יֹשֵׁב כְּרוּבִים
הפרק נפתח:
יְהוָ֣ה מָ֭לָךְ יִרְגְּז֣וּ עַמִּ֑ים יֹשֵׁ֥ב כְּ֝רוּבִ֗ים תָּנ֥וּט הָאָֽרֶץ׃
(תהילים צט א)
בשישה מקומות נוספים בנ"ך כתוב על ה' יתברך 'יושב [ה]כרובים':
א. וַיִּשְׁלַ֤ח הָעָם֙ שִׁלֹ֔ה וַיִּשְׂא֣וּ מִשָּׁ֗ם אֵ֣ת אֲר֧וֹן בְּרִית־יְ-הוָ֛ה צְבָא֖וֹת יֹשֵׁ֣ב הַכְּרֻבִ֑ים וְשָׁ֞ם שְׁנֵ֣י בְנֵֽי־עֵלִ֗י עִם־אֲרוֹן֙ בְּרִ֣ית הָאֱ-לֹהִ֔ים חָפְנִ֖י וּפִֽינְחָֽס׃
(שמואל א ד ד)
ב. וַיָּ֣קָם ׀ וַיֵּ֣לֶךְ דָּוִ֗ד וְכָל־הָעָם֙ אֲשֶׁ֣ר אִתּ֔וֹ מִֽבַּעֲלֵ֖י יְהוּדָ֑ה לְהַעֲל֣וֹת מִשָּׁ֗ם אֵ֚ת אֲר֣וֹן הָאֱ-לֹהִ֔ים אֲשֶׁר־נִקְרָ֣א שֵׁ֗ם שֵׁ֣ם יְ-הוָ֧ה צְבָא֛וֹ-ת יֹשֵׁ֥ב הַכְּרֻבִ֖ים עָלָֽיו׃
(שמואל ב ו ב)
ג. וַיִּתְפַּלֵּ֨ל חִזְקִיָּ֜הוּ לִפְנֵ֣י יְ-הוָה֮ וַיֹּאמַר֒ יְ-הוָ֞ה אֱ-לֹהֵ֤י יִשְׂרָאֵל֙ יֹשֵׁ֣ב הַכְּרֻבִ֔ים אַתָּה־ה֤וּא הָֽאֱ-לֹהִים֙ לְבַדְּךָ֔ לְכֹ֖ל מַמְלְכ֣וֹת הָאָ֑רֶץ אַתָּ֣ה עָשִׂ֔יתָ אֶת־הַשָּׁמַ֖יִם וְאֶת־הָאָֽרֶץ׃
(מלכים ב יט טו)
ד. יְ-הוָ֨ה צְבָא֜וֹ-ת אֱ-לֹהֵ֤י יִשְׂרָאֵל֙ יֹשֵׁ֣ב הַכְּרֻבִ֔ים אַתָּה־ה֤וּא הָֽאֱ-לֹהִים֙ לְבַדְּךָ֔ לְכֹ֖ל מַמְלְכ֣וֹת הָאָ֑רֶץ אַתָּ֣ה עָשִׂ֔יתָ אֶת־הַשָּׁמַ֖יִם וְאֶת־הָאָֽרֶץ׃
(ישעיה לז טז)
ה. רֹ֘עֵ֤ה יִשְׂרָאֵ֨ל ׀ הַאֲזִ֗ינָה נֹהֵ֣ג כַּצֹּ֣אן יוֹסֵ֑ף יֹשֵׁ֖ב הַכְּרוּבִ֣ים הוֹפִֽיעָה׃
(תהילים פ ב)
ו. וַיַּ֨עַל דָּוִ֤יד וְכָל־יִשְׂרָאֵל֙ בַּעֲלָ֔תָה אֶל־קִרְיַ֥ת יְעָרִ֖ים אֲשֶׁ֣ר לִיהוּדָ֑ה לְהַעֲל֣וֹת מִשָּׁ֗ם אֵת֩ אֲר֨וֹן הָאֱ-לֹהִ֧ים ׀ יְ-הוָ֛ה יוֹשֵׁ֥ב הַכְּרוּבִ֖ים אֲשֶׁר־נִקְרָ֥א שֵֽׁם׃
(דברי הימים א יג ו)
בכל יתר המקומות כתוב 'יושב הכרובים', עם ה"א הידיעה בתחילת תיבת הכרובים, ורק בפרקנו כתובה תיבת "כְּ֝רוּבִ֗ים" בלי ה"א הידיעה בתחילת התיבה, ויש לעיין בטעם הדבר.
במקור הנוסף בתהילים, מקור ה', כתב רש"י:
"יֹשֵׁ֖ב הַכְּרוּבִ֣ים" - כמו שנאמר "ונועדתי לך שם..."(שמות כה כב)
(רש"י תהילים פ ב)
כלומר רש"י מפרש שכוונת הכינוי יֹשֵׁ֖ב הַכְּרוּבִ֣ים היא לכרובים של ארון הברית, עליהם יש השראת שכינה.
ואכן שני המקורות מספר שמואל והמקור מספר דברי הימים (מקורות א,ב,ו) מדברים על ארון הברית, ומתאים להם הכינוי "יושב הכרובים".
ולגבי הפסוקים של תפילת חזקיהו (מקורות ג,ד) כתב מצודת דוד בשני המקומות שחזקיהו התפלל שלא יכבוש סנחריב את ירושלים. לכן גם שם מתאים הכינוי "יושב הכרובים", שבכלל תפילתו שלא יפול הארון עם הכרובים בשבי אצל סנחריב.
ואולי יש לומר שמה שכתוב בפרקנו "יֹשֵׁ֥ב כְּ֝רוּבִ֗ים" ללא ה"א הידיעה, אין הכוונה לכרובים של הארון, אלא למלאכים הנקראים כרובים (ראה משנה תורה לרמב"ם הל' יסודי התורה פ"ב ה"ז).