תנ"ך על הפרק - שמות כ - כי מציון תצא תורה / הרב דוב ליאור שליט"א

תנ"ך על הפרק

שמות כ

70 / 929
היום

הפרק

מתן תורה ומצוות נוספות

וַיְדַבֵּ֣ר אֱלֹהִ֔ים אֵ֛ת כָּל־הַדְּבָרִ֥ים הָאֵ֖לֶּה לֵאמֹֽר׃אָֽנֹכִ֖י֙ יְהוָ֣ה אֱלֹהֶ֑֔יךָ אֲשֶׁ֧ר הוֹצֵאתִ֛יךָ מֵאֶ֥רֶץ מִצְרַ֖יִם מִבֵּ֣֥ית עֲבָדִֽ֑ים׃לֹֽ֣א יִהְיֶֽה־לְךָ֛֩ אֱלֹהִ֥֨ים אֲחֵרִ֖֜ים עַל־פָּנָֽ֗יַלֹֽ֣א תַֽעֲשֶׂ֨ה־לְךָ֥֣ פֶ֣֙סֶל֙ ׀ וְכָל־תְּמוּנָ֡֔ה אֲשֶׁ֤֣ר בַּשָּׁמַ֣֙יִם֙ ׀ מִמַּ֡֔עַל וַֽאֲשֶׁ֥ר֩ בָּאָ֖֨רֶץ מִתַָּ֑֜חַת וַאֲשֶׁ֥֣ר בַּמַּ֖֣יִם ׀ מִתַּ֥֣חַת לָאָֽ֗רֶץלֹֽא־תִשְׁתַּחְוֶ֥֣ה לָהֶ֖ם֮ וְלֹ֣א תָעָבְדֵ֑ם֒ כִּ֣י אָֽנֹכִ֞י יְהוָ֤ה אֱלֹהֶ֙יךָ֙ אֵ֣ל קַנָּ֔א פֹּ֠קֵד עֲוֺ֨ן אָבֹ֧ת עַל־בָּנִ֛ים עַל־שִׁלֵּשִׁ֥ים וְעַל־רִבֵּעִ֖ים לְשֹׂנְאָֽ֑י׃וְעֹ֥֤שֶׂה חֶ֖֙סֶד֙ לַאֲלָפִ֑֔ים לְאֹהֲבַ֖י וּלְשֹׁמְרֵ֥י מִצְוֺתָֽי׃לֹ֥א תִשָּׂ֛א אֶת־שֵֽׁם־יְהוָ֥ה אֱלֹהֶ֖יךָ לַשָּׁ֑וְא כִּ֣י לֹ֤א יְנַקֶּה֙ יְהוָ֔ה אֵ֛ת אֲשֶׁר־יִשָּׂ֥א אֶת־שְׁמ֖וֹ לַשָּֽׁוְא׃זָכ֛וֹר֩ אֶת־י֥֨וֹם הַשַּׁבָּ֖֜ת לְקַדְּשֽׁ֗וֹשֵׁ֤֣שֶׁת יָמִ֣ים֙ תַּֽעֲבֹ֔ד֮ וְעָשִׂ֖֣יתָ כָּל־מְלַאכְתֶּֽךָ֒וְי֙וֹם֙ הַשְּׁבִיעִ֔֜י שַׁבָּ֖֣ת ׀ לַיהוָ֣ה אֱלֹהֶ֑֗יךָ לֹֽ֣א־תַעֲשֶׂ֣֨ה כָל־מְלָאכָ֡֜ה אַתָּ֣ה ׀ וּבִנְךָֽ֣־וּ֠בִתֶּ֗ךָ עַבְדְּךָ֤֨ וַאֲמָֽתְךָ֜֙ וּבְהֶמְתֶּ֔֗ךָ וְגֵרְךָ֖֙ אֲשֶׁ֥֣ר בִּשְׁעָרֶֽ֔יךָכִּ֣י שֵֽׁשֶׁת־יָמִים֩ עָשָׂ֨ה יְהוָ֜ה אֶת־הַשָּׁמַ֣יִם וְאֶת־הָאָ֗רֶץ אֶת־הַיָּם֙ וְאֶת־כָּל־אֲשֶׁר־בָּ֔ם וַיָּ֖נַח בַּיּ֣וֹם הַשְּׁבִיעִ֑י עַל־כֵּ֗ן בֵּרַ֧ךְ יְהוָ֛ה אֶת־י֥וֹם הַשַּׁבָּ֖ת וַֽיְקַדְּשֵֽׁהוּ׃כַּבֵּ֥ד אֶת־אָבִ֖יךָ וְאֶת־אִמֶּ֑ךָ לְמַ֙עַן֙ יַאֲרִכ֣וּן יָמֶ֔יךָ עַ֚ל הָאֲדָמָ֔ה אֲשֶׁר־יְהוָ֥ה אֱלֹהֶ֖יךָ נֹתֵ֥ן לָֽךְ׃לֹ֥֖א תִּֿרְצָֽ֖ח׃לֹ֣֖א תִּֿנְאָֽ֑ף׃לֹ֣֖א תִּֿגְנֹֽ֔ב׃לֹֽא־תַעֲנֶ֥ה בְרֵעֲךָ֖ עֵ֥ד שָֽׁקֶר׃לֹ֥א תַחְמֹ֖ד בֵּ֣ית רֵעֶ֑ךָ לֹֽא־תַחְמֹ֞ד אֵ֣שֶׁת רֵעֶ֗ךָ וְעַבְדּ֤וֹ וַאֲמָתוֹ֙ וְשׁוֹר֣וֹ וַחֲמֹר֔וֹ וְכֹ֖ל אֲשֶׁ֥ר לְרֵעֶֽךָ׃וְכָל־הָעָם֩ רֹאִ֨ים אֶת־הַקּוֹלֹ֜ת וְאֶת־הַלַּפִּידִ֗ם וְאֵת֙ ק֣וֹל הַשֹּׁפָ֔ר וְאֶת־הָהָ֖ר עָשֵׁ֑ן וַיַּ֤רְא הָעָם֙ וַיָּנֻ֔עוּ וַיַּֽעַמְד֖וּ מֵֽרָחֹֽק׃וַיֹּֽאמְרוּ֙ אֶל־מֹשֶׁ֔ה דַּבֵּר־אַתָּ֥ה עִמָּ֖נוּ וְנִשְׁמָ֑עָה וְאַל־יְדַבֵּ֥ר עִמָּ֛נוּ אֱלֹהִ֖ים פֶּן־נָמֽוּת׃וַיֹּ֨אמֶר מֹשֶׁ֣ה אֶל־הָעָם֮ אַל־תִּירָאוּ֒ כִּ֗י לְבַֽעֲבוּר֙ נַסּ֣וֹת אֶתְכֶ֔ם בָּ֖א הָאֱלֹהִ֑ים וּבַעֲב֗וּר תִּהְיֶ֧ה יִרְאָת֛וֹ עַל־פְּנֵיכֶ֖ם לְבִלְתִּ֥י תֶחֱטָֽאוּ׃וַיַּעֲמֹ֥ד הָעָ֖ם מֵרָחֹ֑ק וּמֹשֶׁה֙ נִגַּ֣שׁ אֶל־הָֽעֲרָפֶ֔ל אֲשֶׁר־שָׁ֖ם הָאֱלֹהִֽים׃וַיֹּ֤אמֶר יְהוָה֙ אֶל־מֹשֶׁ֔ה כֹּ֥ה תֹאמַ֖ר אֶל־בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֑ל אַתֶּ֣ם רְאִיתֶ֔ם כִּ֚י מִן־הַשָּׁמַ֔יִם דִּבַּ֖רְתִּי עִמָּכֶֽם׃לֹ֥א תַעֲשׂ֖וּן אִתִּ֑י אֱלֹ֤הֵי כֶ֙סֶף֙ וֵאלֹהֵ֣י זָהָ֔ב לֹ֥א תַעֲשׂ֖וּ לָכֶֽם׃מִזְבַּ֣ח אֲדָמָה֮ תַּעֲשֶׂה־לִּי֒ וְזָבַחְתָּ֣ עָלָ֗יו אֶת־עֹלֹתֶ֙יךָ֙ וְאֶת־שְׁלָמֶ֔יךָ אֶת־צֹֽאנְךָ֖ וְאֶת־בְּקָרֶ֑ךָ בְּכָל־הַמָּקוֹם֙ אֲשֶׁ֣ר אַזְכִּ֣יר אֶת־שְׁמִ֔י אָב֥וֹא אֵלֶ֖יךָ וּבֵרַכְתִּֽיךָ׃וְאִם־מִזְבַּ֤ח אֲבָנִים֙ תַּֽעֲשֶׂה־לִּ֔י לֹֽא־תִבְנֶ֥ה אֶתְהֶ֖ן גָּזִ֑ית כִּ֧י חַרְבְּךָ֛ הֵנַ֥פְתָּ עָלֶ֖יהָ וַתְּחַֽלְלֶֽהָ׃וְלֹֽא־תַעֲלֶ֥ה בְמַעֲלֹ֖ת עַֽל־מִזְבְּחִ֑י אֲשֶׁ֛ר לֹֽא־תִגָּלֶ֥ה עֶרְוָתְךָ֖ עָלָֽיו׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב דוב ליאור שליט

כי מציון תצא תורה

בפרקנו מסופר על האירוע החשוב ביותר בעולם מאז בריאת שמים וארץ - גילוי אלוקי פומבי לעם שלם, אשר שמע את עשרת הדברות. למעשה כל בריאת שמים וארץ היתה לשם מטרה חשובה זו, כאשר עם ישראל יקבל ציוויים אלוקיים שיהיו חלק בלתי נפרד מהווי החיים שלו.

ה'כוזרי' נשאל : מפני מה ניתנה התורה רק לעם ישראל, הרי לכאורה היתה צריכה להינתן לכל המין האנושי ? ההסבר הפשוט הוא, שהאנושות בכללה אינה מסוגלת לעמוד בכל הציוויים האלה. הרי ציוויי התורה מקיפים את כל תחומי החיים, הן במעשה, הן בדיבור ואפילו במחשבה. בתורתנו יש ציווי של "לא תתורו אחרי לבבכם", דהיינו, אנו מצווים גם על מחשבתנו. מאומות העולם מצופה רק שימנעו ממעשים שלילים בפועל ושיעשו דברים חיוביים שעליהם לעשות, אך לא ניתן לדרוש מהם  לעמוד בציווי על מחשבה.

אבותינו הקדושים, אברהם יצחק ויעקב, בקשו ללמד את ההפרדה בין טוב ורע, אחרי שנתערבבו בעטיו של חטא אדם הראשון. הם הכשירו את כלל ישראל להיות מסוגלים להבדיל בין הטוב והרע, בידעם כי הם ברמה כזאת שניתן לדרוש זאת מהם. כפי שאנו יודעים, אדם מישראל חייב למסור את נפשו על אמונתו.  אומות העולם אמנם  צוו להישמר מעבודה זרה, אבל אי אפשר לדרוש מהם למסור את הנפש על כך, כי הם אינם מסוגלים לעמוד בדרישה כזו. היה די אילו היו אומות העולם שומרות לפחות את שבע מצוות בני נח, בעיקר בתחום שבין אדם לחברו, ואז היה העולם כולו הרבה יותר טוב. כל הרשעות שאנו רואים היא כתוצאה מכך שאנשים הולכים אחרי שרירות ליבם. מי שיודע שהתורה ניתנה בידי שמים יכול להבין גם בשכל אנושי שיש בורא לעולם, כמו שכתב הרמב"ם  בספר המדע, שמי שמתבונן בפלאי הבריאה יכול להגיע לכלל הכרה באלוקות. אכן אברהם אבינו, שידע שיש בורא לעולם אע"פ שהוא לא היה במעמד הר סיני, הכיר את בוראו מתוך ההתבוננות בבריאה עצמה.

הרב קוק כותב שערכי האמונה הם אינם דברים שאנחנו צריכים להחדיר בכח למודעות של ילדינו. כמו שבאופן טבעי כל ילד נגרר אחר אימו, כך גם כל אדם מישראל, אם יקבל את החינוך הנכון, ימשך באופן טבעי אחר האמונה בבורא העולם.

על ידי חינוך מעוות משרשים את המידה הזו. אנו רואים מהן התוצאות מה'חינוך' בעולם שאין בו קדושה ואין בו תורה. העולם מאד התקדם מבחינת המדע, אבל מהבחינה שבין אדם לחברו, כגון ישרות, אמינות ותיקון המידות, לא ניתן לומר שהיום האדם  טוב יותר מאשר לפני אלף שנה. הקלקולים שאנו רואים הולכים ונמשכים.

כשאנו קוראים את הפרק, נדע נאמנה שאמנם עם ישראל קיבל את התורה, אך לא רק לעצמו אלא כדי להיות גם אור לגויים. עלינו ליישם את התורה בחיים הפרטיים, וממילא גם בחיים הציבוריים. "כי מציון תצא תורה ודבר ה' מירושלים" - מירושלים תצא האמונה האמיתית בבורא עולם, ורק כאשר כל באי עולם יתיישרו וירדפו אחר האמת והצדק  יבוא השלום והביטחון לנו ולאנושות כולה.

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך