תנ"ך על הפרק - ישעיה ג - הנביא ישעיהו מבקר את המנהיגות של ממלכת יהודה / הרב יוסף כרמל שליט"א

תנ"ך על הפרק

ישעיה ג

337 / 929
היום

הפרק

כִּי֩ הִנֵּ֨ה הָאָד֜וֹן יְהוָ֣ה צְבָא֗וֹת מֵסִ֤יר מִירוּשָׁלִַ֙ם֙ וּמִ֣יהוּדָ֔ה מַשְׁעֵ֖ן וּמַשְׁעֵנָ֑ה כֹּ֚ל מִשְׁעַן־לֶ֔חֶם וְכֹ֖ל מִשְׁעַן־מָֽיִם׃גִּבּ֖וֹר וְאִ֣ישׁ מִלְחָמָ֑ה שׁוֹפֵ֥ט וְנָבִ֖יא וְקֹסֵ֥ם וְזָקֵֽן׃שַׂר־חֲמִשִּׁ֖ים וּנְשׂ֣וּא פָנִ֑ים וְיוֹעֵ֛ץ וַחֲכַ֥ם חֲרָשִׁ֖ים וּנְב֥וֹן לָֽחַשׁ׃וְנָתַתִּ֥י נְעָרִ֖ים שָׂרֵיהֶ֑ם וְתַעֲלוּלִ֖ים יִמְשְׁלוּ־בָֽם׃וְנִגַּ֣שׂ הָעָ֔ם אִ֥ישׁ בְּאִ֖ישׁ וְאִ֣ישׁ בְּרֵעֵ֑הוּ יִרְהֲב֗וּ הַנַּ֙עַר֙ בַּזָּקֵ֔ן וְהַנִּקְלֶ֖ה בַּנִּכְבָּֽד׃כִּֽי־יִתְפֹּ֨שׂ אִ֤ישׁ בְּאָחִיו֙ בֵּ֣ית אָבִ֔יו שִׂמְלָ֣ה לְכָ֔ה קָצִ֖ין תִּֽהְיֶה־לָּ֑נוּ וְהַמַּכְשֵׁלָ֥ה הַזֹּ֖את תַּ֥חַת יָדֶֽךָ׃יִשָּׂא֩ בַיּ֨וֹם הַה֤וּא ׀ לֵאמֹר֙ לֹא־אֶהְיֶ֣ה חֹבֵ֔שׁ וּבְבֵיתִ֕י אֵ֥ין לֶ֖חֶם וְאֵ֣ין שִׂמְלָ֑ה לֹ֥א תְשִׂימֻ֖נִי קְצִ֥ין עָֽם׃כִּ֤י כָשְׁלָה֙ יְר֣וּשָׁלִַ֔ם וִיהוּדָ֖ה נָפָ֑ל כִּֽי־לְשׁוֹנָ֤ם וּמַֽעַלְלֵיהֶם֙ אֶל־יְהוָ֔ה לַמְר֖וֹת עֵנֵ֥י כְבוֹדֽוֹ׃הַכָּרַ֤ת פְּנֵיהֶם֙ עָ֣נְתָה בָּ֔ם וְחַטָּאתָ֛ם כִּסְדֹ֥ם הִגִּ֖ידוּ לֹ֣א כִחֵ֑דוּ א֣וֹי לְנַפְשָׁ֔ם כִּֽי־גָמְל֥וּ לָהֶ֖ם רָעָֽה׃אִמְר֥וּ צַדִּ֖יק כִּי־ט֑וֹב כִּֽי־פְרִ֥י מַעַלְלֵיהֶ֖ם יֹאכֵֽלוּ׃א֖וֹי לְרָשָׁ֣ע רָ֑ע כִּֽי־גְמ֥וּל יָדָ֖יו יֵעָ֥שֶׂה לּֽוֹ׃עַמִּי֙ נֹגְשָׂ֣יו מְעוֹלֵ֔ל וְנָשִׁ֖ים מָ֣שְׁלוּ ב֑וֹ עַמִּי֙ מְאַשְּׁרֶ֣יךָ מַתְעִ֔ים וְדֶ֥רֶךְ אֹֽרְחֹתֶ֖יךָ בִּלֵּֽעוּ׃נִצָּ֥ב לָרִ֖יב יְהוָ֑ה וְעֹמֵ֖ד לָדִ֥ין עַמִּֽים׃יְהוָה֙ בְּמִשְׁפָּ֣ט יָב֔וֹא עִם־זִקְנֵ֥י עַמּ֖וֹ וְשָׂרָ֑יו וְאַתֶּם֙ בִּֽעַרְתֶּ֣ם הַכֶּ֔רֶם גְּזֵלַ֥ת הֶֽעָנִ֖י בְּבָתֵּיכֶֽם׃מלכםמַה־לָּכֶם֙תְּדַכְּא֣וּ עַמִּ֔י וּפְנֵ֥י עֲנִיִּ֖ים תִּטְחָ֑נוּ נְאֻם־אֲדֹנָ֥י יְהוִ֖ה צְבָאֽוֹת׃וַיֹּ֣אמֶר יְהוָ֗ה יַ֚עַן כִּ֤י גָֽבְהוּ֙ בְּנ֣וֹת צִיּ֔וֹן וַתֵּלַ֙כְנָה֙נטוותנְטוּי֣וֹתגָּר֔וֹן וּֽמְשַׂקְּר֖וֹת עֵינָ֑יִם הָל֤וֹךְ וְטָפֹף֙ תֵּלַ֔כְנָה וּבְרַגְלֵיהֶ֖ם תְּעַכַּֽסְנָה׃וְשִׂפַּ֣ח אֲדֹנָ֔י קָדְקֹ֖ד בְּנ֣וֹת צִיּ֑וֹן וַיהוָ֖ה פָּתְהֵ֥ן יְעָרֶֽה׃בַּיּ֨וֹם הַה֜וּא יָסִ֣יר אֲדֹנָ֗י אֵ֣ת תִּפְאֶ֧רֶת הָעֲכָסִ֛ים וְהַשְּׁבִיסִ֖ים וְהַשַּׂהֲרֹנִֽים׃הַנְּטִיפ֥וֹת וְהַשֵּׁיר֖וֹת וְהָֽרְעָלֽוֹת׃הַפְּאֵרִ֤ים וְהַצְּעָדוֹת֙ וְהַקִּשֻּׁרִ֔ים וּבָתֵּ֥י הַנֶּ֖פֶשׁ וְהַלְּחָשִֽׁים׃הַטַּבָּע֖וֹת וְנִזְמֵ֥י הָאָֽף׃הַמַּֽחֲלָצוֹת֙ וְהַמַּ֣עֲטָפ֔וֹת וְהַמִּטְפָּח֖וֹת וְהָחֲרִיטִֽים׃וְהַגִּלְיֹנִים֙ וְהַסְּדִינִ֔ים וְהַצְּנִיפ֖וֹת וְהָרְדִידִֽים׃וְהָיָה֩ תַ֨חַת בֹּ֜שֶׂם מַ֣ק יִֽהְיֶ֗ה וְתַ֨חַת חֲגוֹרָ֤ה נִקְפָּה֙ וְתַ֨חַת מַעֲשֶׂ֤ה מִקְשֶׁה֙ קָרְחָ֔ה וְתַ֥חַת פְּתִיגִ֖יל מַחֲגֹ֣רֶת שָׂ֑ק כִּי־תַ֖חַת יֹֽפִי׃מְתַ֖יִךְ בַּחֶ֣רֶב יִפֹּ֑לוּ וּגְבוּרָתֵ֖ךְ בַּמִּלְחָמָֽה׃וְאָנ֥וּ וְאָבְל֖וּ פְּתָחֶ֑יהָ וְנִקָּ֖תָה לָאָ֥רֶץ תֵּשֵֽׁב׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב יוסף כרמל שליט

הנביא ישעיהו מבקר את המנהיגות של ממלכת יהודה

כִּי֩ הִנֵּ֨ה הָאָד֜וֹן יְהוָ֣ה צְבָא֗וֹת מֵסִ֤יר מִירוּשָׁלִַ֙ם֙ וּמִ֣יהוּדָ֔ה מַשְׁעֵ֖ן וּמַשְׁעֵנָ֑ה כֹּ֚ל מִשְׁעַן־ לֶ֔חֶם וְכֹ֖ל מִשְׁעַן־ מָֽיִם׃
גִּבּ֖וֹר וְאִ֣ישׁ מִלְחָמָ֑ה שׁוֹפֵ֥ט וְנָבִ֖יא וְקֹסֵ֥ם וְזָקֵֽן׃
שַׂר־ חֲמִשִּׁ֖ים וּנְשׂ֣וּא פָנִ֑ים וְיוֹעֵ֛ץ וַחֲכַ֥ם חֲרָשִׁ֖ים וּנְב֥וֹן לָֽחַשׁ׃
וְנָתַתִּ֥י נְעָרִ֖ים שָׂרֵיהֶ֑ם וְתַעֲלוּלִ֖ים יִמְשְׁלוּ־ בָֽם׃
וְנִגַּ֣שׂ הָעָ֔ם אִ֥ישׁ בְּאִ֖ישׁ וְאִ֣ישׁ בְּרֵעֵ֑הוּ יִרְהֲב֗וּ הַנַּ֙עַר֙ בַּזָּקֵ֔ן וְהַנִּקְלֶ֖ה בַּנִּכְבָּֽד׃
(ישעיה ג א-ה)

בנבואה זו יוצא ישעיהו כנגד המנהיגות של ממלכת יהודה אשר רובה ככולה ישבה בירושלים.

הסברי הראשונים

רש"י מפנה אותנו לדרשת חז"ל במסכת חגיגה:

כי אתא(=כאשר בא מישראל לבבל) רב דימי אמר: שמונה עשרה קללות קילל ישעיהו את ישראל, ולא נתקררה דעתו עד שאמר להם המקרא הזה: "יִרְהֲב֗וּ הַנַּ֙עַר֙ בַּזָּקֵ֔ן וְהַנִּקְלֶ֖ה בַּנִּכְבָּֽד". שמונה עשרה קללות מאי נינהו?...
משען – אלו בעלי מקרא... • משענה – אלו בעלי משנה... • כל משען לחם – אלו בעלי תלמוד... • וכל משען מים – אלו בעלי אגדה, שמושכין ליבו של אדם כמים... • גיבור – זה בעל שמועות • ואיש מלחמה – זה שיודע לישא וליתן במלחמתה של תורה. • שופט – זה דיין שדן דין אמת לאמיתו • נביא – כמשמעו. • קוסם – זה מלך... • זקן – זה שראוי לישיבה. • שר חמישים – אל תקרי שר חמישים אלא שר חומשין, זה שיודע לישא וליתן בחמישה חומשי תורה... • ונשוא פנים – זה שנושאין פנים לדורו בעבור... • יועץ – שיודע לעבר שנים ולקבוע חודשים. • וחכם – זה תלמיד המחכים את רבותיו. • חרשים – בשעה שפותח בדברי תורה הכל נעשין כחרשין. • ונבון – זה המבין דבר מתוך דבר • לחש – זה שראוי למסור לו דברי תורה שניתנה בלחש. • ונתתי נערים שריהם - ...אמר ר' אלעזר: אלו בני אדם שמנוערין מן המצוות. • ותעלולים ימשלו בם - אמר רב אחא בר יעקב: תעלי בני תעלי(=שועלים בני שועלים).
ולא נתקררה דעתו עד שאמר להם: "יִרְהֲב֗וּ הַנַּ֙עַר֙ בַּזָּקֵ֔ן וְהַנִּקְלֶ֖ה בַּנִּכְבָּֽד".
(הַנַּ֙עַר֙ בַּזָּקֵ֔ן) – אלו בני אדם שמנוערין מן המצות, ירהבו במי שממולא במצות כרימון. • וְהַנִּקְלֶ֖ה בַּנִּכְבָּֽד – יבוא מי שחמורות דומות עליו כקלות ויִרְהֲב֗וּ במי שקלות דומות עליו כחמורות.
(חגיגה יד.)

את שאר דעות הראשונים נשתדל לכנס בטבלה הבאה:

הביטויפירוש
מַשְׁעֵ֖ן וּמַשְׁעֵנָ֑המלשון משענת כמו מַטֶּה שנשענים עליו(רד"ק), שָׂרִים(ר"י קרא)
מִשְׁעַן־ לֶ֔חֶם, מִשְׁעַן־ מָֽיִםעל המים והלחם הגוף נשען(רד"ק)
גִּבּ֖וֹרבעל כוח מיוחד(ראב"ע)
וְאִ֣ישׁ מִלְחָמָ֑הבעל תחבולות בקרב(ר"א מבלגנצי)
שׁוֹפֵ֥טמורה הדרך הישרה בדת(ראב"ע), דיין(ר"א מבלגנצי)
וְנָבִ֖יאכפשוטו(ראב"ע), סופר(רד"ק בעקבות התרגום), מגיד עתידות(ר"י קרא; ר"א מבלגנצי)
וְקֹסֵ֥םכפשוטו (ר"י מטראני), חוזה בכוכבים(רד"ק; ראב"ע), מגיד עתידות(ר"א מבלגנצי)
וְזָקֵֽןבעל ניסיון(ראב"ע)
שַׂר־ חֲמִשִּׁ֖יםמעל גיל חמישים(רד"ק), מי שממונה על חמישים אנשים לפחות(ר"י כספי)
וּנְשׂ֣וּא פָנִ֑יםזה שנושאים פנים לדורו בעבורו(רד"ק כרש"י)
וְיוֹעֵ֛ץמומחה בענייני הלוח העברי(רד"ק כרש"י)
וַחֲכַ֥ם חֲרָשִׁ֖יםאומן(ראב"ע), "חכם" – המחכם את רבותיו, "חרשים" – כולם שותקים כשהוא מדבר(רד"ק), בעל מחשבות(ר"י מטראני), מכשף(לפי הארמית, ר"א מבלגנצי)
וּנְב֥וֹן לָֽחַשׁאיש סוד(ר"י מטארני)

בעוד שעל פי גישת חז"ל המובאת ברש"י מדובר במנהיגים הרוחניים, מורי ההוראה בתורה ובמצוות, הרי ששאר הראשנים מייחסים את הנבואה גם לבעלי תפקידים בהנהגה החומרית.

משבר ההנהגה יגרור אחריו את התוצאה הצפויה, את השלטון יתפסו אלה שאינם מתאימים, הנערים. לרש"י "אלו בני אדם המנוערים מן המצוות", ולרד"ק אלה הצעירים, הם שיתפסו את מקום השרים. "התעלולים", לרש"י(על פי פירוש הארמית) הם שועלים או לפי פשוטו הליצנים, ולפי הרד"ק, הצעירים ביותר יהיו המושלים.

מציאות זו תביא בהכרח לכך ש"יהיו דחוקין ונגושין זה על זה בתיגור וחירום"(רש"י). ורד"ק מוסיף: 

שלא יכנעו מפני שריהם ומפני המושלים שישימו עליהם, אלא כל אחד יהיה נעשה נוגש ושומר בחברו ואפילו קטן בגדול, ופירוש: "ירהבו" – יחזקו עליו ויעיזו בו פניהם, הנער בזקן והנקלה בנכבד.

הקשר לספר דברים

בהמשך לשיטתנו ננסה להסביר גם פסוקים אלה. בפרק ב' טענו כי הנביא ישעיהו מתייחס בנבואות אלה באופן שיטתי לפרשיות בספר דברים. שם התחלנו בפרשת בית הדין הגדול בירושלים ומשם עברנו לפרשת המלך שאחריה. אם נבדוק בספר דברים, ובעיקר בפרשיות שופטים וכי תצא, נגלה כי חלק גדול מהאישים המופיעים ברשימה שאנו עוסקים בה בפרקים אלה מופיעים גם שם. כמו כן ייתכן שיש כאן רמז לכך שהעיסוק הרוחני של הנביא באותם ימים היה בספר דברים, ולכן לעתים הוא דורש בנבואה את פרשיות ספר דברים ביחס לדורו, ולעיתים לשונו קשורה בלשון הכתובים שם.

נדגים זאת בטבלה הבאה:

ישעיהודברים
מִשְׁעַן־ לֶ֔חֶם, מִשְׁעַן־ מָֽיִםבַּלֶּ֣חֶם וּבַמַּ֔יִם(דברים כג ה)
וְאִ֣ישׁ מִלְחָמָ֑הלַמִּלְחָמָ֜ה ...הָאִ֞ישׁ(דברים כ א,ו)
שׁוֹפֵ֥טשֹֽׁפְטִ֣ים... וְשָֽׁפְט֥וּ... מִשְׁפַּט...(דברים טז יח; ועוד)
וְנָבִ֖יאנָבִ֨יא(דברים יח טו והלאה)
וְקֹסֵ֥םקֹסֵ֣ם קְסָמִ֔ים(דברים יח י), קֹֽסְמִ֖ים(דברים יח יד)
וְזָקֵֽןזִקְנֵ֣י עִיר֔וֹ(דברים יט יב; ועוד)
שַׂר־ חֲמִשִּׁ֖יםוְשָׂרֵ֤י חֲמִשִּׁים֙(דברים א טו)
וּנְשׂ֣וּא פָנִ֑יםיִשָּׂ֤א פָנִים֙(דברים כח נ)
וַחֲכַ֥ם חֲרָשִׁ֖יםחָרָ֖שׁ(דברים כז טו)
וּנְב֥וֹן לָֽחַשׁוְנָב֔וֹן(דברים ד ו; ועוד)

אין כל ספק כי ישעיהו מזהיר מפני משבר הנהגה כתוצאה מהשחתת ההנהגה שבימי עוזיהו, כפי שמתוארת בפרק הקודם ובפרק ה'.

ביאור פסוק ה'

נוסיף עוד נקודה אחת. בפסוק "וְנִגַּ֣שׂ הָעָ֔ם אִ֥ישׁ בְּאִ֖ישׁ וְאִ֣ישׁ בְּרֵעֵ֑הוּ יִרְהֲב֗וּ הַנַּ֙עַר֙ בַּזָּקֵ֔ן וְהַנִּקְלֶ֖ה בַּנִּכְבָּֽד׃"(ישעיה ג ה), הנביא משנה את לשונו, ובמקום לדבר על יהודה וירושלים, ישעיהו מדבר על העם. פסוק זה מזכיר לנו פסוקים נוספים מנבואת ישעיהו. בנבואה הקשורה לתקופת אחז, נכדו של עוזיהו, אנו מוצאים:

וַיַּכְרֵ֨ת יְהוָ֜ה מִיִּשְׂרָאֵ֗ל רֹ֧אשׁ וְזָנָ֛ב כִּפָּ֥ה וְאַגְמ֖וֹן י֥וֹם אֶחָֽד׃
זָקֵ֥ן וּנְשׂוּא־פָנִ֖ים ה֣וּא הָרֹ֑אשׁ וְנָבִ֥יא מֽוֹרֶה־שֶּׁ֖קֶר ה֥וּא הַזָּנָֽב׃
וַיִּֽהְי֛וּ מְאַשְּׁרֵ֥י הָֽעָם־הַזֶּ֖ה מַתְעִ֑ים וּמְאֻשָּׁרָ֖יו מְבֻלָּעִֽים׃
...בְּעֶבְרַ֛ת יְהוָ֥ה צְבָא֖וֹת נֶעְתַּ֣ם אָ֑רֶץ וַיְהִ֤י הָעָם֙ כְּמַֽאֲכֹ֣לֶת אֵ֔שׁ אִ֥ישׁ אֶל־אָחִ֖יו לֹ֥א יַחְמֹֽלוּ׃
וַיִּגְזֹ֤ר עַל־יָמִין֙ וְרָעֵ֔ב וַיֹּ֥אכַל עַל־שְׂמֹ֖אול וְלֹ֣א שָׂבֵ֑עוּ אִ֥ישׁ בְּשַׂר־זְרֹע֖וֹ יֹאכֵֽלוּ׃
(ישעיה ט יג-טו, יח-יט)

מתואר שם משבר הנהגה כמו המשבר שעליו מדבר ישעיהו בפרקנו, רק ששם מדובר על ממלכת ישראל. אכן ידוע לנו מספר מלכים(ב טו) כי בימי אחז, נכדו של עוזיהו, נסחפה ממלכת ישראל לתוך מערבולת של רציחות פוליטיות ומלחמות אחים. בימי זכריה בן ירבעם ועד ימי הושע בן אלה, המלך האחרון של ממלכת ישראל, כל המלכים היו רוצחים או נרצחים או גם וגם. ייתכן מאוד שגם פסוק ה' בפרקנו עוסק בתקופה נוראה זו בממלכת ישראל, ובו מזהיר ישעיהו את יהודה מהידרדרות שכזו.

  באדיבות הרב, מתוך ספרו: 'צפנת ישעיה'

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך