תנ"ך על הפרק - שמות כ - כיבוד אב ואם וארץ ישראל / הרב מרדכי גרינברג שליט"א

תנ"ך על הפרק

שמות כ

70 / 929
היום

הפרק

מתן תורה ומצוות נוספות

וַיְדַבֵּ֣ר אֱלֹהִ֔ים אֵ֛ת כָּל־הַדְּבָרִ֥ים הָאֵ֖לֶּה לֵאמֹֽר׃אָֽנֹכִ֖י֙ יְהוָ֣ה אֱלֹהֶ֑֔יךָ אֲשֶׁ֧ר הוֹצֵאתִ֛יךָ מֵאֶ֥רֶץ מִצְרַ֖יִם מִבֵּ֣֥ית עֲבָדִֽ֑ים׃לֹֽ֣א יִהְיֶֽה־לְךָ֛֩ אֱלֹהִ֥֨ים אֲחֵרִ֖֜ים עַל־פָּנָֽ֗יַלֹֽ֣א תַֽעֲשֶׂ֨ה־לְךָ֥֣ פֶ֣֙סֶל֙ ׀ וְכָל־תְּמוּנָ֡֔ה אֲשֶׁ֤֣ר בַּשָּׁמַ֣֙יִם֙ ׀ מִמַּ֡֔עַל וַֽאֲשֶׁ֥ר֩ בָּאָ֖֨רֶץ מִתַָּ֑֜חַת וַאֲשֶׁ֥֣ר בַּמַּ֖֣יִם ׀ מִתַּ֥֣חַת לָאָֽ֗רֶץלֹֽא־תִשְׁתַּחְוֶ֥֣ה לָהֶ֖ם֮ וְלֹ֣א תָעָבְדֵ֑ם֒ כִּ֣י אָֽנֹכִ֞י יְהוָ֤ה אֱלֹהֶ֙יךָ֙ אֵ֣ל קַנָּ֔א פֹּ֠קֵד עֲוֺ֨ן אָבֹ֧ת עַל־בָּנִ֛ים עַל־שִׁלֵּשִׁ֥ים וְעַל־רִבֵּעִ֖ים לְשֹׂנְאָֽ֑י׃וְעֹ֥֤שֶׂה חֶ֖֙סֶד֙ לַאֲלָפִ֑֔ים לְאֹהֲבַ֖י וּלְשֹׁמְרֵ֥י מִצְוֺתָֽי׃לֹ֥א תִשָּׂ֛א אֶת־שֵֽׁם־יְהוָ֥ה אֱלֹהֶ֖יךָ לַשָּׁ֑וְא כִּ֣י לֹ֤א יְנַקֶּה֙ יְהוָ֔ה אֵ֛ת אֲשֶׁר־יִשָּׂ֥א אֶת־שְׁמ֖וֹ לַשָּֽׁוְא׃זָכ֛וֹר֩ אֶת־י֥֨וֹם הַשַּׁבָּ֖֜ת לְקַדְּשֽׁ֗וֹשֵׁ֤֣שֶׁת יָמִ֣ים֙ תַּֽעֲבֹ֔ד֮ וְעָשִׂ֖֣יתָ כָּל־מְלַאכְתֶּֽךָ֒וְי֙וֹם֙ הַשְּׁבִיעִ֔֜י שַׁבָּ֖֣ת ׀ לַיהוָ֣ה אֱלֹהֶ֑֗יךָ לֹֽ֣א־תַעֲשֶׂ֣֨ה כָל־מְלָאכָ֡֜ה אַתָּ֣ה ׀ וּבִנְךָֽ֣־וּ֠בִתֶּ֗ךָ עַבְדְּךָ֤֨ וַאֲמָֽתְךָ֜֙ וּבְהֶמְתֶּ֔֗ךָ וְגֵרְךָ֖֙ אֲשֶׁ֥֣ר בִּשְׁעָרֶֽ֔יךָכִּ֣י שֵֽׁשֶׁת־יָמִים֩ עָשָׂ֨ה יְהוָ֜ה אֶת־הַשָּׁמַ֣יִם וְאֶת־הָאָ֗רֶץ אֶת־הַיָּם֙ וְאֶת־כָּל־אֲשֶׁר־בָּ֔ם וַיָּ֖נַח בַּיּ֣וֹם הַשְּׁבִיעִ֑י עַל־כֵּ֗ן בֵּרַ֧ךְ יְהוָ֛ה אֶת־י֥וֹם הַשַּׁבָּ֖ת וַֽיְקַדְּשֵֽׁהוּ׃כַּבֵּ֥ד אֶת־אָבִ֖יךָ וְאֶת־אִמֶּ֑ךָ לְמַ֙עַן֙ יַאֲרִכ֣וּן יָמֶ֔יךָ עַ֚ל הָאֲדָמָ֔ה אֲשֶׁר־יְהוָ֥ה אֱלֹהֶ֖יךָ נֹתֵ֥ן לָֽךְ׃לֹ֥֖א תִּֿרְצָֽ֖ח׃לֹ֣֖א תִּֿנְאָֽ֑ף׃לֹ֣֖א תִּֿגְנֹֽ֔ב׃לֹֽא־תַעֲנֶ֥ה בְרֵעֲךָ֖ עֵ֥ד שָֽׁקֶר׃לֹ֥א תַחְמֹ֖ד בֵּ֣ית רֵעֶ֑ךָ לֹֽא־תַחְמֹ֞ד אֵ֣שֶׁת רֵעֶ֗ךָ וְעַבְדּ֤וֹ וַאֲמָתוֹ֙ וְשׁוֹר֣וֹ וַחֲמֹר֔וֹ וְכֹ֖ל אֲשֶׁ֥ר לְרֵעֶֽךָ׃וְכָל־הָעָם֩ רֹאִ֨ים אֶת־הַקּוֹלֹ֜ת וְאֶת־הַלַּפִּידִ֗ם וְאֵת֙ ק֣וֹל הַשֹּׁפָ֔ר וְאֶת־הָהָ֖ר עָשֵׁ֑ן וַיַּ֤רְא הָעָם֙ וַיָּנֻ֔עוּ וַיַּֽעַמְד֖וּ מֵֽרָחֹֽק׃וַיֹּֽאמְרוּ֙ אֶל־מֹשֶׁ֔ה דַּבֵּר־אַתָּ֥ה עִמָּ֖נוּ וְנִשְׁמָ֑עָה וְאַל־יְדַבֵּ֥ר עִמָּ֛נוּ אֱלֹהִ֖ים פֶּן־נָמֽוּת׃וַיֹּ֨אמֶר מֹשֶׁ֣ה אֶל־הָעָם֮ אַל־תִּירָאוּ֒ כִּ֗י לְבַֽעֲבוּר֙ נַסּ֣וֹת אֶתְכֶ֔ם בָּ֖א הָאֱלֹהִ֑ים וּבַעֲב֗וּר תִּהְיֶ֧ה יִרְאָת֛וֹ עַל־פְּנֵיכֶ֖ם לְבִלְתִּ֥י תֶחֱטָֽאוּ׃וַיַּעֲמֹ֥ד הָעָ֖ם מֵרָחֹ֑ק וּמֹשֶׁה֙ נִגַּ֣שׁ אֶל־הָֽעֲרָפֶ֔ל אֲשֶׁר־שָׁ֖ם הָאֱלֹהִֽים׃וַיֹּ֤אמֶר יְהוָה֙ אֶל־מֹשֶׁ֔ה כֹּ֥ה תֹאמַ֖ר אֶל־בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֑ל אַתֶּ֣ם רְאִיתֶ֔ם כִּ֚י מִן־הַשָּׁמַ֔יִם דִּבַּ֖רְתִּי עִמָּכֶֽם׃לֹ֥א תַעֲשׂ֖וּן אִתִּ֑י אֱלֹ֤הֵי כֶ֙סֶף֙ וֵאלֹהֵ֣י זָהָ֔ב לֹ֥א תַעֲשׂ֖וּ לָכֶֽם׃מִזְבַּ֣ח אֲדָמָה֮ תַּעֲשֶׂה־לִּי֒ וְזָבַחְתָּ֣ עָלָ֗יו אֶת־עֹלֹתֶ֙יךָ֙ וְאֶת־שְׁלָמֶ֔יךָ אֶת־צֹֽאנְךָ֖ וְאֶת־בְּקָרֶ֑ךָ בְּכָל־הַמָּקוֹם֙ אֲשֶׁ֣ר אַזְכִּ֣יר אֶת־שְׁמִ֔י אָב֥וֹא אֵלֶ֖יךָ וּבֵרַכְתִּֽיךָ׃וְאִם־מִזְבַּ֤ח אֲבָנִים֙ תַּֽעֲשֶׂה־לִּ֔י לֹֽא־תִבְנֶ֥ה אֶתְהֶ֖ן גָּזִ֑ית כִּ֧י חַרְבְּךָ֛ הֵנַ֥פְתָּ עָלֶ֖יהָ וַתְּחַֽלְלֶֽהָ׃וְלֹֽא־תַעֲלֶ֥ה בְמַעֲלֹ֖ת עַֽל־מִזְבְּחִ֑י אֲשֶׁ֛ר לֹֽא־תִגָּלֶ֥ה עֶרְוָתְךָ֖ עָלָֽיו׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב מרדכי גרינברג שליט

כיבוד אב ואם וארץ ישראל

כבד את אביך ואת אמך למען יארכון ימיך על האדמה אשר ה' אלוקיך נתן לך
(שמות כ יב)

פסוק זה מביע זיקה ברורה בין כיבוד הורים לארץ-ישראל. והשאלה עולה מאליה, תינח מצוות התלויות בארץ, שכרן הוא ארץ-ישראל. אבל מצות כיבוד אב ואם, שהיא מצוה שכלית אנושית - שאף אומות העולם מקיימים אותה תוך הבנתם את מוסריותה, והיא נוהגת בין בארץ ובין בחוץ לארץ - מדוע נקבע שכר מצוה זו דווקא בארץ-ישראל?

שאלה דומה, אך מהעֵבר השני, שאל הרמב"ן בפרשת אחרי מות בענין העברות הנעשות בארץ-ישראל. שם נאמר בפרשת עריות "ולא תקיא הארץ אתכם בטמאכם אתה, כאשר קאה את הגוי אשר לפניכם" (ויקרא יח, כח), ושאל הרמב"ן, הרי עריות הן עברות שבין אדם למקום וחובת הגוף, ואינן קשורות דווקא לארץ-ישראל, ומדוע נענשים בישראל על חטאים אלו יותר מאשר בחוץ לארץ (שם שם, כה)? הרמב"ן מסביר שם, שסגולתה של ארץ-ישראל, שהיא מושגחת כל העת על ידי אלוקים באופן ישיר; ברם בחוץ לארץ ההשגחה היא ע"י שרים ומלכים, ואלוקים שולט רק באופן עקיף:

והנה השם הנכבד הוא אלוקי האלוהים ואדוני האדונים לכל העולם, אבל ארץ ישראל היא אמצעות הישוב, היא נחלת ה', מיוחדת לשמו, לא נתן עליה מן המלאכים, קצין שוטר ומושל, בהנחילו אותה לעמו המיחד שמו, זרע אוהביו. וזה שאמר "והייתם לי סגולה מכל העמים, כי לי כל הארץ" (שמות יט, ה). וכתיב "והייתם לי לעם ואנכי אהיה לכם לאלוקים", לא שתהיו אתם אל אלוהים אחרים כלל וכו'.

וע"כ, אי אפשר להתקרב אליו אלא בא"י - הארץ אשר "לפני ה'", "ארץ אשר... עיני ה' אלוקיך בה מרשית השנה ועד אחרית שנה" (דברים יא, יב), והיא נקראת "שער השמים" והיכל ה'. וברור, שמי שחוטא בהיכל ה' אינו דומה למי שחוטא ברחוב. "והנה הארץ שהיא נחלת השם הנכבד, תקיא כל מטמא אותה, ולא תסבול עובדי ע"ז ומגלים עריות" (רמב"ן שם), ועל כן אותה עברה של עריות, כשהיא נעשית בארץ, חמורה בהרבה מאשר כשהיא נעשית בחוץ לארץ.

הסבר זה יפה גם לעניין המצוות, כיוון שהמצוה מקרבת אל הבורא, אינו דומה קרבתו למלך בהיכלו, לקרבתו בחוץ. ומשום כך הוסיף שם הרמב"ן: "עיקר המצות ליושבים בארץ ה'", ושם הן מקבלות את ערכן המיוחד. וכן כתב רבי יהודה הלוי בספר הכוזרי: "המעלה המיוחדת הראשונה היא לעם שהוא סגולה ולב כאשר זכרתי, ויש לארץ עזר בזה עם המעשים והתורות התלויות בה, כאשר הם עבודה לכרם. אבל לא יתכן לסגולה הזאת להגיע אל הענין האלוקי בבלעדי המקום הזה, כאשר לא יתכן שיצליח הכרם בבלעדי ההר הזה" (מאמר ב, אות יב).

והנה במצות כיבוד אב ואם חידשה התורה, שאף שהיא מצוה שכלית אנושית, מכל מקום, גם היא קשורה, ככל המצוות, לארץ-ישראל דווקא.  שאף מצוות שכליות שייכות במיוחד לארץ-ישראל: "למען יאריכון ימיך על האדמה אשר ה' אלוקיך נתן לך". "אע"ג שנוהגת גם בחו"ל, מכל מקום מיוחדות המה יותר בארץ ישראל, ועל כן נקראת תורת אלקי הארץ" ומשום הכי השכר והעונש בארץ ישראל יותר מבחוץ לארץ (העמק דבר, שמות כ, יב).

ותלמידי הגר"א הוסיפו כאן מימד כללי (דורש ציון דרשה כו עמ' פח). לבד מקיום מצות כיבוד אב ואם כפשוטה, יש כאן מצוה כללית של עם ישראל, לכבד את הוריו זקניו מדורות ראשונים, ולשמור מכל משמר על מסורת אבותיו, עד ראשוני האבות של עם ישראל. וכשישמרו על המסורת הקדומה, יהיו ראויים לזכותם של הראשונים. ומה היתה זכותם?  הזכות שניתנה לאברהם בדיבור הראשון, "לך לך מארצך... אל הארץ אשר אראך וכו' ויאמר לזרעך אתן את הארץ הזאת" (בראשית יב, א-ז), "כי את כל הארץ אשר אתה ראה לך אתננה, ולזרעך עד עולם" (שם יג, טו).זכות זו נתקיימה גם באבות אחרים.

אם ישראל יכבדו את מורשת האבות, תתקיים ההבטחה האלוקית בדבר שייכותם לארץ-ישראל, ויאריכו ימים "על האדמה אשר ה' אלוקיך נתן לך".

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך