תנ"ך על הפרק - תהילים צט - חומת אנך

תנ"ך על הפרק

תהילים צט

666 / 929
היום

הפרק

יְהוָ֣ה מָ֭לָךְ יִרְגְּז֣וּ עַמִּ֑ים יֹשֵׁ֥ב כְּ֝רוּבִ֗ים תָּנ֥וּט הָאָֽרֶץ׃יְ֭הוָה בְּצִיּ֣וֹן גָּד֑וֹל וְרָ֥ם ה֝֗וּא עַל־כָּל־הָֽעַמִּֽים׃יוֹד֣וּ שִׁ֭מְךָ גָּד֥וֹל וְנוֹרָ֗א קָד֥וֹשׁ הֽוּא׃וְעֹ֥ז מֶלֶךְ֮ מִשְׁפָּ֪ט אָ֫הֵ֥ב אַ֭תָּה כּוֹנַ֣נְתָּ מֵישָׁרִ֑ים מִשְׁפָּ֥ט וּ֝צְדָקָ֗ה בְּיַעֲקֹ֤ב ׀ אַתָּ֬ה עָשִֽׂיתָ׃רֽוֹמְמ֡וּ יְה֘וָ֤ה אֱלֹהֵ֗ינוּ וְֽ֭הִשְׁתַּחֲווּ לַהֲדֹ֥ם רַגְלָ֗יו קָד֥וֹשׁ הֽוּא׃מֹ֘שֶׁ֤ה וְאַהֲרֹ֨ן ׀ בְּֽכֹהֲנָ֗יו וּ֭שְׁמוּאֵל בְּקֹרְאֵ֣י שְׁמ֑וֹ קֹרִ֥אים אֶל־יְ֝הוָ֗ה וְה֣וּא יַעֲנֵֽם׃בְּעַמּ֣וּד עָ֭נָן יְדַבֵּ֣ר אֲלֵיהֶ֑ם שָׁמְר֥וּ עֵ֝דֹתָ֗יו וְחֹ֣ק נָֽתַן־לָֽמוֹ׃יְהוָ֣ה אֱלֹהֵינוּ֮ אַתָּ֪ה עֲנִ֫יתָ֥ם אֵ֣ל נֹ֭שֵׂא הָיִ֣יתָ לָהֶ֑ם וְ֝נֹקֵ֗ם עַל־עֲלִילוֹתָֽם׃רֽוֹמְמ֡וּ יְה֘וָ֤ה אֱלֹהֵ֗ינוּ וְ֭הִֽשְׁתַּחֲווּ לְהַ֣ר קָדְשׁ֑וֹ כִּֽי־קָ֝ד֗וֹשׁ יְהוָ֥ה אֱלֹהֵֽינוּ׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

מאת:

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק

יודו שמך גדול ונורא קדוש הוא. אפשר לומר במ"ש בזהר הקדוש גדול ה' ומהלל מאד בעיר אלהינו אימתי אקרי גדול כשהוא בעיר אלהינו. וז"ש יודו שמך מלכות דאז קב"ה גדול שהוא בבחינת גדלות והקב"ה נקרא גדול ונורא קדוש הוא שיש לו מוחין דאבא דאז יש זיווג בסוד אחותי בת אבי כמ"ש בזהר הקדוש ונקרא גדול וא"ש ההי"ב. ואפשר דבגאולה העתידה ב"ב שמו וכסאו יתברך יהיה שלם וזה רמז גדול ונורא קדוש הוא כי ה"ו אותיות השם וא' מהכסא שלמים הם:ועז מלך משפט אהב וכו'. אפשר דהכונה ועז מלך תוקף ועיקר המלך הוא משפט אהב דבזה יש יחוד קב"ה ושכינתיה ת"ת ומלכות כי המלך נאחז בשב"ח מלכות אוהב משפט הרומז לת"ת ועי"ז אתה כוננת משרים פנים בפנים והמשכת החסדים בסוד אתה כהן ואח"ז משפט ת"ת וצדקה מלכות ביעקב בעבור יעקב החקוק בכסא אתה עשית ליחדם. א"נ אפשר במ"ש לא משכחת צורבא מרבנן דמורה אלא משבט לוי ויששכר וכתבו המפרשים דהמלך אפילו משאר שבטים מכוין אל האמת ועוד כתבו דמי שהוא עניו מכוין אל האמת ועוד כתבו דמי שעוסק בתורה וג"ח מכוין אל האמת זה תורף הדברים בקצור ולכל האמור יש להם ראיות מהש"ס. וז"ש ועז מלך דבהיותו מלך משפט אהב יש לו סגולה לכוין אל האמת וזהו עז מלך תוקפו ועיקרו. גם אתה כוננת לענוים שיכוונו אל האמת וזהו משרים שהם ענוים כמ"ש סוף פרק כיסוי הדם. ועוד משפט וצדקה מי שעוסק בתורה וג"ח אתה עשית שיכוונו אל האמת ולפנים פירשתי בעניותי בסגנון אחר בס"ד:משה ואהרן וכו'. פירש בספר ארץ החיים דמשה רע"ה לא נטל משום אדם כמש"ה לא חמור אחד מהם נשאתי. ואהרן הכהן היה הולך לבתי ישראל לשים שלום בין איש לאשתו ובין אדם לחברו. ושתים זו הי"ל לשמואל שלא נטל כלום משום אדם והיה הולך ומסבב לדון דיניהם ולכן שקול כמשה ואהרן:

תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך