְ-הֹוָה.
(תהלים כז יג-יד)

צריך להבין מה פשר הביטוי "לוּלֵא". הביטוי "לוּלֵא" מופיע בתנ"ך בשתי משמעויות:

הראשונה, והיא המקובלת יותר, כאילו נכתב לוּ (בשורוק) וְ-לֹא (בחולם) ומשמעותו "אם לא". כך צריך להבין את הפסוק הבא: "כִּי לוּלֵא הִתְמַהְמָהְנוּ כִּי עַתָּה שַׁבְנוּ זֶה פַעֲמָיִם"(בראשית מג י).

כאשר זו המשמעות, הביטוי מופיע לרוב בצורה "לוּלֵי". נדגים זאת באמצעות הפסוק הבא: "לוּלֵי אֱ-לֹהֵי אָבִי אֱ-לֹהֵי אַבְרָהָם וּפַחַד יִצְחָק הָיָה לִי כִּי עַתָּה רֵיקָם שִׁלַּחְתָּנִי אֶת עָנְיִי וְאֶת יְגִיעַ כַּפַּי רָאָה אֱ-לֹהִים וַיּוֹכַח אָמֶשׁ"(בראשית לא מב).

חז"ל והראשונים משתמשים בביטוי זה רק במשמעות זו של "אם לא" במקביל לביטוי "אלמלא", למשל בביטוי "לולא דמיסתפינא" (=אם לא הייתי חושש).

המשמעות השנייה היא כאילו נכתב רק "לוּ" (בשורוק) במשמעות הלוואי (בארמית במקור, ובעברית של ימינו). כך צריך להבין את הפסוק הבא: "וַיֹּאמֶר יוֹאָב חַי הָאֱ-לֹהִים כִּי לוּלֵא דִּבַּרְתָּ כִּי אָז מֵהַבֹּקֶר נַעֲלָה הָעָם אִישׁ מֵאַחֲרֵי אָחִיו"(שמואל ב ב כז). כך גם פירש רש"י: "לולא דברת - אם דברת כן" (לולא כמו לוּ).

בעל ה"שפת אמת" אומר כי "לולא" אותיות 'אלול' והם שילוב של "לו, לא".

שילוב מעין זה אנו מוצאים גם בהמשך ספר תהילים, במזמור לתודה:

דְּעוּ כִּי יְ-הֹוָה הוּא אֱ-לֹהִים הוּא עָשָׂנוּ וְלֹא (קרי: וְלוֹ) אֲנַחְנוּ עַמּוֹ וְצֹאן מַרְעִיתוֹ.
(תהלים ק ג).

השילוב של הקרי והכתיב נדרש במדרש: "רבי יהודה בר סימון אמר: דעו כי ד' הוא הא-להים הוא עשנו ולא אנחנו בראנו את נפשנו... ורבי אחא אמר: דעו כי ד' הוא הא-להים הוא עשנו ולו אנו משלימים את נפשותינו"(בראשית רבה פרשת ויחי פרשה ק).

אם כך, השילוב של הקרי עם הכתיב נותן את הביטוי "אלול" והוא מבטא את הרעיון של עבודת ד' בחודש זה מתוך הבנה כי אנו ברואיו של הקב"ה ולכן אנו מקדישים את חיינו לעבודתו.

עכשיו ברור גם הסיום של הפרק  "לולא" במשמעות של הלוואי. דוד המלך משתוקק שהאמונה בטוב ד' וההשתוקקות לחזות, "בְּטוּב יְ-הֹוָה בְּאֶרֶץ חַיִּים" היא זו שתלווה אותו תמיד.

מי ייתן ותחושה זו של "לוּלֵא הֶאֱמַנְתִּי לִרְאוֹת בְּטוּב יְ-הֹוָה בְּאֶרֶץ חַיִּים. קַוֵּה אֶל יְ-הֹוָה חֲזַק וְיַאֲמֵץ לִבֶּךָ וְקַוֵּה אֶל יְ-הֹוָה" תלווה אותנו כולנו, תלמידיו של דוד המלך, שהורה דרך תשובה, לא רק בחודש אלול ובימי הרחמים והסליחות של כל שנה, אלא לכל אורכה.

  באדיבות הרב, מתוך 'חמדת ימים' גליון ניצבים וילך תשע"א

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך